%0 Journal Article %T مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران %J فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2980-8243 %A محمدی, لیلا %A علیپور حافظی, مهدی %D 2016 %\ 01/21/2016 %V 2 %N 5 %P 107-125 %! مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران %K مدیریت دانش %K مدل ممیزی دانش %K مدل ممیزی دانش آلبرز %K ممیزی دانش پرز سولترو %K مدل ممیزی دانش گانازان و دورای دومینیک %K مدل ممیزی دانش وو و لی %K مدل ممیزی دانش هیلتون %K مدل مراکز علمی ایران %K ممیزی دانش %R 10.22054/jks.2016.2701 %X هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته می‌شود و می­تواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدل‌های ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گام‌های نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانه­ای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدل­سازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافته‌ها: مدل‌های متعددی برای ممیزی دانشی سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهم‌ترین مدل‌های موجود می‌توان به مدل‌های ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحله­ای به شرح زیر می‌تواند برای ممیزی دانش سازمان‌های علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل می‌شود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی می‌شود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی می‌گردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریان‌های دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست می‌آید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه می‌شود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی می‌شود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه می‌شود. %U https://jks.atu.ac.ir/article_2701_192cc9677b10a2c87f11a629dfdb5c30.pdf