ORIGINAL_ARTICLE
شبکۀ هم نویسندگی مقالات منتشرشده در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و فصلنامه کودکان استثنایی پژوهشکده استثنایی
هدف: پژوهش حاضر باهدف تحلیل شبکه هم نویسندگی به بررسی روابط و تعاملات نویسندگان 113 مقاله منتشرشده در دو فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی و کودکان استثنایی طی مهرومومهای 1390-1391 پرداخته است. روش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است و با رویکرد تحلیل شبکه هم نویسندگی نویسندگان در دو عنوان فصلنامه روانشناسی افراد استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی و فصلنامه کودکان استثنائی انجامشده است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل کلیه نویسندگانی است که در هر دو فصلنامه موردبررسی طی مهرومومهای 1390-1391 حداقل با یک نویسنده همکاری علمی داشتهاند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار یو سی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو و برای تهیه ماتریسهای هم نویسندگی نیز از نرمافزار صفحه گستر اکسل استفادهشده است. همچنین برای بررسی عملکرد هر یک از نویسندگان دارای تألیف در شبکه، از شاخصهای تحلیل شبکه مانند سنجه درجه، سنجه بینابینی و سنجه نزدیکی استفاده گردیده است. یافته ها: مطالعه نویسندگان دارای حداقل یک مقاله در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی نشان داد که شریفی درآمدی، افروز، کاکوجویباری و مرادی در خوشۀ اصلی (هم نویسندگی) و گلشنی منزه در خوشۀ دوازدهتایی و سیف نراقی در خوشۀ نهتایی مهمترین جایگاه را در شبکه هم نویسندگی پژوهشگران داشتهاند. در فصلنامه کودکان استثنایی نیز میتوان به علیزاده، غباری بناب، کریمی و سعادت در خوشۀ اصلی و علیپور و مهرابی زاده هنرمند در خوشههای دهتایی اشاره نمود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارتباطهای نسبتاً کمی بین گرههای موجود در شبکههای هم نویسندگی دو فصلنامه وجود دارد و ارتباط منسجمی نیز بین خوشههای بزرگ در هر دو فصلنامه وجود نداشته و تراکم شبکه در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی معادل 04/0 و در فصلنامه کودکان استثنایی نیز 06/0 است که در هر دو فصلنامه پایین است و نشان از انسجام اندک شبکههای این دو فصلنامه دارد.
https://jks.atu.ac.ir/article_244_18b0845ddf41813d283ed239f142771f.pdf
2014-12-22
1
17
10.22054/jks.2014.244
تراکم شبکه
شبکۀ هم نویسندگی
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی
فصلنامه کودکان استثنایی
علمسنجی
فریده
عصاره
osareh.f@fosareh.net
1
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
کبری
بابائی
babaei.lib@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
حسنزاده، محمد؛ خدادوست، رضا (1391). ابعاد شبکه هم نویسندگی بینالمللی ایران در حوزه نانو فناوری. فصلنامه سیاست علم و فناوری، (17)، 31-44
1
سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده (1392). بررسی تراکم و اندازه شبکه اجتماعی موجود در شبکه هم نویسندگی مجلات علم اطلاعات. پژوهشنامه پردازشومدیریتاطلاعات. 29(2)، ص 351-372. بازیابی ازhttp//Jipm.irandoc.ac.ir 15/10/92
2
سهیلی، فرامرز؛ عصاره، فریده؛ فرج پهلو، عبدالحسین (زود آیند). تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی هم نویسندگی پژوهشگران علم اطلاعات. پژوهشنامه پردازشومدیریتاطلاعات. بازیابی از http//Jipm.irandoc.ac.ir 15/10/92
3
عصاره، فریده. (1388). نقد و بررسی کتاب همکاری علمی پژوهشی، جامعهشناسی همکاری علمی. کتابماهکلیات. (143)21-23
4
عصاره، فریده؛ باجی، فاطمه (1391). تحلیل شبکۀ هم نویسندگی حوزه علوم اعصاب ایران در سالهای 1996- 2011 با استفاده از رویکرد تحلیل شبکۀ اجتماعی پایگاه وب آو ساینس. پردازشومدیریتاطلاعات بازیابی از http//Jipm.irandoc.ac.ir 20/10/92
5
عرفان منش، محمدامین؛ بصیریان جهرمی، رضا (1392) شبکه هم نویسندگی مقالات منتشرشده در فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی. فصلنامهمطالعاتملیکتابداریوسازماندهیاطلاعات.24.(2) 76-96.
6
Acedo, F. J., Barroso, C., Casanueva, C., Gal.n, J. L. (2006). Co-Authorship in Management and Organizational Studies: An Empirical and Network Analysis. Journal of Management Studies 43 (5), pp.957-983.
