@article { author = {Dorrani, Kamal and adiban, Hashem}, title = {Survey of the Relation between Knowledge Management Processes and Job Performance of Employees in Higher Education (Case Study: University of Tehran)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {1-25}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.2362}, abstract = {The present study is going to evaluate the relation between knowledge management processes and job performance of employees in university of Tehran. The research’s sample includes 105 employees of Tehran university (21 men and 84 women) using the random sampling and applying the Cochran formula. Besides, research’s data was gathered through performance appraisal checklist and knowledge management questionnaire. The analysis of information was done by using statistical methods (T -test, Anova , U Whitney, mean and Pearson correlation coefficient). The findings of the study showed that the status of knowledge management among employees is lower than the supposed mean and that the job performance is above average. Evaluation of knowledge management and job performance among demographic variables: gender, age, educational level and history of serving demonstrated that only the age with knowledge management and also age, sex with job performance showed a significant difference. The results of the correlation coefficient between the components of the knowledge management and those of job performance indicated that the only significant correlation was found between the components of knowledge acquisition and the components of job performance (task and context performance) and among other variables no significant correlation was discovered.}, keywords = {: knowledge management,Job performance,demographic variables,staff,Tehran University,Higher education}, title_fa = {بررسی رابطه فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در آموزش عالی(مطالعه موردی دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران می باشد. روش: از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 105 نفرازکارکنان دانشگاه تهران( 21مرد و84 زن) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله فرمول کوکران تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده ازفهرست وارسی عملکرد وپرسشنامه مدیریت دانش گردآوری شد، تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری(Tمستقل، تحلیل واریانس، یومن وایتنی ،ضریب همبستگی پیرسون ومیانگین) انجام شد. یافته ها: وضعیت مدیریت دانش در بین کارکنان پایین تر از میانگین فرضی(3) و عملکرد شغلی بالاتراز میانگین می باشند و میزان مدیریت دانش وعملکرد شغلی در بین متغیرهای جمعیت شناختی:(جنس، سن، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت)، متغیر سن با مدیریت دانش ؛ وسن وجنسیت با عملکرد شغلی تفاوت معنا داری را نشان داد. نتیجه گیری: بین شاخص های مدیریت دانش با شاخص های عملکرد شغلی، تنها شاخص کسب دانش با شاخص های عملکرد شغلی(عملکرد وظیفه ای وزمینه ای) رابطه معناداری نشان داد وبین دیگر متغیرها رابطه معناداری یافت نشد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,کارکرد شغلی,متغیرهای جمعیتی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2362.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2362_da7adf337e88484d1ab214e6fa77e76f.pdf} } @article { author = {samiei, Mitra}, title = {Social Media and Its Role in Knowledge Exchange between Digital Preservation Experts based on Honeycomb Model}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {27-50}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Purpose: This study aims to identify the social media and their role in knowledge exchange between digital preservation experts based on the Honeycomb model for sharing scientific contents. Methodology: This was an analytical qualitative study that was conducted using the Delphi method through 15 open questions among 20 experts who were members of a professional digital preservation group with different cultural backgrounds including libraries, museums, and archives. Findings: The findings indicated that 25% of the experts used Facebook; 22% used LinkedIn; 20% used Foursquare ; 15% used WIKIs; 10% used YouTube; and 8% used Twitter, while no one (0%) was familiar with Research Gate, which is a social network dedicated to professionals. Hundred percent of experts used Facebook for regular information updates and efficiency enhancement, 90% used Facebook and YouTube for obtaining information, 90% used Facebook and LinkedIn for