بازیابی تعاملی
مهدی رحمانی؛ قاسم آزادی احمدآبادی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاهی ایران با الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاهی دنیا بود. روش: روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کتابخانه 25 دانشگاه برتر براساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاهی ایران با الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاهی دنیا بود. روش: روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کتابخانه 25 دانشگاه برتر براساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها از نوع توصیفی بود و برای اجرای پژوهش از روش تحلیل محتوای اسناد و تکنیک دلفی استفاده شد. با بررسی برنامه راهبردی کتابخانههای دانشگاهی دنیا با رویکرد اکتشافی، ساختار و محتوای این برنامهها استخراج شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تمامی 25 کتابخانه مورد بررسی برنامه راهبردی مدون داشتند. اما برنامه راهبردی 4 کتابخانه دانشگاهی به روز نبود و 2 کتابخانه دانشگاهی نیز برنامه راهبردیشان بازه زمانی نداشت. تحلیل برنامه راهبردی کتابخانههای مورد بررسی نشان داد چارچوب ساختاری این برنامهها متشکل از 11 مؤلفه شامل معرفی، خلاصه، مأموریت، چشمانداز، ارزشهای اصلی، هدف، راهبرد، اقدامها، اولویتهای استراتژیک، ارزیابی و زمانبندی بود. نتیجهگیری: نتایج بررسیها نشان داد که همه کتابخانههای دانشگاهی برتر برنامه راهبردی داشتند و این نشان از اهمیت وجود برنامه راهبردی دارد. بنابراین دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی برای برنامه راهبردی کتابخانههای دانشگاهی ایران بود.
قاسم آزادی احمدآبادی؛ امید امراله
چکیده
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل شده است. صرفنظر از تمام پیامدهای ناشی از آن، یکی از محسوسترین نتایج آن تحت تأثیر قرار دادن نظامهای آموزشی رسمی و به تعطیلی کشیدن مدارس در 188 کشور جهان میباشد. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس ...
بیشتر
در چند ماه و خصوصاً چند هفته اخیر همهگیری بیماری کووید-۱۹ (کرونا)، به یک بحران بینالمللی تبدیل شده است. صرفنظر از تمام پیامدهای ناشی از آن، یکی از محسوسترین نتایج آن تحت تأثیر قرار دادن نظامهای آموزشی رسمی و به تعطیلی کشیدن مدارس در 188 کشور جهان میباشد. لذا در این برهه از زمان میبایست آموزش عمومی در کشورها به جای مدارس در خانهها به اجرا درآید. یکی از راههای موثر برای حل این مساله، ایجاد زمینههای یادگیری سیار(از راه دور) میباشد. بنابراین، بررسی تأثیر مؤلفههای سواد رسانهای معلمان بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور مساله این پژوهش تعیین شد. پژوهش حاضر براساس هدف و سبک گردآوری داده توصیفی، به لحاظ نوع کاربردی و به لحاظ روش کمّی است (به منظور پاسخ به پرسش اول روش پژوهش سندکاوی و برای پاسخ به پرسش دوم، از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است). ابزار اندازهگیری در مرحله دوم پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن طبق نظر متخصصان تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 864/0 مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش، جامعه آماری را کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس شهر تهران در سال 1399-1398 تشکیل داده و نمونه آماری در بخش کمّی به روش در دسترس به حجم 102 نفر انتخاب شد. به منظور پاسخ به پرسشهای پژوهش حاضر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون آزمون خی – دو استفاده شده است. نتایج پژوهش چنین نشان داد که از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس، سه مولفه اصلی سواد رسانهای به ترتیب: مؤلفه اصلی دسترسی و استفاده از فضای مجازی با 5 مولفه فرعی، مؤلفه اصلی نگاه انتقادی به رسانههای مجازی با 5 مولفه فرعی و مؤلفه اصلی تولید رسانهای مجازی با با 5 مولفه فرعی، به عنوان تاثیرگذارترین مؤلفههای سواد رسانهای بر بهبود فرایند یادگیری سیار در دوران شیوع کرونا در کشور شناسایی و اولویتبندی شدند.
قاسم آزادی احمدآبادی؛ زهرا آزادی احمدآبادی؛ اکرم آزادی احمدآبادی
چکیده
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونهای استفاده شد. یافتهها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش، ذخیره و پردازش، اشتراک و به کارگیری دانش، رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانههای نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است