ORIGINAL_ARTICLE
نقش بهکارگیری دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران با رویکرد مدیریت دانش
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد.نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست.
https://jks.atu.ac.ir/article_9172_3dd0219405beca9be117825ef8c70057.pdf
2017-10-23
1
28
10.22054/jks.2018.30173.1163
دادهکاوی
دانشگاههای دولتی شهر تهران
عملکرد سازمانی
مدیر کتابخانه
مدیریت دانش
زهرا
اباذری
abazari391@yahoo.com
1
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
AUTHOR
رستا
حدادی
gh.zade@gmail.com
2
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آقامیریان، بهمن؛ و دری، بهروز. (۱۳۹۲). بررسی رابطة بین مدیریت ارتباط با مشتری، دادهکاوی و مدیریت دانش جهت دستیابی و ایجاد مدیریت دانش مشتری با رویکرد کسب مزیت رقابتی سازمان ها در تجارت الکترونیکی. مقاله ارائه شده در هفتمین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی، تهران: انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران.
1
دراوی، محمدرضا. (۱۳۹۴). بررسی تأثیر دادهکاوی بر عملکرد سازمان با متغیر میانجی مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکتهای ارائهدهندة خدمات بانکداری الکترونیکی) (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده دانشگاه پیام نور، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، مرکز تهران غرب.
2
فرجی، محمدرضا. (۱۳۹۲). ارتقای سیستم نظارت و سیستم تخصیص منابع به کتابخانههای عمومی کشور از طریق درجهبندی آنها با کاربرد روش ترکیبی جدید دادهکاوی و استخراج الگویی جهت تعیین درجه کتابخانهها (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات قزوین، دانشکده صنایع و مکانیک، گروه صنایع.
3
فرخاری، فاطمه. (۱۳۹۵). دادهکاوی و نقش آن در کتابخانهها. در مجموعه مقالات نخستین کنفرانس بینالمللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی. نخستین کنفرانس بینالمللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، شیراز: مرکز توسعة آموزشهای نوین ایران (متانا).
4
کریمپورآذر، آسیه. (۱۳۹۰). ارائة مدلی برای شخصیسازی نتایج جستجو در کتابخانههای دیجیتال تحت وب با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان.
5
مظفری، عظیمه؛ حیاتی، زهیر؛ و مظفری، افسانه. (۱۳۹۵). اولویتبندی به نیازهای مراجعان کتابخانه ملی ایران با استفاده از متون دادهکاوی و تصمیمگیری چندمعیاره. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(3)، 113-125.
6
Bali, Rajeev K. (2005). Clinical knowledge management: Opportunities and challenges. Hershey: Idea Group Publication.
7
Bharara, S.; Sabitha, A. S.; & Bansal, A. (2017). A review on knowledge extraction for Business operations using data mining. In 2017 7th International Conference on Cloud Computing, Data Science Engineering - Confluence (pp. 512-518). https://doi.org/10.1109/ CONFLUENCE.2017.7943205
8
Chang, Chan-Chine; & Chen, Ruey-Shun. (2006). Using data mining technology to solve classification problems: A case study of campus digital library. The Electronic Library, 24(3), 307-321. https://doi.org/10.1108/02640470610671178
9
Chen, Chia-Chen; & Chen, An-Pin. (2007). Using data mining technology to provide a recommendation service in the digital library. The Electronic Library, 25(6), 711-724. https://doi.org/10.1108/02640470710837137
10
Han, Jiawei; Kamber, Micheline; & Pei, Jian. (2012). Data Mining: Concepts and Techniques (3rd ed.). Amsterdam: Elsevier.