7
Cheong, F., Corbit, B. (2009). A social network analysis of the co-authorship network Of the Australian conferences of Information Systems from 1990 to 2006. Paper Presented in the 17th European Conference on Information Systems, Verona, Italy.
8
Erfanmanesh, M., Rohani, V., A. Abrizah, A. (2012). Co-authorship network of scientometrics research collaboration. Malaysian Journal of Library & Information Science 17 (3) , pp.73-93.
9
Guns, R., iu, Y. X., Mahbuba, D. (2010). Q-measures and betweenness centrality in a Collaboration network: A case study of the field of Informetrics .Scientometrics, 87(1) , pp. 133-147.
10
Newman, M. E. J. (2004). Co-authorship networks and patterns of scientific collaboration .Proceedings of the National Academy of Science of the United States of America, 101(1) , pp.5200-5204.
11
Yan, E., Ding, Y., Zhu, Q. (2010). Mapping library and information science in china: A coauthorship network analysis. Scientometrics, 83(1), pp.115-131.
12
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت در کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیتمدرس
هدف این پژوهش، تعیین میزان تسهیم دانش و سطح خلاقیت و تعیین رابطه آنها در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی به بررسی نظر 50 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانههای دانشکدههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس پرداخته است. یافتهها: وضعیت تسهیم دانش در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس نامطلوب است اما خلاقیت کتابداران مذکور در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ضریب همبستگی رابطه تسهیم دانش و خلاقیت با کسب 8/0 نشان میدهد همبستگی و رابطه معناداری میان آنها وجود ندارد. نتیجهگیری: کتابخانهها باید نسبت به بهبود و تقویت تسهیم دانش با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در مسیر رشد علم و دانش گام بردارند، از ترویج و اشتراک اطلاعات و دانش در میان کتابداران حمایت کرده و زیرساختهای لازم برای تسهیم دانش در کتابخانه را فراهم کنند.
https://jks.atu.ac.ir/article_245_77865137617a97f832ff7721a976b22e.pdf
2014-12-22
19
31
10.22054/jks.2014.245
تسهیم دانش
خلاقیت
کتابخانههای دانشگاه تربیت مدرس
کتابداران
مدیریت دانش
ابراهیم
زارعی
ebrahimzarei200@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
مختاری نبی، ابراهیم (1383). تحول نقش کتابداران و متخصصان اطلاعرسانی در مدیریت دانش. ماهنامه ارتباط علمی، 2 (2): 36-41.
1
طرقی، جعفر؛ پاپی، احمد (1385). کتابداران دیروز و مدیران دانش امروز. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 5: 83-89.
2
خوانساری، جیران؛ حری، عباس (1387). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق و ارائه الگوی پیشنهادی. مجله کتابداری، 42(47): 31-62.
3
رحیمی، حمید. (1386). بررسی رابطه بین مؤلفههای مدیریت دانش سازمانی و میزان خلاقیت اعضای هیئتعلمی دانشگاه اصفهان، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاعرسانی نفت، گاز و پتروشیمی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
4
فتحیان، محمد؛ بیگ، لیلا و قوامی فر، فاطمه (1384). نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت، نوآوری. تدبیر، 164: 12-18.
5
فرج پهلو، عبدالحسین؛ خجسته فر، مرجان (1390). کاربرد مدل مطالعه زیرساختهای مدیریت دانش در سازمانها در مراکز اطلاعرسانی: مطالعه موردی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 27(1): 207-231.
6
کشاورزی، علی حسین (1386). موانع و تسهیلکنندههای تسهیم دانش در سازمانها، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 13-14 بهمن، مرکز همایشهای بینالمللی رازی، تهران.
7
نیازآذری، کیومرث؛ بریمانی، ابوالقاسم و حاجی قلیخانی، بیبی سعیده (1390). بررسی نقش مدیریت دانش بر خلاقیت دبیران در مدارس متوسطه.فصلنامهمدیریت، 8(21)، 76-87.
8
نیر، نجمه؛ جوکار، عبدالرسول (1391). رابطهی بین مدیریت دانش و خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز. مدیریتاطلاعاتسلامت، 9(2):224-232.
9
یوسفی، احسان؛ صادق فیضی، جعفر؛ و سلیمانی، محمد (1390). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری (در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناوری مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه). ابتکاروخلاقیت درعلومانسانی،1 (3): 29-51.
10
Davenport, TH & Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organisations Manage what they Know, HBS Press, Boston, MA.
11
Hsiu-Fen, L. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal Of Manpower, 28(3/4), 315-332.
