ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه سطح سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس دیدگاه بونتیس
هدف: این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1391-1392 بر اساس دیدگاه بونتیس انجام شد. روش: پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی شهر اصفهان (98 نفر) و کتابخانههای مرکزی دانشگاهی و در سال تحصیلی 1391-1392 بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران (84 نفر) و روش تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مؤلفههای بونتیس بود که روایی آن توسط استادان متخصص تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. یافتهها: میزان سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی (8/3) و کتابخانههای دانشگاهی (23/3) شهر اصفهان در وضعیت مناسبی قرار نداشت و میزان آن در کتابخانههای عمومی بیشتر از کتابخانههای دانشگاهی بود. وضعیت سرمایه ساختاری نسبت به سرمایه ساختاری و رابطهای در کتابخانههای مزبور مناسبتر و اختلاف بین مؤلفههای سرمایه فکری معنادار بود (P≤0/05). همچنین در خصوص سطح سرمایه فکری در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی شهر اصفهان ازنظر ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و نوع کتابخانه) تفاوت معناداری مشاهده نشد (P≥0/05) ولی ازنظر ویژگی سِمَت شغلی تفاوت معنادار بود
https://jks.atu.ac.ir/article_1101_dd6a4a1bb505cba22a2978c165db53ba.pdf
2015-04-21
3
22
اصفهان
سرمایه فکری
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانههای عمومی
احمد
شعبانی
shabania@edu.ui.ac.ir
1
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
حمیده
جعفری
hamideh.jaffari110@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
سعید
رجایی پور
s.rajaipour@edu.ui.ac.ir
3
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
مرتضی
محمدی استانی
morteza_mohamadi64@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
افرازه، عباس؛ ذاکری، امیر؛ اسدی، حجت (1390). مدیریت سرمایه فکری با رویکرد دینامیک: مطالعه موردی. مقاله ارائهشده در سومین کنفرانس بینالمللی سرمایه فکری، زنجان، دانشگاه زنجان.
1
حسنوی، رضا؛ رمضان، مجید (1390). افزایش سرمایه فکری در سازمان: بررسی نقش یادگیری سازمانی. فصلنامه بهبود مدیریت. 5(1)، 25- 39.
2
ذاکری، امیر؛ افرازه، عباس؛ خلقانی، علی (1391). رویکردی پویا به سرمایه فکری و چگونگی خلق ارزش از آن. ماهنامه تدبیر. 242، 44-47.
3
فطرس، محمدحسن؛ بیگی، تورج (1389). بررسی تطبیقی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران در دو بخش دولتی و خصوصی؛ مطالعه موردی: بانکهای تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. 10 (1)، 101-126.
4
مشبکی اصفهانی، اصغر؛ قلیچلی، بهروز (1386). مزیت رقابتی: تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی دو شرکت خودروساز ایرانی). فصلنامه مدرس علوم انسانی. 11(13)، 233-291.
5
مهرعلیزاده، یدالله؛ شاهی، سکینه؛ حسینی، شهیده (1390). تلاشی برای تدوین شاخصهای سنجش سرمایه فکری و بررسی وضعیت این شاخصها در دانشگاه شهید چمران اهواز. دو فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. 3(4)، 65-96.
6
یارمحمدزاده، پیمان (1389). تعیین مراحل چندگانه میان مراحل مدیریت استراتژیک و فرایند تبدیل دانش با مؤلفههای سرمایه فکری در دانشگاههای دولتی اصفهان. پایاننامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، اصفهان.
7
Asonitis, S. &Kostagiolas, P.A. (2010). An analytic hierarchy approach for intellectual capital: Evidence for the Greek central public libraries. Library Management. 31(3), 145-161.
8
Bontis, N. (1996).There a price on your head: Managing intellectual capital strategically. Business Quarterly.60(4), 40-47.
9
Bontis, N. (2001). Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital. International Journal of Management Reviews. 3(1), 41-60. Retrieved 8 December, 2013, from: http://onlinelibrary.wiley.com.
10
Chen, Y.S. (2008) The positive effect of green intellectual capital on competitive advantages of firms. Journal of Business Ethics. 77(3), 271-286.
11
Edvinsoon, L. (2000) Some Perspectives on Intangibles and IntellectualCapital.Journal of Intellectual Capital. 1(1), 12-16.
12
Halim, S. (2010).Statistical Analysis on the intellectual capital statement.Journal of Intellectual Capital.11(1), 61- 73.
13
Huang, C.F.,&Hsueh, S.L. (2007). A study on the relationship between intellectual capital and business performance in the engineering consulting industry: A path analysis. Journal of Civil Engineering and Management. 13)4), 265-271.
14
Kelly, A. (2004). The Intellectual Capital of Schools: Measuring and Managing Knowledge, Responsibility and Reward: Lessons from the Commercial Sector.Netherlands: Springer Netherlands.
