@article { author = {Babalhavaeji, Fahimeh}, title = {سخن سردبیر}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {1-2}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.1287}, abstract = {یکی از مسائل چالش‌برانگیز در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کثرت جذب دانشجو و به‌تبع آن خیل دانشجویانی است که می‌بایست فارغ‌التحصیل شده و پایان‌نامه‌ای را ارائه نمایند. کثرت دانشجویان کارشناسی ارشد و همچنین دکتری موجب شده است تا دانشجویان ازنظر علائق علمی و پژوهش‌های کلاسی دچار پراکنده‌کاری و یا سری کاری شوند زیرا ایشان بجای آن‌که یک سیر مطالعاتی را درروند ارائه مقالات کلاسی برگزینند، به دلیل تعداد زیاد دانشجویان مجال راهنمایی مؤثر از طرف اساتید وجود ندارد. بدین ترتیب هنگامی‌که دانشجویان به مرحله انتخاب موضوع پایان‌نامه می‌رسند همواره شکایت از فقدان موضوعات بکر کرده و یا مرتباً موضوعات تکراری به گروه‌های آموزشی معرفی می‌گردد. عدم برنامه‌ریزی صحیح موجب می‌شود تا تعداد کمی از دانشجویان علائق خود را شناسایی کنند و، باری به هر جهت، در محدوده‌ی زمانی مشخص موضوعاتی را پیشنهاد کنند. مشکل به وجود آمده را از چند منظر می‌توان آسیب‌شناسی کرد. نخست آن‌که دانشجویان کارشناسی ارشد می‌بایست تحت سرپرستی اساتید مشخص قرار گیرند، علائق آن‌ها شناسایی شود و یا سعی شود استعدادهای آن‌ها شکوفا گردد که این امر با کثرت دانشجویان امکان‌پذیر نیست. مشکل جذب تعداد زیاد دانشجو دور تسلسل باطلی است که موجب شده است تعداد زیادی موضوع انتخاب گردد لذا انتخاب موضوعات غیرتکراری کاری بس دشوار شده است. باوجوداین، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با خلأ موضوعات مواجه است. یکی از مصادیق بارز آن حیطه‌ی موضوعی فصلنامه "مطالعات دانش‌شناسی" است. در طی دوره‌ای که این مجله فراخوان مقالات را شروع کرده است تعداد زیادی از مقالات را در موضوعات مدیریت دانش و تحلیل استنادی دریافت کرده است درحالی‌که موضوعاتی نظیر سازمان‌دهی دانش، سرمایه‌های دانشی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد شبکه، داده‌کاوی، متن‌کاوی و توسعه دانش و نظیر این‌ها، ازجمله خلأهای موضوعی هستند که در خصوص آن‌ها احتمالاً کمتر پایان‌نامه‌ای دفاع شده و مقاله پژوهشی نگاشته شده است، لذا توجه جامعه علمی علم اطلاعات و دانش شناسی را به این خلأهای موضوعی جلب نموده و این طرح مسئله می‌تواند فرصتی برای انتخاب موضوعات جدید باشد.}, keywords = {مطالعات دانش شناسی}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa = {یکی از مسائل چالش‌برانگیز در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کثرت جذب دانشجو و به‌تبع آن خیل دانشجویانی است که می‌بایست فارغ‌التحصیل شده و پایان‌نامه‌ای را ارائه نمایند. کثرت دانشجویان کارشناسی ارشد و همچنین دکتری موجب شده است تا دانشجویان ازنظر علائق علمی و پژوهش‌های کلاسی دچار پراکنده‌کاری و یا سری کاری شوند زیرا ایشان بجای آن‌که یک سیر مطالعاتی را درروند ارائه مقالات کلاسی برگزینند، به دلیل تعداد زیاد دانشجویان مجال راهنمایی مؤثر از طرف اساتید وجود ندارد. بدین ترتیب هنگامی‌که دانشجویان به مرحله انتخاب موضوع پایان‌نامه می‌رسند همواره شکایت از فقدان موضوعات بکر کرده و یا مرتباً موضوعات تکراری به گروه‌های آموزشی معرفی می‌گردد. عدم برنامه‌ریزی صحیح موجب می‌شود تا تعداد کمی از دانشجویان علائق خود را شناسایی کنند و، باری به هر جهت، در محدوده‌ی زمانی مشخص موضوعاتی را پیشنهاد کنند. مشکل به وجود آمده را از چند منظر می‌توان آسیب‌شناسی کرد. نخست آن‌که دانشجویان کارشناسی ارشد می‌بایست تحت سرپرستی اساتید مشخص قرار گیرند، علائق آن‌ها شناسایی شود و یا سعی شود استعدادهای آن‌ها شکوفا گردد که این امر با کثرت دانشجویان امکان‌پذیر نیست. مشکل جذب تعداد زیاد دانشجو دور تسلسل باطلی است که موجب شده است تعداد زیادی موضوع انتخاب گردد لذا انتخاب موضوعات غیرتکراری کاری بس دشوار شده است. باوجوداین، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با خلأ موضوعات مواجه است. یکی از مصادیق بارز آن حیطه‌ی موضوعی فصلنامه "مطالعات دانش‌شناسی" است. در طی دوره‌ای که این مجله فراخوان مقالات را شروع کرده است تعداد زیادی از مقالات را در موضوعات مدیریت دانش و تحلیل استنادی دریافت کرده است درحالی‌که موضوعاتی نظیر سازمان‌دهی دانش، سرمایه‌های دانشی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد شبکه، داده‌کاوی، متن‌کاوی و توسعه دانش و نظیر این‌ها، ازجمله خلأهای موضوعی هستند که در خصوص آن‌ها احتمالاً کمتر پایان‌نامه‌ای دفاع شده و مقاله پژوهشی نگاشته شده است، لذا توجه جامعه علمی علم اطلاعات و دانش شناسی را به این خلأهای موضوعی جلب نموده و این طرح مسئله می‌تواند فرصتی برای انتخاب موضوعات جدید باشد.