لیلا زادولی خواجه؛ فاطمه زندیان
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام شد و پرسشنامه (5 گزینهای بر اساس طیف لیکرت) بین تمامی کتابداران توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است که ضریب پایایی آن نیز 91% برآورد شد که نشانگر پایایی مناسب پرسشنامه است، پرسشنامهی توزیعشده شامل دو بخش مهارتهای ارتباطی و مثبت اندیشی بود که این دو بخش نیز به گویههایی تقسیم شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان نمود اثرات مثبت اندیشی بر روی مهارتهای غیرکلامی بیشتر از سایر مهارتهاست همچنین میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران نسبتاً خوب قلمداد شده است. نتایج کلی پژوهش نشان داد که میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران زن و محدودهی سنی زیر 35 سال و با میزان تحصیلات کارشناسی به بالا بیشتر از سایر گروهها است همچنین هرچقدر میزان مثبت اندیشی بالا باشد بیشتر در رفتارهای ارتباطی بهخصوص غیرکلامی کتابداران متجلی میگردد. در پایان پژوهش نیز پیشنهادهایی جهت برگزاری دورههای مثبت اندیشی و مهارتهای ارتباطی برای کتابداران ارائه شده است.
سمیه زارع؛ رضا ناصری جهرمی؛ حسین زینلی پور؛ مهدی محمدی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش، شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395 بود (3800 نفر). با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 420 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه مدیریت دانش، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه مسئولیت پذیری بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. در نهایت، به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی داده ها، از شاخص های توصیفی و و ازمونهای استنباطی ماتریس همبستگی، رگرسیون چند متغیره و برازش مدل استفاده شد. نتایج نشان داد کهمدیریت دانش پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(43/0= β، 05/0>p) و مسئولیت پذیری کارکنان(41/0= β، 05/0>p) می باشد؛ مسئولیت پذیری پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(30/0= β، 05/0>p) می باشد؛ و در نهایت، مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان نقش واسطه ای دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبتنی بر اینکه مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان ، نقش واسطهای دارد؛ به مدیران و دست اندرکاران سازمان آموزش و پرورش توصیه می گردد با اتخاذ روشهای مناسب و فراهم کردن امکانات لازم، تلاش نمایند توانایی های کارکنان را در این زمینه بهبود بخشند؛ همچنین، کارکنان نیز در تقویت مهارتهای ارتباطی، مسئولیت پذیری و مدیریت دانش خود تلاش کنند.