per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-07-23
5
15
1
22
10.22054/jks.2019.37669.1209
9468
Research Paper
رابطه بین اکتساب دانش با توسعهسازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه
The Relationship between Knowledge Acquisition and Organizational Development of Kermanshah َAcademic Libraries
مریم سلامی
salamilib@yahoo.com
1
سارا بهرامی نیا
bahramisaraa@gmail.com
2
زهرا عزیزخانی
zahra_a1383@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعهسازمانی آنها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه که درمجموع 58 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشتند از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توسعهسازمانی و پرسشنامه محققساخته سنجش اکتساب دانش در طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که توانایی اکتساب دانش و مؤلفههای آن (استخراج دانش، تبدیل دانش و انتقال دانش) در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی استخراج دانش (68/3) و کمترین فراوانی، مربوط به توانایی انتقال دانش (25/3) بود. همچنین میانگین رشد و توسعهسازمانی و مؤلفههای آن (پاداش، روابط، ساختار، مدیریت، مکانیسمهای سودمند، نگرش نسبت به تغییر و هدف) در کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه در سطح مطلوب بود، در این بخش نیز بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفهی روابط و کمترین فراوانی، مربوط به پاداش بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح توانایی انتقال دانش در بین کتابداران نسبت به دیگر مؤلفههای اکتساب دانش آنها پایینتر است، نیاز به آموزش و فراهم کردن شرایطی برای بهبود این مهارت و روحیه اشتراک دانش در بین کتابداران ضروری به نظر میرسد، زیرا توانایی انتقال و اشتراک دانش که یکی از شاخصههای اصلی چرخه اکتساب دانش است، برای کتابداران بهعنوان اشاعه دهندگان اطلاعات امری اجتنابناپذیر و ضروری بود. لذا هراندازه کارکنان سازمان وظایف خود را بهتر بشناسند و مهارتهای لازم در خصوص حرفه خود را ارتقا ببخشند و درنتیجه عملکرد بهتری داشته باشند، در بهبود وضعیت، پیشرفت و توسعه سازمان خود، نقش مؤثرتری خواهند داشت.
Abstract
Objective: The aim of this study was to determine the relationship between the ability to acquire knowledge of librarians in Kermanshah Academic libraries and their organizational growth and development.
Methodology: The present study is a descriptive-correlational and has been conducted through a survey method. The statistical population of all librarians of Kermanshah Academic libraries was 58 people. Since the research community was limited and available, census method was used to collect data, then 55 questionnaires were completed and analyzed. A standard organizational development questionnaire and a researcher-made Knowledge Acquisition Knowledge Questionnaire were used for collecting data in five options based on Likert spectrum.
Findings: The findings showed that the ability to acquire knowledge and its components (knowledge extraction, knowledge conversion and transfer of knowledge) among librarians of Academic libraries of Kermanshah is relatively favorable. The highest mean belonged to “knowledge extraction ability” (3.68) and the least frequency were related to the “ability to transfer knowledge” (3.25). Also, the average growth and organizational development and its components (rewards, relationships, structure, management, beneficial mechanisms, attitude toward change and goal) in Kermanshah Academic libraries were at the optimal level. In this section, the most frequency was related to “relationship” component and the lowest one was on “reward” item.
Conclusion: The level of knowledge transfer ability among librarians was lower than other components of knowledge acquisition. The need to train and provide conditions for improving this skill and the spirit of knowledge sharing among librarians seems to be necessary. Because the ability to transfer and share knowledge, which is one of the main attributes of the knowledge acquisition cycle, is inevitable and necessary for librarians as disseminators of information. Therefore, the more employees improve their skills and thus have better performance, the most they will play effective role in improving the status, progress and development of their organization.