}, keywords_fa = {مطالعات دانش شناسی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1287.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1287_e1f73ae88d111faee08276f6df4cede4.pdf} } @article { author = {Shabani, Ahmad and Jaffari, Hamideh and Rajaepour, Saeed and Mohammadi Ostani, Morteza}, title = {A comparison of the rate of intellectual Capital in the Public and Academic Libraries of Isfahan based Boentis ' views}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {3-22}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Purpose: The present study with a survey and comparison of intellectual capital management in the public and academic libraries of Isfahan in 2012-2013 based on Boentis ' views (human capital, structural capital and relational capital). Methodology: A survey - descriptive method was used. The statistical community consisted of all staffs at the public libraries of Isfahan (n = 98) and university in 2012-2013. To determine the sample size, 84 librarians were selected based on Cochran formula and random stratified sampling Method ranking was applied. The tool for collecting data was researcher- developed Questionnaire based on Boenits components, the authenticity of which was approved by experts and its reliability was reckoned using Cronbach's alpha (0.95). Findings: Average intellectual capital is a good condition in public libraries (3.8) and academic libraries (3.23).Intellectual capital is more in public libraries than university libraries. Structural capital status is more appropriate in the mentioned libraries than relational capital and human capital, and between intellectual capital components there was a significant difference. Also, the level of intellectual capital public and Academic libraries of Isfahan based on demographic characteristics (gender, age, academic degree level of education, and library type) there was no significant difference, but in terms of ranking was applied there was a significant difference. Conclusion: Intellectual capital is }, keywords = {intellectual capital,public libraries,Academic Libraries,Isfahan}, title_fa = {مقایسه سطح سرمایه فکری در کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس دیدگاه بونتیس}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه سرمایه فکری در کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1392 بر اساس دیدگاه بونتیس انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان (98 نفر) و کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی و در سال تحصیلی 1391-1392 بود. به‌منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه‌گیری کوکران (84 نفر) و روش تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مؤلفه‌های بونتیس بود که روایی آن توسط استادان متخصص تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. یافته‌ها: میزان سرمایه فکری در کتابخانه‌های عمومی (8/3) و کتابخانه‌های دانشگاهی (23/3) شهر اصفهان در وضعیت مناسبی قرار نداشت و میزان آن در کتابخانه‌های عمومی بیشتر از کتابخانه‌های دانشگاهی بود. وضعیت سرمایه ساختاری نسبت به سرمایه ساختاری و رابطه‌ای در کتابخانه‌های مزبور مناسب‌تر و اختلاف بین مؤلفه‌های سرمایه فکری معنادار بود (P≤0/05). همچنین در خصوص سطح سرمایه فکری در کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان ازنظر ویژگی‌های جمعیت شناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و نوع کتابخانه) تفاوت معناداری مشاهده نشد (P≥0/05) ولی ازنظر ویژگی سِمَت شغلی تفاوت معنادار بود }, keywords_fa = {اصفهان,سرمایه فکری,کتابخانه‌های دانشگاهی,کتابخانه‌های عمومی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1101.