ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی بر مدیریت دانش و نوآوری سازمانی
نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد مدیریت دانش میپردازد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه رؤسا و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان گیلان میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS18 و نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد و همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر دارد و مدیریت دانش همچنین بر نوآوری سازمانی مؤثر است.مدیریت استراتژیک منابع انسانی، نوآوری سازمانی، مدیریت دانش، سازمان آموزش و پرورش استان گیلان
https://jks.atu.ac.ir/article_7242_cae59ecd93812d73f11502a58496adee.pdf
2016-10-22
1
20
10.22054/jks.2016.7242
مدیریت منابع انسانی
نوآوری سازمانی
مدیریت دانش
سازمان آموزشوپرورش استان گیلان
سید حامد
هاشمی
hamed58h@gmail.com
1
مربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
احسان
اکرادی
ehsan.ekradi954@gmail.com
2
دکتری تخصصی آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مینو
یوسفی
mino.uosefi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
AUTHOR
احمدی، ابراهیم. (1391). تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات. واحد خوزستان.
1
الیکانی، حامد و فکری، رکسانا. (1393). ارائه مدل نوآوری با رویکرد مدیریت دانش در صنایع خودروسازی ایران. کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21. تهران.
2
برومند، مجتبیو رنجبری، مریم (1388). اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری با تأکید بر نقش مدیریت دانش. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس. 24(6)، 41-54.
3
حسنزاده، رضا؛ سید عباس زاده، میر محمد و قلاوندی، حسین. (1393). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با بهسازی منابع انسانی از دیدگاه کارکنان اداری دانشگاه ارومیه. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه. 4(48)، 605-621.
4
دلیرپور، مصطفی و یعقوبی، سعید. (1392). ارائه مدلی برای بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی و نوآوری. دهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، تهران.
5
رضایی دیزگاه، مراد و عسگری، آمنه. (1389). کارآفرینی سازمانی، ارتباط آن با عملکرد بالای منابع انسانی. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت و نوآوری.
6
محقر، علی؛ احمدی، امیر و محقر، فاطمه. (1388). بررسی تأثیر اقدامات استراتژیک منابع انسانی و ظرفیت مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
7
معطوفی، علیرضا؛ تاجدینی، کیهان؛ آقاجانی، حسنعلی و تاجدینی، کیوان. (1389). نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری و عملکرد سازمانی. چشمانداز مدیریت بازرگانی. 10(4)، 57-71.
8
یوسفی، احسان؛ صادق فیضی، جعفر و سلیمانی، محمد (1391). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3(1)، 29-52.
9
Abdullah, N. H., Wahab, E., & Shamsuddin, A. (2010). Human Resource Practice as Predictors of Innovative among johar SMEs. International conference on science and social research, Kuala Lumpur, Malaysia.
10
Absar, M. M. N., Nimalathasan, B., & Jilani, M. M. A. K. (2010). Impact of HR Practices on Organizational Performance in Bangladesh. [Article]. International Journal of Business Insights and Transformation, 2(3), 15-19.
11
Aramburu, N., & Sáenz, J. (2011). Structural capital, innovation capability, and size effect: an empirical study. Journal of Management and Organization, 3(17), 307-325.
12
Baregheh, A., Rowley, J., & Sambrook, S. (2009). Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, 8(47), 1323-1339.
13
Ben-Roy, D., Pi-Wen, Y., & Madsen, J. (2016). Exploring the relationship among human resource flexibility, organizational innovation and adaptability culture. Chinese Management Studies, 4(10), 233-254.
14
Beugelsdijk, S. (2008). Strategic human resource practices and product innovation. Organization Studies, 29(6), 821-847.
15
Castro, G. M., Delgado-Verde, M., Amores-Salvadó, J. & Navas-López, J. E. (2013). Linking human, technological, and relational assets to technological innovation: exploring a new approach. Knowledge Management Research & Practice, 2(11), 123-132.
16
Chang, S., Gong, Y., & Shum, C. (2011). Promoting innovation in hospitality companies through human resource management practices. International Journal of Hospitality Management, 30(4), 812-818.
17
Chen, C. J. & Huang, J. W. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance - The mediating role of knowledge management capacity. Journal of Business Research, 62(1), 104-114.
18
Ciabuschi, B., & Martin, O. (2012). Knowledge ambiguity, innovation and subsidiary performance. Baltic Journal of Management, 2(7), 143-166.
19
Damanpour, F., & Marguerite S. (2008). Characteristics of innovation and innovation adoption in public organizations: Assessing the role of managers. Journal of public administration research & theory, 19, 495-522.
20
Figueiredo, S. (2016). Human resource management impact on knowledge management: Evidence from the Portuguese banking sector. Journal of Service Theory and Practice, 4(26), 112-132.
21
Guthrie, J. P. (2001). Roll on Columbia was chosen as the official Washington state Folk Song, and in "Oklahoma Hills" was chosen to be the official state.
22
Hales, S. (2001). Dimensions of Knowledge and its management, Available at: www.isnighting.co.uk.
23
Hung, R. Y. Y., Lien, B. Y. H., Yang, B., Wu, C. M., & Kuo, Y. M. (2011). Impact of TQM and Organizational Learning on Innovation Performance in the High-Tech Industry. International Business Review, 2(20), 213-225.
24
Ichniowski, C., Shaw, K., & Prennushi, G. (1997). The Effect of Human Resource Management Practices on Productivity: A Study of Steel Finishing Lines. The American Economic Review, 8(7), 291-313.
25
Laursen, K., & Foss, N. J. (2003). New human resource management practicescomplementarities and the impact on innovation performance. Camb Econ, 27(2), 243-263.
26
Malhotra, Y. (2002). From information management to knowledge management. Available at: www.brint.com/papers/kmebize.
27
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge creation companieshowJapanese companies create the dynamics of innovation. Oxford: Oxford university press.
28
Ojasalo, J. (2008). Management of innovation networks: a case study of different approaches. European Journal of Innovation Management, 11(1), 51-86.
29
Pastor, I. M. P., Santana, M. P. P., & Sierra, C. M. (2010). Managing knowledge through human resource practices: empirical examination on the Spanish automotive industry. International Journal of Human Resource Management, 13(21), 2452-2467.
30
Sheehan, M., Garavan, T. N., & Carbery, R. (2014). Innovation and human resource development (HRD). European Journal of Training and Development, 38(1/2), 2-14.
31
Scarbrough, H. (2003). Knowledge Management, HRM and the Innovation Process. International Journal of Manpower, 24(5), 501-516.
32
Vaccaro, A. Parente, R. & Veloso, F. M. (2010). Knowledge management tools. Inter organizational relationships, Innovation and firm performance. Technological Forecasting & Social change, 32, 20-32.
33
Van de Ven, A. (1986). Central Problems in the Management of Innovation. Management Science, 32(5), 590-607.
