per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2019-01-21
5
17
1
18
10.22054/jks.2019.41752.1222
9646
Research Paper
تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
The Effect of Social Capital and Knowledge Management on Organizational Capacity among Employees of the Ministry of Sports and Youth
شهاب بهرامی
bahramishahab@yahoo.com
1
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود که به لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت میدانی در جامعه آماری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد 965 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 276 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی فرجی (1389)، مدیریت دانش همتی (1389) و ظرفیت سازمانی مقیمی (1390) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب (82/0، 80/0، 78/0) به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش و ظرفیت سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. مدیریت دانش نیز اثری مثبت و مستقیم بر ظرفیت سازمانی داشته است. درنهایت نتایج حاصل از مدل پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بهواسطه مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ارتقای سطح ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان است؛ بنابراین پیشنهاد میشود که وزارت ورزش و جوانان با استفاده از برنامههای دانشمحور و مدیریت آنها و تبدیل کارکنان به سرمایههای اجتماعی موجبات افزایش و تقویت ظرفیت سازمانی کارکنان را فراهم کند
Objective: The main purpose of this study was to investigate the effect of social capital and knowledge management on organizational capacity among employees of the ministry of sports and youthin the Islamic Republic of Iran.Methodology: The statistical population of this study was all employees of the Ministry (N=965). For determining the statistical sample, 276 employees were selected using the Cochran formula. For gathering data, Farajis social capital questionnairee (2010), Hemmatis Knowledge of Management (2010), and Moghimis Organizational Capacity questionnaires (1390) were used and their reliability was obtained in a preliminary study (0.82, 0.80, 0.78) respectively. Data were analyzed using SPSS-20 and Amos-22. Results: The results showed that social capital had a direct and significant effect on knowledge management and organizational capacity. Knowledge management has also had a positive and direct effect on organizational capacity. Finally, the results showed that organizational social capital through mediator role of knowledge management had a significant effect on organizational capacity.Conclusion: The research findings indicate the importance of the role of social capital and knowledge of managers on organizational capacity. Therefore, it is suggested that the Ministry of Sport and Youth to create and strengthen the capacity building of employees by using knowledge-based programs and social capital.
https://jks.atu.ac.ir/article_9646_bbc7cee27c9fc4500162e62c84a6be93.pdf
سرمایه اجتماعی
ظرفیت سازمانی
مدیریت دانش
وزارت ورزش و جوانان
Organizational Capacity
Social Capital
Knowledge Management
Ministry of Sports and Youth
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2019-01-21
5
17
19
37
10.22054/jks.2019.41216.1219
9667
Research Paper
تحلیل محتوایی نشر دانش در سه فصلنامه حوزه مدیریت فنآوری و نوآوری
Content Analysis of Knowledge Publishing in Journals of Technology and Innovation Management
آیدین اصغرزاده کرمشاهلو
aidinasgharzadeh73@gmail.com
1
علی غلام زاده
a.gholamzadeh@atu.ac.ir
2
سعید اصغرزاده کرمشاهلو
saeedasgharzadeh@atu.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کارشناس ارشدعلم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
هدف: این مقاله به تحلیل محتوای نشر دانش در سه فصلنامه اصلی حوزه مدیریت فنآوری و نوآوری که شامل فصلنامه سیاست علم و فنآوری، فصلنامه مدیریت نوآوری و فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، در طی پنج سال انتشار فصلنامهها از سال 1392 تا 1396 پرداخته است. در این مقاله، ویژگیهای اصلی فصلنامه و مقالهها چاپشده در آن و همچنین ویژگیهای محتوایی اعم از مفاهیم و موضوعات مقالهها به همراه طرح کلی در اختیار پژوهشگران این حوزه دانشی قرار دهد. روش: تحلیل محتوا با رویکرد کیفی، در بخش نخست به بررسی جریان دانشی و دستهبندی موضوعی مقالات هریک از سه فصلنامه و مقایسه آنها با یکدیگر؛ و در بخش دوم به تحلیل حوزه صنعتی که به آن پرداخته شده و روایی و پایایی بر اساس اعتماد و اعتبار مقالات است. یافتهها: بررسیها نشان داد که سه فصلنامه ذکرشده در این سالها به موضوعات مختلف این حوزه پرداخته و خوشههایی که هرکدام از فصلنامهها درمجموع بیشتر از سایر فصلنامهها به آن پرداخته بودند به این شکل بود که در فصلنامه سیاست علم و فنآوری آموزش عالی، سیاست و اقتصاد؛ در فصلنامه مدیریت نوآوری مدیریت نوآوری، مدیریت دانش و استراتژی؛ و در فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، مدیریت فنآوری، صنعت و تکنولوژی بیشتر مورد نشر قرار گرفته بود.