https://jks.atu.ac.ir/article_9468_bcefc12d5693ca39362834ec26bd66a4.pdf
اکتساب دانش
رشد و توسعهسازمانی
کتابخانههای دانشگاهی
کتابداران
کرمانشاه
Knowledge Acquisition
Organizational Growth and Development
Academic Libraries
librarians
Kermanshah
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-07-23
5
15
23
46
10.22054/jks.2019.38424.1211
9469
Research Paper
میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آنها
Information and Media literacy of Librarians Tehran Public Libraries and Providing Solutions to Improve Their Literacyy
سعید رضایی شریف آبادی
srezaei@alzahra.ac.ir
1
رویا برادر
rbaradar@alzahra.ac.ir
2
سمانه ابوالقاسم
samanehabolghasem82@yahoo.com
3
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آنها بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم 150 تن از کتابداران استان تهران بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر اساس مؤلفههای اعلامشده یونسکو طراحی شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد مؤلفه تعامل و استفاده اخلاقی از محتوای رسانهای و اطلاعاتی با میانگین 7/22 و مؤلفه خلق دانش با میانگین 2/13 به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در میان مؤلفههای سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران داشتهاند. میانگین تمامی مؤلفهها در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران بالاتر از میانگین حد متوسط است؛ بنابراین راهکارهای پیشنهادی همچون برگزاری پیوستهی دورههای آموزش ضمن خدمت و ایجاد شبکههای اجتماعی بهمنظور روزآمد کردن سواد کتابداران و تعامل بین آنها و کاربران کتابخانه جهت اشتراکگذاری و خلق دانش میتواند به افزایش سطح سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کمک کند.
Objective: The aim of this study was to determine the media and information literacy of librarian in Tehran’s public libraries.
Methodology: The method of this study is a descriptive- analytical approach that describes the status of media and information literacy librarians. In the first stage, selected 150 librarians that work at the public library in Tehran. The data collection tool is a questionnaire that designed based on the components and indicators announced by UNESCO for media and information literacy. In next step calculated validity (formal logic) and reliability was calculated based on Cronbach’s Alpha. Finally analyzed data by One-sample T test in SPSS software.
Findings: Findings showed that the components of interaction and ethical use of media and information with mean of 22/7 and knowledge creation component with mean of 13/2, respectively had the highest and lowest mean among media and information components of librarians. The average components of the need for media and information content, the location and access to the content of the media and information resources, the evaluation of media content and information sources, the organization of information, the creation of knowledge and interaction, and the ethical use of media content and information sources are above the average and are in good condition.
Conclusion: findings show that librarians of the public libraries of Tehran have the skills and competence to promote media literacy and information among library members. Organizing in-service training courses, getting acquainted with media and information content providers, familiarizing with valid sources and media, evaluating resources and content, sharing and creating methods of knowledge and developing ethical guidelines to help raise the level of media literacy and information of librarians.
https://jks.atu.ac.ir/article_9469_29d1fe33ea1f3df41805ea9b59991e76.pdf
سواد رسانهای و اطلاعاتی
کتابداران
کتابخانه عمومی
تهران (استان
Inf: Media and information literacy
librarians
public library
Tehran (province)
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-07-23
5
15
47
64
10.22054/jks.2018.31430.1171
9183
Research Paper
تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز
PPositive Thinking Impact on Increasing Communication Skills of Public Library Librarians in Tabriz
لیلا زادولی خواجه
leylazadvali@gmail.com
1
فاطمه زندیان
