@article { author = {imanzadeh, ali and Palangi, Kobra}, title = {The Relationship between Knowledge Sharing and Organizational Commitment in Public Tabriz Universities Librarians}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {3}, number = {8}, pages = {41-60}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2017.18555.1119}, abstract = {The main objective of the present research was to study the relationship of knowledge shar-ing and organizational commitment in Tabriz universities Librarians. (N=143), all of whom were selected as the sample based on the census sampling method. The number of returned question-naires was equal to 136 (95%). The required data and information were collected using the 13-item Wang and Wang Knowledge Sharing Questionnaire, and the 24-item Meyer and Allen’s Model of Organizational Commitment.. Cronbach’s alpha coefficient for knowledge sharing, and organizational commitment was obtained 0.81, and 0.72, respectively. For data analysis, descrip-tive and inferential statistical methods were used. Descriptive statistics was used for data classi-fication, summarization, and interpretation. In inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient and one-sample t-test were used. The study findings showed that there is a direct and significant positive relationship be-tween knowledge sharing (and its dimensions) and organizational commitment. The results re-vealed that mean scores of knowledge sharing for principals participated in this study were high-er than the average.}, keywords = {Knowledge Sharing,organizational commitment,librarians,University Librarians,public universities,Tabriz}, title_fa = {بررسی رابطۀ بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی در کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز}, abstract_fa = {هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال‌ 95-1394 بوده است. برای این منظور اشتراک دانش در دو بعد؛ اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز در سال‌ 95-1394 بود که تعداد آن‌ها 143 نفر است. کل اعضای جامعه به‌صورت سرشماری در تحقیق شرکت داده شدند که تعداد پرسشنامه‌های برگشتی برابر 136 معادل 95 درصد بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه 13 گویه‌ای اشتراک دانش وانگ و وانگ و پرسشنامه 24 گویه‌ای تعهّد سازمانی آلن و می‌یر بود. آلفای به‌دست‌آمده از این آزمون برای هر یک از متغیّرهای اشتراک دانش و تعهّد سازمانی به ترتیب برابر 81/0 و 72/0 به دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های آماری از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقه‌بندی، تلخیص و تفسیر داده‌های آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای بررسی نرمال بودن متغیّرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، برای بررسی رابطه بین متغیّرها در متغیّرهای نرمال از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و در متغیّرهای غیر نرمال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای مقایسه متغیّر اشتراک دانش با سطح متوسط از آزمون t-تک نمونه‌ای استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد: (1) رابطه معنادار مثبت و مستقیم بین متغیّر اشتراک دانش و ابعاد آن با تعهّد سازمانی وجود دارد. (2) میانگین نمره اشتراک دانش بالاتر از حدّ متوسط است}, keywords_fa = {اشتراک دانش,تعهّد سازمانی,کتابداران,دانشگاه‌های دولتی,تبریز,کتابخانه‌های دانشگاهی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_7407.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_7407_3adb7da3166e86ac6db4164b6b1b75bc.pdf} }