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1101_dd6a4a1bb505cba22a2978c165db53ba.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh, Mohammad and Teymori Tabieh, Mahtab}, title = {Survey of Knowledge Flow in Knowledge based Organization of Science and Technology Park of the University of Tehran and Presentation of a Conceptual Mode}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {23-40}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.1088}, abstract = {Knowledge has been a competitive weapon in New World.  Being aware of knowledge process in organizations, especially research-oriented ones, and tactfully managing it, will increase their ability and improve their outputs, While unawareness and its improper management could lead to a waste of time, money and energy. Co-operation and relation between organizations will be stable and progressive by knowledge flow, although it is a subconscious issue. Whatever, clarifying and distinguishing this flow in the organization will be a competitive advantage issue. Due to this, the organization will achieve knowledge and use this faster than other organizations. Purpose: The main aim of this paper is survey a of knowledge flow in Knowledge-Based companies of Science and Technology Park of Tehran University and presenting a conceptual model. This kind of studies can enable preliminary programs to result success in an organization. Methodology: Approach of this paper is qualitative and in data gathering researcher used a Questionnaire including 57 questions; and for data analyses used SPSS and One-Sample T Test. Conclusion: Findings show that knowledge flow in knowledge based companies in the knowledge gateways, knowledge flow mechanisms, staff awareness, organizational culture, organizational structure, knowledge flow programming and knowledge sharing factors have not been in a good state. The ideal conceptual model of knowledge flow present after literature review and analyses of X-ones.}, keywords = {Science and Technology Park University of Tehran,Knowledge Sharing,Knowledge flow of Knowledge based Companies,Knowledge flow Models}, title_fa = {جریان دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل جریان دانش در شرکت‎های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شد. روش: در این پژوهش نظر 256 نفر از کارکنان شاغل در 30 شرکت دانش‎بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که دارای نیروی تمام‌وقت بیش از 4 نفر بودند، از طریق پرسشنامه، پیمایش شد. یافته­ ها: جریان دانش در شرکت­های موردپژوهش، به‌جز در مؤلفه مکانیسم‌های جریان دانش که دو نوع سنتی و دیجیتالی را مدنظر قرار داده بودند، در سایر مؤلفه‌ها (ورودی‎های دانش، میزان آگاهی کارکنان، فرهنگ‌سازمانی، ساختار سازمانی، برنامه‌ریزی برای جریان دانش و اشتراک دانش) از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. نتیجه‌ گیری: به ­سبب بالاتر بودن میانگین‌ها از سطح متوسط وضعیت جریان دانش مناسب ارزیابی شد. در پایان، مدل مفهومی ایده آل برای نمایش جریان دانش ترسیم شد.}, keywords_fa = {پارک علم و فناوری دانشگاه تهران,تسهیم دانش,جریان دانش شرکت‌های دانش‌بنیان,مدل‌های جریان دانش}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1088.