34
Youndt, M. A., Snell, S. A., Dean Jr, J. W., & Lepak, D. P. (1996). Human resource management, manufacturing strategy, and firm performance. Academy of management Journal, 39(4), 836-866.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت (MIS) در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ
این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل داده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 120 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی نظام اطلاعات مدیریت (با پایایی 89/0 = α)، پرسشنامهی حرفه گرایی (با پایایی 93/0 = α) و پرسشنامهی انگیزش شغلی لوداهل کیچنر (با پایایی 92/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که تأثیر تعامل بین جنسیت و کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (54/1= (114/1)F، 05/0<12/0=p) و انگیزش نسبت به شغل (73/0= (114/1)F، 05/0<73/0=p) کارکنان معنیدار نیست؛ اما تأثیر جداگانهی کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (90/3= (114/1)F، 01/0>00/0=p) و انگیزش شغلی (06/4= (114/1)F، 01/0>00/0=p) کارکنان معنیدار است؛ بنابراین کاربست نظام اطلاعات مدیریت بهعنوان یک شاخص مهم در سازمان، جهت توسعه تواناییهای کارکنان پیشنهاد میشود.
https://jks.atu.ac.ir/article_7244_6273debbc0cc46167ed11beda9997377.pdf
2016-10-22
21
40
10.22054/jks.2016.7244
انگیزش شغلی
حرفه گرایی
نظام اطلاعات مدیریت
کارکنان آموزشوپرورش
شهرستان شاهیندژ
ابراهیم
آریانی قیزقاپان
e.aryani.sh@gmail.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
LEAD_AUTHOR
عادل
زاهدبابلان
zhwan13@yahoo.com
2
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
مهدی
معینی کیا
zhwan13@gmail.com
3
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
احمدی، مری؛ خرمی، فرید؛ زارع، شهرام و حسینی اشپلا، راحیل. (1390). ارزیابی نیازهای اطلاعاتی نظام اطلاعات مدیریت معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی ایران. مجله پزشکی هرمزگان، 15(3)، 191-199.
1
اسکندری، مجتبی و باقری، حجتالله. (1394). بهکارگیری نظامهای اطلاعاتی مدیریت در تصمیمگیری کاربران. دو فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 1(4)، 1-29.
2
آریانی، ابراهیم؛ زاهد بابلان، عادل؛ معینی کیا، مهدی و خالقخواه، علی. (1393). بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در قابلیتهای پژوهشی و کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 6(2)، 26-39.
3
بدرقه، علی. (1389). استلزامات و چالشهای بهکارگیری نظام مدیریت اطلاعات در نظام ترویج و آموزش کشاورزی ایران. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
4
بنائیان، حمید. (1387). طراحی نظام اطلاعات مدیریت معاونت اداری- مالی دانشگاهها (موردپژوهشی واحد اداری مالی دانشگاه خلیجفارس). فصلنامه پیام مدیریت، (26)، 171-145.
5
جیمز. ا. ابراین. (2002). نظامهای اطلاعاتی مدیریت. ترجمه مانیان و فتاحی (1386).تهران: نشر روان.
6
حسینی، سید یعقوب و خسروی لقب، زهره. (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر قصد و نیت حرفه گرایی دانشجویان دختر (موردمطالعه: دانشجویان رشته مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران). فصلنامه علمی – پژوهشی زن و جامعه، 6(2)، 119- 140.
7
خلیلی، کرم؛ گراون، پروین؛ علیدادی گراوند، منصوره و صیادی، حمید (1394). بررسی تأثیر نظامهای اطلاعاتی مدیریت بر رشد و بهرهوری نیروی کار (موردمطالعه: شرکت نفت استان ایلام). کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی.
8
رحمان، آرش. (1388). تحلیل و ارزیابی نظامهای اطلاعاتی مدیریت بیمارستانی در ایران. اولین کنفرانس ملی مهندسی نرمافزار ایران، آموزشکده فنی و حرفهای سما رودهن.
9
رفیعی، نفیسه؛ گودرزی، زهره و عزیزی، سید محسن. (1394). بررسی رابطه جوسازمانی و ماهیت شغل با انگیزش شغلی کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان. فصلنامه بیمارستان، 14(2)، 111-118.
10
رهنورد، فرجالله و حاجی محمدعلیها، رضا. (1385). اثربخشی نظام اطلاعات مدیریت: مطالعه موردی، فصلنامه مدیریت و توسعه، (65 و 66)، 3-12.
11
رئیسی، احمدرضا و داداشی، زینب. (1385). بررسی نیازهای آموزشی مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با فرایند طرح جامع نظامهای اطلاعاتی بیمارستان در سال 1385. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 3(1)، 19-24.
12
رئیسی، پیمان و محبیفر، رضا. (1386). انگیزش شغلی از دیدگاه کارکنان و مدیران در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. فصلنامه مطالعات پزشکی قزوین، 38، 101-117.
13
زارع، عباس. (1383). بررسی موانع استقرار نظامهای اطلاعات مدیریت در برخی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
14
سلیمیفرد، خداکرم. (1383). نظامهای اطلاعاتی مدیریت. تهران: نشر روان.
15
سید جوادیان، صادق. (1387). برنامهریزی منابع انسانی. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
16
سیف، علیاکبر. (1393). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
17
صرافیزاده، اصغر و علی پناهی، علی. (1380). نظامهای اطلاعاتی مدیریت. تهران: نشر میر.
18
طبیبی، جعفر و مالکی، محمدرضا. (1386). برنامهریزی استراتژیک. تهران: نشر ترمه.
19
عامری، میرحسین. (1388). تبیین رابطه بین شاخصهای مدیریت مشارکتی بهعنوان یک شیوه مؤثر و انگیزش شغلی کارکنان ادارات تربیتبدنی استان آذربایجان غربی. فصلنامه مدیریت ورزشی، (1)، 5-17.
20
عباسپور، علی. (1389). مدیریت منابع انسانی پیشرفته: رویکردها، فرایندها و عملکرد. تهران: سمت.
21
علاقهبند، علی. (1393). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: روان.
22
عمید، امین؛ رضائیان، علی و باقری، مهدی. (1386). تحلیل و بررسی تأثیر برنامهریزی راهبردی نظامهای اطلاعاتی در بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تأمین. فصلنامه پیام مدیریت، (25)، 5-32.
23
قاسمی نسب، کیمیا. (1394). بررسی کاربرد نظامهای اطلاعاتی مدیریت در ارزشیابی عملکرد منابع انسانی، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی.
24
کیانفر، فرهاد. (1388). نقش نظامهای اطلاعاتی مدیریت استراتژیک در فرایند تصمیمگیریهای راهبردی سازمان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت، 6(19)، 65-75.
25
محمدی، قدرت الله و پورشافعی، هادی. (1392). بررسی تفاوت ادراک مدیران و دبیران مقطع متوسطه از عوامل انگیزش شغلی بر اساس نظریه آلدرفر. فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(3)، 75- 95.
26
مدرسزاده، علیرضا. (1383). بررسی تأثیر استفاده از نظامهای اطلاعات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد مدیران در شرکت آب و فاضلاب کاشان. دانشگاه کاشان، کاشان.