scheduling meetings and networking, and 100% of experts used LinkedIn and Facebook for knowledge exchange and sharing. Ninety percent of experts considered intellectual deviation on Facebook and YouTube as the disadvantages of social media in scientific research, while 10% regarded time waste and low efficiency in YouTube and Twitter as the disadvantage of social media. The advantages of being your own boss (time management, democracy) with 100% on Facebook, access to society with 90% on LinkedIn and Facebook, and data recovery with 90% on Facebook were reported by the experts. Of the 7 blocks of the Honeycomb model, sharing was 100% in Facebook and LinkedIn, presence was 90% in Foursquare, identity, communication, groups, and chats were 90% in Facebook and LinkedIn, and reputation was 90% in LinkedIn. Conclusion: Our results showed that key components of the Honeycomb model for social media can be used in knowledge exchange between experts through obtaining information, exchanging information, sharing knowledge, updating information, and meeting and networking practices in various fields of science. They can also be applied to understand the interactive needs and how these needs change over time. Social media form an essential part of daily professional communication in scientific research in Iran. Among the social media investigated in this study, Facebook and LinkedIn were most widely used in the 7 key components of the Honeycomb model.  }, keywords = {Social media/ Honeycomb model/Scientific researches/ Knowledge Exchange/Information experts/ sharing knowledge/ Librarians/On-line networks}, title_fa = {رسانه های اجتماعی و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش حاضر شناسایی رسانه های اجتماعی ب و نقش آن در تبادل دانش بین متخصصان حوزه حفاظت رقمی بر مبنای مدل لانه زنبوری برای به اشتراک گذاری محتواهای علمی است.  روش شناسی : پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و رویکرد کیفی به روش مطالعه دلفی از طریق 15 سوال باز در بین 20 متخصص عضو یک گروه تخصصی حفاظت رقمی با بافت های مختلف فرهنگی اعم از کتابخانه، موزه، آرشیو، انجام گرفت. یافته ها : یافته ها نشان داد که میزان آشنایی پاسخ دهندگان نسبت به برنامه فیسبوک 25% و برنامه LinkedIn. 22%، 20% Foursquare، ویکی ها 15%، یوتیوب 10%، تویتر 8%، است و هیچیک با دروازه پژوهشی که وب سایت اجتماعی مخصوص متخصصان است، آشنا نبودند و درصد صفر بود. متخصصان برای به روزرسانی منظم اطلاعات در اهداف کاری و بالابردن بهره‌وری 100% از فیسبوک، در به دست آوردن اطلاعات 90% از فیسبوک و یوتیوب ، دبرقراری ملاقات و ارتباط شبکه‌ای 90% فیسبوک و LinkedIn، در تبادل و اشتراک دانش 100% از LinkedIn  و فیسبوک استفاده می‌کنند. 90% متخصصان انحراف فکری را در فیسب.ک و یوتیوب، 10درصد هم اتلاف زمان بهره‌وری، بهره‌وری پایین در یوتیوب و تویتر از معایب اسفاده از رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات علمی بیان کردند. مزیت خود رئیس بودن(مدیریت زمان، دموکراسی) 100% در فیسبوک، LinkedIn ذکر شده است. از 7 بلوک مدل لانه زنبوری، به اشتراک‌گذاری 100% در فیسبوک و LinkedIn، حضور 90% در Foursquare، هویت، ارتباطات، گروه‌ها و گفتگوها 90% در فیسبوک و LinkedIn و شهرت 90% در، LinkedIn ذکر شده است. نتیجه‌گیری: نتایج ان بررسی نشان می‌دهد که اجزای کلیدی مدل لانه زنبوری رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در تبادل دانش بین متخصان با شیوه‌های بدست آوردن اطلاعات، تبادل اطلاعات و اشتراک دانش، بروزرسانی اطلاعات، ملاقات و ارتباط شبکه در حوزه‌های مختلف علوم و نیز برای درک نیازهای تعاملی و نحوه‌ی تغییر این نیازها در طول زمان به کار گرفته شود. رسانه‌های اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانه‌های اجتماعی بخش اساسی ارتباطات روزانه کاری در حوزه تحقیقات علمی کشور است. در بین رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی در پژوهس حاضر، فیسبوک و LinkedIn در 7 شاخص کلیدی مدل لانه زنبوری بیشترین کاربرد را دارد.}, keywords_fa = {رسانه های اجتماعی,مدل لانه زنبوری,تحقیقات علمی,تبادل دانش,متخصصان اطلاعاتی,کتابداران,شبکه های پیوسته}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2365.