ناهید شاه ویسی؛ غلامرضا حیدری؛ ,وکیل احمدی
چکیده
پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه ی پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد پنج رشته ی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخت. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفت. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه ی پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد پنج رشته ی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخت. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چکلیست بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مقایسه ی میانگین ها استفاده شد. در خصوص ساختار در رشته، رشته ی مشاوره بالاترین میانگین و رشته ی علوم سیاسی پایینترین میانگین را از نظر رعایت ساختار به خود اختصاص دادند. در بُعد محتوا بر حسب رشته، رشته ی علوم اجتماعی بالاترین میانگین و رشته ی روانشناسی پایین ترین نمره را کسب کردند. در ساختار بر حسب سال، هر اندازه پیشینه های پژوهش به سال 98 نزدیکتر شدند، وضعیت بهتری داشتند، و در محتوا نیز برحسب سال، هر چه به سال 98 نزدیک شده، وضعیت ضعیف تری داشتند، این بدان معناست که پیشینه های پژوهش در سالهای 93 و 94 وضعیت بهتری داشتند. همچنین یافته ها بیانگر جایگاه دوم رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی در بین سایر رشته ها بود. در این رشته از لحاظ ساختار بر حسب سال، سال 95 و از لحاظ محتوا نیز بر حسب سال، سال 93 در بین دیگر سال ها وضعیت بهتری داشت. نتایج بیانگر آن بود که با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، پیشینه های پژوهش از لحاظ ساختار در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشتند، اما از لحاظ محتوا ضعیف، و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.
امین زارع؛ سارا بهرامی نیا؛ ثریا زنگنه
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل رفتار استنادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در پایاننامهها از سال1393 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای تحلیل استنادی و مقطعی و براساس شیوه گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. جامعه پژوهش کلیۀ پایاننامههای دفاع شده دانشجویان دانشگاه رازی در سالهای 1393 تا 1398 که جمعاً 3854 پایاننامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل رفتار استنادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در پایاننامهها از سال1393 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای تحلیل استنادی و مقطعی و براساس شیوه گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. جامعه پژوهش کلیۀ پایاننامههای دفاع شده دانشجویان دانشگاه رازی در سالهای 1393 تا 1398 که جمعاً 3854 پایاننامه بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری کوکران 349 پایاننامه محاسبه شد. برای جمعآوری دادهها از روش طبقهای- تصادفی استفاده شد و دادهها با کمک نرمافزار اکسل و اس. پی. اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. هر پایان نامه در دانشگاه رازی به طور متوسط دارای 58/93 منبع کتابشناختی (استناد) بود. بیشترین استناد مربوط به مقالات با میانگین 92/67 و کمترین استناد مربوط به وب سایتها با میانگین77/1 است. در بین مقالات بیشترین استناد به مقالات انگلیسی با میانگین 56/55 و کمترین استناد به مقالات عربی بود. همچنین بین دانشکده و استناد به مقالات علمی رابطه معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: استفاده از منابع جدید و غنی در پایان نامههای رشتههای مختلف امری ضروری به نظر میرسد و از آنجا که منابع انگلیسی در این زمینهها غنیتر هستند، استفاده از این منابع در پژوهشهای دانشگاهی نیز افزایش یافته است. لذا توجه به رشتههای مختلف دانشگاهی بر اساس نیاز اطلاعاتی آنان در زمان مجموعهسازی منابع کتابخانهای و هم چنین اشتراک گرفتن از پایگاههای اطلاعاتی معتبر برای دسترسی سریع و آسان به منابع انگلیسی امری ضروری و حائز اهمیت است.
ثریا زنگنه؛ امین زارع؛ محمود مرادی
چکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای دو مرحله ای صورت گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران[1] 365 نفر برآورد شد. داده های مورد نیاز پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. [2] نسخه ی 23 انجام شد. یافته ها نشان داد بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی به طور کلی رابطه ی معنادار دیده نشد. از بین چهار متغیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاغل بودن، تنها دو متغیر سطح تحصیلات و شاغل بودن با رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه ی معنادار و مثبت داشت. بین آشنایی با انواع زبان ها و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی رابطه ی معنادار وجود نداشت. با بررسی تأثیر متغیر زبان بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان، میتوان هم رفتار اطلاعاتی آنها را پیش بینی کرد و هم منابع اطلاعاتی بهتری(شامل تمام منابع و کانال های اطلاعاتی) که مورد نیاز آنهاست را تهیه کرد و از صرف هزینه برای منابع بدون استفاده جلوگیری خواهد شد. به نظر می رسد دانشجویان به قدرت مهم ابزار زبان در رفتارشان واقف نیستند، بنابراین لازم است هم دانشجویان و هم دانشگاه ها بیشتر به این مسئله اهمیت دهند. یکی از راهکارها برگزاری کلاس های آموزش و تقویت مهارت های زبان است که هم می تواند توسط دانشگاه ها برگزار شود و هم خود دانشجویان در محیط های خارج از دانشگاه، این دوره ها را بگذرانند. [1] . Cochran[2] - SPSS