ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بود. نوع تحقیق، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل به تعداد 132 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز نیز از طریق دو پرسشنامه فرآیند تبدیل دانش با 24 گویه در چهار مؤلفه و پرسشنامه نوآوری و خلاقیت با 12 گویه برحسب مقیاس پنجدرجهای لیکرت، جمعآوری گردید. روایی پرسشنامهها بهصورت محتوایی توسط کارشناسان تائید گردید. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای فرآیند تبدیل دانش 91/0 و برای نوآوری 92/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t تک نمونهای، تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری و خلاقیت و فرآیند تبدیل دانش در اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین فرآیندهای تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و تنها مؤلفه درونی سازی است که قابلیت پیش بینی نوآوری و خلاقیت را دارد.
https://jks.atu.ac.ir/article_8163_6c9768a23f6d5cbe2ef7e2000c190336.pdf
2017-07-23
1
19
10.22054/jks.2017.24717.1145
تبدیل دانش
نوآوری و خلاقیت
آموزش و پرورش
محسن
اصغری
mohsenas31@gmail.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
LEAD_AUTHOR
حمید
رحیمی
dr.hamid.rahimi@gmail.com
2
استادیار، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه کاشان ،کاشان ، ایران
AUTHOR
افرازه، عباس. (1384). مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی). تهران: عباس افرازه.
1
امانی، مرتضی. (1387). بررسی رابطه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با خلاقیت و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس مناطق 4 و 9 شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی.
2
بیات، حمیدرضا. (1375). بررسی و تجزیهوتحلیل اثرات فرهنگسازمانی بر خلاقیت و نوآوری سازمانی در سطح سازمانهای دولتی استان زنجان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی.
3
داونپورت، تامس اچ. (1998). مدیریت دانش. ترجمه رحمانسرشت. (1379). تهران: ساپکو.
4
فردمن، تام؛ ویلکینسون، ادریان. (2006). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. ترجمه تقوی و ختایی، چاپ اول. (1388). تهران: مهکامه.
5
قلی زاده، رضوان حسین؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ مرتضوی، سعید. (1383). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگسازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 6(1)، 5-28.
6
موسی خانی، محمد؛ حقیقی، محمد و ترکزاده، سمانه. (1391). ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانکهای خصوصی). مدیریت بازرگانی، 4(2)، 147-164.
7
Bontis, N. & Girardi, J. (2000). Teaching knowledge management and intellectual capital lessons: an empirical examination of the Tango simulation. International Journal of Technology Management, 27(5-8), 545-55.
8
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measure and models. Management Decision, 36(2), 63-76.
9
Bontis, N. (2002). World congress of intellectual capital readings, Boston: Elsevier Butterworth Heinemann KMCI Press.
10
Courger, J. (1996). Creativity and innovation in information systems organizations. Boyd & Fraser.
11
Davenport, T. & Prusak, L. (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
12
Fathian, M. (2005). Role of tacit knowledge management in creativity & innovation. Tadbir, 16(164), 12-8. [In Persian].
13
Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. (2001). Knowledge management: an organizational capabilities perspective. Journal Managent Information, 7(3), 41-68.
14
Hind, B. (2008). Introduction to knowledge management for creativity and innovation minitrack. Journal of Knowledge Management, 12(78), 121-149.
15
Joo, J. & Lee, S. M. (2009). Adoption of the semantic web for overcoming technical limitations of knowledge management systems. Journal of Expert Systems with Applications, 36, 7318–7327.
16
Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes and organizational performance. An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
17
Nanoka, I. & Tackeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York:Oxford Press.
18
Noor, N. M. (2004). Work-family connects work- and family-role salience, and women's well being. The Journal of Social Psychology, 144(4), 389-405.
19
Sallis, E. & Jones, G. (2002). Knowledge managementin Education. Kogan Page London.
20
Soonhe, K. (2009). Managerial leadership. The climate for creativity and innovation and culture of innovation and performance-driven in local government. Paper Pprepared for the PMRA Conference 2009 Oct 1-2. 2009 Columbus. Ohio.
21
Wall. T. D. (2005). Creativity innovation. Learning and knowledge management in the process of sevice development – result from a survey of experts. Journal of Applied Psvchology, 90(5), 774-79.
22
Weisberg, R. (1994). Genius and madness? A quasi – experimental test of the hypothesis that manic – depression increases creativity. Psy Science 5(6), 361-367.