zandian313@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس/ کتابدار نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهران، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام شد و پرسشنامه (5 گزینهای بر اساس طیف لیکرت) بین تمامی کتابداران توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است که ضریب پایایی آن نیز 91% برآورد شد که نشانگر پایایی مناسب پرسشنامه است، پرسشنامهی توزیعشده شامل دو بخش مهارتهای ارتباطی و مثبت اندیشی بود که این دو بخش نیز به گویههایی تقسیم شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان نمود اثرات مثبت اندیشی بر روی مهارتهای غیرکلامی بیشتر از سایر مهارتهاست همچنین میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران نسبتاً خوب قلمداد شده است. نتایج کلی پژوهش نشان داد که میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران زن و محدودهی سنی زیر 35 سال و با میزان تحصیلات کارشناسی به بالا بیشتر از سایر گروهها است همچنین هرچقدر میزان مثبت اندیشی بالا باشد بیشتر در رفتارهای ارتباطی بهخصوص غیرکلامی کتابداران متجلی میگردد. در پایان پژوهش نیز پیشنهادهایی جهت برگزاری دورههای مثبت اندیشی و مهارتهای ارتباطی برای کتابداران ارائه شده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking on increasing the communication skills of librarians in general libraries of Tabriz city. This research is an applied research method and is a survey method. The population of this study is librarians of general libraries located in Tabriz city. According to the relatively small number of statistical population, sampling was done by census method and a questionnaire (5 options based on Likert scale) was distributed among all librarians. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with a reliability coefficient of 91% which is an indicator of the reliability of the questionnaire. The distributed questionnaire consists of two parts of communication skills and positive thinking, SPSS software was used to analyze the data.The results of the research showed that the amount of positive thinking effects on non-verbal skills is higher than other skills, and the level of positive thinking among librarians is relatively good.The overall results of the research indicate that the level of positive thinking between female librarians and those under the age of 35 years and with the level of undergraduate education is higher than other groups.Also, the higher the level of positive thinking, the more intense non-verbal communication librarians It turns out.At the end of the research, there are suggestions for holding positive thinking courses and communication skills for librarians.
https://jks.atu.ac.ir/article_9183_d7081735f73a868bc399ee5235249cc2.pdf
کتابخانههای عمومی
کتابداران
مثبت اندیشی
مهارتهای ارتباطی
positive thinking
Communication skills
librarians
public libraries
Tabriz City
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-07-23
5
15
65
82
10.22054/jks.2018.36300.1202
9184
Research Paper
مدیریت سرمایههای فکری و عملکرد کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان
The Study of the Relationship between Intellectual Capital Management and Staff Performance in Public Libraries of Golestan Province
علی اصغر بذرافشان
bazraafshan6652@gmail.com
1
محمدرضا اباذری
abazarimr@yahoo.com
2
فرنوش عظیمی خبازان
fa_azimi@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد و ابعاد آن در کارکنان کتابخانههای عمومی استان گلستان بوده است. روش: نوع پژوهش، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی بود. کل جامعه آماری 158 نفر از کتابداران در 57 کتابخانه عمومی بودند که 113 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامههای استاندارد مدیریت سرمایه فکری بونتیس و پرسشنامه عملکرد اچیو، موردسنجش قرار گرفتند. تحلیل یافتهها با آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتهها نشان داد میانگین سرمایه فکری کارکنان، با میانگین 21/3 در حد متوسط به بالا بوده و بین مدیریت سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی با عملکرد کارکنان و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از بین ابعاد هفتگانه عملکرد، بُعد انگیزه بهعنوان نخستین عامل، تأثیر مثبتی بر بهرهوری عملکرد کارکنان داشت. اصالت اثر: اگر سرمایه فکری در سازمان بهطور دائم در جریان باشد، میتوان عملکرد بالای سازمان را انتظار داشت و بهتبع آن رضایت کارکنان و مراجعان را. برای تولید ارزش در سازمان، داراییهای نامشهود که بهطور بالقوه وجود دارد باید به فعل درآیند. سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی بهعنوان مؤلفههای سرمایه فکری میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد کارکنان کتابخانه داشته باشد. کارکنان در کتابخانه با تولید دانش به اشاعه آن میپردازند (سرمایه انسانی)، با ارتباطاتی که با یکدیگر برقرار کرده، در ارتقای خدمات کتابخانه تلاش میکنند (سرمایه ساختاری) و ارتباطات بیرونی کتابخانه را از طریق درک بهتر مراجعان و استفادهکنندگان بهبود میبخشند (سرمایه ارتباطی).
