محمد حسن زاده؛ سمیه جعفری باقی آبادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانه عمومی در سند چشمانداز و برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای قیاسی بر اساس 12 رسالت کتابخانه عمومی از منظر ایفلا در اسناد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانه عمومی در سند چشمانداز و برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای قیاسی بر اساس 12 رسالت کتابخانه عمومی از منظر ایفلا در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشمانداز، برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انجام شده است. بررسی اسناد از یکسو نشان داد که در برخی از بندهای مرتبط با اهداف و رسالت کتابخانه عمومی، بهطور مستقیم به کتابخانههای عمومی اشاره نشده این در حالی است که در حال حاضر برخی از آن بندها توسط کتابخانههای عمومی پیگیری و اجرا میشوند. از سوی دیگر با توجه به رسالت کتابخانه عمومی، میتوان در اسناد بالادستی بندهایی را در ارتباط با اهداف و مأموریتهای کتابخانه عمومی شناسایی کرده و اقدامات لازم در جهت عملیاتی شدن آن بندها توسط کتابخانههای عمومی طراحی و اجرا شود. پژوهش حاضر میتواند تصویری روشن از اهداف کلان فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور مرتبط با کتابخانههای عمومی ارائه کند و ضمن آنکه جایگاه این کتابخانهها را در اسناد بالادستی مشخص مینماید، در صدد شناسایی و تعریف نقشهای جدید برای کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف متنوع فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور است.