23
Yogesh, M. (2000). Knowledge management for e-business performance: advancing information strategy to internet time, information strategy. The Executive's Journal, 16, 4, 5-16.
24
Zack, M. H. (1999). Developing knowledge strategy. California Management Review, 41(3), 125-145.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت استقرار پذیری مولفه های مدیریت دانش در راستای توسعه برنامه های مدیریت بحران خشکسالی از دیدگاه بهره برداران کشاورزی استان کرمان
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت استقرار پذیری مؤلفههای مدیریت دانش در راستای توسعه برنامههای مدیریت بحران خشکسالی از دیدگاه بهرهبرداران کشاورزی استان کرمان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی انجام شد. و نمونه پژوهش شامل 384 نفر از بهره برداران کشاورزی استان کرمان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب بر اساس جدول مورگان تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS22 و Excel استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد در بین مولفه های مدیریت دانش گویه های "دانستن اطلاعات، دانش و مهارتهای خود در رابطه با برنامههای مدیریت بحران خشکسالی "، "واقف بودن به تجربیات و مهارتهای سایر بهرهبرداران"، "دانش و تجربیات جدید موجب اجرای بهتر و مؤثر برنامههای مدیریت بحران خشکسالی است"، "تشویق دیگران به انتقال تجربیات و دانش خود در خصوص برنامههای مدیریت بحران خشکسالی"، "استفاده از تجربیات بهرهبرداران در روند اجرایی برنامههای مدیریت بحران خشکسالی" و "کمک اطلاعات و تجربیات و دانش دیروز به رفع احتیاجات و تصمیمگیریهای امروز راجع به برنامههای مدیریت بحران خشکسالی" بالاترین رتبه را داشتند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، در میان پژوهش های انجام شده در مورد مدیریت دانش تا کنون پژوهش و مطالعه ای در زمینه استفاده از مدیریت دانش در راستای توسعه برنامه های مدیریت بحران خشکسالی صورت نگرفته است که ازجمله نوآوری پژوهش حاضر است. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه شناسایی دانش بیشترین تأثیر را بر توسعه برنامههای مدیریت بحران خشکسالی داشته و مولفه توسعه دانش پایینترین وضعیت را به خود اختصاص داده است.
https://jks.atu.ac.ir/article_8164_26c04116154c0f75beb48854989acfdf.pdf
2017-07-23
21
40
10.22054/jks.2018.25595.1147
مؤلفه های مدیریت دانش
برنامه های مدیریت بحران خشکسالی
بهره برداران کشاورزی
توسعه
رویا
احمدیوسفی
roya.yousefi69@gmail.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
شهلا
چوبچیان
shchoobchian@modares.ac.ir
2
استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
چیذری
mchizari20002@yahoo.com
3
استاد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
احمدی، علیاکبر و صالحی، علی. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات پیام نور.
1
انتظاری، علی. (1385). مقایسه فرهنگ دانایی بین موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، دانشکده صداوسیما و دانشکده صنعت هواپیمایی کشور. پایاننامه کارشناسی ارشد. موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامهریزی، تهران.
2
باقری، شیرین؛ سلاجقه، سنجر. (1389). از مدیریت داده تا مدیریت دانش. مجله عصر مدیریت، 4(14)، 76-81.
3
بدری آذرین، یعقوب؛ سید عامری، میرحسن؛ ایمانپور، علی. (1391). تحلیل رگرسیونی رابطه بین اجزای مدیریت دانش و عملکرد منابع انسانی. مجله مدیریت ورزشی، (15)، 50-35.
4
تقی زاده، هوشنگ؛ سلطانی فسقندیس، غلامرضا؛ مهدی لوی، روح اله. (1389). بررسی میزان بهکارگیری فرآیند مدیریت دانش در یک سازمان خدماتی، مجله فراسوی مدیریت، (12)، 48-33.
5
جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان؛ رفیعی، عباس. (1393). تأثیر مدیریت دانش در انتقال فناوری با میانجیگری توانمندی تکنولوژیک و توانمندی دانی، مجله پژوهشهای مدیریت عمومی، 7(23)، 88-69.
6
حسینی، سیدمحمود؛ شریفزاده، ابوالقاسم؛ غلامرضایی، سعید؛ اکبری، مرتضی. (1389). تبیین مؤلفههای مدیریت بحران خشکسالی در مناطق روستایی و عشایری جنوب شرق کشور، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2-42 (2)، 197-185.