27
مرتضوی، مهدی و زارعپور، فضل اله. (1391). حرفه گرایی در مدیریت. تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
28
مرجانی، بهناز و زیباکلام، فاطمه. (1382). حرفه گرایی جدید و مبنای معرفتشناختی آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 2(5)، 103-122.
29
ملامیرزایی، حمید؛ هزاره، زهرا؛ ریاحی، امیر و مهدینیا، معراج. (1394). بررسی نقش نظامهای اطلاعاتی مدیریت در توسعه در گردشگری. اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی.
30
مولایی، ناصر. (1385). حرفه گرایی و تعهد کارکنان (پژوهشی در شرکت نفت ایران). دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
31
مؤمنی، هوشنگ. (1389). نظامهای اطلاعات مدیریت پیشرفته. تهران: اتحاد.
32
میرسپاسی، ناصر. (1387). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات مرکز مدیریت دولتی.
33
نکویی مقدم، محمود؛ حسنزاده، علی و یزدی فیضآبادی، وحید. (1387). بررسی رابطه استقرار نظامهای اطلاعاتی مدیریت و ساختار سازمانی در ادارات دولتی شهر کرمان. فصلنامه اطلاعات سلامت، 5(1)، 1-8.
34
نوروش، ایرج ودیانتی دیلمی، زهرا. (1383). بررسی تأثیر فرهنگ بر ارزشهای حسابداری در ایران (آزمون تجربی مدل گری). مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 10(33)، 30-40.
35
هدایتی، احمدرضا. (1390). بررسی رویکرد حرفه گرایی و آثار و الزامات آن بر فعالیت سازمانها. مجله رهتوشه، 1-8.
36
Choon, S. l., & Oh, b. (2001). Evaluating information strategic planning an evaluation system and its application. Diurnal of system integration, (10), 207-222.
37
Chou, H. W., & Joe, Sh.b. (1999). MIS key issues in Taiwans enterprises. International Journal of Information Management, (19), 369-387.
38
Evetts, J. (2003). The Sociological Analysis of Professionalism: Occupational Change in the Modern World. International Sociology, 18(2), 395-415.
39
Evetts, J. (2004). Organizational or Occupational Professionalism: Centralized Regulation or Occupational Trust. Paper presented at ISA RC52 Interim Conference, Versailles.
40
Evetts, J. (2005). Organizational and Occupational Professionalism: the Legacies of Weber and Durkheim for Knowledge Society. ISA Executive Committee International Symposium, Cultural Change, Social Problem and Knowledge Society, Zaragoza.
41
Evetts, J. (2006). The Sociology of Professional Groups: New Directions. Current Sociology, 54(1), 133-143.
42
Freidson, E. (2001). Professionalism: The Third Logic. Oxford: Polity Press.
43
Gandalf, A. (2005). Why do nurses at a university hospital want to quit their jobs?. Journal of nursing management, (13), 327-329.
44
Lindner, J. R. (1998). Understanding employee motivation. Journal of Extension, 3(36), 1-8.
45
Maka, A. H., Wong, K. K., & Chang, R. C. (2011). Critical issues affecting the service quality and professionalism of the tour guides in Hong Kong and Macau. Tourism Management, 6(32), 1442-1452.
46
Minard, B. (2005). Health care computer systems: Critical Executive Decisions. Management Series. [USA]: ACHE.
47
Newkirk, H. E., & Lederer, A. L. (2006). The effectiveness of strategic information systems planning under environmental uncertainty. Information & Management, 43(4), 481-501.
48
Okun, M. S., Rodriguez, R. L., & Fernandez, H. (2006). Testosterone therapy in men with Parkinson disease. Arch Neurol, (63), 29-35.
49
Osunlaja, A. A., & Olabode, J. A. (1997). Role of an effective hospital information system in a depressed economy. Methods Infmed, 36(2), 3-141.
50
Porter, L., Bigley, G., & Steers, R. (2002). Motivation and Work Behavior. Publisher: McGraw-Hill/Irwin.
51
Robbins, E. (2001). Fundamentals of organizational behavior. New Jersey: Prentice Hall.
52
Santrock, J. W. (2004). Educational Psychology (2nd Ed.). New York: McGrawhiil.
53
Sevensson, L. G. (2006). New Professionalism. Trust and Competence Current Sociology, 54 (4), 579-593.
54
Slavin, R. E. (2006). Educational Psychology: Theory and practice (8th ed.). New York: Pearson.
55
Woolfolk, A. E. (2004). Educational Psychology (9th ed). Boston: Allyn and Bacon.
56
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطۀ بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال 95-1394 بوده است. برای این منظور اشتراک دانش در دو بعد؛ اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز در سال 95-1394 بود که تعداد آنها 143 نفر است. کل اعضای جامعه بهصورت سرشماری در تحقیق شرکت داده شدند که تعداد پرسشنامههای برگشتی برابر 136 معادل 95 درصد بود. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه 13 گویهای اشتراک دانش وانگ و وانگ و پرسشنامه 24 گویهای تعهّد سازمانی آلن و مییر بود. آلفای بهدستآمده از این آزمون برای هر یک از متغیّرهای اشتراک دانش و تعهّد سازمانی به ترتیب برابر 81/0 و 72/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای بررسی نرمال بودن متغیّرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، برای بررسی رابطه بین متغیّرها در متغیّرهای نرمال از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و در متغیّرهای غیر نرمال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای مقایسه متغیّر اشتراک دانش با سطح متوسط از آزمون t-تک نمونهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد: (1) رابطه معنادار مثبت و مستقیم بین متغیّر اشتراک دانش و ابعاد آن با تعهّد سازمانی وجود دارد. (2) میانگین نمره اشتراک دانش بالاتر از حدّ متوسط است
https://jks.atu.ac.ir/article_7407_3adb7da3166e86ac6db4164b6b1b75bc.pdf
2016-10-22
41
60
10.22054/jks.2017.18555.1119
اشتراک دانش
تعهّد سازمانی
کتابداران
دانشگاههای دولتی
تبریز
کتابخانههای دانشگاهی
علی
ایمان زاده
aliimanzadeh@yahoo.com
1
استادیار فلسفه آموزشوپرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
کبری
پلنگی
kobra_palanghi@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد عجبشیر، عجبشیر، ایران
AUTHOR
احمدی، سید علیاکبر و صالحی، علی. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
1
اخباری، مریم سادات؛ عریضی، حمیدرضا و علوی، سید کمال. (1389). رابطۀ تعهد سازمانی و ابعاد آن با تعهد حرفهای در بین کارکنان پالایشگاه استان اصفهان. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 4(12)، 129-157.
2
ارمغان، نگار. (1393). موانع فرهنگی در اشتراک دانش از منظر مدیریت تغییر. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(3)، 85-108.
3
امینی، محمد؛ امینی، یوسف و حسینیان، سیمین. (1394). رابطۀ ویژگیهای شخصیتی با تعهد سازمانی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی شهر ارومیه. مطالعات پژوهشی راهور، (13)، 69-88.