In this article, we studied knowledge and content flows of the three main journals in technology and innovation management field that includes the journal of science and technology policy, journal of innovation management, and technology development management. The purpose of this paper was to investigate knowledge flows of journals and identification their main properties during five years, publications from 1392 to 1396. We attempt to provide for researchers in this field: knowledge flows, main properties in journals and published articles, and also content features of concepts and subjects. This study was done in two sections. At first, we examined knowledge flows and classified subjects of each journals and compared together. In two section we analyzed the data, and compared in industrial field. In during these years, journals have addressed various issues in this fields but the most subject clusters in each journals are; in the journal of science and technology policy journal, politics and economics; in journal of innovation management journal, knowledge management and strategy; and in technology development management journal, industry and technology.
https://jks.atu.ac.ir/article_9667_b42251768246e31d1b861eb479616475.pdf
: تحلیل محتوایی
جریان دانشی
علمسنجی
مدیریت فنآوری
ویژگی محتوایی
Scientometrics
Content feature
Knowledge flow
Technology management
content analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2019-01-21
5
17
39
66
10.22054/jks.2019.41506.1220
9636
Research Paper
شناسایی پارامترهای موفقیتآمیز پیادهسازی انواع فناوریهای مجازیسازی در مراکز داده سازمانها
Identifying Critical Success Factors for Implementing Virtualization Technology According to Corporate’s Demands
نیرسادات سیدعلی
merhaein@gmail.com
1
اسدالله شاه بهرامی
shahbahrami1@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از انواع فنآوری مجازیسازی در مراکز داده برحسب نیاز سازمانها به بررسی فعالیتهای گسترده سازمانها در پیادهسازی انواع مجازی سازها و مطالعه موردی شرکت کیسون میپردازد؛ بنابراین ازنظر هدف، یک پژوهش کاربردی محسوب میشود. روش: همچنین با توجه به اینکه در این پژوهش از روشهای مطالعه کتابخانهای و نیز روشهای میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، میتوان گفت این پژوهش بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. بدین معنی که ابتدا با بررسی ادبیات موجود، معیارها و شاخصهای پژوهش شناساییشده و بر اساس آن، فرضیات تحقیق تدوین شدهاند. متناسب با فرضیات، مدل مفهومی تحقیق توسعه داده شده و برای گردآوری دادهها نیز از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. درنهایت برای آزمون فرضیات تحقیق، از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده خواهد شد. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزارهای EXCEL، SPSS و LISREL صورت گرفته است. نتیجهگیری: این پژوهش به شناسایی عوامل کلیدی برای اجرای سیستمهای مجازیسازی از دیدگاه متخصصان فناوری اطلاعات پرداخته است. در این مطالعه تأثیر هفت عامل شامل: کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، تسهیل در مدیریت و نگهداری، کاهش هزینه، سهولت پیادهسازی، آزمایش و توسعه، ادغام منابع و اجماع سارمانیموردبررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که تمامی عوامل موردبررسی، تأثیر مثبت و معناداری بر موفقیت پیادهسازی فناوری مجازیسازی دارند.