15
Stam, C. (2006).Sustainable Program on Intellectual Capital Education: Key Course Text 1.2.The Intellectual Capital Perspective, European Commission Asia-LinkProgram. Retrieved from http://km.camt.cmu.ac.th/mskm/952743/PowerPoint/KCT%201.2%20The%20Intellectual%20Capital%20Perspective%5B1%5D.pdf
16
Stewart, T.A. (2001). The Wealth of Knowledge: Intellectual Capital and TheTwenty- First Century Organization. New York: Doubleday Currency.
17
Vasile, B. (2008).Factors of the Earning Functions and Their Influence on the Intellectual Capital of an organization.Journal of applied Quantitative methods, 3 (4), 24-26.
18
Welbourne, T.M. & Pardo del val, M. (2008).Relational Capital: Strategic Advantage for Small and Medium-Sized Enterprises (SMMEs) Through Negotiation and collaboration.California: CEO publication. Retrieved from: http://ceo.usc.edu/pdf/t08_13.pdf
19
ORIGINAL_ARTICLE
جریان دانش در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و ارائه مدل مفهومی
هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل جریان دانش در شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شد. روش: در این پژوهش نظر 256 نفر از کارکنان شاغل در 30 شرکت دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که دارای نیروی تماموقت بیش از 4 نفر بودند، از طریق پرسشنامه، پیمایش شد. یافته ها: جریان دانش در شرکتهای موردپژوهش، بهجز در مؤلفه مکانیسمهای جریان دانش که دو نوع سنتی و دیجیتالی را مدنظر قرار داده بودند، در سایر مؤلفهها (ورودیهای دانش، میزان آگاهی کارکنان، فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی، برنامهریزی برای جریان دانش و اشتراک دانش) از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. نتیجه گیری: به سبب بالاتر بودن میانگینها از سطح متوسط وضعیت جریان دانش مناسب ارزیابی شد. در پایان، مدل مفهومی ایده آل برای نمایش جریان دانش ترسیم شد.
https://jks.atu.ac.ir/article_1088_9fb599c755c73c1bd652e7ad6313a6e2.pdf
2015-04-21
23
40
10.22054/jks.2015.1088
پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
تسهیم دانش
جریان دانش شرکتهای دانشبنیان
مدلهای جریان دانش
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
AUTHOR
مهتاب
تیموری تابیه
mahtab.teymuri@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آئیننامه تأسیس و راهاندازی پارکهای علم و فناوری (1381). وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. مصوب 17/12/81. مقدمه. بازیابی شده در تاریخ 24 اردیبهشت 1393، از:
1
http://research.atu.ac.ir/Files/56/News/1.pdf
2
اساسنامه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (1384). دانشگاه تهران. مصوب 7/8/84. فصل دوم، تعاریف.
3
حسنزاده، محمد (1387). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: کتابدار.
4
خدیور، آمنه و الهی، شعبان (1388). مدیریت استراتژیک دانش: از نظریه تا اجر. تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تهران.
5
فایرستون، جوزف؛ مکاروی، مارک (1386). مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید. (احمد جعفر نژاد و خدیجه سفیری، مترجمان). تهران: کتاب مهربان (نشر اثر اصلی، 2003).
6
تقی زاده، رضا؛ جلال زاده مقدم شهری؛ آرش؛ تقی زاده، محمد (1388). ساختارهای سازمانی سازگار با مدیریت دانش. در محمد حسنزاده، امید فاطمی، ابراهیم عمرانی (به کوشش)، مجموعه مقالات مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهمکنشها. تهران: کتابدار، 43-59.
7
Lin, c., Tan, B., & Chang, S. (2008). An exploratory model of knowledge flow barriers within healthcare organizations. Information & Management. 45(5), 331–339.
8
Malik, Kh. (2004). Coordination of technological knowledge flows in firms. Journal of Knowledge Management. 8 (2),64 - 72.
9
Nissen, M. E. (2002). An Extended Model of Knowledge-Flow Dynamics. Communications of the Association for Information Systems. 8, 251-266.
10
Nonaka, I. (1998). The Knowledge Creating Company.In Harvard Business Review on Knowledge Management. Boston: Harvard Business School Press,21-45.
11
Shin, m., Holden, T., Schmidt, RA. (2001). From Knowledge Theory to Management Practice: Towards an integrated Approach. Information Processing and Management. 37(2), 335-355
12
Zhuge, H. (2002). Distributed team knowledge management by incorporating knowledge flow with knowledge grid. Paper presented at the Proceeding of Proc. 2nd Int'l Conf. U-KNOW, Graz, Austria.
