per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-04-21
5
14
1
31
10.22054/jks.2018.35427.1196
9180
Research Paper
جایگاه دانشگاههای ایران در نظامهای رتبهبندی بینالمللی منتخب دانشگاهها با تأکید بر دانشگاه علامه طباطبائی
The Position of Iranian Universities in the Selected International Ranking Systems of University, with an emphasis on Allameh Tabatab’i University
گلنسا گلینی مقدم
g_galyani@yahoo.com
1
سید مهدی طاهری
taherismster@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
پژوهش حاضر با هدف تعیین جایگاه دانشگاههای ایران در چهار نظام رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها شامل «شانگهای»، «کیو.اس»، «تایمز» و «آیاسسی» با تأکید بر دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بود. روش پژوهش تطبیقی، روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار پژوهش سیاهه وارسی مبتنی بر شاخصهای هرکدام از نظامهای رتبهبندی مذکور بوده است. یافتهها نشان داد که تقریباً ۸۰٪ مقالات چاپشده (بهعنوان یک شاخص مهم) با وابستگی سازمانی دانشگاه علامه طباطبائی در مجلات داخل کشور و تنها ۲۰ ٪ در مجلات بینالمللی به چاپ رسیدهاند. به لحاظ سایر شاخصها، با وجود حرکت روبهرو رشد، وضع موجود دانشگاه علامه طباطبائی، فاصله نسبتاً زیادی با دانشگاههای برتر در سطح بینالمللی دارد. نتایج نشان داد که دانشگاه علامه طباطبائی تا سال ۲۰۱۶ در میان دانشگاههای برتر جهان در سه نظام «شانگهای»، «کیو.اس» و «تایمز» قرار نگرفته است. بااینحال، در نظام رتبهبندی «آیاسسی» در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در جایگاه دوم کشور در حوزه علوم انسانی قرار گرفته است.
Purpose: This study evaluates the position of Iranian Universities with an emphasisonAllameh Tabatab’i University (ATU) in four international university ranking systems including Shanghai, QS, Times, and ISC.
Methodology: This is an applied research. The method of comparative research, the method of collecting library information, and the tool for checklist research are based on the indicators of each of the mentioned ranking systems.
Results: Findings show that 80 percent of the total published papers (as a key indicator) with an ATU affiliation appeared in Iranian journals and only 20 percent of the papers appeared in international journals. Despite the improving state of Allameh Tabataba'i University, it is still positioned relatively far from the top international universities in various other ranking indicators.
Conclusion: The results show that until the end of 2016 Allameh Tabatab’i University did not have a great position in three of the international university ranking systems—Shanghai, QS, and Times. However, in 2015 and 2016 the ISC ranked Allameh Tabatab’i University the second in Iranian universities in the field of humanities.
https://jks.atu.ac.ir/article_9180_85f8364fe61e2007cc9e095b32ced994.pdf
رتبهبندی شانگهای
رتبهبندی کیو.اس
رتبهبندی تایمز
رتبهبندی آیاسسی
دانشگاه علامه طباطبائی
Shanghai Rankings (Academic Ranking of World Universities)
QS World University Rankings
Times Higher Education World University Rankings
ISC ranking
Allameh Tabatab’i University
Iran
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-04-21
5
14
33
57
10.22054/jks.2018.32387.1183
9181
Research Paper
بررسی میزان استفاده متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودروی ایران از کتابخانههای وابسته
Investigating the related library usage of specialists working in research and development centers of the Iranian automotive industry
فاطمه زندیان
zandian313@gmail.com
1
ستاره کشمیری
keshmiri@gmail.com
2
محمد حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی میزان استفادهی متخصصان مراکز تحقیق و توسعهی صنعت خودروی ایران از کتابخانههای تخصصی این مراکز بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است و جامعهی موردبررسی 885 نفر شامل کلیه متخصصان سه مرکز اصلی تحقیق و توسعه صنعت خودرو، یعنی ایپکو، ان.پی.دی (ایرانخودرو) و سایپا که در فرایندهای تحقیق و توسعه نقش دارند، بوده است که بر طبق جدول مورگان حجم نمونه برابر با 265 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود. یافتهها نشان داد بیشتر متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودروی ایران (52.8 درصد) کمتر از یک ساعت در هفته از کتابخانه استفاده میکنند و مهمترین هدف آنها در استفاده از کتابخانه، افزایش معلومات تخصصی (80.8 درصد) و روزآمد کردن اطلاعات (47.7 درصد) بوده و پرکاربردترین روش تأمین اطلاعات در میان متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو جستجو از طریق اینترنت (96.1 درصد) و استفاده از کتابخانه محل کار (66.9 درصد) بوده است. نتایج نشان داد که بیشتر متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو بیشتر از منابع الکترونیکی استفاده میکنند و همچنین آنها گاهی در استفاده از کتابخانه با مشکلاتی از قبیل کمبود تعداد منابع، روزآمد نبودن منابع، عدم آگاهی از وجود منابع و محدود بودن ساعت کار کتابخانه روبهرو هستند. پرکاربردترین روش تأمین اطلاعات در میان متخصصان مراکز تحقیق و توسعه صنعت خودرو جستجو از طریق اینترنت است.