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1088_9fb599c755c73c1bd652e7ad6313a6e2.pdf} } @article { author = {Fadae, Gholamreza and Andayesh, Seyfollah}, title = {Surveying the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management (Case Study: Faculty of Information Science and Knowledge Studies)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {41-54}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.1093}, abstract = {Purpose: This research aims to investigate the relationship between organizational culture and knowledge management in the Faculty of Information Science and Knowledge Studies. Methodology: The research’s method was descriptive-correlational. Data collection tool was designing the research’s questionnaires based on the Denison Organizational Culture Model and Knowledge Management Assessment Tools. The research’s statistical population consisted of 100 persons of managers, staff, and students of the Faculty of Information Science and Knowledge Studies, who were selected via random sampling method, and 100 persons were selected as sample through simple random sampling method. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics were used. Conclusion: Results show that there is a positive and significant relationship between organizational culture and knowledge management. Also, the findings obtained from the research’s sub-hypothesis show that organizational mission, organizational adaptability, organizational compatibility, organizational participation have positive and significant relationship with knowledge management. Reviewing the status of organizational culture and knowledge management variables show that organizational culture possesses a satisfactory status in the studied organization, but knowledge management’s status was not very satisfying}, keywords = {Faculty of Information Science and Knowledge Studies,University of Tehran,Organizational Culture,Knowledge Management}, title_fa = {رابطه فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بود. روش: روش پژوهش از نوع کاربردی بود. برای سنجش رابطه میان فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد و از طریق پرسشنامه­ نظر 100 نفر از مدیران، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه تهران پیمایش شد. پرسشنامه­ها بر اساس مدل فرهنگ‌سازمانی دنیسون (2002) و مدیریت دانش KMAT (1995) طراحی شد. یافته­ ها: میان فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنی­داری وجود داشت؛ رسالت سازمانی، انطباق­پذیری سازمانی، سازگاری سازمانی و مشارکت سازمانی با مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنی­داری داشت. نتیجه‌ گیری: فرهنگ‌سازمانی در این دانشکده رضایت­بخش بود اما وضعیت مدیریت دانش چندان رضایت­بخش ارزیابی نشد.}, keywords_fa = {دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی,دانشگاه تهران,فرهنگ‌سازمانی,مدیریت دانش}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1093.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1093_74b15adb671fc53c5516ec36888fe4a0.pdf} } @article { author = {Arabsheibani, Zakkie and Taheri, Seyed Mahdi and Alibeyk, Mohammad Reza and Howaidaa, Ali Reza}, title = {Evaluating the Compliance with the Vocabulary Control Criteria of Islamic Sciences Thesauri based on ISO 25964}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {55-82}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.1089}, abstract = {Purpose: The purpose of this research is assessing Persian Islamic Knowledge Terminologies by Standard: ISO 25984-1 and adjusting them with instructions propounded to control vocabularies. The areas of the research are: Terminologies of Islamic Theology/ Logic/ Islamic Philosophy/ Jurisptudence′s principles (Osoul fiq)/ Ethics/ Quranic Science/ Tradition Science. Methodology: The methodology of this research is descriptive (measuring), and uses searching as its tool. 450 terms were chosen from each terminology and 3150 terms were  totally studied. Findings: The result of the research shows that the most quantity of for the compliance with standards was found seen in philosophical  terminology (70%), and after that, Osoul Fiq and Islamic Theology Terminologies (65%). Ethics and Quranic Knowledge Terminologies observed jointly 62.5% and Tradition Sciences and Logic Terminologies observed 55%. Conclusion: Islamic Knowledge Terminologies are weak in obviating ambiguity. 