11
He, Mao; & Chen, Juan. (2008). Knowledge management in the industry based on the use of data-mining techniques. In 2008 7th World Congress on Intelligent Control and Automation (pp. 171-176). https://doi.org/10.1109/WCICA.2008.4592919
12
Kovacevic, Ana; Devedzic, Vladan; & Pocajt, Viktor. (2010). Using data mining to improve digital library services. The Electronic Library, 28(6), 829-843. https://doi.org/10.1108/02640471011093525
13
Meletiou, Aristeidis; & Katsirikou, Anthi. (2009). Methodology of analysis and interrelation of data about quality indexes of library services by using data‐ and knowledge‐ mining techniques. Library Management, 30(3), 138-147. https://doi.org/10.1108/01435120910937311
14
Siguenza-Guzman, Lorena; Saquicela, Victor; Avila-Ordóñez, Elina; Vandewalle, Joos; & Cattrysse, Dirk. (2015). Literature Review of Data Mining Applications in Academic Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 41(4), 499-510. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.06.007
15
Taheri, H.; Safavi, H. R.; Saraee, M.; & Afghari, N. (2010). Data mining approaches on discovering knowledge for decision makers: Towards sustainable groundwater resources management. In 2010 IEEE International Conference on Advanced Management Science(ICAMS 2010) (Vol. 3, pp. 718-723). https://doi.org/10.1109/ICAMS.2010.5552866
16
Wang, Hai; & Wang, Shouhong. (2008). A knowledge management approach to data mining process for business intelligence. Industrial Management & Data Systems, 108(5), 622-634. https://doi.org/10.1108/02635570810876750
17
Xie, H. (2009). The Research on Knowledge Management of Small and Medium-Sized IT Enterprises Based on Data Mining. In 2009 International Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering (Vol. 4, pp. 127-130). https://doi.org/10.1109/ICIII.2009.492
18
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانههای عمومی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران
هدف از پژوهش حاضر شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانه عمومی در سند چشمانداز و برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای قیاسی بر اساس 12 رسالت کتابخانه عمومی از منظر ایفلا در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشمانداز، برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انجام شده است. بررسی اسناد از یکسو نشان داد که در برخی از بندهای مرتبط با اهداف و رسالت کتابخانه عمومی، بهطور مستقیم به کتابخانههای عمومی اشاره نشده این در حالی است که در حال حاضر برخی از آن بندها توسط کتابخانههای عمومی پیگیری و اجرا میشوند. از سوی دیگر با توجه به رسالت کتابخانه عمومی، میتوان در اسناد بالادستی بندهایی را در ارتباط با اهداف و مأموریتهای کتابخانه عمومی شناسایی کرده و اقدامات لازم در جهت عملیاتی شدن آن بندها توسط کتابخانههای عمومی طراحی و اجرا شود. پژوهش حاضر میتواند تصویری روشن از اهداف کلان فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور مرتبط با کتابخانههای عمومی ارائه کند و ضمن آنکه جایگاه این کتابخانهها را در اسناد بالادستی مشخص مینماید، در صدد شناسایی و تعریف نقشهای جدید برای کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف متنوع فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور است.
https://jks.atu.ac.ir/article_8526_952c96cd50b43a7ec16ec3502d67bf06.pdf
2017-10-23
27
48
10.22054/jks.2018.31580.1176
اهداف کتابخانه (های) عمومی
برنامه پنجم و ششم توسعه
رسالت کتابخانه عمومی
سند اقتصاد مقاومتی سند چشمانداز
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
سند نقشه جامع علمی کشور
سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور
کتابخانه (های) عمومی
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سمیه
جعفری باقی آبادی
jafari.somayyeh@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
ابرامی، هوشنگ (1379). شناختی از دانششناسی. به کوشش رحمتالله فتاحی. تهران، کتابدار.
1
احمدی، زهرا (1388). نقش کتابخانههای عمومی و آموزشگاهی در گسترش فرهنگ مطالعه. قابلدسترس در www.sociallib.blogfa.com/post.aspx
2
اشرفیریزی، حسن (1383). درآمدی بر مطالعه و نقش خدمات ویژه کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه، تهران: چاپار.
3
امیدیفر، سیروس، خمسه، اصغر (1387). نقش کتابخانهها در توسعه فرهنگی. شیرازه، سال اول شماره ششم. http://www.nlai.ir/default.aspx?tabid=1438.
4
بیرانوند، علی، نیککار، ملیحه (1391)، کتابخانههای عمومی و توسعه فرهنگی تهران، چاپار
5
پیتمن، جان (1396). کتابخانههای عمومی و عدالت اجتماعی. ترجمه علی حسین قاسمی. تهران: چاپار
6
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی. 64(64)، 114-120.
7
جعفری باقی آبادی، سمیه (1389). بررسی مقایسهای اثربخشی کتابخانههای عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
8
حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
9
خامنهای، علی (1392). سیاستهای کلی سند اقتصاد مقاومتی کشور. مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی). قابلدسترس در farsi.khamenei.ir
10
خدمات کتابخانههای عمومی رهنمودهای ایفلا/یونسکو (1386). ترجمه علی شکویی. تهران: چاپار.
11
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش.
12
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). نقشه جامع علمی کشور.
13
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). نقشه مهندسی فرهنگی کشور.
14
دیانی، محمدحسین (1384). روشهای تحقیق در کتابداری. تهران: چاپار.
15
سند برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 1390- 1394. تهران: سازمان برنامهوبودجه، 1390.
16
سند برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 1395- 1399. تهران: سازمان برنامهوبودجه، 1395.
17
سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی.
18
قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانههای عمومی کشور (1384). تدوین محمدرضا آشنایی. مشهد: مدیریت کتابخانههای عمومی خراسان رضوی.
19
لی پائو، میراندا (1378). مفاهیم بازیابی اطلاعات. ترجمه اسدالله آزاد و رحمتالله فتاحی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
20
مزینانی، علی (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: سمت.