Purpose: The main purpose of the present research is to investigate the specialists’ use of specialized libraries in Iranian automotive industry research and development centers. In this regard, the manner of meeting the information needs of experts, and their satisfaction from libraries affiliated with the three major centers of automotive industry research and development including IPCO, NPDI (Iran Khodro), and Saipa, have been investigated.
Methodology: This research is conducted in a survey method and the surveyed community includes all the experts from the three centers involved in research and development processes. The total population of the survey is 855 people, and according to the Morgan table, the sample size is 265 people. Out of the distributed questionnaires, 178 (67.1%) were returned.
Research findings: Most of the experts in the Iranian automotive industry research and development centers (52.8%) use the library less than an hour per week, and their main purpose in using the library is to increase specialized information (80.8%) and to update information (47.7%). Also, it can be concluded from the results that the most widely used methods for providing information among the experts of automotive industry research and development centers are Internet searching (96.1%), and using the library at work (66.9%). Specialists of the Iranian automotive industry research and development centers use English text (11.6%), English papers (11.3%), and standards (9.7%) to meet their information needs. The degree of satisfaction in most of the experts (49.4%) from the affiliated libraries is moderate, and up to 50% of specialists are very satisfied with the library staff. The most important problems encountered by specialists in using the library are as follows: lack of resources (73.6%), outmoded resources (67.4%), unawareness of resource existence (55.1%), and limited work hours of the library ( 51.7%).
Results: The results show that most of the specialists in automotive industry research and development centers are more likely to use electronic resources, and also they sometimes while using the library encounter problems such as lack of resources, outmoded resources, unawareness of resource existence, and limited work hours of the library. The most used method for providing information among the experts working in the auto industry research and development centers is searching using the Internet
https://jks.atu.ac.ir/article_9181_509bf36cff24dd2fc73c2a60cad4f471.pdf
استفادهکنندگان
تحقیق و توسعه
صنعت خودرو
کتابخانههای تخصصی
users
research and development
automotive industry
specialized libraries
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-04-21
5
14
59
81
10.22054/jks.2018.34645.1194
9182
Research Paper
ارائه الگوی مفهومی کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی بر اساس مؤلفههای انگیزشی (روانشناختی)، صلاحیتی و حمایتی
Presentation of a Purposeful Entrepreneurship Model for Academic Librarians based on the motivation (psychology), qualification, and support components
محمدرضا اباذری
abazarimr@yahoo.com
1
فهیمه باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
2
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
هدف از پژوهش حاضر شناخت ویژگیهای مرتبط با کارآفرینی در 3 مؤلفه انگیزشی (روانشناختی)، صلاحیتی و حمایتی و ارائه الگوی مفهومی کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی بود. نوع پژوهش، کاربردی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خوداظهاری محقق ساخته بود که بین 109 نفر از کتابداران کتابخانههای 15 واحد جامع دانشگاه آزاد اسلامی ایران توزیع شد. یافتهها نشان داد ویژگیهای انگیزشی و صلاحیتی کارآفرینی کتابداران در حد زیاد و ویژگیهای حمایتی از حد متوسط پایینتر بود. از بین 62 ویژگی کارآفرینی،12 ویژگی انگیزشی، 15 ویژگی صلاحیتی و 5 ویژگی حمایتی به دست آمد که بر مبنای آن، الگوی کارآفرینی طراحی شد. این الگو، به 3 عامل زمینهسازها، تسهیل گرها و توانمندسازها اشاره داشت. توجه به ویژگیهای کارآفرینی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، نیازمند