7
حیدری، مهدیه؛ مقیمی، سید محمد؛ خنیفر، حسین. (1392). بررسی عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت فرهنگسازمانی، 11(1)، 149-184.
8
سرلک، محمدعلی؛ کشاورز، آرزو؛ کشاورز، الهام. (1394). بررسی نقش مدیریت دانش در اولویتبندی منابع انسانی، مجله مطالعات دانش شناسی، 1(3)، 3-21.
9
سنجقی، محمدابراهیم؛ جنیدی جعفری، یاسر؛ غضنفری، سید محمدجواد. (1392). سنجش فرآیندها و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه پژوهشهای حفاظتی-امنیتی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 2(2)، 100-77.
10
شاکری، فاطمه؛ میرغفوری، سید حبیب اله؛ شاکری، منصور. (1389). فرآیند مدیریت دانش تخصصی-کاربردی در حلقه تحقیقات، ترویج و بهرهبرداران کشاورزی، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، 24(2)، 479-490.
11
صبوری، محمدصادق؛ بردبار، مرضیه؛ سلوکی، میثم. (1388). برنامهریزی مدیریت منابع آب کشور با نگاهی به طرح جامع خشکسالی، همایش ملی مدیریت بحران آب، مرودشت.
12
هلالیان مطلق، فاطمه؛ حسنزاده، محمد. (1394). نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهرهوری منابع انسانی، مطالعات دانش شناسی، 1(4)، 51-66.
13
Jaques, T. (2007). Issue management and crisis management: An integrated, non-linear, relational construct, Public Relations Review, 33, 147-157.
14
Marwitz, S; Maxson, N; Koch, B; Aukerman, T; Cassidy, J; Belonger, D. (2008). Corporate Crisis Management: Managing a major crisis in a chemical facility, Journal of Hazardous Materials, 159(1), 92-104.
15
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی کیفی پوروتال های نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس الگوی ارزشیابی کیفی وب.کیو.ای.ام
هدف پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی کیفی پورتالهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس الگوی ارزشیابی کیفی وب کیو. ای. ام. است.نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش حاضر، پیمایشی – توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش ، پورتال های نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سال 1395 بود که تعداد 32 پورتال مشاهده و امتیازدهی شده است. برای گردآوری دادهها از مشاهده مستقیم و بر اساس سیاهه وارسی انجام شده است که بر اساس الگوی ارزیابی کیفی وب و مبتنی بر استاندارد ایزو 1-9126 انجام شده است. یافته ها نشان داد که از لحاظ معیار اصلی "کاربرد پذیری" با میانگین 39/0 در وضعیت متوسط ارزیابی شدند و از لحاظ "قابلیت عملکرد" میانگین کل 27/0 در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و همچنین از لحاظ معیار "قابلیت اطمینان" میانگین کل 57/0 در وضعیت متوسط به بالا قراردارند و از نظر "شاخص کارائی" با میانگین 704/0 نیز در وضعیت مطلوبی ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که پورتالهای مورد پژوهش از نظر شاخص کارایی وب کیو ای ام در رتبه اول ، قابلیت اطمینان(اعتبار) در رتبه دوم ، کاربرد پذیری در رتبه سوم و قابلیت عملکرد در رتبه آخر قرار دارند .یعنی پورتالهای مورد پژوهش از نظر معیارهای "کاربرد پذیری" و "قابلیت عملکرد" دچار نقاط ضعف بیشتری هستند. ودر معیارهای "کارائی" و "قابلیت اطمینان" با میانگین بالای 50 درصد در وضعیت مطلوب تری هستند.
https://jks.atu.ac.ir/article_8165_402f1baff7df135eabd1fec4dbbfa2d8.pdf
2017-07-23
41
57
10.22054/jks.2017.26204.1151
ارزیابی کیفی
پورتالها
نهادکتابخانههای عمومی کشور
وب کیو. ای. ام
میترا
صمیعی
isiri.tc46@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
نوشین فرد
f.nooshinfard@gmail.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
رویا
رحمان پور
3
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
اصغری پوده، احمدرضا (1380). بررسی عناصر و ویژگیهای مطرح در طراحی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه فردوسی مشهد.
1
بهرامیراد، بتول. (1390). مطالعه تطبیقی پورتالهای کتابخانهای دانشگاههای دولتی شهر تهران با کوالالامپور. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران شمال.
