@article { author = {Majidi, Mosa and Shakerian, Ghorban}, title = {The Study of Information Seeking Behavior of Allameh Tabataba’i University Faculty Members in Using Online Resources}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {6}, pages = {100-120}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2016.4108}, abstract = {The main objective of this study was to evaluate the information seeking behavior of academic staff in the use of online resources at Tabataba’i University. The methodology of this study is a descriptive survey and a research application was implemented.  The instrument used for data collection questionnaire was developed and distributed among the 472 members of the faculty at Allameh Tabataba’i University. The results show that 80 percent of faculty members through the Internet search and online sources are familiar with the individual studies and their main goal is conducting research into the use of online resources and up to date information. In a variety of magazines, online resources and electronic books more than other types of applications. Eighty eight percent of Allameh Tabataba’i University faculty members use free information resources to meet the needs of their own. The main criteria for the evaluation of the new and updated information are available online resources. According to the results, the biggest difficulties experienced by the fellow members of university staff in using online resources include the constant inaccessibility of information banks owing to the lack of a comprehensive policy in this respect and the very low speed of the Internet.}, keywords = {Allameh Tabataba’i University,Databases,faculty members,Information seeking behavior}, title_fa = {بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع علمی پیوسته}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته بوده است. روش این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای محقق ساخته بوده که در بین 472 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی توزیع شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد 80 درصد اعضای هیات علمی  از طریق جست‌وجو در اینترنت و مطالعات شخصی  با منابع پیوسته آشنا می‌شوند و هدف اصلی آن‌ها در استفاده از منابع پیوسته انجام فعالیت‌های پژوهشی و به روز کردن اطلاعات است. در بین انواع منابع اطلاعاتی پیوسته استفاده از مجلات و کتب الکترونیکی بیش از سایر انواع منابع کاربرد داشت. 88درصد  هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی از منابع اطلاعاتی رایگان برای رفع نیازهای خود بهره می‌گرفتند. مهم‌ترین معیار اعضای جامعه برای ارزشیابی منابع پیوسته وجود اطلاعات جدید و روزآمد است. نتایج پژوهش نشان داد که عدم دسترس پذیری دائمی به بانکهای اطلاعاتی به علت اشتراک نشدن به موقع و نداشتن سیاست جامع و کامل در این زمینه و همچنین سرعت پایین اینترنت از جملۀ مهم‌ترین موانع اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته ذکر شده است. }, keywords_fa = {اعضای هیات علمی,پایگاههای اطلاعاتی,دانشگاه علامه طباطبائی,رفتار اطلاع یابی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_4108.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_4108_da193ee83d6b55567fa3e0c646b97380.pdf} }