الگوی کارآفرینی در خدماترسانی به بهرهگیران اطلاعاتی در رقابتهای ملی و بینالمللی بود. کتابداران باید با کمک فناوریهای جدید، نوآوریهایی که قابلیت تطبیق با نیازهای مراجعان را دارد در سایه کارآفرینی، خلق و با شناخت و تقویت ویژگیهای فردی کارآفرینی خود، موجبات رشد و توسعه اجتماعی با انجام فعالیتهای کارآفرینانه در کتابخانهها را فراهم آورند. الگوی مفهومی این مقاله، از سیر فکری و نتایج تحقیقات علمی در حوزههای روانشناسی، کارآفرینی، اقتصاد و مدیریت استنتاج شده و درواقع رویکرد نوآورانه در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی که خود نتیجه یک رویکرد خردمندانه و با ملاحظه مبانی ویژه حاصل از مطالعات دانشهای دیگر بوده، پیشنهاد و تجویز شده است.
Aim: This article deals with the study of characteristics pertinent to entrepreneurship on three components: motivation (psychology), qualification, and support. This research also introduces a conceptual model of entrepreneurship for academic librarians.
Method: Research is of the applied type and the method used is analytical surveying. With analyzing the characteristics of entrepreneurs based on the psychology, management, and economy sources, twenty-five comments from experts, who are also faculty members of the university, in the mentioned sources and in the fields of library and information science were gathered. The data gathering tool was a self-declared researcher made questionnaire which was distributed among 109 librarians from 15 comprehensive libraries of Islamic Azad University.
Results: The motivation and qualification entrepreneurship characteristics in librarians were more than average and librarians' supporting attributes were significantly less than average. From 62 entrepreneurial characteristics, 12 motivational features, 15 qualification attributes, and 5 supporting attributes were obtained based on which the entrepreneurial model was designed. This model refers to three factors of the preparators, facilitators, and enablers.
Conclusion: Consideration of entrepreneurial characteristics in the field of library and information science, due to individual and collective tasks, demands an entrepreneurial model for offering services to those information users who are involved in national and international competitions. Aided by modern technologies, librarians should have innovative entrepreneurial approaches to satisfy the needs of clients. Librarians are the first catalysts to lead libraries to success or failure as they try to socially develop and pave the ground for entrepreneurial tasks in the libraries through proper planning and adoption of principal policies for recognition and consolidation of individual characteristics associated with entrepreneurship which will lead librarians to achieve their own aims as well as those of their organizations. If necessary, these basic characteristics can be taught to librarians to have them be capable and entrepreneurs. The conceptual model presented in this article has been inferred from the mentalities and scientific outcomes in the fields of psychology, entrepreneurship, economics, and management. In fact, an innovative approach to library and information science has been proposed and prescribed, which is itself a result of a wise approach with considering the specific fundamentals generated from other studies.
https://jks.atu.ac.ir/article_9182_fc028873dbd1dc9cb342d40f4b897bcb.pdf
الگوی کارآفرینی
کارآفرینی
کتابداران
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
: Entrepreneurship
librarians
Academic Libraries
Libraries and Information Centers
Library Science
Entrepreneurial Model
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-04-21
5
14
83
98
10.22054/jks.2018.34502.1193
9222
Research Paper
رابطه بین اشتراک دانش و گرایش به نوآوری سازمانی در دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل
The Relationship Between Knowledge Sharing and The Organizational Innovation Orientation in Amol University of Special Modern Technologies.
