@article { author = {Tabarsa, Gholam Ali and Sadeghi, Ahmad and Talayi Shokri, Shahab}, title = {A Survey of the Factors of Knowledge Management in the Organization Crisis Management: A Case Study of Tehran Municipality Disaster Management Organization}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {1-20}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7153}, abstract = {The main advantage of organizations today is knowledge. Knowledge is a powerful tool that is developing and changing day by day. A lot of research to identify key success factors and implementation of knowledge management has led to the introduction of the key factors for the success of knowledge management. Contextual factors play a key role in the successful deployment of knowledge management in Organization and determination and assessment of each of these factors for the establishment of knowledge management. This study examined the factors underlying Knowledge Management in Disaster Management Organization of Tehran Municipality. For this purpose, a questionnaire on the status of each of these factors and the importance of knowledge management is developed and graded. Then, using SPSS software and Friedman test these ratings have been achieved.}, keywords = {Knowledge Management,Information Technology,Organizational Culture,Process Knowledge,Case Studies,Crisis Management Organization of Tehran Municipality}, title_fa = {عوامل زمینه‌ای استقرار مدیریت دانش (مورد مطالعه سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران}, abstract_fa = {عوامل زمینه­ای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایند­های دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان می­شود، در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل برای استقرار مدیریت دانش است.  این پژوهش با هدف شناسایی عوامل زمینه­ای مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران انجام شد و پرسشنامه­ای در میان کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در 22 منطقه شهرداری در مورد وضعیت و میزان اهمیت هرکدام از این عوامل در زمینه استقرار مدیریت دانش درجه بندی شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و با توجه به آزمون فریدمن به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد. بر اساس داده­های منتج شده بر اساس دیدگاه کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران مهمترین عامل برای استقرار مدیریت دانش بودن فرهنگ سازمانی درست و حامی، برای استقرار آن است، چرا که در صورتی ما تمامی زیر ساخت های مرتبط با استقرار مدیریت دانش را در یک سازمان فراهم کنیم ولی فرهنگ سازمانی که شامل عناصر مشارکت در تصمیم گیری، حمایت مدیریت  و حس تعلق سازمانی می­باشد، در سازمان نباشد، مدیریت دانش مستقر نخواهد شد. به همین ترتیب و در ادامه اولویت بندی عوامل، نظام فناوری اطلاعات در جایگاه دوم و فراینده های مدیریت دانش در جایگاه سوم اولویت گذاری شده است. بنابراین قبل از راه اندازی و به کار گماری نظام فناوری اطلاعات، باید فرهنگ سازمانی در این زمینه که مدیران و کارکنان به راحتی دانش ضمنی خود را در اختیار سایرین قرار دهند به وجود بیاید چون هر چند که ما بتوانیم ساختار­های فناوری را به صورت صیحیح فراهم کنیم و فرایند­های مدیریت دانش را به صورت اصولی اجرا کنیم ولی فرهنگ سازمانی تقویت کننده این وضعیت نباشد به صورت قطع به یقین نظام مدیریت دانش سازمان نا­کارآمد خواهد بود.}, keywords_fa = {فرآیند‌های دانش,فرهنگ سازمانی,فناوری اطلاعات,مدیریت دانش}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7153.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7153_74c6318a2e94e25b7e3165f7e4f12045.pdf} } @article { author = {Galyani-Moghaddam, Golnessa and Jafari, Hassan and Sattarzadeh, Ashgar}, title = {Allameh Tabatab’i University and International Databases: A Comparative Study on the Scientific Productions}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {21-40}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7154}, abstract = {This research is set to study scientific publications published by faculty members of Allameh Tabatab’i University in two international citation indexes including the Science Citation Index and Scopus. Duration of the study was 1987 till the end of 2015. Scientometrics methods were used to do the study. Searches in the mentioned databases were the main tool of data gathering. The results show that the growth rate was 29.49 and 32.51, and density indicator is 0.008 and 0.005 in the Science Citation Index and Scopus respectively. This indicates a low density and low collaboration among authors. Faculty of Management and Accounting was the most productive one. The United States of America and Switzerland were top countries in international scientific collaborations. In addition, scientific collaboration at national level was mostly done by authors from the Islamic Azad University, Tehran University and Amir Kabir University of Technology. There was an overlap of 21 percent among indexed publications by the two databases.