21
محمد بیگی، فاطمه (1387). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور شهر قزوین با استفاده از ابزار Libqual. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
22
مکتبیفرد، لیلا (1385). نقش کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف فرهنگی برنامههای توسعهای ایران 1368-1383، فصلنامه کتاب؛ دوره هفدهم، ش. دوم، ص 65-89.
23
یوسفی، حمیدرضا (1387). نقش کتابخانههای عمومی در پژوهش. قابلدسترس در: http://inlib.mihanblog.com/post/295
24
IFLA public library service Guidelines (2010). Ed. by Christie Koontz and Barbara Gubbin. [e-book]. https://www.degruyter.com/view/product/43971
25
Young-seok Kim, Louise Cooke, (2017) "Big data analysis of public library operations and services by using the Chernoff face method", Journal of Documentation, Vol. 73 Issue: 3, pp.466-480, https://doi.org/10.1108/JD-08-2016-0098
26
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای غرب کشور (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه، بوعلی همدان)
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای غرب و شمالغرب ایران (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه و بوعلی همدان) است. نمونه مورد بررسی 609 دانشجو در این دو مقطع تحصیلی بود که دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. ضمناً از همه گروههای تحصیلات تکمیلی شامل گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه فنی و مهندسی و گروه کشاورزی در نمونهگیری استفاده شده است. در این پژوهش از روشهای رگرسیون خطی، رگرسیون لاجیت و روش پروبیت با استفاده از نرم-افزار SPSS، برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. در ضمن ضریب آلفای کرونباخ که پایایی پرسشنامه را ارزیابی میکند، در این تحقیق 87/. بود که نشان از پایایی قابل قبولی برای این پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر منفی دانشگاه بر استفاده از اینترنت و تأثیر مثبت گروه تحصیلی، ترم تحصیلی، وضعیت اشتغال و منابع اطلاعاتی بر استفاده از اینترنت است. همچنین آزمون هاسمر- لمشو تأییدکننده مدل ارائه شده است. در نهایت پیشنهاد میگردد مدیریت دانشگاهها، سیاستها و خط مشیهای روشن و عملی را جهت دسترسی و استفاده از اینترنت فراهم نموده و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی طراحی و در جهت عملیاتی شدن آن تلاش نماید تا زمینههای توسعه علمی و از آن طریق توسعه اقتصادی و غیره فراهم گردد.
https://jks.atu.ac.ir/article_8460_00ae79c217076d5c1d057d98bc597b1d.pdf
2017-10-23
49
78
10.22054/jks.2018.31121.1167
اینترنت
پروبیت
لاجیت
هاسمر- لمشو
صلاح
سلیمیان
salahsalimian@yahoo.com
1
دکترای اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
LEAD_AUTHOR
کیومرث
شهبازی
k.shahbazi@urmia.ac.ir
2
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
AUTHOR
اخوتی، مریم (1377). بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
1
بنی زمان لاری، فرزاد (1383). بررسی رفتار اطلاعیابی کارمندان سازمان آموزشوپرورش، پایاننامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش مدیریت دولتی استان فارس.
2
حری، عباس، کشاورز، حمید (1383). بررسی فرایند اطلاع جویی پیوسته دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران. مجلّةکتابداری، (41)38، 42-1.
3
حیاتی، زهیر و تصویریقمصری، فاطمه (1379). بررسی چگونگی تأثیر اینترنت بر رفتار اطلاعیابی و فعالیتهای پژوهشی اعضای هیئتعلمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران. فصلنامه کتاب، (4)11، 78 ـ 63.
4
خیبر، امین، اقوامی، سپیده (۱۳۹۳)، بررسی عوامل مؤثر بر تمایل افراد به خرید مجدد از اینترنت، اولین همایش ملی پژوهشهای مهندسی رایانه، تهران، مرکز توسعه پایدار علم و صنعت فرزین، https://www.civilica.com/Paper-RCEITT01-RCEITT01_082.html
5
درزی، صغری (1390). بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری. فصلنامهدانششناسی (علومکتابداریو اطلاعرسانیوفناوریاطلاعات)، (12)3، 25 – 17.
6
زارعیان، داود (1386). نقش روابط عمومی الکترونیک در توسعه دولت الکترونیک، مجموعهمقالاتنخستین همایشروابطعمومیالکترونیک، تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
7
سوختانلو، مجتبی، موحد محمدی، حمید و رضوانفر، احمد (1389). تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت، از سوی دانشجویان کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی در ایران. تحقیقاتاقتصادوتوسعهکشاورزیایران (علومکشاورزیایران)، (1)41، 70 – 59.