2
پاشازاده، فریبا (1390). ارزیابی کیفی وبسایتهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایران با استفاده از روش وب. کیو.ای.ام. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران.
3
دغاقله، نغمه؛ بیگدلی، زاهد؛ عظیمی، محمدحسن، (1393). ارزیابی کیفی پورتالهای شرکتهای تابعه وزارت نفت ایران با استفاده از وب کیو ایام. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (4)، 1069-1089
4
راوند، سامان و مهردخت وزیرپور کشمیری. (1390). بررسی و تحلیل وبسایتهای کتابخانههای عمومی موجود و ارائه طرح پیشنهادی برای وبسایت کتابخانههای عمومی ایران. ماهنامه ارتباط علمی، 20 (2).
5
رضائی کردیانی، حسین. (1391). مطالعه وبسایت ادارات کل کتابخانههای عمومی و مقایسه آن با الگوهای عمومی ارزیابی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه پیام نور.
6
صابری، مریم (1384). مقایسه ویژگیهای ساختاری و محتوایی صفحات خانگی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای کشور آمریکا، کانادا، استرالیا با ایران و بررسی نظرات کاربران و متخصصین بهمنظور ارائه یک الگوی بهینه. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
7
عصاره، فریده و پاپی، زینب (1387). ارزیابی کیفیت تارنما (وبسایت) های کتابخانههای دانشگاهی دولتی ایران بهمنظور ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقای کیفیت آنها. علوم و فناوری اطلاعات، 23 (4)، 35 – 69.
8
فرهاد پور، محمدرضا؛ خلف آبادی، راضیه (1394). ارزیابی کیفی وبگاههای کودکان و نوجوانان با استفاده از مدل وب کیو ای.ام. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات.26(2)، 92-110
9
نادی راوندی، سمیه؛ حاجی زینالعابدینی، محسن (1388). شاخصهای طراحی و ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی. مدیریت سلامت. 38، 12، 37-48.
10
نباتعلی، قاسم. (1389). بررسی وبسایتهای اداره کل کتابخانههای عمومی ایران: مطالعه وبسنجی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
11
نظری، لیلا و بیگدلی، زاهد (1392). مقایسهی ویژگیهای محتوایی وبسایتهای کتابخانههای عمومی ایران با برخی کشورهای جهان با کسب نظر از کتابداران کتابخانههای عمومی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. 4(19)، 463-475.
12
نیازی، غریبه؛ کربلا آقایی کامران، معصومه؛ غائبی، امیر (1394). روشهای ارزیابی کیفیت وبسایت: روشهای وب کیو ایام و نمایه ارزیاب وب. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 15، 119-143.
13
Ankur, P. (2015). Usability evaluation of an academic library website: Experience with the Central Science Library, University of Delhi. The Electronic Library, 33(5), 896-915, Available http://dx.doi.org/10.1108/EL-04-2014-0067
14
Biscoglio, L. (2010). Evaluating website quality: A Statistical approach. In 10th International Conference on Quality Software, 332-336, Available access https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.ieee-art-000005562979
15
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل مفهومی مدل دیجی کوال بر اساس چارچوب نظری پنج -اس در کتابخانه های دیجیتالی
هدف: هدف پژوهش حاضر، تطابق مدل ارزیابی دیجی کوال با چارچوب نظری پنج- اس در مفاهیم کتابخانه ی دیجیتالی است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش تحلیل محتوای کیفی به ارزیابی مدل دیجی کوال و چارچوب نظری پنج- اس پرداخته است. داده ها با تفسیر ذهنی محتوایی داده های متنی، از طریق فرآیندهای طبقه بندی نظام مند گرد آوری شده است. روایی پژوهش از نوع منطقی است که بیشتر بر مبنای قضاوت شخصی پایه گذاری شده است. پایایی پژوهش از نوع اعتبار پذیری و مشورت با متخصصین حوزه کتابخانه دیجیتالی است که به واقعی بودن توصیفات و یافته های پژوهش و اعتبار آنها اشاره دارد. یافته ها: یافته های به دست آمده از پژوهش حاکی از آن است که در الگوی دیجی کوال فرآیند بررسی محتوا (اطلاعات)؛ و فرآیند جامعه (کاربر) کتابخانه دیجیتالی، عمدتا منوط به پیش نیازهای دو جزء مهم در محیط کتابخانه دیجیتالی محیط فنی و تعامل کاربر/ سیستم است. در