محمد میرکمالی
a@gmail.com
1
علی لطفی
m@gmail.com
2
محمد مهدی بابائی منقاری
m.zmbm67@gmail.com
3
استاد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران. ایران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران، دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اشتراک دانش و گرایش به نوآوری سازمانی در دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه فناوری نوین آمل بودند. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 132 نفر از کارکنان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ساختاریافته بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین اشتراک دانش و گرایش به نوآوری سازمانی رابطه وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که رفتار اشتراکی، تمایل به اشتراک دانش و باورهای کنترلی نوآوری سازمانی کارکنان را پیشبینی میکنند.
The aim of this study is to investigate the relationship between knowledge sharing and the tendency towards organizational innovation in Amol University of Special Modern Technologies. The research method is descriptive-correlational. In terms of purpose, this study is applied. The statistical population includes the employees of Amol University of Special Modern Technologies. Based on the Cochrane formula, 132 personnel were selected using the random sampling method. The research instrument was a structured questionnaire. The data was analyzed by the Pearson correlation coefficient, and the multiple stepwise regression method using the SPSS21 software. The findings showed that there is a relationship between knowledge sharing and organizational innovation orientation. Also, the regression analysis showed that sharing behavior, willingness to share knowledge, and control beliefs predict the organizational innovation of personnel.
https://jks.atu.ac.ir/article_9222_39d95e3278041402a44745175bc18ec5.pdf
اشتراک دانش
نوآوری سازمانی
مراکز آموزش عالی
دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل
Knowledge Sharing
Organizational Innovation
higher education centers
Amol University of Special Modern Technologies
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-04-21
5
14
99
117
10.22054/jks.2019.36998.1206
9456
Research Paper
مطالعه نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران
Study of the role of teachers in improving reading of elementary school students in Mazandaran province
امیررضا اصنافی
aasnafi@gmail.com
1
محسن حاجی زین العابدینی
zabedini@gmail.com
2
محترمه دانشمند
daneshmand.m.64@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان سواد کوه، سوادکوه، ایران
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی نقش آموزگاران در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران صورت گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش آماری پژوهش آزمون تی استیودنت تک نمونه بود. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران مدارس ابتدائی استان مازندران که شامل 9115 نفر بودند و حجم افراد نمونه، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 374 نفر و نمونهگیری بهصورت خوشهای تصادفی انجام گرفت. ازنظر آموزگاران مقطع ابتدائی استان مازندران 5 شاخص ترویجی کتابخوانی (قصهگویی و شعرخوانی، جلسات معرفی و نقد کتاب، خواندن گروهی، برگزاری نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم و انیمیشن) در بهبود کتابخوانی دانشآموزان تأثیر زیادی دارد. آموزگاران مقطع ابتدائی استان مازندران از شاخصهای «قصهگویی در کلاس»، «معرفی و نقد کتاب در کلاس»، «داستاننویسی و مشارکت دانشآموزان در برگزاری نمایشگاه»، «آزاد گذاشتن دانشآموزان در انتخاب منبع برای پژوهش و کار گروهی»، «استفاده از انیمیشن» در بهبود کتابخوانی دانشآموزان استفاده میکنند. استفاده از قصهگویی و شعرخوانی و نمایش فیلم و انیمیشن در بهبود کتابخوانی دانشآموزان مقطع ابتدائی استان مازندران تأثیر زیادی داشت؛ بنابراین، به آموزگاران مقطع ابتدائی توصیه میشود از این شاخصها در محیط مدرسه و کلاس درس دانشآموزان بهره گرفته شود تا هم جذابیت کلاسبالا رود و هم دانشآموزان از همان ابتدای تحصیل به کتابخوانی و مطالعه کتاب ترغیب شوند.
