%0 Journal Article %T طراحی مدل تجاری‌سازی و ارائه الگوریتم پیشنهادی تجاری‌سازی دانش برای آموزش عالی %J فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2980-8243 %A سلامتی, طاهره %A واعظی, احسان %A معمارپور, مهدی %A رجب زاده, علی %D 2016 %\ 10/22/2016 %V 3 %N 8 %P 61-80 %! طراحی مدل تجاری‌سازی و ارائه الگوریتم پیشنهادی تجاری‌سازی دانش برای آموزش عالی %K تجاری سازی دانش %K نوآوری %K مدل کارآفرینی %K آموزش عالی ایران %R 10.22054/jks.2017.22386.1134 %X اهمیت روزافزون تجاری سازی و نگاه ویژه به این مقوله در سطح دانشگاه های جهان، لزوم بررسی آن را در دانشگاه‌های داخل تبیین می نماید. بر این اساس تجاری سازی که پل ارتباطی دانشگاه و صنعت (یا بازار) لقب گرفته است باید در قالب مدلی کارآمد و کاربردی، عملیاتی گردد. بررسی مدل های مطرح در جهان نشان می‌دهد عوامل محیطی نقش بسزایی در تجاری سازی دارند. لذا لازم است مدلی که طرح می گردد، مدلی بومی و متناسب با شرایط محیطی کشور ایران باشد تا به معنای دقیق کلمه، کاربردی شده و در سطح سازمان‌های ایرانی عملیاتی گردد. این تحقیق بر آنست که با طراحی مدلی جامع و پرداختن به نقش عمده پژوهش های بنیادی، الگوریتمی مناسب با فضای تحقیقاتی در کشور و ناظر بر شرکت های نوآور(با تکیه ویژه بر نوآوری-های دانشگاهی) و بیشتر مناسب برای ایده های برآمده از دل تحقیقات دانشگاهی و مطلوب برای استفاده در شرکت‌های دانشگاهی، انکوباتورها و مراکز رشد پیشنهاد دهد. %U https://jks.atu.ac.ir/article_7682_1affc1e8df34e4256b534fbdbd4ce2c8.pdf