8
صباغی کرمانی، مجید، نجفی، نرگس (1384). تخمین تابع تقاضای اینترنت: مطالعه موردی شهر تهران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (1)36، 74-53
9
محبی اسفلی، معصومه و زمانی میاندشتی، ناصر (1392). بهکارگیری اینترنت توسط دانشجویان مقطع کارشناسی. مرکز آموزش جهاد کشاورزی فارس بعثت. مجلهپژوهشهایترویجوآموزشکشاورزی، (2)6، 96 – 85.
10
موحد محمدی، حمید، ایروانی، هوشنگ (1381). الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکدههای کشاورزی ایران. علومکشاورزیایران، (4)33، 727 – 717.
11
نعیمی، امیر، پزشکیراد، غلامرضا، صدیقی، حسن (1388). نگرش دانشجویان مرکز آموزش علمی- کاربردی جهاد کشاورزی زنجان نسبت به بهکارگیری یادگیری اینترنتی. پژوهشهایترویجوآموزشکشاورزی، (3)2، 94-73.
12
وکیلیمفرد، حسین (1390). بررسی تأثیر اینترنت بر فعالیتهای علمی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، (2)8، 8-1.
13
Bartikowski, B., & Laroche, M., & Jamal, A., & Yang, Zh, (2018). The type-of-internet-access digital divide and the well-being of ethnic minority and majority consumers: A multi-country investigation. Journal of Business Research, 82 (2018), 373-380.
14
Bianchi, C., & Mathews, Sh, (2016). Internet marketing and export market growth in Chile, Journal of Business Research, 69 (2), 426-434.
15
Brockmann, P. (1998); User Demand for Internet Services: Is The Infrastructure Ready?, Computer Standards & Interfaces, 20(2), 117-121.
16
Campi, C. (2000); The Evaluation of Demand and Pricing for Internet Services, Dept of Computer Science, System and Production, Faculty of Engineering.
17
Campi, C. (2001); Forecasting Internet Dial-up Demand: An Empirical Estimation.
18
Chu, S. K., and Law, N. (2007). Development of information search expertise:Postgraduates' knowledge of searching skills, Portal: Libraries and the Academy, 7(3), 295-316.
19
Desai, V. S., Crook, J. N., & Overstreet, G. A., (1996)A comparison of neural networks and linear scoring models in the credit union environment. European Journal of Operational Research, 95(1), 24–37.
20
Eisner, J. and Waldon, T. (2001); The Demand for Bandwidth: Second Telephone Lines and Online Services, Information Economics and Policy, 13(2), 301-309.
21
Fathima, Y. A & Muthumani, S. (2015), user acceptance of banking technology with special reference to intenet banking, Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 73(1), 12-19.
22
Greene, W., EconometricsAnalysis, Fifth Edition, Pg. 664-680, Prentice Hall, 2003.
23
Gujarati, D., (2004) BasicEconometrics, the McGraw-Hill, Fourth Edition, Pg. 580-616.
24
Gurstein, M. (2000); E-Commerce and Community Economic Development: Enemy or Ally?, Paper presented at DIAC 2000,"Shaping the Network Society: The Future of the Public Sphere in Cyberspace".
25
Kridel, D., Rappoprt, P., Taylor, D. (2000); The Demand for High-Speed Access to the Internet: The Case of Cable Modems, Presented at the Thirteenth Biennial Conference of the International Telecomminations Society, Buenos Aires.
26
Kridel, D., Rappoport, P. and Taylor, D. (1998); An Econometric Study of the Demand for Access to the Internet, Paper Presented to 1998 International Telecomminations Society Conference, Stockholm.
27
Madden, G., Savage, S. (1998); Pricing and Internet Traffic, Paper presented to 1998 International Telecomminations Society Conference, Stockholm
28
Omidian, F. (2010). A Cross Cultural Comparison of Attitude towards E-Learning Among Indian and Iranian University Students in Relation to their Computer Self– efficacy and anxiety (Doctoral Dissertation), University of Panjab Department of Education.
29
Panchanatham, N (2010). A Study on Impact of Rural College Students in E-Learning (Nagapattinam District, Tamil Nada, India), 4(1), 98-102.
30
Rappoport, P., Alleman, J. and Taylor, D. (2001); Residential Demand for Access to the Internet, Marketing Science Corporation. citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.365.7236&rep=rep1.
31
Richardson, C. (1996); Australia’s Peak Demand for Internet Bandwidth: A Modeling and Forecasting Methodology, Available on the http://www.La Trobe.edu.au/teloz/.
