ذخیره و بازیابی اطلاعات
تحلیل رفتار اطلاع‌جویی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی براساس مدل رویدادی بلکین برای استفاده در خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات

ملیکا خرمشکوه؛ عصمت مومنی؛ سید مهدی طاهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402

https://doi.org/10.22054/jks.2023.74047.1581

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف تبیین رفتار اطلاع‌جویی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی براساس مدل رویدادی بلکین برای استفاده در خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات انجام شد. از لحاظ ماهیت و هدف، از نوع کاربردی بود و با روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل شده از 562 نفر و نمونه پژوهش شامل ...  بیشتر

ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو

علی جلالی دیزجی؛ گلنسا گلینی مقدم؛ سکینه عزیزی

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، ، صفحه 139-166

https://doi.org/10.22054/jks.2020.51037.1304

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه ­های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع ­رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه­ محقق‌ساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه ‏های دیجیتالی (مطالعه موردی: کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی)

حسین ادبی فیروزجاه؛ حمیدرضا رادفر

دوره 6، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 71-89

https://doi.org/10.22054/jks.2019.46522.1251

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه ‏های دیجیتالی با تأکید بر کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی علامه طباطبائی بود. روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی بود. همه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می ‏دهند (18000 دانشجو) که از این بین 378 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی ...  بیشتر

جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی منتخب دانشگاه‌ها با تأکید بر دانشگاه علامه طباطبائی

گلنسا گلینی مقدم؛ سید مهدی طاهری

دوره 5، شماره 14 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 1-31

https://doi.org/10.22054/jks.2018.35427.1196

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین جایگاه دانشگاه‌های ایران در چهار نظام‌ رتبه‌بندی بین­المللی دانشگاه‌ها شامل «شانگهای»، «کیو.اس»، «تایمز» و «آی‌اس‌سی» با تأکید بر دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بود. روش پژوهش تطبیقی، روش گردآوری اطلاعات کتابخانه­ای و ابزار پژوهش سیاهه وارسی مبتنی ...  بیشتر

سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لیب کوآل

علی جلالی دیزجی؛ لیلا جباری

دوره 4، شماره 12 ، آبان 1396، ، صفحه 109-129

https://doi.org/10.22054/jks.2018.11861.1158

چکیده
  هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفه‌های خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیب‌کوال بوده و داده‌ها با پرسش‌نامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش ...  بیشتر

مطالعه تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت‌علمی و کتابداران از کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی

مهناز حاجی حسنی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 4، شماره 11 ، مرداد 1396، ، صفحه 77-93

https://doi.org/10.22054/jks.2017.23267.1138

چکیده
  این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت علمی و کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از کتابخانه­های دانشگاه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش 242 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و 49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات با پرسشنامه ...  بیشتر

بررسی عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بهره‌گیری از روش تحلیل اهمیت-عملکرد

جهانیار بامدادصوفی؛ سید رضا قدرت؛ سلیمان منصوری محمدآبادی؛ مصطفی رنجبر

دوره 3، شماره 8 ، آبان 1395، ، صفحه 101-120

https://doi.org/10.22054/jks.2016.7246

چکیده
  شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامه‌های بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافت‌کنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانه­ها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان ...  بیشتر

برونداد های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه استنادی علوم و اسکوپوس

گلنسا گلینی مقدم؛ حسن جعفری؛ اصغر ستارزاده

دوره 3، شماره 7 ، تیر 1395، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22054/jks.2016.7154

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه و تحلیل برونداد علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه‌های وب آو ساینس و اسکوپوس به تفکیک دانشکده‌ها انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش علم‌سنجی انجام شده است. پس از استخراج داده‌های خام از پایگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به فرمت نت، از نرم‌افزارهای هیست‌سایت، پاژک، وی‌او‌اس‌ویوئر ...  بیشتر

بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع علمی پیوسته

موسی مجیدی؛ قربان شاکریان

دوره 3، شماره 6 ، فروردین 1395، ، صفحه 100-120

https://doi.org/10.22054/jks.2016.4108

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته بوده است. روش این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته بوده که در بین 472 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی توزیع شده ...  بیشتر

بررسی تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایگاه استنادی اسکوپوس

علی حسین نورافروز؛ رضا واعظی؛ سیدرضا قدرت

دوره 2، شماره 5 ، بهمن 1394، ، صفحه 127-152

https://doi.org/10.22054/jks.2016.2697

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با رویکردی علم سنجی به مطالعه و ارزیابی تولیدات علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی از ابتدای شکل گیری این دانشگاه تا آپریل سال 2012 پرداخته است. روش: این پژوهش کاربردی با روش توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن عبارت است از کل تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که  به زبان انگلیسی در پایگاه چکیده ای و استنادی اسکوپوس ...  بیشتر