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2365_69dd5a41e491f8f2d3881410ce72a942.pdf} } @article { author = {helaliyan motlagh, Fatemeh and Hassanzadeh, Mohammad}, title = {The role of knowledge management and organizational creativity in human resources productivity (Case Study: shouthern Pars Gas complexes)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {51-66}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Aim: The aim of this study was to investigate the role of knowledge management and organizational innovation in human resources productivity. Methods: A descriptive survey research has been applied. Is applied. The study population comprised 300 employees of the South Pars Gas Complex. To collect the data in this study, questionnaires were used. The content validity of questionnaires was reckoned based on the views of some experts (managers and professors) were calculated and used to calculate the reliability of Cronbach's alpha coefficient was calculated for the entire questionnaire was calculated 098/0. Finally, to evaluate and compare the data, descriptive and inferential descriptive and inferential Kolmogorov-Smirnov test, correlation, regression analysis and Friedman test were used. Findings: there is a positive significant relationship between the aspects of knowledge management and organizational creativity with human resources productivity. The aspect of knowledge creation and innovation mechanisms interact most with human resources productivity. Moreover the aspects of knowledge, convictions and organizational atmosphere or ambience influence human resources productivity most. Finally, based on the ratings scale, the application of knowledge and qualification of human resources is of the utmost importance in human resources productivity. Conclusion: Organizations need to improve human resources in order to boost productivity and use manpower, mental abilities, Staff’s faculties for the production of goods and Rendering high quality services.}, keywords = {human resources,Knowledge Management,Organizational creativity,productivity,southern Pars Gas Complex}, title_fa = {نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهره‌وری منابع انسانسی (مطالعه موردی: مجتمع گازی پارس جنوبی)}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهره‌وری منابع انسانی است. روش: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر اهداف، کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را 300 نفر از کارمندان شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی تشکیل می‌دهند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظر چند تن از متخصصان مدیریت ، اساتید و استفاده از آن در چندین پژوهش محاسبه شد. جهت محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 098/0 محاسبه گردید. در نهایت به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و آزمون‌های استنباطی کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون و آزمون فرید من استفاده شده است. یافته‌ها: بین ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهره‌وری منابع انسانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. از این میان بعد خلق دانش و بعد مکانیزم های نو آوری بیشترین رابطه را با بهره وری منابع انسانی دارد. همچنین بعد کاربرد دانش و بعد اعتقادات و فضای سازمان بیشترین تأثیر را بر بهره‌وری منابع انسانی دارند. در نهایت بر اساس رتبه بندی ابعاد ، بعد کاربرد دانش و بعد صلاحیت منابع انسانی دارای بیشترین اهمیت در بهره‌وری منابع انسانی است. نتیجه‌گیری: سازمان‌ها باید نسبت به بهبود بهره‌وری منابع انسانی در جهت تقویت و استفاده از دانش نیروی انسانی که مهم ترین عامل افزایش بهرهوری است گام بردارند و از توانایی‌های ذهنی و فکری کارکنان در جهت تولید کالا و خدمات با کیفیت حمایت کنند.}, keywords_fa = {بهره‌وری,خلاقیت سازمانی,مدیریت دانش,منابع انسانی,مجتمع گازی پارس جنوبی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2364.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2364_44dc6d7ec3d848a5ed5bc12cfd8747ac.pdf} } @article { author = {Dadakhah, Sepideh and Asemi, Asefeh and Abedi, Mohammadreza and Mashhadi, Fereshteh}, title = {Relationship between demographic factors The extent of knowledge management's implementation as viewed by the employees of Isfahan's oil refining company}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {67-86}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Purpose: The study aimed to examine the relationship between demographic factors and The extent of knowledge management's implementation as viewed by the employees of Isfahan's oil refining company.. Methodology: A survey-descriptive method was applied in this research and the The community being surveyed includes all employees of Isfahan Oil Refining Company. To determine the sample size, it was used the formula of sampling Cohen was used. Sampling method is random stratified sampling and the tool for collecting the research data was researcher-made questionnaires with the Likert