فائقه محمدی؛ رحیم پوری
چکیده
پژوهش کیفی حاضر، ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻮآوری در کتابخانههای دانشگاهی از دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺘﺎﺑﺪاران داﻧﺸﮕاه تبریز هست. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای وابسته به دانشگاه تبریز هستند که نمونه موردپژوهش، از بین این افراد، به روش هدفمند از نوع گلوله برفی بهدستآمده و ...
بیشتر
پژوهش کیفی حاضر، ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺧﻼﻗﻴﺖ و ﻧﻮآوری در کتابخانههای دانشگاهی از دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺘﺎﺑﺪاران داﻧﺸﮕاه تبریز هست. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی و کتابخانههای وابسته به دانشگاه تبریز هستند که نمونه موردپژوهش، از بین این افراد، به روش هدفمند از نوع گلوله برفی بهدستآمده و شامل 14 کتابدار است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شدهاست. بر اساس یافتهها، عوامل کلیدی مؤثر در ایجاد خلاقیت و نوآوری در کتابخانههای دانشگاهی از دیدگاه کتابداران دانشگاه تبریز به سه دسته عوامل فردی، عوامل سازمانی و ویژگیهای ایده تقسیم میشود. عوامل فردی شامل مواردی از قبیل داشتن روحیه نوآوری و خلاقیت، داشتن انگیزه ارائه ایده خلاق، داشتن تحصیلات مرتبط با شغل توسط کارکنان و مدیران، داشتن روحیه ریسکپذیری است. عوامل سازمانی دربرگیرنده دو عامل پشتیبانی از ایدههای کتابداران و تخصیص بودجه است. همچنین عامل ویژگیهای ایده شامل عواملی چون مقرونبهصرفه بودن، هماهنگی با اهداف کتابخانه، قابلیت دیده شدن توسط سایر افراد و سازمانها، قابلیت اجرایی ایده در محیط کتابخانه است. از نتایج این پژوهش، چنین برمیآید که استقبال مدیران کتابخانهها از ایدههای کتابداران، باعث ایجاد انگیزه در کتابداران خلاق میگردد، لذا پیشنهاد میشود جهت پویایی هرچه بیشتر کتابخانهها، مدیران کتابخانه از ایدههای خلاقانه کارکنانشان استقبال نموده و سعی در اجرایی کردن آنها نمایند. همچنین ازآنجاکه عملی کردن ایدهها نیازمند حمایت مالی سازمان مادر است، لذا لازم است مدیران کتابخانه جهت تخصیص بودجه کافی به کتابخانهها در راستای اجرایی نمودن ایدهها با رایزنی با مدیران مافوق و توجیه نمودن آنان بتوانند بودجه کافی برای کتابخانه دریافت کنند تا بتوانند با عملی ساختن ایدههای خلاقانه، بهرهوری از کتابخانه را بالا ببرند.
صغری درزی خلردی؛ سید علی اصغر رضوی؛ میترا قیاسی
چکیده
مدلهای بلوغ با پیشرفت، توسعه و کاربرد فناوریها مطرح شدند و از مباحث مدیریتی محسوب می گردند. مدلهای بلوغ دارای سطوحی هستند که هر سطح شامل ویژگیهای مربوط به آن سطح است. با استفاده از مدلهای بلوغ میتوان اثربخشی و عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار داد. پژوهش حاضر به بررسی نوشتارهایی در زمینه مدلهای بلوغ، مدل بلوغ قابلیت و بهینهسازی ...
بیشتر
مدلهای بلوغ با پیشرفت، توسعه و کاربرد فناوریها مطرح شدند و از مباحث مدیریتی محسوب می گردند. مدلهای بلوغ دارای سطوحی هستند که هر سطح شامل ویژگیهای مربوط به آن سطح است. با استفاده از مدلهای بلوغ میتوان اثربخشی و عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرار داد. پژوهش حاضر به بررسی نوشتارهایی در زمینه مدلهای بلوغ، مدل بلوغ قابلیت و بهینهسازی ارزیابی اثربخش کتابخانههای دانشگاهی با رویکرد کیفی و روش فراترکیب پرداخته است. تا ضمن بررسی مدلهای بلوغ در زمینهها و حوزههای مختلف و بررسی ابعاد آن مدل بلوغ قابلیت برای ارزیابی عملکرد و اثر بخشی کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. نوشتارهای موجود در زمینه مدلهای بلوغ بر پایه ترجمه و تفسیر آنها بود. بر این اساس 93 منبع معتبر در حوزه مدلهای بلوغ و 37 منبع درحوزه مدل بلوغ قابلیت و کتابخانههای دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. با تحلیل منابع3 مقوله 9 شاخص و 21 کد برای ویژگیهای هر سطح برای مدل بلوغ کتابخانههای دانشگاهی در بازه زمانی 2010 تا 2020 به دست آمد. بر اساس نتایج مقوله فنی و مفهوم سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری دارای رتبه اول است و از اهمیت بالاتری برخوردارند. مدل بلوغ کتابخانههای دانشگاهی به مدیران کتابخانهها و دانشگاهها کمک میکند تا با تعیین و بررسی ویژگیهای هر سطح و ارزیابی آنها درجهت بهبود وضعیت هر سطح و رسیدن به سطح ایدهآل برنامهریزی کنند.