}, keywords = {scientific output,Science Citation Index,Scopus,Allameh Tabatab’i University,Iran,Scientometrics}, title_fa = {برونداد های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه استنادی علوم و اسکوپوس}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه و تحلیل برونداد علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاه‌های وب آو ساینس و اسکوپوس به تفکیک دانشکده‌ها انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش علم‌سنجی انجام شده است. پس از استخراج داده‌های خام از پایگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به فرمت نت، از نرم‌افزارهای هیست‌سایت، پاژک، وی‌او‌اس‌ویوئر و اکسل برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه برونداد علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی از زمان ثبت اولین پیشینه در سال 1987 تا پایان  2015  در هر دو پایگاه (جمعا 993 مقاله) بوده و نمونه‌گیری صورت نگرفته است. یافته‌ها نشان داد که نرخ رشد در پایگاه وب آو ساینس و اسکوپوس به ترتیب 49/29و 51/32 بوده است. شاخص چگالی در پایگاه وب آو ساینس 008/0 و در پایگاه اسکوپوس 5 00/0 بوده که در حد پایین قرار می‌گیرد. دانشکده مدیریت و حسابداری بیشترین مدرک را تولید کرده است. امریکا و سوئیس بیشترین همکاری بین‌المللی را با دانشگاه علامه داشته‌اند و میزان همپوشانی بین پایگاه‌ها 21 درصد بوده است. با توجه به یافته‌های پژوهش، نرخ رشد تولید علم نسبتا خوب بوده ولی شاخص چگالی پایین نشان از عدم انسجام شبکه و سطح پایین همکاری علمی بین پژوهشگران در هر دو پایگاه دارد. تعداد تولیدات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس 410 مورد و در اسکوپوس 583 مورد بوده است.  میزان تولیدات بین‌المللی در مقایسه با رتبه دوم دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی در سطح کشور با تولید 6426 مقاله تا سال 1394، بسیار پایین است.}, keywords_fa = {برونداد علمی,پایگاه وب آو ساینس,پایگاه استنادی اسکوپوس,دانشگاه علامه طباطبائی,همکاری علمی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7154.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7154_0768aec999e8918a56fd5962333f5dac.pdf} } @article { author = {Ghafoornia, Zeinab and Ghomi, Shiva and Momeni, Esmat}, title = {The Difference of the Semantic System between Reference Librarians and Users in a Reference Interview with the Hermeneutic Approach: A Case Study of National library and Archive Islamic Republic of Iran}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {41-60}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7230}, abstract = {This paper is supposed to determine librarian's perception from user needs and user's understanding from librarian response in a reference interview by the hermeneutic approach and deals with "the process of understanding a work" and also How to get a sense of various phenomena e.g. Speech, behavior, written texts and works of art.  This study is a functional one and the proposed method is survey with analytic approach to achieve needed data. To verify validity, the questionnaire of study was distributed among information science lecturers and to evaluate reliability of study questionnaire, Cronbach’s alpha was computed as 0.953. The librarian study population including five thematic sections was evaluated based on census method are the National library and Archive Islamic Republic of Iran. User research population with a master's degree and PhD in four thematic halls of the National Library, which is 48 people to the questionaire in the period from September 2014 to March 2015 randomly responded. The analysis shows that in most variables, there is a significant relationship between librarians and users semantic system except the reference librarian to meet the need for information sharing question and level of previous knowledge of the subject librarian and user search. Users do not understand the subject matter of their research, and also librarian in the reference interviews and user's needs have the necessary skills and understanding. Despite the lack of }, keywords = {reference services,reference interview,Semantics,System,Hermeneutics  }, title_fa = {تفاوت نظام معنایی کتابداران و کاربران در مصاحبه مرجع با رویکرد هرمنوتیک (مطالعه موردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان درک کتابدار از نیاز کاربر و میزان درک کاربر از پاسخ کتابدار در مصاحبه مرجع با رویکرد هرمنوتیک بوده است. در این پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه مؤلف‌محور که به تعدادی از کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابداران مرجع آن داده شد، استفاده شد و پایایی آن 953/0 محاسبه شده است. این پرسشنامه با 13 سؤال در ارتباط با درک کتابدار و 13 سؤال در ارتباط با درک کاربر با مقیاس لیکرت از 0 تا 9 طراحی شده است. یافته‌ها نشان داد که بیشترین حد در میان شاخص‌های درک کتابدار مربوط به شاخص شفاف‌سازی سؤال کاربر در جریان مصاحبه مرجع با میانگین 79% و در درک کاربر شاخص در میان گذاشتن سؤال اصلی با کتابدار مرجع با میانگین 85% است و کمترین حد در درک کتابدار مربوط به شاخص درک نیاز کاربر با اولین سؤال کتابدار با میانگین 9/52% و در درک کاربر شاخص درک کتابدار با اولین سؤال کاربر با میانگین 7/61% است. در همه‌ی متغیرها رابطه معناداری بین نظام معنایی کتابداران و کاربران وجود دارد به‌جز در دو متغیر: متغیر در میان گذاشتن سؤال اصلی با کتابدار مرجع برای رفع نیاز اطلاعاتی و متغیر سطح اطلاعات قبلی کتابدار و کاربر از موضوع مورد جست‌وجو با 05/0 p>. این پژوهش نشان داد که کاربران تسلطی بر موضوع مورد جستجو خود ندارند و یا دقیقاً نمی‌دانند که به دنبال چه هستند. همچنین نشان داد که کتابداران تبحر لازم را در زمینه مصاحبه مرجع دارند. با وجود عدم تمایل کاربران به پرسش از کتابداران و شکل نگرفتن مصاحبه مرجع، کتابداران در این پژوهش از عملکرد خوبی برخوردار بودند و توانستند رضایت کاربران را به دست آورند.