4
آغاز، عسل و نگین تاجی، فهیمه. (1391). اعتماد درونسازمانی: عاملی کلیدی در جهت اشتراک واقعی دانش. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 7(28)، 67-86
5
بهروان، حسین و سعیدی، رقیه. (1388). عوامل مؤثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز نمونه موردمطالعه: اداره مرکزی استان خراسان رضوی، شهر مشهد. مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 6(2)، 181-199.
6
جعفری، پریسا، رجائی پور، سعید و مهرابی، حسینعلی. (1393). بررسی رابطه استرس شغلی با گرانباری شغلی و تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 8(3)، 31-50.
7
حاتم سیاهکل محله، علیرضا؛ رضایی، سجاد؛ کوچکی نژاد، لیلا و یوسف زاده، شاهرخ. (1393). بررسی نقش عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت از شغل بر کیفیت زندگی کاری: مطالعه موردی کارکنان بیمارستان دولتی پور سینای رشت. فصلنامه بیمارستان، 13(4)، 133-144.
8
حریری، نجلا و محمدپور، لیلا. (1102). بررسی رابطه ویژگیهای شغلی کتابداران با انگیزه اشتراک دانش در کتابخانهها (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاههای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش. پزشکی مستقر در شهر تهران). پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 3(1)، 69-86.
9
حسین زاده شهری، معصومه؛ فخریان، سارا و باغچهسرایی، محبوبه. (1394). بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 7(1)، 19-38.
10
داناییفرد، حسن؛ خائف الهی، احمد و حسینی، مجتبی. (1390). تأملی بر ارتقاء اشتراک دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی (موردمطالعه: وزارتخانه مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری). پژوهشهای مدیریت عمومی، 4(14)، 63-84.
11
دهقانیان، حامد؛ صبور، الهام و حجتی، علیرضا. (1392). بررسی رابطه بین مؤلفههای عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه. پژوهشنامۀ بیمه، 28(2)، 153-180
12
رجائی آذرخوارانی، عباس؛ رجائی پور، سعید و هویدا، رضا. (1395). بررسی میزان رفتار اشتراک دانش اعضای هیأت علمی دانشگاههای منتخب اصفهان. مجلۀ توسعۀ آموزش در علوم پزشکی، 9(21)، 37-46.
13
رحیمی، لیلا و نادی، محمدعلی. (1393). رابطه دلبستگی شغلی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و ادراک از رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اشتراک دانش در بین کتابداران و معاونان دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 8(3)، 63-77.
14
زارعی، ابراهیم و مؤمنی، عصمت. (۱۳۹۳). رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت در کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 1(1)، 19-31.
15
ساکی، رضا؛ قلی پور، زهره و رضایی، منیره. (1389). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 6 شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 4(3)، 61-85.
16
شاهحسینی، سکینه و نادی، محمدعلی. (1393). تحلیل رابطه تعهد سازمانی و سلامت سازمانی با رفتار اشتراک دانش بین دبیران دوره متوسطه. مجموعه مقالات کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما.
17
صیف، محمدحسن؛ ثابت مهارلویی، عباس؛ رستگار، احمد و طالبی، سعید. (1394). عوامل مؤثر بر تمایل به اشتراک دانش در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(5)، 41-50.
18
عصاری، حمیده. (1390). رابطه اعتماد بین فردی و تعهد سازمانی با اشتراک دانش (مطالعه موردی: وزارت بازرگانی). پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی.
19
عطافر، علی؛ علامه، سید محسن و قراباغی، علی. (1394). بررسی موانع فرهنگی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در شهرکهای صنعتی استان همدان. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت و آموزش، دانشگاه ملایر.
20
عموزاده، محمد؛ موسوی، سید امین و مدنی، حسین. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی. فصلنامه علمی–پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، (15)، 55-82.
21
فصیحی هرندی، فریبا. (1384). مدیریت دانش در حمایت از خلق دانش. دومین همایش ملی مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی اصفهان.
22
قلی پور، رحمتالله؛ صمدی میارکلائی، حمزه و صمدی میارکلائی، حسین. (1394). ارتقای توانمندسازی روانشناختی در پرتو اشتراک دانش. مدیریت فرهنگسازمانی،13(3)، 879-905.
23
قلیچلی، بهروز و اسدی قراباغی، مهدی. (1394). تأثیر نیت و شایستگیهای اشتراک دانش بر عملکرد شغلی کتابداران سازمانهای پروژه محور (مطالعه موردی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی). پژوهشهای مدیریت در ایران، 19(4)، 161-184.
24
کاملی، محمدجواد و نظری، سودابه. (1393). بررسی رابطه بین اعتماد و تعهد سازمانی در کارکنان کلانتریهای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ. فصلنامه دانش انتظامی، 16(2)، 75-95.
25
کفاش پور، آذر و شکوری، ندا. (1394). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت برق منطقهای خراسان). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 6(20-19)، 63-72.
26
مرادی، مرتضی و جلیلیان، حمیدرضا. (1394). تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا، نقش میانجیگری تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. فصلنامه نظارت و بازرسی، 9(31)، 73-98.
27
مشاری، فاطمه؛ رشادت جو، حمیده و محمدی البرزی، اعظم. (1394). رابطه رهبری تحولآفرین و تعهد سازمانی در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 6(20-19)، 73-90.
28
مظلومی سوینی، فرزانه؛ جابری، اکبر و خزائی پول، جواد. (1394). طراحی مدلی بهمنظور بررسی تأثیر خلاقیت، اشتراک دانش ضمنی و اشتراک دانش آشکار بر عملکرد سازمانهای ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. مدیریت ورزشی، 7(6)، 847-864.
29
یوسفی، سجاد؛ مرادی، مرتضی و تیشه ورز دائم، محمدکاظم. (1389). نقش تعهد سازمانی کارکنان در اشتراک دانش. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7(30)، 23 – 36.
30
یزدانی، مریم؛ اعتباریان، اکبر و ابزری، مهدی. (1393). بررسی اثر تعدیلی تعهد سازمانی بر رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه روانشناسی صنعتی-سازمانی، 5(18)، 81-91.
31
Anvari, R., Mansor, N. N. A., Rahman, S. A. B. P. A., Rahman, R. H. B. A., & Chermahini, S. H. (2014). Mediating effects of affective organizational commitment and psychological contract in the relationship between strategic compensation practices and knowledge sharing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 129, 111-118.
32
De Araujo, M. S. G., & Lopes, P. M. P. R. (2014). Virtuous leadership, organizational commitment and individual performance. Tékhne, 12, 3-10.
33
Bircham-Connolly, H., Corner, J., & Bowden, S. (2005). An empirical study of the impact of question structure on recipient attitude during knowledge sharing. Electronic Journal of Knowledge Management, 32(1), 1-10.
34
Davenport, T. H. & Prusak, L. (1998). Working Knowledge, Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
35
Kim, Y. J., Chun, J. U., & Song, J. (2009). Investigating the role of attitude in technology acceptance from an attitude strength perspective. International Journal of Information Management, 29(1), 67-77.