13
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران بود. روش: روش پژوهش از نوع کاربردی بود. برای سنجش رابطه میان فرهنگسازمانی و مدیریت دانش از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد و از طریق پرسشنامه نظر 100 نفر از مدیران، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران پیمایش شد. پرسشنامهها بر اساس مدل فرهنگسازمانی دنیسون (2002) و مدیریت دانش KMAT (1995) طراحی شد. یافته ها: میان فرهنگسازمانی و مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت؛ رسالت سازمانی، انطباقپذیری سازمانی، سازگاری سازمانی و مشارکت سازمانی با مدیریت دانش رابطه مستقیم و معنیداری داشت. نتیجه گیری: فرهنگسازمانی در این دانشکده رضایتبخش بود اما وضعیت مدیریت دانش چندان رضایتبخش ارزیابی نشد.
https://jks.atu.ac.ir/article_1093_74b15adb671fc53c5516ec36888fe4a0.pdf
2015-04-21
41
54
10.22054/jks.2015.1093
دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی
دانشگاه تهران
فرهنگسازمانی
مدیریت دانش
غلامرضا
فدایی
ghfadaie@ut.ac.ir
1
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سیف اله
اندایش
andayesh.s@gmail.com
2
مربی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایران
AUTHOR
آزاد شهرکی، زهره (1388).بررسیعواملزمینهسازمدیریتدانشدرسازمانآموزشوپرورشاستانبوشهر در سال تحصیلی 88-1387. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر.
1
ابطحی، سید حسین؛ صلواتی، عادل (1385). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
2
ادب، حسین؛ شفیع خانی، محمد (1385). نیل به سرآمدی با ابزار مدیریت دانش. ماهنامه تدبیر. 18(182)، 16-24.
3
حسینی، یعقوب (1385). بررسیرابطهبینفرهنگسازمانیواستقرارمدیریت دانشدردانشگاه تربیتمدرس. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
4
دانش فرد، کرم الله؛ شهابی نیا، سعید (1389). بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و استقرار مدیریت دانش ) مطالعه موردی شرکت توزیع نیروی برق معاونت اجرایی شمال شرق تهران (. فصلنامه پژوهشگر (مدیریت). 7(17)،1-10.
5
رابینز، استیفن پی (1385). رفتارسازمانی. (علی پارسائیان و محمد اعرابی، مترجمان). تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای فرهنگی.
6
زنجیرچی، محمود؛ ربانی، مژده (1387). رویکردی به دانشآفرینی. ماهنامه تدبیر. 19(193)،44-48.
7
سیف اللهی، ناصر؛ داوری، محمدرضا (1387). مدیریتدانشدرسازمانها. تهران: انتشارات آراد.
8
فرج نژاد قادی، مژده (1388). بررسیتأثیرعواملسازمانی) ساختار، فرهنگوتکنولوژی(بر مدیریتدانشدردانشکدهمهندسیمکانیکدانشگاهصنعتیامیرکبیر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، تهران.
9
گودرزی، محمود؛ ابو ترابی، مجتبی؛ دستی گردی، مهدی؛ دستی گردی، کاظم (1388). ارتباط فرهنگسازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیتبدنی. نشریهمدیریتورزشی.1(2)، 201-214.
10
مراد، پروانه (1387). بررسیرابطهفرهنگسازمانیوموفقیتمدیریتدانشدرشرکترهشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس قم، قم.
11
موسی خانی محمدرضا؛ اجلی قشلاجوقی، مهدی؛ صفوی میرمحله، سید رحیم (1389). ارائه مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمانها در زمینه مدیریت دانش (موردمطالعه: مرکز آمار ایران). پژوهشهای مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی). 14(2)، 221-243.
12
نیک پور، امین؛ سلاجقه، سنجر (1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگسازمانی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مدیریت بهرهوری (فراسویمدیریت (. 4(19)، 7-18.
13
Allameh, M., Zamani,M., & Davoodi, M.R. (2011). The relationship between Organizational Culture and Knowledge Management. Procedica Computer Science. 3, 1224-1236.
14
Balthazard, P. A., & Cooke, R. A. (2004 Jan). Organizational culture and knowledge management success: assessing the behavior-performance continuum. In System Sciences. Paper presented at the Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. HiltonWaikoloa Village, Hawaii: IEEE.
15
Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (2006). Diagnosing and changing organizational culture: Based on the competing values framework. (Rev. ed.). San Francisco, CA: Wiley (Jossey Bass).
16
Chase,R.L. (1997). The Knowledge-Based Organization: An International Survey. Journal of Knowledge Management.1 (1), 38-49.
17
Christopian,F.D. (2008). Organizational culture as a mediating factor on MS in the aerospace and defense industry. Unpublished doctoral dissertation, Regent University, School of global leadership & entrepreneurship, Virginia.
18
Denison, D. R. (2000). Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change. The handbook of organizational culture. London: John Wiley & Sons.