نتیجه، از آنجایی که هر مدل ارزیابی، مجموعه ای از مقیاس ها و روش های گردآوری داده ها را دارد؛ عامل و متغیر جوامع (کنشگران) در ابعاد مفاهیم موثر پنج- اس در کتابخانه ی دیجیتالی اعم از قابلیت دسترس پذیری، ارتباط شیء دیجیتالی؛ قابلیت ایجاد، اثر بخشی، قابلیت توسعه پذیری، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت اطمینان خدمات وجود دارد و با مدل دیجی کوال قابل ارزیابی است. در ابعاد مفاهیم موثر پنج- اس در کتابخانه ی دیجیتالی اعم از قابلیت دسترس پذیری، ارتباط شیء دیجیتالی؛ قابلیت ایجاد، اثر بخشی، قابلیت توسعه پذیری، قابلیت استفاده مجدد
https://jks.atu.ac.ir/article_8572_da286c3485f085b89a271791afd15e01.pdf
2017-07-23
59
76
10.22054/jks.2018.28787.1159
مدل دیجی کوال
چارچوب نظری پنج- اس
کتابخانه های دیجیتالی
لیلا سادات
سیادتی
l.siadati@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
علیپور حافظی
meh.hafezi@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
امان الهی نیک، حمید؛ علیپور حافظی، مهدی و مطلبی، داریوش (1392). ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی موسسههای پژوهشی ایران بر اساس پروتکل دیجی کوال. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 25(3)، 25- 43.
1
امینی سرتشنیزی، سمیه (1393). ارزیابی سطح کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مدل دیجی کوال. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء علیها السلام، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
2
جعفربگلو، مریم؛ حمیدی، محسن؛ انوری، شاپور؛ فامیل روحانی، سید علیاکبر (1393). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجی کوال (موردمطالعه: کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران). فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. (68)، 309-324
3
صفوی، زینب؛ تفرشی، شکوه (1390). امکانسنجی نظام فایو اس در مخزنها و بخش مرجع کتابخانه ملی ایران. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). (13)، 1- 12
4
صمیعی، میترا. (1395). تحلیل الگوی مرجع دلوس و چارچوب پنج-اس. در سازماندهی منابع علمی و ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 2(6)، 80 -100.
5
یوسف زاده نجدی تبریز، الهام (1392). سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از دیدگاه کتابداران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس مدل تطبیقی لیب کوال، دیجی کوال و ای-اس کوال. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسى، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
6
Balog, A. (2011). Testing a multidimensional and hierarchical quality assessment model for digital libraries. Studies in Informatics and Control, 20(3), 233-246.
7
Balog, A. (2013). CHALLENGES IN EVALUATING THE QUALITY OF DIGITAL LIBRARIES. Quality Issues and Insights in the 21st Century, 1(2), 100-102.
8
Gonçalves, M. A., Moreira, B. L., Fox, E. A., & Watson, L. T. (2007). “What is a good digital library?”–A quality model for digital libraries. Information processing & management, 43(5), 1416-1437.
9
Kyrillidou, M., Thompson, B., & Cook, C. (2011, August). Regrounding LibQUAL+® for the digital library environment: an analysis of the DigiQUAL data. In 9th Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services, York, England.
10
Kyrillidou, M., Cook, C., & Lincoln, Y. (2009). Digital library service quality: what does it look like?. Evaluation of digital libraries: An insight into useful applications and methods, 187-214.
11
RANDHAWA, J. S., & Ahuja, I. S. (2017). 5s-a quality improvement tool for sustainable performance: literature review and directions. International Journal of Quality & Reliability Management, 34(3).
12
Shen, R., Goncalves, M. A., & Fox, E. A. (2013). Key issues regarding digital libraries: evaluation and integration. Synthesis Lectures on Information Concepts.