36
Lin, W. B. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing–The case of Taiwan’s high-tech industry. Expert Systems with Applications, 35(3), 661-676.
37
Lin, S. C., & Huang, Y. M. (2005). The role of social capital in the relationship between human capital and career mobility: Moderator or mediator?. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 191-205.
38
Nartgun, S. & Menep, I. (2010). The analysis of perception levels of elementary school teachers with regard to organizational commitment. International Journal of Human Sciences, (1)7, 122–131.
39
Masrek, M. N., Osman, M. A. F., Ibrahim, Z., & Mansor, A. N. (2015). Malaysian computer professional: Assessment of emotional intelligence and organizational commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 238-245.
40
Polanyi, M. (1967). The tacit dimension. 1967. Garden City, NY: Anchor.
41
Rousseau, D. M. (1989). Psychological and implied contracts in organizations. Employee Responsibilities and Rights Journal, 2, 121-139.
42
Tong, C., Tak, W. I. W., & Wong, A. (2015). The impact of knowledge sharing on the relationship between organizational culture and job satisfaction: The perception of information communication and technology (ICT) practitioners in Hong Kong. International Journal of Human Resource Studies, 5(1), 19-47.
43
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human resource management review, 20(2), 115-131.
44
Van Den Hooff, B., & De Ridder, J. A. (2004). Knowledge sharing in context: the influence of organizational commitment, communication climate and CMC use on knowledge sharing. Journal of knowledge management, 8(6), 117-130.
45
Rafiq Awan, M., & Mahmood, K. (2010). Relationship among leadership style, organizational culture and employee commitment in university libraries. Library management, 31(4/5), 253-266.
46
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل تجاریسازی و ارائه الگوریتم پیشنهادی تجاریسازی دانش برای آموزش عالی
اهمیت روزافزون تجاری سازی و نگاه ویژه به این مقوله در سطح دانشگاه های جهان، لزوم بررسی آن را در دانشگاههای داخل تبیین می نماید. بر این اساس تجاری سازی که پل ارتباطی دانشگاه و صنعت (یا بازار) لقب گرفته است باید در قالب مدلی کارآمد و کاربردی، عملیاتی گردد. بررسی مدل های مطرح در جهان نشان میدهد عوامل محیطی نقش بسزایی در تجاری سازی دارند. لذا لازم است مدلی که طرح می گردد، مدلی بومی و متناسب با شرایط محیطی کشور ایران باشد تا به معنای دقیق کلمه، کاربردی شده و در سطح سازمانهای ایرانی عملیاتی گردد. این تحقیق بر آنست که با طراحی مدلی جامع و پرداختن به نقش عمده پژوهش های بنیادی، الگوریتمی مناسب با فضای تحقیقاتی در کشور و ناظر بر شرکت های نوآور(با تکیه ویژه بر نوآوری-های دانشگاهی) و بیشتر مناسب برای ایده های برآمده از دل تحقیقات دانشگاهی و مطلوب برای استفاده در شرکتهای دانشگاهی، انکوباتورها و مراکز رشد پیشنهاد دهد.
https://jks.atu.ac.ir/article_7682_1affc1e8df34e4256b534fbdbd4ce2c8.pdf
2016-10-22
61
80
10.22054/jks.2017.22386.1134
تجاری سازی دانش
نوآوری
مدل کارآفرینی
آموزش عالی ایران
طاهره
سلامتی
t.salamati@aut.ac.ir
1
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدقشم، قشم، ایران
AUTHOR
احسان
واعظی
ehsan.vaezi@srbiau.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
معمارپور
mehdi.memarpour@srbiau.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
علی
رجب زاده
alirajabzadeh@gmail.com
4
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
بندریان، رضا. (١٣٨٨). بازاریابیوتجاریسازیتکنولوژیهایجدید: مراحل،عواملتسهیلکنندهوفاکتورهایکلیدیموفقیت.رشدفناوری، 5(19)، 39-45.
1
بندریان، رضا. (1384). توانا سازهای تجاریسازی در سازمانهای تحقیقاتی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
2
بوشهری، علیرضا؛ الیاسی، مهدی و نظری زاده، فرهاد. (1382). ارزیابی نوآوری تکنولوژیکی در سازمانهای صنعتی. اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
3
رحیمی، حسن. (1388). بررسی مدلهای گوناگون ورود کالا به بازار. مجله توسعه کارآفرینی، (3)
4
ساده، مهدی. (1375). روشهای تحقیق با تأکید بر جنبههای کاربردی. تهران: بهار.
5
علمی، محمد. (1388). روشهای تجاریسازی یافتههای پژوهشی. اندیشه تجارت، (15)، 4-11.
6
فکور، بهمن. (1385). مروری بر مفاهیم نظری تجاریسازی نتایج تحقیقات. رهیافت، (37)، 24-32.
7
موسایی، احمد؛ صدرائی نوری، ساسان و بندریان، رضا. (1387). مدل فرآیندی تجاریسازی دانش فنی محصولات شیمیایی. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، (16)، 9-11.
8
هاشم نیا، شهرام؛ عمادزاده، مصطفی؛ صمدی، سعید و ساکتی، پرویز. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر درآمدهای اختصاصی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاههای صنعتی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (52)، 2-6.
9
Cooper, R. G. (1983). A process model for industrial new product development. IEEE Transactionson Engineering Management, (30), 2-11.
10
Etzkowitz, H. & Leydesdorff, L. (1997) Introduction to special issue on science policy dimensions of the Triple Helix of university–industry–government relations. Science and Public Policy, 24)1(, 2–5
11
Etzkowitz, H. & Leydesdorff. L. (2000). The dynamics of innovation. Research Policy, (29), 109-123.
12
Etzkowitz, H., & Van den Besselaar, L. P. (1994). Academic-industry relations: a sociological paradigm for economic development. In Leydesdorff, (Eds.), Evolutionary Economics and Chaos Theory: New Directions in Technology Studies. Pinter, London.
13
Farsi, J. Y. & Talebi, K. (2009) Application of Knowledge Management for Research Commercialization, World Academy of Science, Engineering and Technology, (49),452-454
14
Ferguson, G. (2008) Commercialization Models, (1-3), 1-13
15
Gabrielsson, J., Politis, D. & Tell, J. (2009). University professors and research commercialization: An empirical test of the “knowledge corridor” thesis. CIRCLE Electronic Working Paper Series, 4-6.
16
Göktepe, D. (2004). Investigation of University Industry Technology Transfer Cases: A Conceptual and Methodological Approach, Division of Innovation-LTH Lund University
17
Hindle, K. & Yenchen, J. (2004). Public research commercialisation, entrepreneurship and new technology based firms: an integrated model. Technovation, 24(10), 793-803.
18
Khalil, T. M. (1993). Management of Technology, the Key to Competitiveness and Wealth Creation
19
Mets, T. (2009). Creating Business Model for Commercialization of University Research. Management of Organizations: Systematic Research, 51 (1.2), 5-6.