19
Holowetzki, A. (2002). The relationship between knowledge management and organizational culture: An examination of cultural factors that support the flow and management of knowledge within an organization. Unpublished master dissertation, University of
20
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی رعایت معیارهای کنترل واژگان در اصطلاحنامههای علوم اسلامی بر اساس استاندارد ایزو 25964
هدف: هدفپژوهش حاضر، تبیین میزان رعایت معیارهای کنترل واژگان در اصطلاحنامههای علوم اسلامی بر اساس استاندارد ایزو 25964بود. روش: جامعه پژوهش را اصطلاحنامههای کلام اسلامی، منطق، فلسفه اسلامی، اصول فقه، اخلاق، علوم قرآنی و علوم حدیثتشکیل میدادند. بهمنظور اجرای پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی استخراجشده از استاندارد 25964 بود. از هر اصطلاحنامه 450 اصطلاح و درمجموع 3150 اصطلاح انتخاب و موردبررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیشترین میزان رعایت استاندارد بهاصطلاحنامه فلسفه (70%) و بعدازآن بهاصطلاحنامههای اصول فقه و کلام اسلامی (65%) مربوط میشد. اصطلاحنامههای علوم قرآنی و اخلاق بهطور مشترک 5/62% و اصطلاحنامههای منطق و علوم حدیث نیز 55% از معیارهای استاندارد را رعایت کرده بودند. نتیجهگیری: اصطلاحنامههای علوم اسلامی ازنظر معیار رفع ابهام عملکرد ضعیفی داشتند. از مجموع اصطلاحات بررسیشده در این اصطلاحنامهها، 2/70% بهصورت اسم و عبارت اسمی و 5/29% بهصورت اصطلاح مرکب بهکاررفته بودند. اصطلاحنامههای علوم اسلامی ازنظر معیار شکل دستوری اصطلاحات استاندارد را بهطور کامل رعایت کرده بودند؛ اما در معیار ثبتنام اشخاص با استاندارد همخوانی نداشتند.
https://jks.atu.ac.ir/article_1089_9e9d536d6b58bc611a9b39c329e8e5a9.pdf
2015-04-21
55
82
10.22054/jks.2015.1089
استاندارد ایزو 25964
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
اصطلاحنامه اصول فقه
اصطلاحنامههای علوم اسلامی
اصطلاحنامه علوم حدیث
اصطلاحنامه علوم قرآن
اصطلاحنامه فلسفه اسلامی
اصطلاحنامه کلام اسلامی
اصطلاحنامه منطق
معیارهای کنترل واژگان
زکیه
عرب شیبانی
arabsheibani_z@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه قم، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
طاهری
taherismster@gmail.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
محمدرضا
علی بیک
m.alibeyk@gmail.com
3
مربی، گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
علیرضا
هویدا
howaidaa@gmail.com
4
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ طاهری، سید مهدی؛ یعقوب نژاد، محمدهادی (1386). رویکردهای نوین در تدوین و کاربرد اصطلاحنامهها. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
1
امیرحسینی، مازیار (1386). ارزیابی کمی نسبت تعادل در اصطلاحنامههای علوم اسلامی: حرکت به سمت تحلیل توانمندی واژگان مدخل. ماهنامه کتاب ماه کلیات. 10(118)، 16-29.
2
امیرحسینی، مازیار (1386 الف). ارزیابی عوامل کمی و کیفی در اصطلاحنامههای فارسی. ماهنامه کتاب ماه کلیات. 10(118)، 100-104.
3
امیر حسینی، مازیار (1386 ب). ارزیابی عوامل کمی و کیفی مؤثر در نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات در اصطلاحنامههای فارسی. پایاننامه دکتری. دانشگاه شیراز، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، شیراز.
4
امیرحسینی، مازیار (1391). ارزیابی کمی مقوله پیوستگی در شبکه توصیفگرهای اصلاحنامه اصول فقه، منطق، فلسفه اسلامی، علوم قرآنی و کلام. در مجموعه مقالات همایش ملی اصطلاحنامه و کاربردهای آن در محیط الکترونیکی (24 آبان 1386). تهران: کتابدار.
5
جلالی دیزجی، علی (1370). بررسی تطبیقی دو اصطلاحنامه کشاورزی Agrovoc و CAB. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
6
خانی، صدیقه؛ علی بیک، محمدرضا؛ حقانی، حمید (1386). مقایسه ساختار اصطلاحنامههای پایگاههای اطلاعاتی Pubmed و Embase با استاندارد اصطلاحنامه نویسی سازمان ملی استانداردهای اطلاعاتی آمریکا و بررسی شیوههای نمایهسازی دو پایگاه. مدیریت سلامت. 10(27)، 27-32.
7
طاهری، سید مهدی؛ یعقوبنژاد، محمدهادی (1391، بهمن 4). زبانهای راه گزین و محیط اطلاعاتی کنسرسیومهای محتوایی: تحلیلی بر چالشهای طراحی یک الگوی ایرانی. مقاله ارائهشده در همایش محتوای ملی در فضای مجازی، تهران.
8
کازرانی، مریم (1378). ارزیابی اصطلاحنامههای فارسی بر اساس استاندارد ایزو 2788. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، تهران.
9
کازرانی، مریم (1390). ارزیابی اصطلاحنامههای فارسی استاندارد انسی/نیزو زد 19/39. پایاننامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، تهران.