Considering the important role of intellectual capital as one of the elements of managerial progress in today's turbulent environment, the world has become a global village. The present study aims to investigate "the relationship between intellectual capital management and its performance and dimensions in the employees of general libraries of Golestan province ".The type of research is descriptive and its method is analytical-survey. The research population included all of the staff of 15 general libraries in Golestan province with a number 158 from which 113 employees were selected with simple random sampling. Bontis standard intellectual capital management questionnaires and the Achio performance questionnaire were used for evaluating this sample. The analysis of the findings was done using descriptive and inferential statistics.The findings show that the average intellectual capital of employees, with an average of 3.31, is moderate to high. Also, there is a significant and positive relationship between human, structural, and communicational capital management and the performance of staff, and its dimensions. Among the seven dimensions of performance, the motivation dimension, as the first factor, had a positive impact on employee productivity.Originality: If intellectual capital is constantly present in the organization, one can expect the high performance of the organization and, consequently, the satisfaction of the employees and clients. To generate value in an organization, the intangible assets that are potentially available must be acted upon. Human, structural, and communicational capitals as components of intellectual capital can have a positive impact on the performance of library staff. The staff at the library, produce knowledge to distribute it for others (human capital), work with each other to improve the library services (structural capital), and improve the external communications of the library through a better understanding of users and customers (communicative capital).
https://jks.atu.ac.ir/article_9184_004ebc4e49b20d150feca1e0ef210e8b.pdf
سرمایه فکری
عملکرد کارکنان
کتابخانههای عمومی
مدیریت
management
intellectual capital
Staff Performance
public libraries
Golestan province
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-07-23
5
15
83
102
10.22054/jks.2019.32178.1179
9470
Research Paper
مطالعه رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت کاربران کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی
Study of the Relationship between Quality of Services and Satisfaction of Children and Teenagers Users of Public Libraries of West Azarbaijan
سعید غفاری
ghaffari130@yahoo.com
1
الهام قرباننژاد
elham2011pa@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانههای عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بود. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. در نمونهگیری بر اساس درجهبندی کتابخانهها، 9 کتابخانهی عمومی در سطح استان انتخاب شد و سپس به روش تصادفی طبقهای، تعداد 250 پرسشنامه بین اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی موردمطالعه در استان آذربایجان غربی توزیع و درنهایت 234 پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش 1- پرسشنامه 7 عاملی کیفیت خدمات کتابخانهای (نیروی انسانی، فنّاوری، فضا و تجهیزات، مجموعه، برنامهریزی، ارتباطات و برنامهها، خدمات) 2- پرسشنامه رضایت کاربران کودک و نوجوان از خدمات کتابخانه است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss-16، تحلیل شد و از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر این بود که بین کیفیت وضعیت خدمات (وضعیت ارتباطات) در کتابخانههای عمومی موردمطالعه استان آذربایجان غربی با میزان رضایت اعضای کودک و نوجوان این کتابخانهها همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه پاسخگویان در سطح نسبتاً متوسطی، ارتباطات در این کتابخانهها جهت جذب آنها وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به ارتباطات در کتابخانههای عمومی تأکید میکند. ارتباطات یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان رضایت و جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانههای عمومی تعیین شده است.