12
Retrieved:http://mapule276883.pbworks.com/f/Knowledgs+sharing+and+firm+inniovation.pdf
13
Hold, C.P..(2007).Knowledge sharing: moving away from the obsession with best practices.Journal of knowledge management, 11(1), pp. 36-47.Retrieved Agust14,2012. URL.http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1595396&show=html
14
. Hong, P. Doll, W. J., Nahm, A. Y., & Li, X. (2004). Knowledge sharing in integrated product development. European journal of innovation management,7(2),102-112 Retrieved: http://scholar.google.com/scholar?q=Knowledge+sharing+in+integrated+product+development&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5#
15
Huysman, M. & de Wit, D. (2000) Knowledge management in practice. In Edwards, J. & Kidd, J. (Eds.) Knowledge Management Conference (KMAC 2000), Birmingham,UK.
16
Sáenz, J., Aramburu, N., & Rivera, O. (2009). Knowledge sharing and innovation performance: a comparison between high-tech and low-tech companies. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 22-36. Retrieved: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1769170&show=abstract
17
Shepard, S. (2000). Telecommunications convergence: how to profit from the convergence of technologies, services, and companies. McGraw-Hill, Inc.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت مدیریت دانشهای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخههای خطی در کتابخانههای ایران و ارائهی یک مدل کاربردی
هدف: این پژوهش باهدف بررسی وضعیت مؤلفههای گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات نسخ خطی، در بخشهای نسخ خطی کتابخانههای ایران بر اساس مؤلفههای مدیریت دانش انجامشده است. روش تحقیق: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) همزمان استفادهشده است. جامعه پژوهش را کلیه بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای سطح کشور که دارای بخش نسخ خطی و کارمند بودهاند، شامل 44 کتابخانه در سطح ایران، تشکیل داده است که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، موردبررسی قرارگرفته و پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیلشده است. یافتهها: نشان میدهد که میانگین بهدستآمده از مؤلفههای گردآوری نسخ خطی 92/37 از 45، سازماندهی نسخ خطی 90/28 از 33، اشاعه اطلاعات نسخ خطی 11/36 از 57، از میانگین مقایسه شده در سطح کمتر و پایینتری قرار دارند. نتایج: نشاندهنده رعایت کم مدیریت دانش در بخشهای نسخ خطی در کتابخانههای ایران در مؤلفههای موردبررسی است. پاسخدهندگان به پرسشنامه و شرکتکنندگان در مصاحبه جملگی بر تهیه دستورالعمل یکسان و وحدت رویه در مؤلفههای گردآوری، سازماندهی اطلاعات نسخ خطی و اشاعه اطلاعات تأکید داشتند و اجرای مدیریت دانش و استفاده از مدلهای آن را ضروری دانستند.
https://jks.atu.ac.ir/article_246_cbae955562ca28230443688cf415919d.pdf
2014-12-22
33
52
10.22054/jks.2014.246
کتابخانههای ایران
مدل
مدیریت دانش
نسخههای خطی
الهه
روحی دل
e.rohidel@ut.ac.ir
1
دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نصرت
ریاحینیا
sara_purriahiyahoo@yahoo.com
2
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی ( تربیت معلم )، تهران، ایران
AUTHOR
فهیمه
باب الحوائجی
f.babalhavaeji@gmail.com
3
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
زهرا
اباذری
abazari391@yahoo.com
4
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
AUTHOR
پریرخ، مهری. (1382). مدیریت دانش: ابزاری برای ایجاد تحول در مدیریت کتابخانهها. فصلنامه کتاب، (56): 112-126.
1
حسنزاده، محمد (1383). نقش کتابداران و اطلاعرسانان در مدیریت دانش سازمانها (با نگاهی به سرفصلهای مقاطع سهگانه علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران). فصلنامه کتاب، 15(59)، ص 101-113.
2
حسنزاده، محمد (1385). بررسی عوامل زیرساختی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
3
------------(1384). مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش: تفاوتها و تشابهها. مجله اطلاعشناسی. 5-6(10)، ص 7-22.
4
خوانساری، جیران (1384). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق وزارت نیرو و ارائه الگوی پیشنهادی پایاننامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
5
خوشبخت، ملیکا (1388). بررسی پراکندگی دادههای کتابشناختی در عناصر بانک نسخ خطی خانه کتاب و. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
6
روحی دل، الهه (1373). فهرست نسخههای عکسی کتابخانه موزه بریتانیا موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد نسخههای خطی. دانشگاه تهران، تهران.
7
روحی دل، الهه (1385). طرح تدوین اصطلاحنامه نسخهشناسی در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران.
8
شریفیان، فریدون (1387). چیستی، خاستگاهها و مبانی نظری پژوهش ترکیبی. فصلنامه پژوهشهای تربیتی و روانشناختی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. 4(1)، ص 81-108.