20
Popadiuk, S. & Choo, C. H. (2006). Innovation and knowledge creation: How are these concepts related. International Journal of Information Management, Science, (26), 302–312.
21
Rasmussena, E., Rasmussena, M. & Gulbrandsen, M. (2006). Initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation, (26), 518–533. online available at: www.elsevier.com/locate/technovation
22
Reitan, B. (1997). Fostering technical entrepreneurship in research communities: granting scholarships to would-be entrepreneurs. Technovation, 6(17), 287–296.
23
Roessner, D. (1982). Government-Industry Relationships in Technology Commercialization: The Case of Photovolatics. Solar Cells, 5, 101-134.
24
Saren, M. A. (1984). A classification and review of models of the intra-firm innovation process. R&D management, 14 (1), 11-24.
25
Twiss, B. C. (1986). Managing Technological Innovation. Pitman, London
26
Yapa, S. R. (2008). Innovate to get ahead in turbulent times, 20th Anniversary Convention, 271-289.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت نشریات ادواری انتشاریافته در دانشگاه تهران از زمان تأسیس تا پایان سال 1394
در این تحقیق نشریات ادواری که از سوی دانشگاه تهران انتشاریافته، موردبررسی قرار گرفتهاند و هدف تعیین وضعیت (تعداد، موضوع، تغییرات، دوره انتشار، وبسایت، رتبه علمی-پژوهشی) نشریات منتشرشده در این دانشگاه از ابتدای تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری حدود 600 عنوان نشریه دانشگاهی و دانشجویی انتشاریافته در دانشگاه تهران از آغاز تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 است. روش نمونهگیری از نوع سرشماری است و کل جامعه آماری را شامل میشود. مراحل گردآوری دادهها با روش مطالعات کتابخانهای و سیاهه برداری انجامشده و اطلاعات گردآوریشده در جدولی شامل عنوان، سال آغاز ]و پایان[ انتشار، دوره انتشار، موضوع، وابستگی، زبان، آدرس وبسایت، محل نمایه شدن و توضیحات دیگر قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS انجامگرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شده است. 256 نشریه دانشگاهی و 306 نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران شناسایی شد. از 185 عنوان نشریه در حال انتشار، 8/48 درصد با موضوع علوم انسانی است و حدود نیمی دیگر به سایر موضوعات اختصاص دارد. بیش از 52 درصد نشریات در حال انتشار دانشگاه رتبه علمی- پژوهشی دارد و 32/8 درصد نشریات علمی پژوهشی مصوب را تشکیل میدهد. زبان غالب، فارسی و دوره انتشار بهطور تقریبی نیمی از مجلات دو فصلنامه و نیم دیگر فصلنامه است. قدیمیترین نشریه دانشگاه، مجله دانشکده دامپزشکی است که اکنون با نام تحقیقات دامپزشکی منتشر میشود. طولانیترین عمر نشریات (بدون تغییر نام) از دهه 50 و حدود 30 سال است. 76
https://jks.atu.ac.ir/article_7245_a6204f78b04d15e9d53ce291de6a68ce.pdf
2016-10-22
81
100
10.22054/jks.2016.7245
دانشگاه تهران
نشریات ادواری
نشریات علمی
نشریات دانشگاهی
مریم
امینی
maryamamini@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
غفاری
ghaffari130@yahoo.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
AUTHOR
برزین، مسعود. (1366). فرهنگ اصطلاحات روزنامهنگاری فارسی. تهران: بهجت.
1
پاشایی زاد، حسین، فدایی، غلامرضا و حری، عباس (1390). مطالعه وضعیت نشر مجلات علمی در ایران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 17(1)، 155-177.
2
توکلی طرقی، محمد. (1395). آیین دانشجویان 1323-1324 (نخستین نشریه دانشجویی دانشگاه تهران به مدیریت رحیم متقی ایروانی و عباس اردوبادی). تهران: پردیس دانش.
3
جلال زاده، زهرا. (1391). شیوهنامه انتشار مقالات در دانشگاه تهران. تهران: دانشگاه تهران اداره کل خدمات پژوهشی و انتشارات.
4
حری، عباس. (1376). بررسی وضعیت مجلات منتشرشده در ایران در طول برنامه پنجساله اول توسعه (68-72). کتابداری، 26-27،21-37.
5
حسینی پاکدهی، علیرضا. (1374). نگاهی به نخستین نشریه دانشگاهی ایران (نشریه دانش). رهیافت، 8.
6
دانشسرای عالی. (1314). سالنامه دانشسرای عالی 1313-1314. تهران: مطبعه روشنایی.
7
دانشگاه تهران (1344). راهنمای دانشگاه تهران سال تحصیلی 1344-1345. تهران: دانشگاه تهران.
8
زارع، بیژن. (1378). مطبوعات ایران تاریخچه مجلات علمی تخصصی در ایران. رسانه، 10(2)، 48-53.
9
سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علم تحقیقات و فناوری. (1395). دانشگاه تهران] نوشته وبسایت[. بازیابی شده در 11 خرداد 1395، از http://journals.msrt.ir/
10
سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران. (1395). بازیابی شده در 11 خرداد 1395، از https://journals.ut.ac.ir/
11
سلطانی، پوری و اقتدار، رضا. (1369). راهنمای مجلههای ایران 1347-1368. تهران: کتابخانه ملی ایران.
12
سلطانی، پوری و اقتدار، رضا. (1372). راهنمای مجلههای ایران 1371. تهران: کتابخانه ملی ایران.
13
سلطانی، پوری. (1348). راهنمای مجلههای ایران تا پایان 1347. تهران: مرکز اسناد و مدارک علمی ایران.
14
سلطانی، پوری؛ اقتدار، رضا و عالمی، زهرا. (1383). راهنمای مجلهها و روزنامههای ایران 1382 (جلد اول مجلههای ایران). تهران: کتابخانه ملی ایران.
15
طباطبائی نائینی، صدری. (1378). راهنمای مطبوعات ایران 1304-1357. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
16
علیدوستی، سیروس؛ عبدالمجید، امیرحسین؛ خسروجردی، محمود و محمدی، فخرالسادات. (1388). ادواریهای علمی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری رویکرد سیستمی. کتابداری و اطلاعرسانی،12(3)، 208-169.
17
فتاحی، رحمتالله و منصوریان، یزدان. (1381). مدیریت نشریات ادواری جنبههای نظری و کاربردی گزینش فراهم آوری سازماندهی و ارائه خدمات ادواریها (چاپی و الکترونیکی). تهران: دبیزش.
18
قاسمی، فرید. (1372). راهنمای مطبوعات ایران 1357-1371. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
19
نوروزی، علیرضا و داریوش علی محمدی. (1385). بررسی مشارکت علمی کتابداران ایرانی در سطح بینالمللی با تأکید بر مقالههای مندرج در نمایههای استنادی. اطلاعشناسی، 3(3-4)، 181-193.