13
www.digiqual.org
14
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئتعلمی و کتابداران از کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی
این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت علمی و کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از کتابخانههای دانشگاه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش 242 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و 49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل تصویر ذهنی سازمانی لیبلانگ و نگوین انجام شد. روایی پرسشنامه از نوع صوری( روایی محتوا) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 78 درصد محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای و با نرمافزار اس. پی. اس. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد میانگین بدست آمده از تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت علمی برابر با 43/3 و میانگین تصویر ذهنی سازمانی کتابداران 38/3 است. میانگین بدست آمده در ابعاد هویت، شهرت، کیفیت خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در مدل تصویر ذهنی اعضای هیئت علمی به ترتیب برابر با 60/3، 33/3، 33/3، 59/3 و 55/3 است. وبرای کتابداران برابر با 52/3، 29/3، 26/3، 11/3 و 86/3 است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان درک اعضای هیئت علمی از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانههای دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از کتابداران است.
https://jks.atu.ac.ir/article_8021_6ea4a21fe10a5616c25f045007eda7c3.pdf
2017-07-23
77
93
10.22054/jks.2017.23267.1138
اعضای هیئتعلمی
تصویر ذهنی سازمانی
دانشگاه علامه طباطبائی
کتابخانه دانشگاهی
کتابداران
کیفیت خدمات
مهناز
حاجی حسنی
mhnazhaji@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فهیمه
باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
3
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
باقری، مصباح الهدی و عرفانی فر، اکبر (1389). طراحی مدل مؤلفههای مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 8 (2)، 78-43.
1
تفت، اسرا (1388). بررسی تأثیر شهرت شرکت و تصویر ذهنی برند بر وفاداری در بازار صنعتی کاغذ. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده اقتصاد و حسابداری، گروه مدیریت.
2
حسینی، میرزا حسن و فرهادی نهاد، رومینا (1391). شناسایی مقیاسهای سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8 (3)، 132-109.
3
حیدرزاده، کامبیز و ترابی، فاطمه (1392). بررسی تأثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیتهای روابط عمومی ادراکشده بر وفاداری مشتریان. مدیریت بازاریابی، 8 (21)، 42-27.
4
ذاکری مظفری، فاطمه (1395). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه الزهرا (س). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی.
5
شاهین، فرزاد؛ کریمیان، سید حامد و آبرود، علی (1395). تصویر ذهنی دانشجویان از دانشگاه محل تحصیلشان نمونه موردی: دانشگاه شیراز. مقاله ارائهشده در دومین کنفرانس ملی پژوهشهای معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، تهران.
6
دعایی، حبیبالله؛ صالح نیا، منیره و احمدزاده جزی، سمیه (1391). اثر ادراک مشتریان از سرمایهی انسانی بر شکلگیری تصویر ذهنی از بیمارستان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(7)، 988-977.
7
قلیپور، آرین؛ پورعزت، علیاصغر و نقوی حسینی، علیرضا (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویرسازمانی پلیس. فصلنامه دانش انتظامی، 1 (4)، 145-143.
8
کوکبی آراسته مطلق، پریسا (1394). بررسی تصویر ذهنی سازمانی کاربران و کتابداران از کتابخانههای عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
9
کومار، کریشان. (1999). روشهای پژوهش در کتابداری و اطلاعرسانی، ترجمه رهادوست و خسروی. (1374). تهران: کتابخانه ملی.
10
ORIGINAL_ARTICLE
هوش معنوی و سلامت روان در کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی
هدف: این پژوهش با هدف سنجش رابطه هوش معنوی با سلامت روانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است. حاضر یک تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 210 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند. دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پاسخ کتابداران به سؤالهای پرسشنامههای هوش معنوی و سلامت عمومی بهدستآمده است. طبق یافتههای این پژوهش بین هوش معنوی و سلامت روان رابطه معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. ضریب تعیین بین دو متغیر برابر (51/0= ) بود که نشان داد 51 درصد از تغییرات سلامت روان را میتوان به کمک هوش معنوی پیشبینی نمود و همچنین تفاوت آماری چندانی بین میزان هوش معنوی زنان و مردان شاغل در کتابخانههای مورد بررسی یافت نشد. این تفاوت در وضعیت تأهل نیز دیده نشد. در مورد سلامت روان مقایسه میانگین نمرههای سلامت روان کتابداران با توجه به جنسیت آنها نشان داد که در سطح توصیفی نمره سلامت روان کتابداران مرد (66)، بیشتر از میانگینسلامت روان کتابداران زن (65) بوده است اما این تفاوت چندان نبوده است که بتوان به لحاظ آماری آن را تأیید کرد. در دنیای امروزی انسان برای ادامه زندگی انسانی خود به عاملی جهت حفظ معنویات خود نیازمند است که هوش معنوی خوانده میشود. مطرح شدن هوش معنوی تحت تأثیر موج معنویگرایی بهعنوان یک سازه میتواند ظرفیتهای جدید را در روانشناسی دین فراهم آورد که این موضوع در حفظ کرامات انسانی در تقابل با مادیگرایی امروزی امری حیاتی محسوب میشود.