10
محمدی، فخرالسادات؛ علیدوستی، سیروس (1386). فرآیند تدوین اصطلاحنامه. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران.
11
مرادی، محمد؛ شرافت، امیرحسین (1382). اصطلاحنامه علوم اسلامی: بایدها و راهکارها: در گفتوگو با محمد مرادی. کتاب هفته. 549، 18-19.
12
واحد اصطلاحنامه علوم اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1376). اصطلاحنامه فلسفه اسلامی. قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
13
واحد اصطلاحنامه علوم اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1386). اصطلاحنامه اخلاق اسلامی. قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
14
واحد اصطلاحنامه علوم اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1378). اصطلاحنامه اصول فقه. قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
15
واحد اصطلاحنامه علوم اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1390). اصطلاحنامه علوم حدیث. قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
16
واحد اصطلاحنامه علوم اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (1376). اصطلاحنامه علوم قرآنی. قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فرایند دیجیتال سازی نسخ خطی در کتابخانه های شهر قم از دیدگاه مدیران و کارشناسان
هدف: پژوهش حاضر بهمنظوربررسی فرایند دیجیتالسازی نسخ خطی در 5 کتابخانه دارای نسخ خطی شهر قم از دیدگاه مدیران و کارشناسان و شناسایی نارساییهای موجود و ارائه راهکارهای مناسب انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی با رویکرد توصیفی انجام شد. دادههای موردنیاز آن از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد کهاز بین ۵ کتابخانه موردبررسی، کتابخانه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) و کتابخانه مسجد اعظم، 100% مجموعه خود را دیجیتالسازی کردهاند، و کتابخانه آیتالله مرعشی با بیشترین تعداد نسخه خطی، تنها 11.5% از مجموعه خود را دیجیتالی کرده که در مقایسه با سایر کتابخانهها کمترین میزان دیجیتالسازی را داشت. در این میان، کتابخانه مسجد اعظم نسبت به دیگر کتابخانهها در این مسیر موفقتر عمل کرده بود و به ارائه نسخ خطی خود از طریق وب پرداخته بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مشخص شد که کتابخانهها در انجام این فرایند با مشکلات و چالشهایی نظیر کمبود نیروی انسانی متخصص، تجهیزات موردنیاز، عدم وجود روشی استاندارد در سطح ملی، عدم وجود سازمان یا مراکزی جهت یکپارچهسازی این فرایند در سطح کشور روبهرو هستند که در این راستا «طراحی و تدوین یک روش استاندارد و ملی جهت دیجیتالسازی نسخ خطی» ترجیحاً با محوریت کتابخانه ملی و همکاری کتابخانههای بزرگ پیشنهاد شد.
https://jks.atu.ac.ir/article_1090_bc680eca1e4804530f0fb0060631d519.pdf
2015-04-21
83
107
10.22054/jks.2015.1090
دیجیتالسازی نسخ خطی نسخ خطی
فرایند دیجیتالسازی
کتابخانه
مهدی
محمدی
mahdi.mohammadi203@gmail.com
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
وحیده
آقابابایی
aghababaiev@gmail.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم، قم، ایران
AUTHOR
آماجی، علی (1374). بررسی وضعیت کلی کتابخانههای خطی مجلس، مرکزی دانشگاه تهران، ملک و ملی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران.
1
اصیلی، سوسن (1389). دیجیتالسازی نسخههای خطی: ضرورتهای کنونی و دورنما. کتاب ماه کلیات. 13(12)،14-21.
2
اوداباش، یون جا ز؛ اوداباش، حسین و جو شگون، پولات (1389). نسخ خطی عثمانی و پروژه رقومی سازی کتب خطی در ترکیه،ترجمه رضاخانی پور. کتاب ماه کلیات، 156،80-85.
3
بوجداد مکادم، عبدالحمید؛ نوون هیوسن، پاول (1389). دیجیتالی کردن نسخههای خطی در مراکش: پژوهش تاریخی، ترجمه اعظم نجف قلی زاده. کتاب ماه کلیات، 155، 78-79.
4
روحی دل، الهه (1391). مدیریتدانش در بخشهاینسخ خطیکتابخانههای ایران و ارائه یک مدل کاربردی. پایاننامه دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات و فناوری، تهران.
5
روحی دل، الهه؛ ریاحی نیا، نصرت (1391). وضعیت بخشهای نسخ خطی در ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش.فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و اطلاعرسانی. 24(2)، 184- 198.
6
عربگری، لیلا (1391). بررسی میزانبهرهگیریازاستانداردهایابر دادهای درذخیرهسازینسخههایخطی موجوددرپایگاههاینسخههایخطیفارسی. پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
7
علیدوستی، سیروس؛ نظری، مریم (1385). عوامل موفقیت اشتراک منابع در کتابخانههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. کتابداری و اطلاعرسانی.9(3)، 40-67.