9
غلامحسین زاده خبیصی٬ زهره (1384). بررسی میزان بهرهگیری از فنآوری اطلاعات در ذخیره و بازیابی نسخ خطی در کتابخانههای ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران. گز نی، علی (1384، 1 و 2 آذر). فرایند تعیین راهبرد دانش سازمانی در نظامهای مدیریت دانایی. مقاله ارائهشده در پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، تهران.
10
مطلبی، داریوش (1389). فناوری اطلاعات در خدمت نسخههای خطی (یادداشت سردبیر). کلیات کتاب ماه، 13(12)، ص 2-3.
11
نازی، ایوب (1389). بررسی وضعیت فهرستنویسی نسخ خطی در ایران و ارائه الگوی مناسب. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
12
نشاط، نرگس (1382). مدیرت دانش (یادداشت سردبیر). اطلاعشناسی 1(1)، ص 3-7.
13
نصر، احمدرضا؛ شریفیان، فیروز (1386). رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی در پژوهشهای تربیتی. فصلنامه حوزه و دانشگاه. 13(52)، ص 7-24.
14
یار محمدی، کبرا (1389). بررسی فهرستنویسی کتب چاپ سنگی ایران و ارائه الگویی مناسب. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات، تهران.
15
یزدان نیا، رضیه (1389). تحلیل محتوای خطمشی دسترسی و ارائه خدمات بخش نسخههای خطی کتابخانههای کشور و ارائه راهکار. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه الزهرا، تهران.
16
Abdelhamid Boujdad,M.& Nieuwenhuysen,P.(2010). Digital access to cultural heritage material: case of the morocan manuscripts. Collection Building, 29(4), pp, 137-141.
17
King, N. (1999). Knowledge management applying manufacturing theory in knowledge-based industries. Management Accounting, 77(3), pp.397-416.
18
Londhe. N.L..Sanjay, K.D, Suresh, K.P. (2011). Development of a digital library of manuscripts: A case study at the University of Pune, India.electronic library and information systems. 45(2), pp.135-148.McGown, Kathleen A.(2000) .Knowledge Management in the Twentyfirst Century: The Role of the Academic librarian. Thesis for phd degree, University of ST. Thomas (ST.Paul).
19
Newcomb. T, (1999). knowledge management: New wisdom or passing fad? journal of knowledge management, 3(4).
20
Perez. E.. (1999). Knowledge management in Library. Database22(2), pp. 75-84.
21
Russell. B.M. (2004).Special Collections cataloging at a Crossroads:A survey of ARL Libraries.The journal of Academic Librarianship. 30(4), pp.294-303.
22
ORIGINAL_ARTICLE
روند پژوهش در حوزه ترجمان دانش
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی روند پژوهش در حوزه ترجمان دانش در پایگاههای اطلاعاتی (ساینس دایرکت، تیلور و فرانسیس، اریک و امرالد) در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی است. روش: روش پژوهش تحلیل محتوا است و در آن به بررسی ترجمان دانش و مطالب مرتبط، در مقالات موجود در 4 پایگاه اطلاعاتی منتخب شامل ساینس دایرکت، اریک، تیلور و فرانسیس و امرالد از 1985 تا 2013 پرداخته است. یافتهها: پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت با 115 مقاله از کل (152)، دارای بیشترین مطالب مرتبط با ترجمان دانش و نیز بیشترین مقاله (92 مقاله) در حوزه پزشکی پیشرو است. باگذشت نزدیک به سه دهه، از آغاز انتشار، مقالههای این حوزه روند صعودی داشتهاند. در حوزه پزشکی موضوعات مرتبط با ترجمان دانش شامل بیماریها، سلامت، آموزش استانداردها و پزشکی مبتنی بر شواهد و در حوزه غیرپزشکی، شامل نظامهای رایانهای، آموزش، هستیشناسی و مدیریت دانش است. نتیجهگیری: توجه به حوزه ترجمان دانش رو به رشد است و باوجود قدمت بیشتری که در حوزه پزشکی دارد، محققان و پژوهشگران سایر علوم نیز به آن علاقهمند شدهاند. بنابراین، بحث ترجمان دانش در همه علوم قابلپیگیری است و میتوان از قابلیتهای آن، برای کاربردی کردن مدیریت دانش در علوم مختلف بهره برد.
https://jks.atu.ac.ir/article_247_44d80ed6e970ba92bd70c332d7234159.pdf
2014-12-22
33
52
10.22054/jks.2014.247
پایگاههای اطلاعاتی
پژوهش
ترجمان دانش
مدیرت دانش
رویا
پورنقی
pournaghi@irandoc.ac.ir
1
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
AUTHOR
لیلا
نعمتی انارکی
lnemati@yahoo.com
2
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
AUTHOR
اسدی لاری، محسن. (1392). ترجمان دانش، راهی برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت. باشگاه خبرنگاران. تاریخ خبر 11 فروردین 1392. بازیابی از http://www.yjc.ir/fa/news/4324686
1
بابالحوائجی، فهیمه؛ تاجالدینی، اورانوس؛ نوشین فرد، فاطمه؛ حریری، نجلا.(1392). تدوین ابزار خودارزیابی ترجمان دانش مربوط به پژوهشگران علوم انسانی.تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(1)، 4-64.