20
وبسایت دانشگاه تهران. (1395). تاریخچه ] نوشته وبسایت.[ بازیابی شده در 11 مرداد 1395، از http://ut.ac.ir/
21
__________ (1395). فهرست نشریات دانشجویی دانشگاه تهران ]نوشته وبسایت[. بازیابی شده در 11 مرداد 1395، از http://ut.ac.ir/
22
وبسایت سیویلیکا. (1395). آمار تولید علم دانشگاه تهران ]نوشته وبسایت[. بازیابی شده در 11 مرداد 1395، از http://www.civilica.com
23
ورع، نرجس. (1394).بررسیوضعیتونرخرشدمجلاتعلمیدرایران(طیبازهزمانی1388-1394). رهیافت، 60، 91-98.
24
Afsharnia, Y. S., & Abbasi, R. (2006). The assessmet of Iranian scientific journals. Iranian journal of information science and technology, 4(2), 55-67.
25
Day, C. (2011). How ownership affects the growth strategies of scientific journals. Aslib Proceedings, 63 (5), 445–463.
26
Dagenais, M. R. (2002).The Future of Scientific and Technical Journals. Science & Technology Libraries, 22 (3-4), 19-28.
27
Machado, E. (2010). Challenges for the consolidation of Brazilian scientific journals in the journalism and communication areas. Communicatio, 36(2), 227-239.
28
Vrana, R. (2012). Journal publishing challenges: A case of STM scientific journals in Croatia. The International Information & Library Review, 44, 147-154.
29
Wu, L., & DongFa, X. (2014). Academic journals in China: past, present and future. The Future of the Academic Journal (Second Edition), Edited by:Bill Cope and Angus Phillips,425-437.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بهرهگیری از روش تحلیل اهمیت-عملکرد
شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان بوده است. بدین منظور باید بررسی شود که این مجموعه نسبت به تحقق هدف خود چگونه عمل کرده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی گرداوری اطلاعات پیمایشی است. ازاینرو پرسشنامهای با 30 شاخص تنظیم گردید تا میزان عملکرد کتابخانه با توجه به سه بعد تعریفشده در مدل لیبکوآل مشخص گردد. به سبب اینکه پرسشنامه مذکور محقق ساخته است همنظر اساتید همنظر خبرگان این حوزه در پرسشنامه لحاظ شده است (روایی صوری و محتوایی) درنتیجه از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفادهشده است. برای سنجش اهمیت هر شاخص از نرمافزار لیزرل استفاده بهعملآمده است و برای سنجش عملکرد نمره میانگین لحاظ شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان 30 شاخص موردبررسی 21 شاخص در ربع دوم
https://jks.atu.ac.ir/article_7246_b5f8892e79b2cdf0f2e2403c7a8ead10.pdf
2016-10-22
101
120
10.22054/jks.2016.7246
تحلیل اهمیت-عملکرد (IPA)
بار عاملی
کتابخانههای دانشگاهی
دانشگاه علامه طباطبائی
مدل لایبکوآل
جهانیار
بامدادصوفی
bamdadsoofi@yahoo.com
1
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
سید رضا
قدرت
shabhayesard737@yahoo.com
2
کارشناس، کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
AUTHOR
سلیمان
منصوری محمدآبادی
shabhayesard737@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی-تحقیق در عملیات، گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،
LEAD_AUTHOR
مصطفی
رنجبر
shabhayesard737@yahoo.com
4
. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
آذر، عادل و مؤمنی، منصور. (1380). آمار و کاربردهای آن در مدیریت 2. تهران: سمت.
1
آذر،عادل؛خسروانی،فرزانه وجلالی،رضا. (1392).تحقیق در عملیات نرم. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
2
اشرفی ریزی، حسن و کاظمپور، زهرا. (1393).تحلیل شکاف کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس مدل لایب کوال. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی،1(1)،84-71.
3
الفت،لعیا وبراتی،مسعود. (1391).تحلیل اهمیت-عملکرد شاخصهای مدیریت روابط زنجیرهی تأمین در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت قطعهسازی خودرو. نشریه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت تهران،4(2)، 21-42.
4
امیدی فر، سیروس و موسوی زاده، زهرا. (1388). سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لایب کوآل. نشریه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(4)، 61-80.
5
بابالحوائجی، فهیمه و اسفندیاری مقدم، علیرضا. (1390). تحلیل اهمیت-عملکرد بهعنوان رویکردی راهبردی برای کیفیتسنجی خدمات کتابخانههای دانشگاهی: موردپژوهشی کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 5، 79-108.
6
باباغیبی، نجمه و فتاحی، رحمتالله.(1387). مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایب کوآل. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 44، 172-184.
7
بهمنش،رضا؛زارع مهرجردی،یحیی واولیا،محمد صالح.(1391).اولویتبندی فرایندهای قابلبهبود سرمایه انسانی در شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس PCF با رویکردIPA. مدیریت تولید و عملیات، 3(1)،64-39.
8
حسنزاده، محمد و نجفقلی نژاد، اعظم. (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: نظریهها روشها و ابزارها. تهران: کتابدار.
9
حسینی، یعقوب؛ بحرینی زاده، منیژه و ضیائی بیده، علیرضا. (1391).تحلیل اهمیت-عملکرد ویژگی خدمت پایه بر بخشبندی مشتریان با رویکرد دادهکاوی (پژوهشی در بازار خدمات تلفن همراه در استان یزد). مدیریت فناوری اطلاعات، 3، 35-70.
10
زنگوئی، فخری؛ سعادتجو، سید علیرضا و بیدختی، حسین(1389). میزان رضایت مراجعهکنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 17(4)، 316-322.
11
غضنفری،مهدی و غفاریان،وفا.(1379). انسان، کامپیوتر و تصمیمگیری. ماهنامه تدبیر، 32-37.
12
Azzopardi, E., & Nash, R. (2013). A critical evaluation of importance–performance analysis. Tourism Management, 35, 222-233.
13
Borbely, M. (2011). Factors influencing self-assessment in a changing library environment. Performance Measurement and Metrics, 12(1), 7-22.
14
Martilla, J., & James, J. (1977). Importance-Performance Analysis. Journal of MArketing,41(1), 77-79.
15
Oqtuchovaite, O. (1983). Subject Specialization in a University Library. African journal of academic librarianship, 52-56.