Abstract: We observe rapid changes in the technologies and the extreme complexities in the environment upon entering the third millennium and the age of innovation. Nowadays the spread of computer networks and calculations and the necessity to employ the new technologies is an indispensable part of the activities of different companies and institutions to speed up the process of achieving the goals set by the organizations.Most of the studies conducted on virtualization technology are descriptive-analytic and they have addressed this topic from the informatics and software perspectives to state both advantages and disadvantages of this technology. However, the experimental approach has been adopted in the present study in addition to the descriptive approach and the factors affecting the successful implementation of different types of virtualization technology and data centers of the organizations are investigated and the present study is a completely innovative an new study in this regard.The present research helps us to identify the key factors to implement the virtualization systems from the standpoint of the IT experts. In the present study, seven following factors were examined: system quality, information quality, facilitation of management and maintenance, reduction in expenses, ease of implementation, experiment and development, integration of resources and organizational consensus. The results of the present study showed that all factors under study have a positive and significant effect on the success of implementation of virtualization technology.The present research examines the extensive activities of the organizations to implement different types of virtualizers and the case study of Qsan Company with the purpose of investigating into the factors affecting the employment of the virtualization technology in the data centers according to the needs of the organizations. Therefore, the present research in considered an applied research in terms of purpose. Also, considering the fact that the library research methods and the field research methods such as questionnaires have been used in the present research, it can be said that the present research is a descriptive-survey research in nature and method i.e. at first the criteria and indices of the research were identified through the investigation into the existing literature and the hypotheses of the research were formulated accordingly. The conceptual model of the research was developed according to the hypotheses and the standard questionnaire has been employed to collect data. Finally, the structural equation modelling (SEM) was used to test the research hypotheses.
https://jks.atu.ac.ir/article_9636_0f55355683b628cb48191861ba60ca35.pdf
فاکتورهای کلیدی
فناوری مجازیسازی
فناوری اطلاعات
محاسبات رایانهای
مراکز داد
Computer Computing
Virtualization Technology
Key Factors
Information Technology
Data Centers
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2019-01-21
5
17
67
89
10.22054/jks.2019.40291.1217
9635
Research Paper
وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی بر اساس متغیرهای جمعیتشناختی
Dependency of University students on Social Networks Based on Demographic Variables
لیلا خلیلی
l.khalili@azaruniv.ac.ir
1
فائقه محمدی
f_mohammadi@tabrizu.ac.ir
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، تبریز، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
هدف این پژوهش مطالعه وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی بوده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی به روش پیمایشی انجام شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، خرده مقیاس اعتیاد به شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه ارسلان و کریک (2013) بود. جامعه آماری پژوهش، 4771 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 368 مورد بود که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. بر اساس آزمون پیرسون، رابطه بین وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی با اطمینان 99 درصد مثبت و معنادار بود. بر اساس آزمون تی مستقل تفاوت معناداری در میانگین وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی برحسب نوع اقامت آنان (زندگی با خانواده و خوابگاه) وجود داشت. بر اساس آزمون تحلیل واریانس وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی برحسب حوزه تحصیلی با اطمینان 95 درصد معنادار بود. وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی در حد متوسط بود. دانشجویانی که استفاده روزانه بیشتری از اینترنت و شبکههای اجتماعی داشتند، وابستگی بیشتری نیز به این شبکهها نشان دادند. وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با سطوح پیشرفت تحصیلی متفاوت، تقریباً مشابه بود. وابستگی به شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان ساکن در خوابگاه و دانشجویان حوزه علوم انسانی بیشتر بود.