32
ORIGINAL_ARTICLE
مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. در این پژوهش از رویکرد کمی با روش پیمایشی، توصیفی استفاده شد. جامعه آماری آن 108 نفر از کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی 14 دانشگاه دولتی شهر تهران بود که از بین بیش از 200 نفر از کتابداران شناسائی و به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی پژوهشگر ساخته بود. روایی ابزار، صوری و محتوایی، براساس نظرات متخصصان کتابخانههای دیجیتالی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 883/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t تک نمونه و t گروههای مستقل انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین میانگینها در سختافزار، مهارت کار با انواع پرینترها (44/3)، در نرمافزار، عامل مهارت در تبدیل فرمت فایلها (89/3)، در اینترنت و شبکه، عامل توانایی در بهرهگیری از اینترانت (91/3)، در مجموعهسازی، عامل توانایی در نحوه دانلود منابع و استفاده از دانلود منیجر (77/3)، در پردازش اطلاعات دیجیتالی، عامل بهرهگیری از نظامهای ردهبندی (48/3)، در خدمات دیجیتالی، عامل توانائی در ارائه خدمات بازیابی تعاملی (80/3) و در حفاظت و نگهداری، عامل توانائی در انجام پشتیبان گیری (21/3) است. نتایج پژوهش نشان داد درهیچیک از دانشگاههای موردبررسی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال دانشگاههای دولتی شهر تهران، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
https://jks.atu.ac.ir/article_9173_bf8cff33720804fe076790f37f5b4def.pdf
2017-10-23
79
108
10.22054/jks.2018.32934.1190
مهارت
مهارتهای فنی
مهارتهای کتابداران
کتابداران دیجیتال
مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال
مهتا
باصفا
basafa.ma2011@gmail.com
1
کارشناس اسناد کتابخانه و موزه ملی ملک، تهران، ایران
AUTHOR
فهیمه
باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
علیپور حافظی
meh.hafezi@gmail.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ زهدی، سارا، 1392. بررسی مهارتها و قابلیتهای کتابداران دیجیتال: موردپژوهی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی تبریز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی 3(16):191-216.
1
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ بهروز بیات، 1387. کتابخانههای دیجیتال: پژوهشهای ارزیابی محور، مباحث و ملاحظات، فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی 3(43):207-240.
2
باصفا، مهتا، 1396. ارزیابی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
3
بردبار، غلامرضا؛ فرهنگ نژاد، محمدعلی.1392. ارزیابی مهارتهای فنآوری اطلاعات کتابداران و تبیین عوامل مؤثر بر آن در کتابخانههای عمومی شهرستان یزد. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی 73، 169 – 188.
4
پروینی، ناهید.1393. تحلیل هزینه - سودمندی ایجاد کتابخانه دیجیتالی: مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
5
حاجیها، عباس.1388. رویکردى به جایگاه ویژه کتابخانههاى دانشگاهى. ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی 26: 59-80.
6
جعفریفر، نیره.1392. شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه سیستم کتابخانه دیجیتالی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
7
حسینیپور، سعید، 1388. مهارتهای ارتباطی و تأثیر آن بر رضایت شغلی کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان هرمزگان. فصلنامه دانش انتظامی هرمزگان. 2(1): 51-68.
8
حیدرتأمینی، میترا، 1389، امکانسنجی ایجاد کتابخانه دیجیتال از دیدگاه مدیران، معاونان پژوهشی و رؤسای کتابخانههای دانشگاه تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
9
سرینیواسولو و. 1382. نقش کتابدار دیجیتالی در مدیریت نظامهای اطلاعات دیجیتالی. مترجم: محمود سالاری. کتابداری و اطلاعرسانی. 6(4): 96-106.
10
عبدلی، جواد، 1391. مقایسهی توانمندیهای شغلی کتابداران دانشگاهی شهر شیراز با انتظارات مدیران کتابخانهها از آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
11
مرادحاصلی، منصوره؛ فهیم نیا، فاطمه؛ علیپور حافظی، مهدی.1392. مهارتهای فنی کتابداران کتابخانههای دیجیتالی: سیاهه پیشنهادی. ارائه شده نخستین کنفرانس ملی کتابخانههای دیجیتالی، یک دهه کتابخانه دیجیتالی در ایران با نگاهی به آینده، تهران، 9 اسفند. 195-207 (ارائه بهصورت پوستر).
12
نبوی، فاطمه.1384. کتابخانه دیجیتالی: مبانی نظری، محتوا، ساختار، سازماندهی، استانداردها و هزینهها (همراه با نگاهی به برخی کتابخانههای دیجیتال خارجی و داخلی)، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی.
13
نوروزی، یعقوب (1382) کتابداران کتابخانههای دیجیتالی. کتابداران کتابخانههای دیجیتالی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 14(4): 74- 91.
14
نوروزی، یعقوب، 1390. محورهای توسعه کتابخانههای دیجیتالی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی (پیام کتابخانه سابق). 17(64): 129-153.
15
نوروزی، یعقوب؛ علیپورحافظی، مهدی (1380). کتابخانههای دیجیتالی، فصلنامه کتاب. 12(4): 84-103.