}, keywords_fa = {خدمات مرجع,مصاحبه مرجع,معناشناسی,نظام معنایی,هرمنوتیک,موردپژوهی,سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7230.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7230_a1d2ad44b643418e7c0ffaf715e3ea1a.pdf} } @article { author = {Riahi, Aref and Mousavi, Afshin}, title = {Study of Asian Scientific Journal Index in Scopus Database and With an Emphasis on Iran's Position}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {61-80}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7290}, abstract = {Aim: Scientific journals are identified as one the most important indicator for Progress and development in new world. This study aims to Comparative Comparison of growth of Asian scientific journals indexed in Scopus database and recognize Iranian journal position. Methods: This research is applied and descriptive-Survey and all Asian journals which indexed in Scopus database during 2000-2015 make Statistical population. Data were collected from www.Scimagojr.com and all journals from any subject were retrieved. We used SPSS and Excel software for analysis data. Findings: Finding shows that there is a positive growth on number of scientific journals’ of Asian countries during the study. Also, most of journals published in Medicine field and quality of east and southeast journals were much better than west and Middle East countries. Conclusion: In order to growth of Iranian journal in scientific database, policy and planning by manager of Health and Science Government of Iran are suggested. Also it is necessary to increase trend of English language for Iranian scientific journal to see more contribution of Iranian journals in region and Asia. Key words: Scientific Journals, Scopus Database, Asian Countries, Iran}, keywords = {Scientific journals,Scopus Database,Asian Countries,Iran,comparative study}, title_fa = {بررسی مجلات کشورهای آسیایی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس با تاکید بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {مجلات علمی یکی از ابزارهای اصلی و اساسی برای توسعه و پیشرفت علم در دنیای امروزی محسوب می‌شوند. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی رشد مجلات کشورهای آسیایی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و تعیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی صورت گرفته است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی مجلات علمی نمایه شده کشورهای آسیایی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سال‌های 0002-5102 تشکیل می‌دهند. برای گردآوری اطلاعات با مراجعه به پایگاه (moc.rjogamicS.www) مجلات علمی در حوزه‌های مختلف موضوعی انتخاب و بازیابی شده‌اند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزارهای SSPS و lecxE استفاده شده است. یافته‌ها نشان داده است که روند انتشار مجلات کشورهای آسیایی و همچنین جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های موردبررسی از رشد مثبتی برخوردار بوده است. بخش قابل‌توجهی از مجلات علمی نمایه شده در حوزه پزشکی تهیه و منتشر شده است. همچنین یافته‌ها نشان داده است که مجلات کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در مقایسه با مجلات ایرانی و کشورهای خاورمیانه از کیفیت بالاتری برخوردار بوده‌اند. به‌منظور ارتقای سهم مجلات ایرانی در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی، باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری توسط مسئولان و متولیان وزارت بهداشت و وزارت علوم صورت گیرد. همچنین سعی شود گرایش در مجلات ایرانی به استفاده از زبان انگلیسی افزایش یابد تا شاهد سهم بیشتر ایران از مجلات علمی منطقه و آسیا باشیم.}, keywords_fa = {مجلات علمی,پایگاه استنادی اسکوپوس,کشورهای آسیایی,ایران‬‬‬‬‬,مطالعه تطبیقی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7290.