The purpose of study was to identify the role of teachers in improving the reading of primary school students in Mazandaran province. Data gathering to identify the influential components of student book-keeping using and documentary study, the method used in this research is a survey. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The statistical method used in this research is a single-sample t-test. The sample size was 374.the teachers in the elementary school of Mazandaran province, five main indicators (narrative and poetry, introductory sessions and review of the book, group reading, book fair and film show and animation) in improving book reading Students have a lot of influence. The teachers of the elementary school of Mazandaran province include "class storytelling", "introducing and criticizing the book in the classroom", "story writing and student participation in the exhibition," "freeing students to select the source for research and workgroups," " Using movies and animations "to improve student reading. The results showed that the use of two storytelling and poetry indices and a video and animation show for improving the reading of primary school students in Mazandaran province had a significant effect on three groups: reading group, book fair and conducting criticism sessions. The review of the book did not have much effect. it is recommended for primary school teachers to use these indicators in school and classroom environments.
https://jks.atu.ac.ir/article_9456_4aaa71e1c6e9e089f63f0b5870cc9189.pdf
آموزگاران
استان مازندران دانشآموزان
کتابخوانی
مطالعه
مقطع ابتدائی
: Study
Reading
teachers
elementary school students
Mazandaran province
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-04-21
5
14
119
137
10.22054/jks.2018.36586.1203
9224
Research Paper
بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی
The effect of digital literacy to increase knowledge of physical education students
حسین ادبی فیروزجاه
hafirozjah@gmail.com
1
مسعود یمینی فیروز
yamin_sport@yahoo.com
2
مینا یمینی فیروز
m.yaminifiroz@gmail.com
3
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، واحد پژوهش و آموزش شهرداری آمل، آمل، ایران
کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شمال میپردازد. روش پژوهش: روش انجام تحقیق حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعهی آماری این تحقیق را دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه شمال تشکیل میدهند که 120 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی ساده و در دسترس انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته طبق الگوی سواد دیجیتالی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به آزمون کولموگروف اسمیرنف و نرمال بودن دادههای تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس درسطح معناداری 05/0=α استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد متغیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی تأثیرگذار بوده است (001/0= sig). همچنین نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد از بین متغیرهای سواد دیجیتالی، مولفههای کاربرد اطلاعات، ابزارها و تعامل آنلاین؛ یافتن اطلاعات و درک تجربیات دیجیتالی به ترتیب بشترین تأثیرگذاری را بر افزایش سطح علمی دانشجویان داشته است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد از لحاظ جنسیت (791/0 = sig) و تأهل (634/0 = sig) نگرش متفاوت و معناداری به سواد دیجیتالی وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد سواد دیجیتالی و تمامی مولفههای آن در افزایش سطح علمی دانشجویان تأثیر گذار است و میتواند نگرشی مثبت برای دانشجویان در جهت یادگیری ایجاد کند. بنابراین می بایستی این موضوع مورد توجه مسئولین دانشگاهها قرار گیرد و با افزایش فناوری های نوین رویکر علمی جدید را برای دانشجویان ایجاد نمایند.
Purpose: This study examines the effect of digital literacy to increase knowledge of physical education students of the Shomal University. Methodology: The method of research is descriptive – analytic of survey and in terms of target is functional. The population of this study is physical education students of the Shomal University that 120 students were selected by simple random sampling and available. To collect data, a questionnaire was used on the model of digital literacy. For analyzing information according to Kolmogorov-Smirnov test and data normalization was used single-sample t-test, t-test and Analysis of variance significant at the level of α=0/05. Findings: The results revealed that digital literacy is effective to increase knowledge of physical education students (sig=0/001). According to mean comparison showed that the relationship between digital literacy variables, components of online tools and interactions Find information; using Information and understanding of digital practices respectively the most widely influence on knowledge of the students. The independent t-test results showed that in terms of gender (sig=0/791) and marital status (sig=0/634) is not significant and different attitudes to digital literacy. Conclusion: The results showed that digital literacy and all of its components is impressive in increasing the knowledge of students and can create a positive attitude for students to learn. So this concern should be of interest to university officials and with the rise of new technologies, new scientific approach creat for the students.
https://jks.atu.ac.ir/article_9224_fad350c6c50b839c272ed0bde7f61489.pdf
سواد دیجیتالی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
مهارتها
دانشجویان تربیت بدنی
دانشگاه شمال
Digital Literacy
Information of Technology Communication
Skills
Physical Education Students
Shomal University