16
Bawden, D, Vilar, P and Zabukovec, V.2005. Education and training for digital librarians: a Slovenia/UK comparison. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 57 (1): 85-98.
17
Choi, Y and Rasmussen, E. 2006. What is needed to educate future digital librarians? D Lib Magazine, 12 (9).
18
Choi, Y and Rasmussen, E. 2009. What qualifications and skills are important for digital librarian positions in academic libraries? A job advertisement analysis. Journal of Academic Librarianship 35(5): 457–467.
19
Gbaje, Ezra Shiloba.2012. Re-training of librarians for the digital work environment by the Nigerian Library Association. International Federation of Library Associations and Institutions. 39(1): 30–36.
20
Howard, Katherine.2009. (Digital Library) Education or Digital (Library Education): an Australian perspective. MA Thesis.
21
Kwasik, H.2002. Qualifications for a serials librarian in an electronic environment. Serials Review. 28(1): 33–7.
22
Gbaje, Ezra Shiloba.2012. Re-training of librarians for the digital work environment by the Nigerian Library Association. International Federation of Library Associations and Institutions. 39(1): 30–36.
23
Gerolimas, M and Konsta, R.2008. Librarians’ skills and qualifications in a modern informational environment.Library Management. 29: 691–699.
24
Marion, Linda. 2001. Digital Librarian, Cybrarian, or Librarian with Specialized Skills: Who Will Staff Digital Libraries?.Association of College & Research Libraries Publication.
25
Nonthacumjane, Pussadee.2010. Essential competencies of an information professional working in a digital library environment, in the opinions of Norwegian and Thai Library and Information Science educators. (Master’s thesis). Oslo University College; Tallinn University and the University of Parma.
26
Nonthacumjane, Pussadee.2011. Key skills and competencies of a new generation of LIS professionals. IFLA Journal, 37 (4): 280–288.
27
Ohaji, I.K. 2010. The changing professional image of librarians: focusing on the job positions of digital librarians in academic libraries in the United States of America. Master’s thesis.
28
Ojedokun, Ayoku A.; Moahi, Kgomotso H.2007. The use of digital library skills in the emergent information market in Botswana. Education for Information. 25: 211–231
29
Raju, J. (2014). Knowledge and skills for the digital era academic library. The Journal of Academic Librarianship, 40 (1): 163–170
30
Shidi, H. & Nwachukwu, V. (2015). Acquisition of digital library skills by library staff in Benue State, Nigeria. Information and Knowledge Management, 5 (11): 5-10.
31
Shongwe, M.M. Ocholla, D.N. (2012). The IT factors in LIS jobs: A South African perspective. A Paper Presented at the 78th IFLA General Conference and Assembly, Helsinki.
32
Tammaro, A. M. 2007. A Curriculum for Digital Librarians: A Reflection on the European Debate. New Library World. 108 (5/6): 229-246.
33
Tzoc, Elías; John Millard.2011. Technical skills for new digital librarians, Library Hi Tech News 28)8(, 11–15.
34
Youngok, C.; Rasmussem, E.2006. What is needed to Education Future Digital Librarians: A Study of Current Practice a Staffing Patterns in Academic and Research Libraries. D-Lib Magazine, 12(9): 3.
35
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لیب کوآل
هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفههای خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیبکوال بوده و دادهها با پرسشنامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش از نمونه 100 نفری جامعهی کاربران گردآمده است. یافتهها: خدمت دریافتی کاربران در همه مولفههای اثر خدمت، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان مکان جامعه پژوهش پایینتر از حداقل انتظار بوده و کاربران ناراضی بودهاند. حداقل انتظار بیشتری برای بهبود اثر خدمت نسبتبه دو مولفه دیگر وجود دارد. کمترین دریافت خدمت و بیشترین نارضایتی سطح دریافت در مولفه کتابخانه بهعنوان مکان بودهاست. بیشترین نارضایتی سطح حداکثر انتظار بهترتیب در مولفههای کتابخانه بهعنوان مکان و کنترل اطلاعات است.اصالت اثر: اولین ارزیابی عملکرد، همگامی با جامعهی، توجیه اقتصادی، رضایت کاربر، و مشتریمداری ارزش پژوهش حاضر است.
https://jks.atu.ac.ir/article_9174_971d9a73f270687a666fa158a7b49411.pdf
2017-10-23
109
129
10.22054/jks.2018.11861.1158
ارزیابی کیفیت خدمات
دانشگاه علامه طباطبائی
کتابخانههای دانشگاهی
لیبکوآل
علی
جلالی دیزجی
dizaji@yahoo.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
لیلا
جباری
le_jabbari@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ابوت، کریستین (1377). سنجش عملکرد در خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. ترجمه علیرضا بهمنآبادی. تهران: مرکز اطلاعرسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
1
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ رزمی شندی، مسعود و نوروزی، یعقوب (1392). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لیبکوآل در ایران). فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(2)، 191-208.