The aim of this research is to study the dependency of students on social networks based on demographic variables. This applied and quantitative research carried out in survey design. The measurement tool for the study was a social networks addiction subscale adopted from questionnaire of Arslan & Kırık (2013). The reliability of tool based on Cronbach's alpha was 0.932. The content validity of tool was measured by view of specialist and construct validity was measured by factor analysis. The population of the study was 4771 undergraduate students at Azarbaijan Shahid Madani University and the sample size was 368 cases based on stratified random sampling method. SPSS software was used in descriptive and inferential statistics. Based on Pearson correlation test, the relationship between students’ dependency on social networks and Internet/social network rate of usage at 99 percent confidence level was positive and significant. Based on independent t-test, there was a significant difference in students’ social network dependency based on accommodation type. Based on ANOVA test, there was significant difference at 95 percent confidence level based on domain of study. Students’ dependency on social networks was in midpoint level. The students, who had further daily Internet or social network usage, had more dependency on networks. Students’ dependency on social networks with different levels of academic achievement was moderately similar. Dependency on social networks among two groups of students (dormitory/humanities domain) was more.
https://jks.atu.ac.ir/article_9635_937d55287b403a6e3da98106992d0727.pdf
دانشجویان
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
شبکههای اجتماعی
وابستگی
متغیرهای جمعیتشناختی
Dependency
Social networks
Azarbaijan Shahid Madani University
demographic variables
Undergraduate Student
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2019-01-21
5
17
91
124
10.22054/jks.2019.40100.1216
9634
Research Paper
عوامل مؤثر بر استفاده از منابع الکتریکی و چاپی در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد اسلام کرمانشاه
The Study of the Use of Electronic and Printed Resources and its Effective Factors among Students of Razi and Islamic Azad universities of Kermanshah
محمود مرادی
mmoradi44@gmail.com
1
صالح رحیمی
s.rahimi@razi.ac.ir
2
فروزان کرمی
foroozankarami24@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از منابع الکترونیکی و چاپی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه بوده است. روششناسی: این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 بود که تعداد آنها 35014 نفر و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شده است و آزمونهای آماری توصیف، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی کا اسکوار، واریانس، وآنالیز واریانس بکار گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 45/63 درصد دانشجویان از منابع الکترونیکی و 55/36 درصد از منابع چاپی. استفاده کردهاند. از بین منابع الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی با 6/92 درصد بیشترین و میزان استفاده از منابع الکترونیکی در حد خیلی زیاد و منابع چاپی در حد متوسط ارزیابی شدهاند. میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی توسط پایگاههای اطلاعاتی با میانگین 66/4 در بالاترین سطح قرار دارد و وبسایتها با میانگین 37/2 دارای کمترین سطح در برآورده کردن نیاز اطلاعاتی دانشجویان قرار دارد. دسترسی به اطلاعات در کمترین زمان (4/88 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و تأثیرات مخرب بر چشم و مغز (9/58 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع الکترونیکی بودند. اطلاعات صحیح و معتبر (1/62 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و وقتگیر بودن فرایند جستجو و امانت (8/61 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع چاپی بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که باوجوداینکه استفاده از منابع الکترونیکی به دلیل مزایایی که دارند، نسبت به منابع چاپی بیشتر است، اما منابع چاپی همچنان به میزان قابلتوجهی مورداستفاده قرار میگیرند، بنابراین منابع الکترونیکی نمیتوانند بهطور کامل جایگزین منابع چاپی شوند، بلکه بهعنوان مکمل همدیگر مورداستفاده قرار میگیرند.
Purpose: The purpose of this research is to determine the amount of electronic and printed resources and its effective factors among students of Razi and Azad University of Kermanshah.Methodology: This research is applied in terms of its purpose and in terms of survey method. The data gathering tool is a questionnaire. The statistical population is the students of Razi and Azad University of Kermanshah in the academic year 1995-96, of which 35014 people and the sample number are estimated using 380 Cochran formulas. A stratified random sampling method was used for sampling, and descriptive statistics mean, standard deviation, and inferential statistics, variance, and ANOVA were used. Data were analyzed using SPSS 21 software.Findings: The results of the study showed that 63.45% of the students used electronic resources and 36.55% of printed materials. Among the sources of electronic sources, the databases with the highest of 92.6 percent and the rate of use of electronic resources are very high, and print resources are moderately evaluated. The extent to which information needs are met by databases with an average of 4.66 at the highest level and the websites with the average of 2.37 have the lowest level of satisfying the information needs of the students. Access to information in the shortest time (4 / 88%), the most important inducing factor, and destructive effects on the eyes and brain (58.9%), were the main inhibitor of using electronic resources. Correct and valid information (62.1%), the most important factor provoking, and the time consuming process of search and lending (61.8%), were the main deterrent to using print resources.Conclusion: The results of the research showed that, while using electronic resources due to their advantages, they are more than printed sources, but print resources are still used remarkably, so electronic resources can not be obtained. They are completely replaced by print sources, but used as complementary material.