AbstractPurpose: To investigate the status of communication in public libraries to attract children and adolescents in West Azarbaijan province.Method: The method is survey-descriptive and correlational and in terms of the purpose of the applied research part. The statistical population includes 13,000 active members of children and adolescents of public libraries of West Azarbaijan province. Data were collected using a researcher-made questionnaire. In the sample, based on the rating of libraries, 9 public libraries were selected at the provincial level. Then, by random sampling, 250 questionnaires were distributed among active member and finally 234 The questionnaire was collected. The questionnaire consists of two sections: 1- The questionnaire of 7 factors of library service quality (human resources, technology, space and equipment, collection, planning, communication and programs, services). 2- Child and child user satisfaction questionnaire from library service.Results: Data were analyzed using SPSS-16 software and Pearson correlation coefficient, t-test and ANOVA were used. The results indicate that there is a significant correlation between the quality of service status in the public libraries and the satisfaction of the child and adolescent members of these libraries. Also, the results of the research showed that, from the viewpoint of respondents at a relatively moderate level, the connections in these libraries are available to attract them.Originality / Value: The results of this study emphasize the importance of more attention to communication in public libraries.Keywords: Public Libraries, Communication, Satisfaction, Children and Adolescents, West Azarbaijan
https://jks.atu.ac.ir/article_9470_f2262100c53b88623da7a13f3d801944.pdf
آذربایجان غربی
کتابخانههای عمومی
کیفیت خدمات
رضایت
کودکان و نوجوانان
public libraries
Communication
satisfaction
Children and Adolescents
West Azarbaijan
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2018-07-23
5
15
103
123
10.22054/jks.2019.36767.1204
9471
Research Paper
درخت دانش دکارت و علل اضمحلال آن
Knowledge Tree Descartes' Classification and the Causes of its Disappearance
مهدیه خزانه ها
khazanehm@yahoo.com
1
مژده سلاجقه
msalajgh@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
هدف از طبقهبندی یا ردهبندی، مجزا ساختن دانشها از یکدیگر نیست بلکه در عین تشخیص آنها، نشان دادن روابط و همبستگی دانشها با یکدیگر و روشن نمودن وحدت علوم بوده است. روش پژوهش بکار گرفته شده در این پژوهش روش تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری دادهها، پژوهشهای پیشین بود که در موضوع درخت دانش دکارت انجام شده است. نظرات دکارت و انتقاداتی که توسط پژوهشهای قبل شده موردمطالعه و دلایل اضمحلال آن به بحث گذاشته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که دلایل اضمحلال طبقهبندی دکارت عبارتاند از: وحدتگرایی و در برنگرفتن جامع علوم اعم از علوم کمی و رفتاری و علوم انسانی، عدم توجه به علوم انسانی بهطورکلی، در نظر نگرفتن ارتباط بین همه علوم و همچنین ارتباط علوم با نیازهای انسان، طبقهبندی دانش بهجای طبقهبندی علم، علم ازنظر معناشناسی عامتر از دانش است، قرار دادن علومی که امروز مستقل هستند بهعنوان زیرمجموعه ریاضی و متافیزیک، در طبقهبندی دکارت فقط سلسلهمراتب در نظر گرفته شده و رابطهها و بینرشتهای بودن علوم لحاظ نشده است.
The purpose of categorization or classification is not to separate knowledge from one another, but at the same time recognize them, show the relationships and correlations of knowledge with each other and clarify the unity of science. The used research method is content analysis method. The data collection tool is a priori information resource that has been dealt with in the Descartes Knowledge tree. Descartes' comments and criticisms that were studied by previous studies and the reasons for its disappearance were discussed. The results of this study showed that the reasons for deconcentration of Descartes' classification are unity and the absence of a comprehensive knowledge of both quantitative and behavioral sciences and humanities, the lack of attention to the humanities in general, the lack of consideration of the relation between all sciences as well as the relation among sciences with human needs, the classification of knowledge Instead of classifying science, science is more generally than the knowledge semantically, putting science that is independent today as a subset of mathematics and metaphysics, is considered Descartes' classification only as a hierarchy and the relationships among different sceinces and the interdisciplinary nature of sciences are not included.
https://jks.atu.ac.ir/article_9471_8af939daebd9ded9d5ef7cdb621838a5.pdf
درخت دانش
طبقهبندی دانش
طبقهبندی دکارت
knowledge tree
knowledge classification
Descartes classification