70/2% of the total Terminologies which are observed in Islamic Knowledge Terminologies have been used in the form of noun and noun phrase and 29/5% in the form of compound words. these terminologies entirely conform to grammatical standards and rules. but in recording names we don’t see any accordance with standards}, keywords = {Islamic Sciences Thesauri,ISO 25964,Vocabulary Control Criteria,Islamic Ethics Thesaurus,Feghh Principles Thesaurus,Traditional Sciences Thesaurus,Quranic Sciences Thesaurus,Islamic Philosophy Thesaurus,Islamic Kalam Thesaurus,Logic Thesaurus}, title_fa = {ارزیابی رعایت معیارهای کنترل واژگان در اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی بر اساس استاندارد ایزو 25964}, abstract_fa = {هدف: هدفپژوهش حاضر، تبیین میزان رعایت معیارهای کنترل واژگان در اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی بر اساس استاندارد ایزو 25964بود. روش: جامعه پژوهش را اصطلاح‌نامه‌های کلام اسلامی، منطق، فلسفه اسلامی، اصول فقه، اخلاق، علوم قرآنی و علوم حدیثتشکیل می‌دادند. به‌منظور اجرای پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها سیاهه وارسی استخراج‌شده از استاندارد 25964 بود. از هر اصطلاح‌نامه 450 اصطلاح و درمجموع 3150 اصطلاح انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های‌ پژوهش حاکی از آن است که بیشترین میزان رعایت استاندارد به‌اصطلاح‌نامه فلسفه (70%) و بعدازآن به‌اصطلاح‌نامه‌های اصول فقه و کلام اسلامی (65%) مربوط می‌شد. اصطلاح‌نامه‌های علوم قرآنی و اخلاق به‌طور مشترک 5/62% و اصطلاح‌نامه‌های منطق و علوم حدیث نیز 55% از معیارهای استاندارد را رعایت کرده‌ بودند. نتیجه‌گیری: اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی ازنظر معیار رفع ابهام عملکرد ضعیفی داشتند. از مجموع اصطلاحات بررسی‌شده در این اصطلاح‌نامه‌ها، 2/70% به‌صورت اسم و عبارت اسمی و 5/29% به‌صورت اصطلاح مرکب به‌کاررفته‌ بودند. اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی ازنظر معیار شکل دستوری اصطلاحات استاندارد را به‌طور کامل رعایت کرده بودند؛ اما در معیار ثبت‌نام اشخاص با استاندارد همخوانی نداشتند.}, keywords_fa = {استاندارد ایزو 25964,اصطلاح‌نامه اخلاق اسلامی,اصطلاح‌نامه اصول فقه,اصطلاح‌نامه‌های علوم اسلامی,اصطلاح‌نامه علوم حدیث,اصطلاح‌نامه علوم قرآن,اصطلاح‌نامه فلسفه اسلامی,اصطلاح‌نامه کلام اسلامی,اصطلاح‌نامه منطق,معیارهای کنترل واژگان}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1089.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1089_9e9d536d6b58bc611a9b39c329e8e5a9.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Mahdi and Aghababaie, Vahide}, title = {A Survey of Digitization of Manuscripts Process in QOM libraries from administrators and Experts Point of View}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {83-107}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.1090}, abstract = {Purpose: The present study examines digitization of manuscripts process in Qom libraries. Methodology / Design: The present study's method, which is applied to the survey, has been conducted and the using a descriptive approach. The data was collected through the questionnaire and analyzed using descriptive and inferential statistics. Findings: The results of this study indicate Holds the least amount of digitization 100% of Hazrat Masume and the library of azam mosque's collections have been digitized digital, and the Library of Ayatollah Marashi with the largest number of manuscripts, only 11.5 % Of the their collections manuscripts Have been digitized In compared with Its peers the least amount of visits. The Masjed Azam library has been more successful In compared with other libraries in this direction. And their digitizied collections of manuscripts