8
غلامحسین زاده، زهره (1384). بررسی میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات در ذخیره و بازیابی نسخ خطی در کتابخانههای ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
9
غلامی جلیسه، مجید (1385). کتابخانههای دیجیتال نسخ خطی. پیام بهارستان. 59، 33 -37.
10
گریفین، کارل (1387). تصویربرداری دیجیتالی: نگاهی نو به آینده پژوهشهای نسخ خطی. ترجمه زهره غلامحسین زاده، آینه میراث.6(3)، 339-354.
11
محمدی، مهدی؛ آقابابائی، وحیده (1393). دیجیتالسازی نسخههای خطی در کتابخانهها: سختافزارها و نرم افرازهای موردنیاز. بساتین.1(2)، 2۷۹- ۲۹۶.
12
مدرسی، محمدکاظم (1393). "کتب و نسخ خطی اسلامی میراث معنوی ملت ایران است". بازیابی شده در تاریخ 24 خرداد 1393، از:
13
http://www.bayan-yazd.ir/index.php/2014-02-02-08-17-58/340-2014-11-19-09-55-59
14
مطلبی، داریوش (1389). فناوری اطلاعات در خدمت نسخههای خطی.کتاب ماه کلیات. 13(12)، 2-3.
15
نازی، ایوب (1389). بررسی وضعیت فهرستنویسی نسخ خطی در ایران و ارائهی الگوی مناسب. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران.
16
ناصری مالوانی، علیرضا (1385). امکانسنجیحفاظتونگهدارینسخ خطیدرکتابخانههای:ملی، مرکزیدانشگاهتهران،مرعشی نجفی، مرکزی آستان قدس و ملک باطرحدیجیتالیکردنایننسخ. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
17
نبوی، مجید (1390). بررسی استانداردهای مختلف پایش دیجیتالی نسخ خطی بهکاررفته در پایگاههای اطلاعاتی نسخ خطی اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه تهران، دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی، تهران.
18
نوروزی، یعقوب؛ جعفری فر، نیره (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه سیستم کتابخانه دیجیتالی: دیدگاه مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی.48(3)،391-412.
19
Fazluddin, A. (2009). Digitization as a Means of Preservation of Manuscripts: Case study of Osmania University Library. Paper presented at 7th International CALIBER, Pondicherry University, Puducherry, 25-27 February. Retrieved Oct 5, 2012, From: http://web.inflibnet.ac.in/caliber2009/CaliberPDF/12.pdf
20
Knoll, A. (1998). "A programme of digital access to rare documents: memoriae mundi series boltemica project". Retrieved Apr 12, 2013, from:http:// digit.nkp.cz/english articles/read _papers/mmsb.htm.
21
Kumar, S., Shah, L. (2004). Digital Preservation of Manuscripts: A Case Study. In PLANNER 2004: Imphal, Paper presented at 2nd Convention PLANNER, Manipur University, Imphal, 04-05 November. Retrieved Feb 3, 2012, from: http://ir.inflibnet.ac.in/bitstream/1944/419/1/04Planner_5.pdf
22
Odabaş, Z.Y., Odabaş, H., & Polat, C. (2008). The Ottoman Manuscripts and the Projects of Digitizing the Manuscripts in Turkey. In Sofia 2008. Paper presented at proceeding of Globalization and the Management of Information Recources, Sofia, Bulgaria, 12-14November. Retrieved Apr 10, 2013, from: http://eprints.rclis.org/12653/1/446.pdf.
23
Psohlavec, S. (2004). "Digitalization of old manuscripts: a technical point of view". Retrieved Apr 10, 2013, from: http://Digit. nkp.cz/stp.htm.
24
Saikia, R.R., Kalita, B. (2011). Prospects of digitizing manuscript collections in KKh library: a model. In CALIBER 2011: Goa. Paper presented at 8th International CALIBER, Goa University, Goa, 2-4 March.
25
Retrieved Aug 8, 2012, from: http://ir.inflibnet.ac.in/bitstream/1944/1627/1/32.pdf
26
Seifi, L. (2011). Digitization and Digital Preservation of the Heritage Collection in Select Libraries in India and Iran: A Comparative Study. Unpublished Ph.D thesis, University of Maysor, Department of Library and Information Science.
