نظریههای اطلاعات و دانش
مرضیه یاری زنگنه
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر هوش اجتماعی و سطح خودکارآمدی دانشجویان در حل مساله بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه (طرح سولومون)انجام شد. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 و نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر هوش اجتماعی و سطح خودکارآمدی دانشجویان در حل مساله بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه (طرح سولومون)انجام شد. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1401-1400 و نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان 76 نفر تعیین گردید که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده در چهار گروه 19 نفری و درونگروهی تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه علوم انسانی و مهندسی تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو (2001) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. روایی آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب،78/0، 73/0 مورد تأیید قرارگرفته است. ابتدا برای هر چهار گروه، پیشآزمون اجرا و سپس، مداخله آزمایشی بهعنوان متغیر مستقل در 8 جلسه 45 دقیقهای، روی گروههای آزمایش اجرا گردید. پس از پایان آموزش، از هر چهار گروه پسآزمون گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و تی استفاده شد یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در افزایش میزان هوش اجتماعی در شرکتکنندگان گروههای آزمایش اثربخشی مثبت دارد، همچنین نتایج آزمون نشان داد آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر خود کارآمدی دانشجویان در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشته است ولی تفاوتی بین رشتهها ازنظر هوش اجتماعی و خود کارآمدی مشاهده نشد نتایج پژوهش براثر سودمند آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در بهبود هوش اجتماعی در جهت افزایش سطح خود کارآمدی آنها در حل مساله تأکید دارد.