have been put on display via the web. Conclusions: The results of this study are identified in this process libraries, some problems and challenges in terms of staffing Expert and, equipment required, The lack of a standard approach at the national level, lack of centers of this process have to integrate, which in this respect " Design and development of a standard and national strategy in order to digitize manuscripts " to integrate this process, preferably with focus on national libraries and with Collaboration of large libraries has been suggested}, keywords = {manuscripts,Digitization,Digitization of Manuscripts,Digitization process,libraries}, title_fa = {بررسی فرایند دیجیتال سازی نسخ خطی در کتابخانه های شهر قم از دیدگاه مدیران و کارشناسان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر به‌منظوربررسی فرایند دیجیتال­سازی نسخ خطی در 5 کتابخانه دارای نسخ خطی شهر قم از دیدگاه مدیران و کارشناسان و شناسایی نارسایی‌های موجود و ارائه راهکارهای مناسب انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی با رویکرد توصیفی انجام شد. داده‌های موردنیاز آن از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد کهاز بین ۵ کتابخانه موردبررسی، کتابخانه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و کتابخانه مسجد اعظم، 100% مجموعه خود را دیجیتال­سازی کرده­اند، و کتابخانه آیت‌الله مرعشی با بیش‌ترین تعداد نسخه خطی، تنها 11.5% از مجموعه خود را دیجیتالی کرده که در مقایسه با سایر کتابخانه­ها کمترین میزان دیجیتال­سازی را داشت. در این میان، کتابخانه مسجد اعظم نسبت به دیگر کتابخانه­ها در این مسیر موفق­تر عمل کرده بود و به ارائه نسخ خطی خود از طریق وب پرداخته بود. نتیجه‌ گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مشخص شد که کتابخانه‌ها ‌در انجام این فرایند با مشکلات و چالش­هایی نظیر کمبود نیروی انسانی متخصص، تجهیزات موردنیاز، عدم وجود روشی استاندارد در سطح ملی، عدم وجود سازمان یا مراکزی جهت یکپارچه­سازی این فرایند در سطح کشور روبه‌رو هستند که در این راستا «طراحی و تدوین یک روش استاندارد و ملی جهت دیجیتال‌سازی نسخ خطی» ترجیحاً با محوریت کتابخانه ملی و همکاری کتابخانه­های بزرگ پیشنهاد شد.}, keywords_fa = {دیجیتال‌سازی نسخ خطی نسخ خطی,فرایند دیجیتال‌سازی,کتابخانه}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1090.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1090_bc680eca1e4804530f0fb0060631d519.pdf} } @article { author = {Sabzevari, Nafise and Jalali Dizaji, Ali and Momeni, Esmat}, title = {Mapping of scientific products Studies In the field of Addiction in Web of Science database in 2008- 2013}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {109-126}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Citation analysis is able to map the structure of subject areas and leads to the emergence of new scientific disciplinesIt traces and shows the internal relationships between subject categories within structure, and as a result studies the history of science. Purpose: purpose of this article is drawing Maps of the scientific production in the Field of addiction based on Web of science between 2008 to 2013. Methodology: The study population consisted of 489 articles in the field of addiction citation analysis of the database web of science. Maps of the area, Reputation Index is based on a global citation score (GCS) and local citation score (LC MS) is plotted. Findings: Thematic trends of scientific Maps in the field of addiction include five thematic clusters. The average annual growth rate during the time period for reviewed publications is 0/253. Documents written by 1352 authors in 10 publication formats have been published in 9 languages ​​around the world. Conclusion: It is indicated that the average growth rate of scientific production in the field of addiction is not satisfactory but collaboration in this area is desirable.