scale. In this research to determine questionnaires reliability, it was used cronbach's Alpha coefficient (0.94) Was used.The analysis was performed on the received questionnaires. It used descriptive statistics i.e. frequency and mean; and in inferential statistics Two sample t-test, One-way ANOVA, and Pearson correlation coefficientWere used. Findings: The findings of the study indicated that the relationship between demographic factors and the extent of knowledge management's implementation as viewed by the employees of Isfahan's oil refining company, only in terms of gender there was a significant relationship. Conclusions: The results showed male and female employees have different perspectives about organizational and Infrastructure of technology, implementation of knowledge management in Isfahan Oil Refining Company and female employees in relation to organizational and technology infrastructure, implementation knowledge management are more optimistic and have a better attitude So in order to implement knowledge management on a large scale within an organization , liberal demographic attributes should be taken into consideration.}, keywords = {Demographic factors,Knowledge Management,Isfahan Oil Refining Company}, title_fa = {رابطه ی عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - توصیفی و جامعه پژوهش 2454 تو و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوهن 368 تو کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان است. تمام کارکنان این شرکت بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوهن استفاده شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای و ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته، با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود که پایایی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.94 بدست آمد. برای تحلیل پاسخنامه های دریافتی، در سطح آمار توصیفی از فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t دو نمونه ای، آزمون آنوا و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد پالایش نفت اصفهان بین عوامل جمعیت شناختی بررسی شده فقط بین جنسیت و میزان پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت رابطه معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد کارکنان زن و مرد در مورد میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان دیدگاه های متفاوتی دارند، و کارکنان زن نسبت به میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش خوش بین ترند و نگرش بهتری دارند در نتیجه برای پیاده سازی گسترده ی مدیریت دانش در سازمان، باید به ویژگی های جمعیت شناختی آزاد توجه داشت.}, keywords_fa = {عوامل جمعیت شناختی (عوامل دموگرافیک),مدیریت دانش,شرکت پالایش نفت اصفهان}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2361.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2361_a70e63130b79b5ba6e92ad2a89c87ed0.pdf} } @article { author = {Samadi Miarkolaei, Hosein and Samadi Miarkolaei, Hamzeh}, title = {An Investigation of the Effect of Organizational Civic Behavior on Knowledge Sharing among Female Staffs of Mazandaran's Ministry of Education}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {87-106}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.2363}, abstract = {Purpose: The purpose of the present research is to assess the causative effects of Organizational civic Behavior (OCB) on knowledge sharing among female staffs of Mazandarn's ministry of education. Methodology: The methodology of this research is descriptive-survey, and is based on structural equation modeling, along with the questionnaires used to gather the required information. Reliability of the questionnaire was tested using Cronbach’s alpha and its validity was confirmed by specialists in the fields of human resources management, organizational behavior and knowledge management. In addition, based on results, the path of the relationships between the variables was confirmed and the research results were analyzed by Structural Equation Modeling (SEM). Findings: The results indicate that the OCB is a significant predictor of knowledge sharing in staffs (Tvalue=2.81; β=0.46). On the other hand, all dimensions of OCB have a causative effect on the knowledge sharing (Tvalue≥1.96). Conclusion: On the basis of the present results, it should be pointed out that one of the reasons of the success of large organizations in the field of knowledge is the fact that they have a staff who behave themselves very well towards the clientele, in other words their staff show OCB in the proper sense of the word.