2
شارع پور، محمود؛ آزاد ارمکی، تقی. (1380).روند جهانی جامعهشناسی: تحلیلی از اجتماع علمی.پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،(3)، 131-160.
3
صدیقی، ژیلا؛ مجد زاده، سید رضا؛ نجات، سحرناز؛ غلامی، ژاله.(1387). ترجمه دانش و بهرهبرداری از نتایج پژوهش. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران.
4
صدیقی، ژیلا؛ مجد زاده، سید رضا؛ نجات، سحرناز؛ فتوحی، اکبر؛ شهید زاده، علی؛ غلامی، ژاله؛ یونسیان، مسعود؛ رشیدیان، آرش؛ مسگر پور، بیتا؛ اعتمادی، آرش؛ یزدانی، کامران. (1386). طراحی مدل «ترجمه دانش» جهت بهرهگیری از نتایج پژوهش فصلنامه پایش، 7، 35-47.
5
فضلی، فرزانه (1390). بررســی فرایند ترجمان دانش در علوم کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
6
نجات، سحرناز؛ صدیقی، ژیلا؛ غلامی، ژاله؛ مجد زاده، سید رضا.(1387). خودارزیابی انتقال دانش در مؤسسات پژوهشی (کاربردی کردن مدل ترجمه دانش). فصلنامه پایش،(3)، 259-268.
7
یزدی زاده، بهاره؛ مجد زاده، سید رضا. (1388). مروری کوتاه: چگونه می توان بهره برداری دانش حاصل از پژوهش را از طریق مجلات علوم پزشکی افزایش داد؟. نشریه پرستاری ایران; 22 (61)، 94-95.
8
Bryar, S. Closs, J., Baum, G., Cooke, J., Griffiths, J., Hostick, t., Kelly, S., Knight, S., Marshall, K., & Thompson D.(2003). The Yorkshire BARRIERS project: diagnostic analysis of barriers to research utilization, International Journal of Nursing Studies, 40,pp. 73–84.
9
Canadian Institute of Health Research.(2006). Adapted from Canadian Institute of Health Research. About Knowledge Translation. Retrieved January 9, 2014, from http://www.cihr-irsc.gc.ca/e/29418.html
10
Davidoff, F., Haynes, B., Sackett, D., et al. (1995). Evidence based medicine: a new journal to help doctors identify the information they need, BMJ, 310,1085-8.
11
Davies, H., Nutley, S. and Walter, I. (2008). Why ‘knowledge transfer’ is misconceived for applied social research”, Journal of Health Services Research and Policy, 13(3),pp. 188-190.
12
Denis, J.L., Lehoux, P., Hivon, M., Champagne, F. (2003). Creating a new articulation between research and practice through policy? The views and experiences of researchers and practitioners, J Health Serv Res Policy, Oct; 8 Suppl 2,pp. 44-50.
13
Dickinson, H.(2010). If partnership is the answer then what is the problem? English health and social care partnerships and service user outcomes, paper presented at the 7th Biennial Conference of the Organisational Behaviour in Health Care (OBHC) conference, University of Birmingham, Birmingham, April 11-13.
14
Edenius, M., and Borgerson, J.(2003). To manage knowledge by intranet, Journal of Knowledge Management,7(5),pp. 24-36.
15
Estabrooks, C.A., Floyed, J.A., Scott, F.S., and O’Leary, K.A.(2003). Individual determinants of research utilization: a systematic review, Journal of Advanced Nursing, 43(5),pp. 506– 550.
16
Fiol, C.M., & Lyles, M.A.(1985). Organizational Learning, The Academy of Management Review,10(4),pp. 803-813.
17
Fukuyama, F. (1995).Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity, New York: The Free Press.
18
Goh, S. C.(2002). Managing effective knowledge transfer: an integrative framework and some practice implications, Journal of knowledge Management, 6(1),pp. 23-30.
19
Gottschalk, P., Khandelwal, V. (2003). Determinants of knowledge management technology projects in Australian law firms, Journal of Knowledge Management, 7(4),pp. 92-105.