2
اشرفی ریزی، حسن و کاظم پور، زهرا. (1386). مدل لیبکوآل و کاربرد آن در کتابخانههای دانشگاهی. فصلنامه کتاب، 70(2)، 197-214.
3
امیدیفر، سیروس و موسوی زاده، زهرا (1388). سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانهی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از مدل لیبکوال. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 15(4)، 61-80.
4
پاول، رونالد (1379). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. مترجم نجلا حریری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی.
5
پل، رزویتا؛ بوی خورست، پیترتی (1380). ارزشیابی کیفی: رهنمودهای بینالمللی برای سنجش عملکرد کتابخانههای دانشگاهی. ترجمه عبدالله نجفی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
6
حسنزاده، محمد و نجفقلی نژاد، اعظم (1388). ارزیابی مجموعه، کارکنان و فضای کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس بر اساس ابزار لیبکوال. فصلنامه علمی پژوهشی، 15(1)، 131-153.
7
کرافورد، جان (1380). ارزشیابی خدمات کتابداری و اطلاعرسانی. ترجمه مهوش معترف. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
8
موکهرجی ا. ک. (1368). تاریخ و فلسفه کتابداری. ترجمه اسد...آزاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
9
Bavakutty, M. & Abdul Majeed, K. C. (2005). Methods for measuring quality of libraries. India: Ess Ess Publications.
10
Cook, C.; Heath, F.; & Thompson, B. (2002). Score norms for improving library service quality: A LibQUAL+TM Study. Libraries and the academy, 2(1), 13-26.
11
Hiller, Steve. (2001). Assessing user needs, satisfaction and library performance at the University of Washington libraries. Library Trends, 49(4), 605-625.
12
Hitchingham, E. E.; & Kenney, D. (2002). Extracting meaningful measures of users’ satisfaction from LibQUAL for the university libraries at Virginia Thech. Performance measurement and metrics, 3(2), 48-58.
13
Parasuraman, A.; zeithaml, V. A.; & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implication for future research. Journal of marketing, 49, 41-50.
14
Probst, L. (2004). Penn State University libraries Libqual+TM survey 2004: Excutive summary. Retrieved from www.sa.psu.edu/.
15
Nitecki, D. A. (1996). Changing the concept and measure of service quality in academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 22, 181-190.
16
Roszkowski, M. J.; Baky, J. S.; & Jones. D. B. (2005). So which score on the libqual + k tells me if library users are satisfied? Library & information science research, 27, 424-439.
17
ORIGINAL_ARTICLE
آزادی اطلاعات و سناریوهای آینده
در دنیای معاصر، آزادی اطلاعات به عنوان لازمه دموکراسی شناخته شده و اکسیژن مردم سالاری لقب گرفته است. تجربه نشان داده است که حق دسترسی افراد به اطلاعات، به تنوع بیان های رسانه ای منجر شده، امکان بررسی صحت اخبار و اطلاعاتی را که به مردم ارائه می شوند افزایش می دهد.بنابراین، آشنایی اصحاب رسانه با محتوا و ساز و کارهای اعمال حق دسترسی به اطلاعات امری ضروری است.از این رو، آینده پژوهی به عنوان دانشی نوظهور خواهد توانست متخصصان حوزه رسانه و نویسندگان مطبوعات را یاری نمایدتا ضمن مشخص نمودن موانع اصلی آزادی اطلاعات، سازوکارهای عملی بسط و گسترش آن را ترسیم نمایند. در این مقاله، با توجه به روندهای آزادی اطلاعات در کشور، با رویکرد آینده پژوهانه و به روش سناریو نویسی، آینده های مواجهه آزادی اطلاعات در مطبوعات ایران مورد تحلیل قرار می گیرند.سئوال اصلی این پژوهش، بررسی آینده های متصور برای آزادی اطلاعات در مطبوعات است.تحقیق مورد نظر،ترکیبی- اکتشافی است و داده های این مطالعه به روش تحلیل محتوا و پیمایش جمع آوری و تحلیل شده اند.جامعه آماری پژوهش، شامل فعالان در حوزه آزادی اطلاعات و رسانه است. حجم نمونه آماری تحقیق مورد نظر 65 نفراست که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. در این تحقیق به تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فناوری بر روند آزادی اطلاعات پرداخته شده است.با توجه به این عوامل و بررسی شاخص های مربوط به هریک، چهار سناریو برای آزادی اطلاعات در مطبوعات ایران طراحی شده است.
https://jks.atu.ac.ir/article_8573_cfdb5ef8c0a4b0c89c09c02b3424b01f.pdf
2017-10-23
131
157
10.22054/jks.2017.21620.1131
آزادی اطلاعات و حق دسترسی
اطلاعات
آیندهپژوهی
سناریوسازی
مطبوعات
تکتم
عین الهی
t.einolahi@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
LEAD_AUTHOR
استراوس، انسلم و کربین، جولیت. (1390). مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
1
اسلامی، محمدتقی و دبیری، احمد و علیزاده، مهدی. (1390). اخلاق کاربردی: چالشها و کاوشهای نوین در اخلاق عملی، قم: پژوهشگاه علم و فرهنگ اسلامی.
