عبدالرضا ایزدی؛ زاهد بیگدلی؛ محمد اکبری محله کلائی
چکیده
امروزه با توجه به پیشرفتهای حاصلشده در عرصه فناوری، گوشیهای هوشمند تلفن همراه نیز بهعنوان یکی از ابزارهای دسترسی به اطلاعات مطرح میشوند؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاعجویی دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه شهید چمران اهواز در محیط گوشیهای هوشمند تلفن همراهبوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی ...
بیشتر
امروزه با توجه به پیشرفتهای حاصلشده در عرصه فناوری، گوشیهای هوشمند تلفن همراه نیز بهعنوان یکی از ابزارهای دسترسی به اطلاعات مطرح میشوند؛ در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاعجویی دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه شهید چمران اهواز در محیط گوشیهای هوشمند تلفن همراهبوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی اجرا شده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 285 نفر از دانشجویان مقطع دکترا دوره روزانه که در سال 1395 در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به تحصیل هستند، تشکیل میدهد. یافتهها نشان داد که مهمترین انگیزه دانشجویان، برای استفاده از گوشیهای هوشمند تلفن همراه حضور در شبکههای اجتماعی، گفتگو کردن (chat)، تماس صوتی و دسترسی به اینترنت بوده است. همچنین برای مرور اخبار، جستجوی اطلاعات جهت پژوهشهای دانشگاهی و خواندن کتاب و مقالات الکترونیکی بعد از رایانههای کیفی، گوشیهای هوشمند تلفن همراه پرکاربردترین ابزار هستند. نتایج نیز به این نکته اشاره دارند که مهمترین مزایای استفاده از گوشیهای هوشمند تلفن همراه، تبادل مستمر اطلاعات، دسترسی فوری به اطلاعات از هر نقطه، امکان انجام چند کار بهصورت همزمان و جستجوی سریع اطلاعات بوده است
حسن محمودی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. این پرسشنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش را در ده بعد دستهبندی کرده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، حمایت مدیریت ارشد و معماری دانش، مهمترین عوامل در پیشبرد برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران است. این در حالی است که تعیین وضعیت ابعاد دهگانه موفقیت مدیریت دانش نشان داد، این دو بعد دارای کمترین میانگین بودند. بیشترین میانگین نیز در میان ابعاد مربوط به بعد آموزش بود. همچنین یافتهها نشان داد، بین کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز در بعد سنجش عملکرد مبتنی بر دانش تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: در برنامههای مدیریت دانش، عوامل موفقیت، فعالیتها و اقدامات ضروری بهمنظور موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش هستند. این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجادشده و در صورت وجود، باید پرورشیافته و توسعه یابند. این مقاله مهترین عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش را شناسایی و وضعیت آنها را در کتابخانههای دانشگاهی موردبررسی و اولویتبندی قرار داد.