16
Posey, J. (2009). Student preception and expectation of library services quality and user satisfaction at walters state community college. [theses]. East tennessee university.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان همخوانی میان برچسبهای مقالات حوزه کتابداری در پایگاه ردهبندی مردمی سایت یولایک و توصیفگرهای اختصاصیافته به همان مقالات در پایگاه لیستا
هدف : هدف از این پژوهش تعیین میزان همخوانی میان برچسب های اختصاص یافته به مقالات کتابداری در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و توصیفگرهای اختصاص یافته به همان مقالات در پایگاه لیستا می باشد.روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 300 مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی می باشد که از میان مقالات مشترک از لحاظ اطلاعات کتابشناختی ( عنوان، نام نویسنده، نام نشریه، سال انتشار و ... ) در میان پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و پایگاه لیستا در فاصله زمانی ابتدای سال 2010 تا 15 نوامبر سال 2011 به صورت تصادفی انتخاب شده است . این تحقیق به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از داده های گردآوری شده بر مبنای روش مشاهده انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آمار توصیفی و به کمک نرم افزار آماری اکسل انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که کمتر از 2 ٪ درصد از برچسب های اختصاص یافته به مقالات منتخب حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک با آنچه که به عنوان توصیفگر به همان مقالات در پایگاه لیستا اختصاص داده شده است همخوانی دارند. نتیجه گیری: این نتایج در کل نشان دهنده آن است که برچسب های مورد استفاده کاربران برای بازیابی و رده بندی مفاهیم در محیط وب با آنچه که متخصصان برای رده بندی و بازیابی همان مفاهیم به کار می برند تفاوت و فاصله زیادی دارد. د
https://jks.atu.ac.ir/article_7247_7f6290eaebdc01ddd4b480cedefc47ae.pdf
2016-10-22
121
140
10.22054/jks.2016.7247
ردهبندی مردمی
برچسبگذاری
توصیفگرها
نمایهسازی کاربرمدار
پایگاه اطلاعاتی لیستا
سایت یولایک
کتابداری
معصومه
محمدپور
masoom.mp64@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
علیپور حافظی
alipour@irandoc.ac.ir
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
AUTHOR
اسدی، مریم. (1385). کاربرد طرحهای ردهبندی در بازیابی منابع شبکهای. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
1
اشرفی ریزی، حسن وکاظم پور، زهرا. (1388). مقدمهای بر نمایهسازی و چکیدهنویسی. تهران: چاپار.
2
پشتونی زاده، میترا و منصوری، علی. (1385). آیا ردهبندی پاسخی مناسب برای مشکلات بازیابی در وب خواهد بود؟. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
3
تاجالدینی، اورانوس و موسوی، علی سادات. (1387). وب 2: تقابل حقیقت و ایده آل. کتاب ماه: کلیات و اطلاعات ارتباطات و دانش شناسی، 131، 18-23.
4
جمالی مهموئی، حمیدرضا. (1382). وب معنایی: شیوه ای رو به تکامل برای ذخیره و بازیابی کارآمدتر اطلاعات روی اینترنت. اطلاعشناسی، 2، 47-67.
5
حسینی، سیدمهدی. (1385). ردهبندی مردمی: رویکردی نوین به سازماندهی اطلاعات در وب. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
6
خسروی، عبدالرسول و حاجی زینالعابدینی، محسن. (1385). ضرورت مستندسازی موضوعی پایگاههای اطلاعاتی فارسی موجود بر روی وب. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
7
داودی، مهدی. (1370). مقدمهای بر جنبههای نظری ردهبندی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 5-8، 271-301.
8
صباغی نژاد، زیور. (1385). نمایهسازی صفحات وب: مفاهیم و ابزارها. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
9
کوکبی، مرتضی و آخشیک، سمیه سادات. (1385). سازماندهی منابع اطلاعاتی اینترنتی: قواعد فهرستنویسی انگلو امریکن یا عناصر فرادادهای دوبلین؟. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
10
محمدی، فخرالسادات. (1385). دگرگونی ساختار و نقش اصطلاحنامهها. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
11
مردانی، امیرحسین. (1388). فولکسونومی: از آن کاربران برای کاربران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 79، 239-260.
12
ملای مقدم، گلنازو نعیمآبادی، محمد. (1385). سازماندهی صفحات وب با استفاده از نظامهای ردهبندی کتابخانهای. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
13
نوروزی، علیرضا. (1387). کتابخانه 2: خدمات کتابخانهای مبتنی بر وب 2. کتاب ماه: کلیات و اطلاعات و ارتباطات و دانش شناسی، 131، 24-35.
14
نوروزی، علیرضا و منصوری، علی. (۱۳۸۵). ردهبندی مردمی (فوکسونومی) در تقابل با نظامهای ردهبندی کتابخانهای. ارائه شده در همایش راهبردها و راهکارهای نوین در سازماندهی اطلاعات، کتابخانه ملی ایران، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۵.
15
-----------(2007). tagging and social bookmarking. library technology reports.
16
Abram, S. (2007, October). Web 2.0, Library 2.0, and Librarian 2.0: Preparing for the 2.0 World. In Library and Information Services in Astronomy V (Vol. 377, p. 161).
17
Al-Khalifa, H. S., & Davis, H. C. (2009). Folksonomies versus automatic keyword extraction: An empirical study.. IADIS internatioal journal on computer science and information systems, 1, 132-143.
18
Bruce, R. (2008). Descriptor and folksonomy concurrence in education related scholarly research. Webology, 5(3), 1.
19
Cattuto, C., Schmitz, C., Baldassarri, A., Servedio, V. D., Loreto, V., Hotho, A., ... & Stumme, G. (2007). Network properties of folksonomies. Ai Communications, 20(4), 245-262.
20
Farhan, H., & Sanderson, M. (2007). Measuring the Quality of E_Government Folksonomy. 307-321.
21
Gordon-Murnane, L. (2006). Social bookmarking, folksonomies, and Web 2.0 tools. Searcher Mag Database Prof, 14(6), 26-38.
22
Gwizdka, J., & Cole, M. (2007, September). Finding It on Google, Finding It on del. icio. us. In International Conference on Theory and Practice of Digital Libraries (pp. 559-562). Springer, Berlin, Heidelberg.
23
Hayman, S. (2007). Folksonomies and tagging. ark group conference: developing and improving classification schemes, sydney.
24
I. kipr, M. (2009). Tagging and social organisation of information.
25
j. rolla, P. (2009). User tags versus subject heading. Library Resources Technical Services, 53(3), 174-184.
26
Lin, X., beaudoin, j., & buyi, y. (2006). Characteristics of social classification. Proceeding of the 17th workshope of the american society of information science, 1-19.
27
Mai, J. E. (2011). Folksonomies and the New Order: Authority in the Digital Disorder. Knowledge organization, 38(2)., 114-122.
28
Peters, I., & Weller, K. (2008). Tag gardening for folksonomy enrichment and maintenance. Webology, 5(3), 1-18.
29
Plangprasopchok, A., & Lerman, K. (2009, April). Constructing folksonomies from user-specified relations on flickr. In Proceedings of the 18th international conference on World wide web (pp. 781-790). ACM.
30
Sauperl, A. (2010). UDC and folksonomies. Knowledge, 4, 307-317.
31
Spiteri, L. F. (2007). The structure and form of folksonomy tags: The road to the public library catalog. Information technology and libraries, 26(3), 13.
32
Stock, W. G. (2007). Folksonomies and science communication. Information Services & Use, 27(3), 97-103.
33
Trant, J., & with the participants in the steve. museum project. (2006). Exploring the potential for social tagging and folksonomy in art museums: Proof of concept. New Review of Hypermedia and Multimedia, 12(1), 83-105.
34
Tripathi, M. (2010). Use of web2.0 tools by academic libraries. internatinal information and library review, 42(3), 195-207.
35
Webb, P. L., & Nero, M. D. (2009). Computers in libraries: opacs in the cloud.
36