2
انصاری، باقر. (1387). آزادی اطلاعات، تهران: نشر دادگستر.
3
انصاری، باقر. (1391). حقوق رسانه، تهران: انتشارات سمت.
4
انصاری، باقر. (1392). ایران در آغاز راه آزادی اطلاعات است، برگرفتهشده از تارنمای مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش، http://www.sdil.ac.ir
5
الوانی، مهدی؛ آذر، عادل؛ داناییفرد، حسن. (1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت. تهران: اشراقی، صفار.
6
آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور. (1385). آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری). تهران: انتشارات سمت، جلد دوم.
7
آقایی، علیاکبر. مطبوعات و امنیت ملی، مجموعه مقالات همایش رسانهها و ثبات سیاسی-اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
8
خاکی، غلامرضا. (1386). روش تحقیق در مدیریت، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
9
خانلو، نگین. (1390). آیندهپژوهی پاسخگویی سازمانهای غیردولتی: ثمنهای حوزه سلامت و بهداشت، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حسابداری و مدیریت.
10
دلاور، علی. (1383). روشهای تحقیق پیشرفته، تهران: واحد علوم تحقیقات.
11
کاویانی، حامد. (1/9/91). حق دسترسی آزاد به اطلاعات، روزنامه اعتماد، شماره 2550، صفحه 9.
12
کلانتری، خلیل. (1388). مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی (با برنامه LISREL – SIMPLIS)، تهران: فرهنگ صفا.
13
کیا، علیاصغر، موذن زادگان، حسنعلی. (1390). بررسی تطبیقی اخبار جنایی صفحه حوادث روزنامههای کشور، پژوهش حقوق عمومی، 13(35)، 45-78.
14
کلاین، پاول. (1381). راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه محمدولی علیئی و سید محمد میر سندسی، تهران: دانشگاه امام حسین.
15
گزارشگران بدون مرز، قابلدسترسی در تارنما http:/www.en.rsf.org.
16
لیندگرن، ماتس؛ باند هولد، هانس. (1390). طراحی سناریو؛ پیوند بین آینده و راهبرد، تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی.
17
معتمد نژاد، دکتر کاظم. (1388). ارتباطات در جهان معاصر؛ تحول اندیشهها، نهادها و عملکردهای ارتباطی، تهران: نشر شهر تهران.
18
معتمد نژاد، کاظم. (1384). جامعه اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشماندازهای جهانی، تهران: مرکز پژوهشهای ارتباطات.
19
معتمد نژاد، کاظم. (1390). وسایل ارتباطجمعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ هشتم.
20
معتمد نژاد، کاظم؛ معتمدنژاد، رؤیا. (1388). حقوق ارتباطات، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه، چاپ دوم.
21
مک ناب، دیوید ای. (1390). روشهای تحقیق کمی و کیفی (مدیریت دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی)، ترجمه واعظی و آزمندیان، تهران: انتشارات صفار.
22
مهدی زاده، سید محمد. (1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: انتشارات همشهری، صفحات 12-44-51-65.
23
مؤمنی، منصور. (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، تهران: کتاب نو.
24
نپوری زاده، بهنام. (1388). آیندهپژوهی؛ مفاهیم، روشها. مجموعه مقالات. تهران: مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی.
25
نمک دوست تهرانی، حسن. (1383). مطالعه حق دسترسی آزادانه به اطلاعات و نقش آن در پیشبرد دموکراسی، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی، قابلدسترسی در http:/www.mfoi.net
26
وان لون، منو. (1389). دور نمای جهانی رسانهها:4 سناریو در افق 2015، تهران: انتشارات هنر رسانه اردیبهشت.
27
ویژه، محمدرضا و طاهری، آزاده سادات. (1390). تحلیلی بر قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، در پرتو اصول کلی حاکم بر دسترسی به اطلاعات، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش حقوق عمومی، 13(35)، 237-268.
28
Kelly, R., Sirr, L., & Ratcliffe, J. (2004). Futures thinking to achieve sustainable development at local level in Ireland. Foresight, 6(2), 80-90.
29
Mendel, T. (2003). Freedom of information as an internationally protected human right. Comparative Media Law Journal, 1(1), 39-70.
30
Ringland, G., & Schwartz, P. P. (1998). Scenario planning: managing for the future. John Wiley & Sons.
31