}, keywords = {Organizational civic Behavior,Knowledge Sharing,Knowledge Management,female Staffs}, title_fa = {بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر ‌اشتراک‌گذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرات علّی رفتار شهروندی سازمانی و شاخص های آن بر اشتراک‌گذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران می‌باشد. روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی سوالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد و روایی پرسشنامه‌ها بوسیله خبرگان مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و مدیریت دانش مورد تائید قرار گرفت. هم‌چنین بر اساس نتایج، مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تائید شد و نتایج پژوهش با استفاده از روش آماری مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که رفتار شهروندی سازمانی پیش‌بینی کننده معنی‌داری برای اشتراک‌گذاری دانش کارکنان است (46/0=β؛ Tvalue=2/81). از طرفی همة شاخص های رفتار شهروندی سازمانی نیز بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان اثرگذاری علّی دارند (T ≥ 1/96). نتیجه‌گیری: براساس نتایج باید اشاره کرد که یکی از دلایلی که منجر به موفقیت دانشی سازمان‌های بزرگ می‌شود این است که آن‌ها کارکنانی با رفتار متعالی دارند؛ یعنی آن‌ها کارکنانی دارند که رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می‌دهند.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,اشتراک‌گذاری دانش,مدیریت دانش,کارکنان زن,استان مازندران,اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2363.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2363_08171f1a0b713adae93748fcc3836274.pdf} } @article { author = {Ahmadimirgaed, Ahmad Reza and Maleki, Reza and Momeni, Esmat}, title = {The Assessment of Services Quality in the Central Library of Science & Culture University as viewed by users}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {107-128}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {}, abstract = {Purpose: we aimed to assess the level of service quality in the central library science and culture using standard tools LibQual, examining the differences between users' expectations and the level of services received determined by the need to improve the service components and to prioritize the elements of a list view of the library. This study assessed the quality of library services based on users' expectations on three levels: minimum, maximum estimated and analyzed. Methodology: The study population consisted of 2250 members of the Central Library, Science and Culture, including PhD students, graduate students, undergraduate students, faculty fellow members and employees. Given the sheer size and distribution of the study population, random stratified sampling was used. The sample of study includes 328 students. Findings: Our findings indicated that the influence of the level of service received, the Central Library of Science and Culture, with a mean (33/7) is more than the other dimensions. But the library as a place was not able to meet users' needs and their expectations and with a mean (58/3) to have the lowest level of service received. According to users' perspective, information control (07/60%), service work components (21/26%) and the component library as a place (72/13 percent) were the main important component, respectively. Conclusion: After testing the hypotheses, it was determined that in LibQual components there was a significant relationship between the users' highest and lowest expectations and the level service received. Also there was a significant difference among perspectives of PhD students, graduate students, undergraduate students, faculty fellow members and employees in the lowest expectations", "the highest expectations" and "received services". Finally, with the results obtained in the field and to improve the level of service quality in academic libraries, solutions and recommendations were presented.