20
Klassen, T.P., Jadad, A.R., & Moher, D. (1998).Guides for reading and interpreting systematic reviews, Arch Pediatr Adolesc Med, 152,pp. 700-4.
21
Landry, R., Lamari, M. & Amara, N.(2003). The Extent and Determinants of the Utilization of University Research in Government Agencies, Public Administration Review, 63(2),pp. 192–205.
22
Lane, J.P., Rogers, J.D.(2011). Engaging national organizations for knowledge Translation: Comparative case studies in knowledge value mapping. Implementation Science. 6(106),pp. 1-13
23
Langer A. (2000). What are the links between research and policy?. Popul Briefs, Jun; 6(2),pp. 4.
24
Lenfant, C., Shattuck, L.(2003). Cinical research to clinical practice-lost in translation?. N Engl J Med, 349(9),pp. 868-74.
25
Lindvall, K., Rus, I., and Sinha, S. (2003).Software systems support for knowledge management, Journal of Knowledge Management, 7(5),pp. 137-50.
26
Majdzadeh R, Sadighi J, Nejat S, Mahani, Shahidzade A, Gholami J.(2008). Knowledge translation for research utilization: design of a knowledge translation model at Tehran University of Medical Sciences. J Contin Educ Health Prof, 28,pp. 270-7.
27
Martin, G.P., Currie, G. and Finn, R.(2009).Reconfiguring or reproducing intra-professional boundaries? Specialist expertise, generalist knowledge and the ‘modernization’ of the medical workforce, Social Science & Medicine, 68 (7),pp. 1191-1198.
28
O’Dell, C. and Grayson, J. C. (1998). If only we knew what we know, New York: The Free Press.
29
Santesso, N., and Tugwell, P. (2006). Knowledge Translation in Developing Countries, J Contin Educ Health Prof, 26(1),pp. 87.
30
Skyrme, D. and Amidon, D.(1997).The Knowledge Agenda, The Journal of Knowledge Management, 1(1),pp. 27-37.
31
Thompson G.N., Estabrooks C.A. and Degner L.N. (2006).Clarifying the concepts in knowledge transfer: a literature review, Advanced Nursing, 53(6),pp. 691-701.
32
Tyler, T.R. and Kramer, R.M. (1996). Whither trust?, in Tyler, T.R. and Kramer, R.M. (Eds), Trust in Organizations: Frontiers of Theory and Research, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
33
Weiss, C.H. (1979). The Many Meanings of Research Utilization, Public Administration Review, 39,pp. 426-31.
34
Young, J.(2005). Seminar Overview: Knowledge Translation. at: www.odi.org.uk/rapid/events/UoO/docs/CHSRF_CIHR_Internship,. _Talk_June_06.ppt [accessed 2014].
35
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات بر اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت
هدف: هدف پژوهش، ارزیابی میزان تأثیر ابزارهای فناوری اطلاعات در اجرای مدیریت دانش در بانک تجارت است. روش: روش پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ازنظر هدف، کاربردی بوده که بر اساس نظرات 75 کارشناس از بانک تجارت، انجامگرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی 34 سؤالی بود که با نرمافزار آماری SPSS20 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش آمار توصیفی- استنباطی با آزمون T یک نمونهای استفاده شد. یافتهها: میان ابزارهای فناوری اطلاعات در تولید و کسب دانش، ذخیره و پردازش، اشتراک و به کارگیری دانش، رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات نظیر اتوماسیون اداری، اینترنت، سامانههای نظام پیشنهادها، پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و جز آن، در اجرای بهتر فرایند مدیریت دانش مؤثر است
https://jks.atu.ac.ir/article_248_5ad5b3ff1dbe1bb3096c1e6c612a80a4.pdf
2014-12-22
73
90
10.22054/jks.2014.248
ابزارهای فناوری اطلاعات
بانک تجارت
فناوری اطلاعات
مدیریت دانش
قاسم
آزادی احمدآبادی
azadi_gh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا
آزادی احمدآبادی
azadizahra25@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه قزوین، قزوین، ایران
AUTHOR
اکرم
آزادی احمدآبادی
azaditina90@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه قزوین، قزوین، ایران
AUTHOR
آزادی احمدآبادی قاسم؛ آزادی احمدآبادی، اکرم (1388). فناوری اطلاعات در مدیریت دانش: کاربردها و تأثیرات. ماهنامه تدبیر، شماره 211، 55-60.
1
تارخ، محمدجعفر؛ میرزایی، رحمت؛ الوندی، نغمه. (1390). بررسی نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در پیادهسازی اثربخش سیستمهای مدیریت دانش با استفاده از تکنیک تحلیل شکاف (مطالعه موردی: شرکت ایرانخودرو). نشریه بینالمللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، 22 (4).