https://jks.atu.ac.ir/article_9634_7327ceb71a46967c98c4ff47528a12a5.pdf
پایگاههای اطلاعاتی
منابع الکترونیکی
منابع چاپی
منابع کتابی
electronic resources
Kermanshah Sources
print resources
Databases
book references
Razi University
Azad University
Kermanshah
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
2019-01-21
5
17
123
156
10.22054/jks.2019.41872.1223
9665
Research Paper
کشف دانش و کاربرد آن در اینترنت اشیاء
Knowledge Discovery and its Application in the Internet of Things
کیوان برنا
borna@khu.ac.ir
1
فرهاد فتحی
fathi85@gmail.com
2
عصمت مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
3
استادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر (نرمافزار)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
اینترنت اشیاء، به طور چشمگیری زندگی ما را در آیندهای نزدیک تغییر خواهد داد و بسیاری از ناممکنها را ممکن خواهد ساخت. حجم عظیم دادهی تولید شده یا گرفته شده توسط تجهیزات اینترنت اشیاء ، حاوی اطلاعات ارزشمند و قابل استفاده است. با رواج دستگاههای توسعه یافته فناوری بیسیم مانند بلوتوث، شناسایی با فرکانس رادیویی (RFID)، Wi-Fi، و خدمات داده برروی تلفن و همچنین سنسور و محرک و نودهای تعبیه شده در وسایل، شبکه های حسگر بی سیم، اینترنت اشیاء مراحل ابتدایی خود را پشت سر گذاشته و در آستانه تبدیل اینترنت ایستای کنونی، به اینترنت کاملاً یکپارچه در آینده است. کشف دانش از طریق داده کاوی و متن کاوی نیز بدون شک نقش زیادی در زمینه هوشمندسازی سیستم ها و در نتیجه ارائه خدمات و محیط مناسب برای ارائه خدمات خواهد داشت. همچنین از روش های داده کاوی برای خوشه بندی تجهیزات در شبکه های حسگر بی سیم و تعیین سرخوشه استفاده بسیاری میشود. در این مقاله به معرفی اینترنت اشیاء، معماری، کشف دانش ، نقش وکاربرد داده کاوی و متن کاوی در این حوزه پرداخته شده است.
The internet of things will change our life in future significantly and will make the impossible, possible. A large volume of big data which is produced or taken by Internet of Things (IOT) contains valuable and useful information. By the prevalence of the wireless apparatuses technology such as Bluetooth, detection of radio frequency (RFID), Wi-Fi and data services on telephone, sensor, actuators and nodes embedded in the equipment, Wireless Sensor Networks (WSN) the internet of things has already passed its primary stages and is in the threshold of changing the current static internet into a fully integrated internet. Data mining; too, with no doubt plays a large role in smartness of the system and subsequently, provides suitable services and environment in offering services. Also, data mining techniques are used to cluster nodes and determine cluster head, in wireless sensor networks. This paper introduces the internet of things, architecture and its applications.
https://jks.atu.ac.ir/article_9665_8864291d70107709ea7850a4edc252f3.pdf
اینترنت اشیاء
کشف دانش
داده کاوی
متن کاوی
دادههای حجیم
Internet of Things
Knowledge Discovery
Data mining
Big Data
Wireless sensor networks (WSN)