}, keywords = {Libqual,Quality of Service,user satisfaction,Assessment of Academic libraries}, title_fa = {سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ از دیدگاه کاربران}, abstract_fa = {زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و فرهنگ با استفاده از ابزار استاندارد لیب‌کوآل انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل 2250 نفر از کاربران عضو کتابخانه مرکزی بوده، نمونه‌گیری با روش تصادفی طبقه‌بندی انجام شد و حجم نمونه 328 نفر بود. یافته‎ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که سطح کیفیت خدمات ارائه‌شده در این کتابخانه در مؤلفه‌های اثر خدمت و کنترل اطلاعات بالاتر از حداقل انتظارات کاربران بوده ولی در مؤلفه کتابخانه به‌عنوان یک مکان، نتوانسته حتی حداقل انتظارات کاربران را برآورده نماید. بر اساس این پژوهش مهم‌ترین مؤلفه‌ها از دیدگاه کاربران به ترتیب مؤلفه کنترل اطلاعات (07/60 درصد)، مؤلفه اثر خدمت (21/26 درصد) و مؤلفه کتابخانه به‌عنوان یک مکان (72/13 درصد) بود. نتیجه‎گیری: پس از آزمون فرضیه‌ها، مشخص شد در این کتابخانه بین سطوح "حداقل و حداکثر انتظارات" کاربران با "سطح دریافت خدمات"، در مؤلفه‌های لیب‌کوآل، تفاوت معناداری وجود دارد؛ همین‌طور در مؤلفه‌های لیب‌کوآل، بین دیدگاه دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، اعضای هیأت علمی و کارکنان کتابخانه مرکزی دانشگاه در سطوح "حداقل انتظارات"، "دریافت خدمات" و "حداکثر انتظارات"، تفاوت معناداری وجود دارد. در انتها با استفاده از یافته‌های میدانی به‌دست‌آمده و به‌منظور ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کتابخانه دانشگاهی، راه‌کارها و پیشنهاد‌هایی ارائه شد.}, keywords_fa = {ارزیابی کتابخانه‌های دانشگاهی,رضایت کاربران,کیفیت خدمات کتابخانه‌ها,لیب‌کوآل}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_1726.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_1726_62b0159d3e0a59b20553a3242d98ab33.pdf} } @article { author = {Nemati, Mohammad Ali and Geranvand, Ayyob and Mousavi Amiri, Tayyebeh and Hashem pour, Farahnaz}, title = {Investigate the Relationship between Information Literacy and Creativity among Students of Lorestan Payameh Noor University}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {4}, pages = {129-149}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2015.2360}, abstract = {Purpose: The main objective of this study was to investigate the relationship between information literacy and creativity of students. The sample size of this study consisted of 210 male and female students who were enrolled in the academic year 93-92 and were selected by stratified random sampling method. This study was a cross-sectional survey and for data collecting used a questionnaire based on the standards set forth in 22 indicator outcome following 5 standards of information literacy standards for higher education (ACRL, 2000) and paper pencil scale survey to measure creativity (MPPT) Torrance that for first questionnaire 0/97 and for second questionnaire 0/93 reliability in Cronbach's alpha, was obtained. To analyze the data obtained the Software SPSS20 and Pearson test were used. Based on the findings of this research information literacy components (feel the need of information, the ability to gather information, the ability to evaluate and analyze the information, correct and effective use of information, awareness of ethical and legal issues and access to information) and creativity there is a significant relationship. Conclusion: the results of this study can be used to improve creativity and information literacy skills.}, keywords = {information literacy,creativity,students,Payam Nur University ( Lorestan)}, title_fa = {رابطه سواد اطلاعاتی با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی رابطه‌ی سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. حجم نمونه مطالعه حاضر شامل 210 نفر دانشجوی دختر و پسر بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی و از نوع مقطعی انجام یافته و داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه تدوین شده بر اساس 22 شاخصه‌ی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (ACRL، 2000) و مقیاس زمینه یابی مداد کاغذی سنجش خلاقیت (MPPT) تورنس به ترتیب با پایایی 97/0 و 93/0 در آلفای کرونباخ، گردآوری شده است. جهت تحلیل داده‌های به‌دست آمده از نرم افزار SPSS20 و آزمون پیر سون استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش بین مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی (احساس نیاز به اطلاعات، توانایی جمع آوری اطلاعات، توانایی ارزیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، کاربرد صحیح و موثر اطلاعات، آگاهی از مسائل اخلاقی و قانونی و دسترسی به اطلاعات) و خلاقیت رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد. از نتایج این تحقیق می‌توان برای بهبود خلاقیت و مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان استفاده نمود.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,خلاقیت,دانشجویان}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2360.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2360_9adf5d2e6b9392718aa35fd604c4ff8d.pdf} }