https://jks.atu.ac.ir/article_8175_553a511589ca2dbb6717fb82dfde7705.pdf
2017-07-23
95
110
10.22054/jks.2018.10422.1076
هوش معنوی
سلامت روانی
کتابداران
کتابخانههای دانشگاهی
اورانوس
تاج الدینی
tajedini.o@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
سادات موسوی
moosavi56@gmail.com
2
کارشناس معاونت تحقیقات و فنآوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
AUTHOR
مهدی
علیزاده
alizadeh_j_m@yahoo.com
3
مربی، گروه کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران
AUTHOR
امانی، ملاحت؛ شیری، اسماعیل و رجبی، سعید (1393). نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در پیشبینی بخشودگی دانشجویان. بهار 1393، 15(73)، 73-80.
1
آیزنگ، مایکل. (1388). کارکردهای روانشناختی مغز. (ترجمه سیفالله بهادری و محمدمهدی شمسایی). رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی.
2
رقیبی، مائدهسادات؛ احمدی، سید جعفر و سیادت، سید علی. (1388). بررسی نقش و جایگاه هوش معنوی در معناداری زندگی. همایش ملی معناداری زندگی، اداره کل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان، اصفهان.
3
رقیبی، مهوش؛ سالاری درگی، زهره و معلمی، صدیقه. (1388). مقایسه هوش معنوی و سلامت روان افراد معتاد و غیر معتاد. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 3(18)، 234-242.
4
سمیاری، حسن؛ هروی کریموی، مجیده؛ نصیری، ملیحه و عربی، ملیحه. (1394). بررسی ارتباط بین هوش معنوی و سلامت عمومی دانشجویان. نشریه روان پرستاری، 3(1)، 47-58.
5
عزتی، زولیا؛ آقا یوسفی، علیرضا و علیپور، احمد. (1390). رابطهی هوش معنوی با افسردگی و تأثیر مقابله درمانگری بر هوش معنوی و افسردگی و راهبردهای مقابلهای. پایاننامهی کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی. دانشگاه پیام نور تهران.
6
ناصری، اسماعیل. (1387). ساختوهنجاریابیپرسشنامههوشمعنوی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
7
یعقوبی، ابوالقاسم؛ ذوقی پایدار، محمدرضا؛ عبداله زاده، حسن و محققی، حسین. (1387). رابطه بین هوش معنوی و بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 87-86، مقاله ارائهشده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز.
8
Amram, Y & Dryer, C. (2015). The Development and integrated spiritual Intelligence Scale (ISIS). Palo Alto, CA: Institute of Transpersonal Psychology Working.
9
Animasahun, R. A. (2010). Intellignet Quotient, Emotinal and Spiritual Intelligenc as Corrlates of Prison Adjustment among Inmates in Nigeria Prisons. Jsoc sci, 22, 121-128.
10
Asharlus V. & Dadashi Khas, E. (2014). Spiritual Intelligence influence of managers on the performance of public organizations. Ingenuity in the Humanities, 2(3), 97-133.
11
Elkins, D. N., Hedstrom, L. J., Hughes, L. L., Leaf, J. A., & Saunders, C. (1988). Toward a humanistic-Phenomenological Spirituality. Journal of Humanistic Psychology, 28, 5-18.
12
Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelliqence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concem. The international journal for the psychologq of Religiom, 10(1), 2-3.
13
Mayer, J. d. (2000). Spiritual intelligences or spiritval consciousness? The international journal for the psychology of Religion, 10(1), 47-56.
14
Nasel, D. D. (2014). Spiritual orientation in Relation to spiritual Intelligence: A consideration of tradetional Christianity and New Agelindividualistic spirituality. Unpublished thesis. Avstrqlia: the University of South Australia.
15
Sisk, D. (2008). Engaging the Spiritual Intelligence of Gifted Student to Bould Global Awareness. Roeper Review, 30(1), 24-30.
16
Vaughan, F. (2003). What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 42, (2).
17
Veenhoven, R. (2014). Advances in understanding happiness. Revue Quebecoise de psychologie, 18, 29-74.
18
Yang, K. (2012). A study of nurses spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of nursing studies, 44, 999-1010.
19
Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: spiritual intelligence: the ultinte intelligence. New york, Ny, usa: Bloomsbury.
20