27
Shafi, S.M. (2004). Digitization Perspective of Medieval Manuscripts. In PLANNER 2004: Imphal, Paper presented at 2nd Convention PLANNER, Manipur University, Imphal, 4-5 November. Retrieved April 20, 2012, from: http://ir.inflibnet.ac.in/bitstream/1944/415/1/04Planner_1.pdf
28
ORIGINAL_ARTICLE
نگاشت تولیدات علمی حوزهی اعتیاد در پایگاه وب آو ساینس در سالهای 2008- 2013
هدف: تحلیل استنادی با ترسیم ساختار موضوعی رشتههای مختلف علمی موجب پیدایش رشتههای علمی نو شده و میتواند روابط داخلی بین قسمتهای مختلف علم را بهروشنی توضیح دهد و به تاریخ علم بپردازد. هدف این مقاله ترسیم نقشهی تولیدات علمی حوزهی اعتیاد در پایگاه وبآوساینس در سالهای 2008 تا 2013 بود. روش: این پژوهش با روش تحلیل استنادی انجام شد. جامعه آماری شامل 489 مقاله حوزهی اعتیاد موجود در پایگاه وبآوساینس بود. نقشهی علمی این حوزه، بر مبنای شاخص امتیاز استناد جهانی (جی سی اس) و امتیاز استناد محلی (آل سی اس) ترسیم شد. یافتهها: گرایشهای موضوعی در نقشهی علمی حوزهی اعتیاد شامل پنج خوشهی موضوعی بود. متوسط نرخ رشد سالانهی انتشارات طی سالهای موردبررسی 253/0 بود. مدارک توسط 1352 نویسنده تألیف شده بود که در 10 قالب انتشاراتی و به 9 زبان دنیا منتشرشدهبودند. نتیجهگیری: بهطورکلی میانگین نرخ رشد تولیدات علمی حوزهی اعتیاد رضایتبخش نبود اما میزان همکاری گروهی در این حوزه در سطح مطلوبی قرار داشت.
https://jks.atu.ac.ir/article_1091_74142df637d393affac2d26ca3e5854d.pdf
2015-04-21
109
126
اعتیاد
پایگاه وبآوساینس
تولیدات علمی
نگاشت علمی
نفیسه
سبزواری
nafisesabzevari_2000@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
جلالی دیزجی
dizaji@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
3
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
پشوتنی زاده، میترا؛ عصاره، فریده (1388). تحلیل استنادی و ترسیم نقشه تاریخنگاری تولیدات علمی کشاورزی در نمایه استنادی علوم در سالهای 2000 تا 2008. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات. 25(1)، 23-52.
1
دانش، فرشید؛ سهیلی، فرامرز؛ مصری نژاد، فائزه (1388). ترسیم نقشهی علمی محققان علوم پزشکی با استفاده از نرمافزار HistCite: مورد پژوهی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اطلاعشناسی. 6(24)، 59- 80.
2
سهیلی، فرامرز (1390). ترسیم ساختار انتشارات علمی تولیدشدهی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه Web of science. مدیریت اطلاعات سلامت. 8(6)، 861-871.
3
طاهریان، آمنه؛ عصاره، فریده (1389). بررسی تحلیلی و ترسیم نقشه علمی حوزه هوش مصنوعی در سالهای 1988 تا 2008 در وبگاه علوم. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. 3(6)، 31- 68.
4
عصاره، فریده؛ مصطفوی، اسماعیل (1390). بررسی تطبیقی قواعد لوتکا و پائو با تعداد نویسندگان و مقالات آنان در حوزههای علوم رایانه و هوش مصنوعی در پایگاه استنادی وب آو ساینس در سالهای 1986 تا 2009. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات. 26(4)، 207- 223.
5
محمدی، احسان (1387). مفهوم نقشههای ساختاری علوم. رهیافت. 18(43)، 10-14.
6
مصطفوی، اسماعیل؛ عصاره، فریده (1389). بروندادهای علمی نویسندگان ایران در حوزه علوم و فناوری نانو. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. 3(5)، 3- 28.
7
منصوری، فهیمه؛ عصاره، فریده؛ حیدری، غلامرضا (1391). تولیدات علمی پژوهشگران زمینشناسی در پایگاه وب آو ساینس بر اساس قانون لوتکا و برادفورد. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). 5(17)، 54- 60.
8
هدهدی نژاد، نیلوفر؛ زاهدی، راضیه؛ اشرفی ریزی، حسن (1391). تولیدات علمی و ترسیم نقشهی علمی پژوهشگران ایرانی حوزهی طب سنتی طی سالهای 1990- 2011 در پایگاه Web of Science. مدیریت اطلاعات سلامت. 9(4)، 524- 513.
9
Bassecoulard, E., Lelu, A., &Zitt, M. (2007). Mapping nanosciences by citation flows: a preliminary analysis, Scientometrics. 70(3), 859-880.
10
Chen, C. & Paul, R. J. (2001). Visualizing a knowledge domain's intellectual structure. Computer. 34(3), 65-71.
11
Cocosila, M., Serenko, A., &Turel, O. (2011). Exploring the management information systems discipline: a scientometric study of ICIS, PACIS and ASAC.Scientometrics. 87(1), 1-16.
12
Dwivedi, Y. K., Venkitachalam, K., Sharif, A. M., Al-Karaghouli, W., &Weerakkody, V. (2011). Research trends in knowledge management: Analyzing the past and predicting the future. Information Systems Management. 28(1), 43-56.
13
Nitrini R. (2006). The scientific production of Brazilian neurologists: 1995-2004. ArqNeuropsiquiatr. 64(2B), 538-542.