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7290_04d74a116890a6dba2b27d935ee51726.pdf} } @article { author = {Sabzevari, Nafiseh and Ghahnavieh, Hasan and Ahmadpour, Marzieh}, title = {Investigating Ways of Theft and Damage to the Library Resources and the Factors Affecting them in the Libraries of Isfahan University of Medical Sciences in 2012}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {81-100}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7231}, abstract = {Purpose of this study was to investigate ways of theft and damage to the library resources and the factors affecting them in the Libraries of Isfahan University of Medical Sciences in 2012. Method of this research is Survey and type of study is functional. Data collection tool is researcher made questionnaire based on the Likert scale and test-retest reliability was calculated through test-retest correlation coefficient which is 0/917 and statistical population consists of 64 students of whom 379 were selected based on Morgan table and 57 people from Isfahan University of Medical Sciences Library. The data refers to the population and descriptive statistics and SPSS software has been used. The findings showed that increasing the number of employees (70%) and purchasing more copies of a source (56%); and library equipment Surveillance cameras (81%), dealing verbal warnings and fining and expelling the culprits as ways to prevent damage to library materials have been proposed. The results showed that serious actions in damaging library resources included: separating the book from its cover, or cutting the pages and photos of the book. And know that the regulations were effective in damage to library resources.}, keywords = {damage,Isfahan University of medical sciences,Theft,libraries,library resources,university libraries,library theft detection systems  }, title_fa = {بررسی شیوه‌های سرقت و آسیب‌‎رسانی به منابع کتابخانه‌‎ای و عوامل مؤثر بر آن‌‌ها در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، تعیین شیوه‎های سرقت و آسیب‌رسانی به منابع کتابخانه‎ای و عوامل مؤثر بر آن‌ها در کتابخانه‎های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­ها­ی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود و پایایی آن از طریق همبستگی آزمون - آزمون مجدد محاسبه ‎شد که ضریب همبستگی 917/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل 6427 نفر دانشجو بوده که 379 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و 57 نفر از کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند. روش گردآوری اطلاعات مراجعه حضوری به جامعه موردنظر بوده و نوع آمار توصیفی و نرم­افزار مورداستفاده اس­پی­اس­اس بوده است. بر اساس یافته‎های تحقیق افزایش تعداد کارمندان (70 درصد) و خرید نسخ بیشتر از یک منبع (56 درصد)؛ و تجهیز کتابخانه به دوربین‎های مداربسته (81 درصد)، تذکر و برخورد لفظی، پرداخت جریمه و اخراج افراد آسیب‌رسان از راهکارهای جلوگیری از آسیب‎رسانی به منابع کتابخانه مطرح شده است. نتایج نشان داد اقدام جدی در آسیب­رسانی به منابع کتابخانه، جدا کردن کتاب از جلد و یا بریدن اوراق و تصاویر آن بوده است. کتابداران }, keywords_fa = {آسیب‎‌رسانی,دانشگاه علوم پزشکی اصفهان,سرقت,کتابخانه‎ دانشگاهی,منابع کتابخانه‌‎ای,نظام ره‌گیری سرقت از کتابخانه}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7231.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7231_c12d6ccac89e3c72af779ec49b175bb4.pdf} } @article { author = {Ebrahimzadeh, Sanam and Hosseini Beheshti, Moloukossadat}, title = {Change of the Concepts of Knowledge: a Glimpse at the Necessity of the Development of Ontologies}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {101-120}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7232}, abstract = {The enormous amount of knowledge needs sophisticated tools for searching and, often considered as equally important, rationalization. Ontology is one approach for addressing such challenges. The aim of this study is to evaluate the effectiveness of of the change of ontologies. Due to change in concepts, it is necessary to review the structure of ontologies and tools for organizing this knowledge. Ontologies need to change as fast as the parts of the world they describe. The study reviewed all of the literature, concepts, principles and rules about ontologies. Thus, this research is descriptive and analytical.  As a result, a logical architecture was introduced to support the development of ontologies. The low-effort of users in digital libraries and support for change management, are very important for ontologies that should be considered by experts in designing and developing ontologies.}, keywords = {Ontology,Development,Changes,Concepts}, title_fa = {تغییر در مفاهیم دانش: نگاهی به ضرورت تکامل هستی شناسی ها}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی ضرورت کارآمدی هستی‌شناسی‌ها در برابر تغییرات در مفاهیم، در سازگاری با تغییرات مفاهیم دانش است. به طور کلی، هستی شناسی‌ها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستی‌های اصطلاحنامه‌ها در بازنمون دانش، قلمروهای موضوعی را از طریق نمایش مفهو‌م‌ها و رابطه‎های میان آنها  به کار گرفته‌اند. با توجه به تحولات مفاهیم و معنا، ضروری است در ساختار هستی‌شناسی‌ها بازنگری شود و تغییراتی برای سازماندهی و بازنمون دانش در هستی‌شناسی‌ها تدوین و طراحی گردند. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه‌ای انجام شده است و اطلاعات آن از طریق مرور در کتاب‌ها ، مقالات مجلات علمی، مقالات همایش‌های علمی،  متون علمی نمایه شده در پایگاه‌های اطلاعات و اینترنت جمع‌آوری گردیده است. سپس، مفاهیم و اصول تغییر در هستی‌شناسی‌ها مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.  این مقاله با روش کتابخانه‌ای، نحوه بازنگری و سازگاری هستی‌شناسی‌ها را با تغییرات مفاهیم و معناها مورد توجه قرار داده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، می‌توان تغییرات در هستی‌شناسی‌ها را با توجه به  شش مرحله موجود در فرآیند تکامل هستی‌شناسی‌ها ارائه داد.که عبارتند از: دریافت تغییرات، ارائه و بازنمون تغییرات، معناشناسی تغییرات،گسترش و اشاعه تغییرات، اجرای تغییرات و تغییر در ارزش‌ها. همچنین، بر اساس یافته‌های دیگر این پژوهش و در راستای یک معماری منطقی برای حمایت از تکامل هستی‌شناسی‌ها می‌توان تغییرات در هستی شناسی‌ها به طور کارآمدتر اعمال کرد. همچنین هستی‌شناسی برای موثر بودن،  نیاز به تغییرات،  با سرعتی متناسب با تغییر در بخش‌هایی از جهان می‌باشند. بر اساس یافته‌های پژوهش، ضروری است که در زمان تغییر یک هستی شناسی به: ایجاد سلسله مراتب مفاهیم وابسته؛ نیازهای کاربران؛ تعیین علایق کاربران؛ انتخاب مناسب‌ترین ابزار ویرایشگر در زمان طراحی هستی‌شناسی‌ها و تجزیه و تحلیل رفتار اطلاع یابی کاربران توجه شود. همچنین تلاش کاربران انسانی نظام‌های اطلاعاتی مانند کتابخانه‌های دیجیتالی و  پشتیبانی خودکار برای مدیریت تغییرات هستی شناسی بسیار مهم است. که باید در طراحی هستی‌شناسی‌ها توسط متخصصان مورد توجه قرار بگیرند}, keywords_fa = {هستی‌شناسی,دانش,بازنمون دانش}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7232.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7232_841752601635748855178b9715a264f7.pdf} } @article { author = {Rastgar, Abbas Ali and Hemmati, Amin}, title = {The Effect of Knowledge Management Components on Organizational Innovation among the Employees of Semnan University}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {7}, pages = {121-140}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.7241}, abstract = {Knowledge management is one of the most important factors for company success in competitive conditions and information age. The importance of this issue to the extent that today many organizations measure their knowledge and it’s like intellectual capital, Also as well as an indicator of the company's ratings reflect in their reports. Knowledge management is refers to this statement that investments in science leading to best and most profit. On the other hand due to global trends and increasing environmental changes, Organizations have a number of difficulties in the survival and growth of own. In this regard, Innovation as one of the essential components of a company that wants to maintain long term competitive advantage is further considered. Tin the half period 1395 to collect opinions of the people. The obtained results represent a significant impact all four components of the knowledge management on organizational innovation. Also, the results should be expressed knowledge creation is the most effective and sharing of knowledge have the least impact on organizational innovation. At the end of research we present some suggestion that can be useful in Improve the status of each component of knowledge management and organizational innovation. Which can be refer to create user-friendly working conditions, encouraging people to use the knowledge to explain and promote trust in the organization and turn it into the dominant culture among employees and managers?}, keywords = {Knowledge management component,Organizational Innovation,structural equation modeling}, title_fa = {بررسی تأثیر مؤلفه‌های مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه سمنان}, abstract_fa = {مدیریت دانش یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان حفظ مزیت رقابتی بلند مدت هستند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مؤلفه‌های مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در دانشگاه سمنان میباشد. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه سمنان بوده است و با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 271 نفر تعیین گردید و در بازه زمانی نیمه نخست سال 1395 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. نتایج بدست آمده بیانگر تأثیر معنادار هر چهار مؤلفه مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بود. همچنین با توجه به نتایج باید بیان نمود خلق دانش بیشترین تأثیر و تسهیم دانش کمترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی داشته اند. در انتها نیز نکاتی جهت بهبود وضعیت هر یک از مؤلفه‌ها و نوآوری سازمانی ارائه گردیده است، که میتوان به ایجاد شرایط کاری کاربر پسند، تشویق افراد به استفاده از دانش و تبیین و ترویج اعتماد در سازمان و تبدیل آن به فرهنگ غالب در بین کارکنان و مدیران اشاره نمود.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,نوآوری سازمانی,مدلسازی معادلات ساختاری}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7241.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7241_f0b2a04108a500c18290c1b5b1c707e6.pdf} }