@article { author = {Zare, Somaye and Naseri Jaahromi, Reza and Zeinalipoor, Hosein and Mohammadi, Mehdi}, title = {Examine the Mediating Role of Accountability in the Relationship between Knowledge Management and Employees Communication Skills (Case Study: Department of Education Fars Province)}, journal = {Knowledge Retrieval and Semantic Systems}, volume = {4}, number = {10}, pages = {1-20}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2980-8243}, eissn = {2783-1795}, doi = {10.22054/jks.2017.21829.1133}, abstract = {The purpose of this study was Examine the mediating role of accountability in the relationship between knowledge management and communication skills Employees (Case Study: Department of Education Fars Province); The research method was descriptive- correlational and purposes was applied; The study Society included all employees of the education department of the province in the academic in year 2017-2016 (3800 Employees); samples (420)were selected randomly with Use of Multistage cluster sampling; To check variables, be used of three questionnaires: accountability,knowledge management and communication skills; Data analysis using Pearson correlation and multivariate regression analysis and Model Fitness showed that: knowledge management is predictor of positive and significant of accountability and communication skills; accountability is predictor of positive and significant of communication skills; accountability have a the mediating role in The relationship between knowledge management and communication skills.Conclusion: Based on the results of research that responsibility in the relationship between knowledge management and communication skills of employees has a mediator role, it is recommended that managers and practitioners of the education organization adopt appropriate methods and provide the necessary facilities, efforts Improve employees' abilities in this regard}, keywords = {Accountability,Knowledge Management,Communication skills,Education Ministry,Iran-Fars Province}, title_fa = {بررسی نقش واسطه‌ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارت‌های ارتباطی کارکنان (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس)}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، تعیین بررسی نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود.  روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر اهداف، کاربردی بود. جامعه آماری مورد پژوهش،  شامل تمامی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس در سال تحصیلی 96-1395  بود (3800 نفر). با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 420 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل  سه پرسشنامه مدیریت دانش، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، پرسشنامه مسئولیت پذیری بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. در نهایت، به منظور بررسی و مقایسه توصیفی و استنباطی داده ها، از شاخص های توصیفی و و ازمونهای استنباطی ماتریس همبستگی، رگرسیون چند متغیره و برازش مدل استفاده شد. نتایج نشان داد کهمدیریت دانش پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(43/0= β، 05/0>p)  و مسئولیت پذیری کارکنان(41/0= β، 05/0>p)  می باشد؛ مسئولیت پذیری پیش بینی کننده مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی(30/0= β، 05/0>p)  می باشد؛ و در نهایت، مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارتهای ارتباطی کارکنان نقش واسطه ای دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبتنی بر اینکه مسئولیت پذیری در رابطه بین مدیریت دانش و مهارت‌های ارتباطی کارکنان ، نقش واسطه‌ای دارد؛  به مدیران و دست اندرکاران سازمان آموزش و پرورش توصیه می گردد با اتخاذ روشهای مناسب و فراهم کردن امکانات لازم، تلاش نمایند توانایی های کارکنان را در این زمینه بهبود بخشند؛ همچنین، کارکنان نیز در تقویت مهارت‌های ارتباطی، مسئولیت پذیری و مدیریت دانش خود تلاش کنند.}, keywords_fa = {آموزش‌وپرورش,استان فارس,مسئولیت‌پذیری,مدیریت دانش,مهارت‌های ارتباطی}, url = {https://jks.atu.ac.ir/article_8016.html}, eprint = {https://jks.atu.ac.ir/article_8016_84c05b119880265acd70026eeba62f1f.pdf} }