}, keywords = {Addiction,Web of Science,scientific publications,scientific mapping}, title_fa = {نگاشت تولیدات علمی حوزه‌ی اعتیاد در پایگاه وب آو ساینس در سال‌های 2008- 2013}, abstract_fa = {هدف: تحلیل استنادی با ترسیم ساختار موضوعی رشته­های مختلف علمی موجب پیدایش رشته­های علمی نو شده و می­تواند روابط داخلی بین قسمت­های مختلف علم را به‌روشنی توضیح دهد و به تاریخ علم بپردازد. هدف این مقاله ترسیم نقشه­ی تولیدات علمی حوزه­ی اعتیاد در پایگاه وب­آوساینس در سال­های 2008 تا 2013 بود. روش: این پژوهش با روش تحلیل استنادی انجام شد. جامعه آماری شامل 489 مقاله حوزه­ی اعتیاد موجود در پایگاه وب­آوساینس بود. نقشه­ی علمی این حوزه، بر مبنای شاخص امتیاز استناد جهانی (جی سی اس) و امتیاز استناد محلی (آل سی اس) ترسیم شد. یافته­ها: گرایش­های موضوعی در نقشه­ی علمی حوزه­ی اعتیاد شامل پنج خوشه­ی موضوعی بود. متوسط نرخ رشد سالانه­ی انتشارات طی سال­های موردبررسی 253/0 بود. مدارک توسط 1352 نویسنده تألیف شده بود که در 10 قالب انتشاراتی و به 9 زبان دنیا منتشرشده­بودند. نتیجه­گیری: به­طورکلی میانگین نرخ رشد تولیدات علمی حوزه­ی اعتیاد رضایت‌بخش نبود اما میزان همکاری گروهی در این حوزه در سطح مطلوبی قرار داشت.  }, keywords_fa = {اعتیاد,پایگاه وب‌آوساینس,تولیدات علمی,نگاشت علمی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1091.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1091_74142df637d393affac2d26ca3e5854d.pdf} } @article { author = {Ashrafi-rizi, Hasan and Kazem pour, Zahra}, title = {Trace of Communication Science Theories in Knowledge and Information Science}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {2}, pages = {127-137}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.1092}, abstract = {The relationship between “Knowledge and Information Science” and other areas such as Communication Science is one of the issues that information specialists with should pay special attention. The scientists of these two fields are interested in communicating each other because they can utilize each others knowledge very well. This connection can be achieved by identifying similarities, differences, and how to apply the concept or concepts of an area within the other. This study was an unsystematic review conducted in 2014 by searching relative keywords in the Science Direct, Web of Science, Emerald, Magiran and SID databases. Communication Science theories and their applications in the field of Knowledge and Information Sciences will be discussed in this paper.}, keywords = {Knowledge and Information Science,Communication Science,Theories}, title_fa = {ردپای نظریه های ارتباطات در علم اطلاعات و دانش شناسی}, abstract_fa = {هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهت­ها، تفاوت­ها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانش­شناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریه‌های حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانش­شناسی نگریسته شود. یافته ­ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاع­رسانی با علوم ارتباطات پیوستگی اجتناب‌ناپذیری دارد. برخی از نظریه­های حوزه ارتباطات ازجمله نظریه کاربری و اقناع، نظریه بینامتنیت، نظریه اجتماعی شدن، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه شناخت اجتماعی، نظریه دروازه­بانی، نظریه اشاعه نوآوری و نظریه برجسته­سازی قابلیت کاربرد در بافت علم اطلاعات و دانش­شناسی را دارند. نتیجه ­گیری: نظریه­های ارتباطات در همه ارکان چهارگانه علم اطلاعات و دانش­شناسی (مجموعه‌سازی، سازمان‌دهی، اشاعه اطلاعات و مدیریت) کاربرد دارند. به نظر می­رسد با انجام پژوهش­های مفصل­تر، می­توان کاربرد سایر نظریه­های حوزه ارتباطات را در علم اطلاعات و دانش­شناسی موردبررسی قرارداد.}, keywords_fa = {علم ارتباطات,علم اطلاعات و دانش‌شناسی,نظریه‌های ارتباطات}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1092.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1092_5b4913b4a3b2075042d0a41d675e30fa.pdf} }