احمدرضا احمدی میرقائد؛ رضا ملکی؛ عصمت مومنی
دوره 2، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 107-128
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیبکوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونهگیری با روش تصادفی طبقهبندی انجام شد و حجم ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیبکوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعهی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونهگیری با روش تصادفی طبقهبندی انجام شد و حجم نمونه 328 نفر بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سطح کیفیت خدمات ارائهشده در این کتابخانه در مؤلفههای اثر خدمت و کنترل اطلاعات بالاتر از حداقل انتظارات کاربران بوده ولی در مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان، نتوانسته حتی حداقل انتظارات کاربران را برآورده نماید. بر اساس این پژوهش مهمترین مؤلفهها از دیدگاه کاربران به ترتیب مؤلفه کنترل اطلاعات (07/60 درصد)، مؤلفه اثر خدمت (21/26 درصد) و مؤلفه کتابخانه بهعنوان یک مکان (72/13 درصد) بود. نتیجهگیری: پس از آزمون فرضیهها، مشخص شد در این کتابخانه بین سطوح "حداقل و حداکثر انتظارات" کاربران با "سطح دریافت خدمات"، در مؤلفههای لیبکوآل، تفاوت معناداری وجود دارد؛ همینطور در مؤلفههای لیبکوآل، بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطوح "حداقل انتظارات"، "دریافت خدمات" و "حداکثر انتظارات"، تفاوت معناداری وجود دارد. در انتها با استفاده از یافتههای میدانی بهدستآمده و بهمنظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راهکارها و پیشنهادهایی ارائه شد.