2
تقی زاده، ابراهیم (1385). بررسی تأثیر سیستم فناوری اطلاعات بر اثربخشی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
3
جعفری مقدم، س. (1382). مستندسازی تجربیات مدیران (از دیدگاه مدیریت دانش). تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول.
4
رادینگ، الن (1386). مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمدحسین لطیفی، تهران: سمت.
5
فتاحی، رحمتالله (1381). از اطلاعات به دانش: رویکردی نو به کارکردهای کتابخانه در عصر فناوری نوین. در مجموعه مقالات ششمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (یزد:16-18 بهمن 1381). تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی، ص 15-342.
6
مختاری، حیدر؛ یمینی فر، موسی. (1383). از داده تا دانش و از مدیریت داده تا مدیریت دانش: مروری بر متون. فصلنامه کتاب، 15 (3)،13 -23.
7
سبحانی، یزدان؛ هنری، حبیب؛ شهلایی، جواد؛ احمدی، علیرضا (1392). رابطه فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون ورزشی. فصلنامه ورزشی، 17،55 -73.
8
Akiyoshi, M. (2008).Knowledge sharing over the network, thin solid film. Proceedings of 2nd International symposium on the manipulation of advanced smart Materials, 517(4) pp. 1512-1514.
9
Blacker, F. (1995). Knowledge, Knowledge work and organization. Organization studies, 16, pp.1021-1046.
10
Brown, J.S. (1998). Organizing knowledge.California management review. 40(3), pp. 90- 111.
11
Bock, G. & Marca, D. (1995). Designing Groupware. New York: McGraw-Hill.
12
Davenport, T.H. Delong, D.W. Beers, M.C. (1998). Successful knowledge management projects. Sloan knowledge review, winter, 32(2), pp. 43-57.
13
Carvalho, Rodrigo Baroni de & Ferreira, Marta Ara ْ jo Tavares. (2001). A Proposal of Taxonomy for Knowledge Management Tools. Online available in: www.iamot.org/conference/index.php/ocs/7/paper/viewFile/860/309
14
McDermott, R. (1999). Why Information Technology inspired. California Management Review. 41, pp. 103-117.
15
Miles,G. (1998). Some Conceptual and Research Barriers to the Utilization of knowledge. California management Review. 4(3), pp. 281-288.
16
Milton, N. et al. (1999). Towards a knowledge technology for knowledge management. International Journal of Human-Computer Studies, 51, pp. 615-641.
17
Mirzaei, R. et al. (2009). Information Technology as a Critical Factor in Knowledge Management system.4th international e-commerce conference in developing countries.
18
Neels, C.J. & Johnson, D. (2010).Information management as an enabler of knowledge management maturity: a sough African perspective. International journal of information management. 30, PP. 57-67.
19
Rviz, J. Merono, A. (2006). Information Technology and Learning: Their Relationship and Impact on Organizational performance in small Business. International Journal of information management, 26(1), pp. 16-29.
20
Tseng, S. M. (2008).The effects of information technology on knowledge management systems. Expert systems with applications, 35, PP. 150-160.
21
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه کتابداران درباره زیرساخت فناوری در به کارگیری مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل
هدف: بررسی وضعیت زیرساخت فناوری در سه حوزه مدیریت دانش (گردآوری و ذخیرهسازی منابع، سازماندهی منابع و اشاعه منابع دانش) در کتابخانههای دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ازنظر کتابداران است. روش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است و با استفاده از پرسشنامه بر روی 30 کتابدار شاغل در کتابخانههای دانشگاه-های سراسری شهرستان بابل صورت گرفته است. یافتهها: میزان استفاده از زیرساخت فناوری در مدیریت دانش کتابخانههای موردبررسی در زمینههای گردآوری و ذخیرهسازی منابع دانش کمتر از متوسط، سازماندهی منابع دانش در حد مطلوب و اشاعه منابع دانش در حد متوسط ارزیابی شد. درمجموع، ارزیابی مدیریت دانش در این سه حوزه را میتوان در حد متوسط ارزیابی کرد. نتیجهگیری: پایین بودن نسبی استفاده از زیرساخت فناوری میتواند به سبب آگاه نبودن کتابداران بهضرورت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در شناسایی و گزینش منابع اطلاعاتی و نیز نداشتن مهارت در استفاده از این فناوریها باشد؛ بنابراین لازم است برای آموزش و آشنایی بیشتر کتابداران با فناوریهای روز دنیا تلاش شود.
