@article { author = {Mohammadi, Leyla and Alipour Hafezi, Mehdi}, title = {Knowledge Auditing Model for Iranian Scientific Institutes}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {2}, number = {5}, pages = {107-125}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.2701}, abstract = {Knowledge auditing is the first step in knowledge management programs. Knowledge auditing helps to identify knowledge management needs, areas of strength and weaknesses, opportunities and threats in organization. This paper aims to introduce models of knowledge auditing.  It proposes a knowledge auditing model for Iranian research centers. Firstly library research method is used for introducing existing important knowledge auditing models. Then analysis and modeling method is used to propose a suitable model for Iranian scientific institutes. Different models can be used to audit organizations. The important ones are Hylton, Albers, Perez-Soltero et al, Wu and Lee, Ganasan, Durai and Dominic. Study led to a six-stage model of the knowledge auditing, namely, 1. To identify structural and strategic elements, 2. To identify knowledge needs 3. To identify knowledge flow, 4. To identify knowledge inventory, 5. To draw a knowledge map, 6. To identify areas of strengths, weaknesses, opportunities and threats.}, keywords = {: knowledge management,Knowledge Auditing,Knowledge Auditing Models,Iranian Research Institutes}, title_fa = {مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران}, abstract_fa = {هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته می‌شود و می­تواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدل‌های ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گام‌های نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانه­ای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدل­سازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافته‌ها: مدل‌های متعددی برای ممیزی دانشی سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهم‌ترین مدل‌های موجود می‌توان به مدل‌های ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحله­ای به شرح زیر می‌تواند برای ممیزی دانش سازمان‌های علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل می‌شود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی می‌شود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی می‌گردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریان‌های دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست می‌آید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه می‌شود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی می‌شود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه می‌شود.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,مدل ممیزی دانش,مدل ممیزی دانش آلبرز,ممیزی دانش پرز سولترو,مدل ممیزی دانش گانازان و دورای دومینیک,مدل ممیزی دانش وو و لی,مدل ممیزی دانش هیلتون,مدل مراکز علمی ایران,ممیزی دانش}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_2701.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_2701_192cc9677b10a2c87f11a629dfdb5c30.pdf} }