14
Noyons, E.C.M. (1999). Bibliometric mapping as a science policy and research management tool. Leiden: DSWO press, Retrieved Nov. 27, 2012, from: http://openlibrary.org
15
Osareh, F., & McCain, K. W. (2008). The structure of Iranian chemistry research, 1990-2006: An author cocitation analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology.59(13), 2146- 2155.
16
ORIGINAL_ARTICLE
ردپای نظریه های ارتباطات در علم اطلاعات و دانش شناسی
هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهتها، تفاوتها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریههای حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانششناسی نگریسته شود. یافته ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاعرسانی با علوم ارتباطات پیوستگی اجتنابناپذیری دارد. برخی از نظریههای حوزه ارتباطات ازجمله نظریه کاربری و اقناع، نظریه بینامتنیت، نظریه اجتماعی شدن، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه شناخت اجتماعی، نظریه دروازهبانی، نظریه اشاعه نوآوری و نظریه برجستهسازی قابلیت کاربرد در بافت علم اطلاعات و دانششناسی را دارند. نتیجه گیری: نظریههای ارتباطات در همه ارکان چهارگانه علم اطلاعات و دانششناسی (مجموعهسازی، سازماندهی، اشاعه اطلاعات و مدیریت) کاربرد دارند. به نظر میرسد با انجام پژوهشهای مفصلتر، میتوان کاربرد سایر نظریههای حوزه ارتباطات را در علم اطلاعات و دانششناسی موردبررسی قرارداد.
https://jks.atu.ac.ir/article_1092_5b4913b4a3b2075042d0a41d675e30fa.pdf
2015-04-21
127
137
10.22054/jks.2015.1092
علم ارتباطات
علم اطلاعات و دانششناسی
نظریههای ارتباطات
حسن
اشرفی ریزی
hassanashrafi@mng.mui.ac.ir
1
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
زهرا
کاظم پور
zahrakazempour@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
احمدزاده کرمانی، روح آ... (1390). بازاندیشی در فرهنگ و رسانه. تهران: چاپار.
1
پور یوسفی، حمید؛ طایفه، اشرف؛ آقاپور فرکوش، مجید (1388). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر الگوپذیری رفتار اجتماعی دختران. پژوهشنامه علوم اجتماعی. 3 (1)، 169-205.
2
رزاقی، افشین (1385). نظریههای ارتباطات اجتماعی. تهران: آسیم.
3
شکرخواه، یونس (1389). واژهنامه ارتباطات. تهران: سروش.
4
شکرخواه، یونس (1391). تقریرات درس " نظریههای اطلاعات و ارتباطات". دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان. نیمسال دوم.
5
فرهنگی، علیاکبر (1388). ارتباطات انسانی: مبانی. تهران: خدمات فرهنگی رسا.
6
فیشر،کرن ای.؛ اردلز، ساندا؛ مک کچنی، لین (1387). نظریههای رفتار اطلاعاتی (فیروزه زارع فراشبندی، غلام حیدری، لیلا مکتبی فرد و محسن حاجیزینالعابدینی، مترجمان). تهران: کتابدار (نشر اثر اصلی 2005).
7
محسنی، حمید (1382). مجموعهسازی و خدمات تحویل مدرک. تهران: کتابدار.
8
Bell, S. (2009). From gatekeepers to gate–openers.American Libraries.40(8/9), 50-53.
9
Chamberlain, C. (1991). The gatekeeper and information. Library Acquisitions: Practice & Theory. 15(3), 265-269.
10
Chapman, C. (2009). Retention begins before day one: orientation and socialization in libraries. New Library World. 110(3/4), 122-135.
11
Chatman, E. A. (1991). Life in a small world: Applicability of gratification theory to information–seeking behavior. Journal of the American Society for Information Science. 42(6), 438-449.
12
Chua, A. Y. K., Goh, D. H., Lee, C. S. (2011). Mobile content contribution and retrieval: An exploratory study using the uses and gratifications paradigm. Information Processing and management. 48(1), 13–22.
13
Clark, B M., Gaughan, T. M. (1979). Socialization of Library school students: A framework for analysis of a current problem. Journal of Education for Librarianship. 19(4), 283-293.
14
Dorner, D.G., Revell, J. (2012). Subject librarians, perceptions of institutional repositories as an information resource. Online Information Review. 36(2), 261-277.
15
O'Leary, M. (2011). Open library and the gatekeepers. Information Today. 28(9), 22-23.
16
Vernitski, A. (2007). Developing an intertextuality oriented fiction classification. Journal of Librarianship and Information Science. 39(1), 41-51.
17
Ruben, B. D. (1992). The communication–information relationship in system–theoretic perspective. Journal of the American Society for Information Science. 43(1), 15-27.
18
Weiner, S.G. (2003). Resistance to change in libraries: application of communication theories. Portal: Libraries and the Academy. 3(1), 69-78.
19