%0 Journal Article %T میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آن‌ها %J فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2980-8243 %A رضایی شریف آبادی, سعید %A برادر, رویا %A ابوالقاسم, سمانه %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 5 %N 15 %P 23-46 %! میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آن‌ها %K سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی %K کتابداران %K کتابخانه عمومی %K تهران (استان %R 10.22054/jks.2019.38424.1211 %X هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانه­ای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانه­های عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آن­ها بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کتابداران کتابخانه­های عمومی استان تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی منظم 150 تن از کتابداران استان تهران به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­های پژوهش حاضر، پرسشنامه­ محقق ­ساخته­ای بود که بر اساس مؤلفه­های اعلام‌شده یونسکو طراحی شده است. یافته­ها: یافته­ها نشان داد مؤلفه تعامل و استفاده اخلاقی از محتوای رسانه­ای و اطلاعاتی با میانگین 7/22 و مؤلفه خلق دانش با میانگین 2/13 به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در میان مؤلفه­های سواد رسانه­ای و اطلاعاتی کتابداران داشته­اند. میانگین تمامی مؤلفه­ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانه­ای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران بالاتر از میانگین حد متوسط است؛ بنابراین راهکارهای پیشنهادی همچون برگزاری پیوسته­ی دوره­های آموزش ضمن خدمت و ایجاد شبکه­های اجتماعی به‌منظور روزآمد کردن سواد کتابداران و تعامل بین آن‌ها و کاربران کتابخانه جهت اشتراک‌گذاری و خلق دانش می­تواند به افزایش سطح سواد رسانه­ای و اطلاعاتی کتابداران کمک کند. %U https://jks.atu.ac.ir/article_9469_29d1fe33ea1f3df41805ea9b59991e76.pdf