@article { author = {Kavaroie, Rana and Momeni, Esmat and Haji Zzynolabedini, Mohsen}, title = {A Survey of the Relationship between Cognitive and Metacognitive Strategies and Information Seeking Behavior}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {5}, pages = {59-78}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.2699}, abstract = {AbstractThe purpose of this study is a survey of the relationship between cognitive and metacognitive strategies and information seeking behavior among the faculty members in Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO). The method of this study is descriptive survey – relationship and data are collected by 2 questionnaires; one is learning and studying strategies questionnaire and the other is information seeking behavior questionnaires. The research community consists of all faculty members in Agricultural Research, Education and Extension Organization (N= 2012) and the sample of this study size is determined by Morgan table (N=322) and probability stratified sampling is used as a sampling method. Descriptive and analytical statistical methods are used to study the questions. The results indicate that the correlation coefficient between cognitive strategies with information seeking behavior among the faculty members is r=0/065, and according to p=0/24, that means, there is not a significant relationship. The correlation coefficient between metacognitive strategies with information seeking behavior among the faculty members is r=0/128 and accordingly the value is p=0/02, that means there is statistically significant relationship. Finally, this study indicates that increasing metacognitive strategies among the faculty members can increase their information seeking behavior.}, keywords = {Cognitive strategies,Metacognitive strategies,Information seeking behavior}, title_fa = {بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاع جویی}, abstract_fa = {چکیده پژوهش   پیشرفت‌های عصر جدید اهمیت یادگیری را بیش از پیش برجسته ساخته است و این امربیش از قبل آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) را می‌طلبد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاع­جویی اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می­باشد. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی است. نمونه‌گیری پژوهش حاضر از نوع نمونه‌گیری احتمالی طبقه‌ای است و از هر گروه از اعضای هیأت علمی که در یک موسسه مشغول به کار هستند، نمونه‌ای انتخاب گردیده است. در این پژوهش جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه به شرح زیر استفاده گردید: 1. پرسشنامه راهبردهای یادگیری و مطالعه 2. پرسشنامه رفتار اطلاع جویی یافته‌ها: برای بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با رفتار اطلاع‌جویی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده می‌شود. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ضریب همبستگی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاع‌جویی اعضای هیأت علمی برابر با 065/0r=  می‌باشد، که با توجه به مقدار 24/0 p= می‌توان گفت رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد.بین راهبردهای فراشناختی با رفتار اطلاع‌جویی اعضای هیأت علمی (128/0 r=، 02/0P=) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معناست که با افزایش راهبردهای فراشناختی اعضای هیأت علمی، رفتار اطلاع‌جویی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین پرسش اصلی پژوهش در شاخص راهبردهای شناختی رد می‌شود اما در شاخص راهبردهای فراشناختی تایید می‌شود. به عبارتی بین راهبردهای شناختی با رفتار اطلاع‌جویی اعضای هیأت علمی رابطه معناداری وجود ندارد در حالی که بین راهبردهای فراشناختی و رفتار اطلاع‌جویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {آموزش و ترویج کشاورزی,راهبردهای شناختی,راهبردهای فراشناختی,رفتار اطلاع کاوی,سازمان تحقیقات}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2699.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2699_1e6307b6e50e0d5459a862974d812718.pdf} }