https://jks.atu.ac.ir/article_249_3b04df74f37ce603c6ab2290fc2300b3.pdf
2014-12-22
91
101
10.22054/jks.2014.249
دانشگاههای سراسری شهرستان بابل ایران
فناوری اطلاعات
کتابخانههای دانشگاهی
مدیریت دانش
زهرا
رستمی
rostami_17@yahoo.com
1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی،معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
LEAD_AUTHOR
نسیمه
جهانی
nasimehjahani@yahoo.com
2
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، کتابخانه عمومی شهید صالحی بابلسر، بابلسر، ایران
AUTHOR
آزاده
علاقمند
3
مدیر پژوهش آموزشکده فنی و حرفهای سما، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، بابل، ایران
AUTHOR
افشار، ابراهیم؛ نوذری، سودابه (2007). مدیریت دانش دایره المعارف کتابداری و اطلاعرسانی (نسخه آزمایشی). بازیابی 20 آبان 1393، از:
1
http://portal.nlai.ir/daka/Wiki
2
انتهایی، علیرضا (1381). ارائه الگوی پیشنهادی برای مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
3
باواخانی، آناهیتا (1388). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای سازمانی انرژی اتمی ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینهسازی آن. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه الزهراء. تهران.
4
پریرخ، مهری (1385). نقش و کارکرد فرهنگسازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش ازنظر کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی؛ مطالعه موردی، مطالعه تربیتی و روانشناسی. 7(1)، 105-127.
5
خاتمیان فر، پریسا (1386). بررسی وضعیت، شیوهها و عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در سازمان کتابخانهها، موزهها و مراکز آستان قدس رضوی. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد.
6
خوانساری، جیران (1384). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای تخصصی امور برق وزارت نیرو ارائه الگوی پیشنهادی. رساله دکتری کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
7
عطا پور، هاشم (1388). بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر چرخه مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی (مطالعهی موردی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تهران). مجموعه مقالات مدیریت دانش و علوم اطلاعات. تهران: کتابدار.
8
موسوی، مریم؛ محمد اسماعیل، صدیقه (1389). بررسی وضع موجود کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در سازمان کتابخانههای آستان قدس رضوی. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). 2(8)، 73-82
9
Khandelwal, V. Gottschalk, P. (2003). A knowledge management survey of Australian law firms. School of Computing and Information Technology. University of western Sydney. Technical report No. CIT/5/2003.
10
Kwan, M. M. (2003). Process oriented knowledge management: a case study. Journal of the Operational Research Society. 54(2). P. 204
11
Rowley, Jennifer. (2000). Is higher education ready for knowledge management. The International journal of educational management Bradfored.14(1),325
12
White, T. (2004) Knowledge management in an academic library case study: KM within Oxford University Library Services (OULS). IFLA presentation
13
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل استنادی پایاننامههای رشته شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس در سالهای 1389 تا 1390
هدف: هدف پژوهش، تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای سالهای 1389-1390 رشته شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس است. روش: روش پژوهش، تحلیل استنادی است. جامعه آماری، 3688 استناد است. استنادها به روش سرشماری بررسی شدند. در گردآوری دادهها، با مراجعه به سایت کتابخانه، مآخذ پایاننامهها دریافت شد و در تحلیل دادهها از نرمافزار مایکروسافت اکسل 2007، قانون بردفورد و فرمول نیمعمر استفاده شد. یافتهها: به طور میانگین هر پایاننامه به 80 منبع استناد کرده است. 53/56 درصد استنادها به فارسی و 47/43 درصد، لاتین هستند.کتابهای فارسی با 1162 استناد بیشترین و پایاننامههای لاتین با 3 استناد کمترین مقدار استناد را دارند. همچنین پراستنادترین مولفان و منابع، نیمعمر و منابع هسته بر اساس قانون بردفورد شناسایی شدند. همچنین معلوم شد، هر چه تاریخ نشر کتاب به زمان حال نزدیکتر باشد، تعداد دفعات استناد به آن اثر بیشتر نیست. بیشتر از 50 درصد پایاننامهها به پایان نامههای دانشگاه تربیت مدرس استناد کردهاند. نتیجهگیری: در نگارش پایاننامهها بیشتر از منابع فارسی استفاده شده است. منابع و مولفان پراستناد مشخص شده توسط قانون بردفورد می تواند در انتخاب منابع کتابخانه به کارگرفته شود و با توجه به نیم عمر منابع که معیاری برای سنجش تازگی منابع است، میتوان نتیجه گرفت از منابع جدید استفاده نشده است.
https://jks.atu.ac.ir/article_250_b48a74666624f6aab7122909d98179f4.pdf
2014-12-22
103
124
10.22054/jks.2014.250
پایاننامه
تحلیل استنادی
دانشگاه تربیت مدرس
شهرسازی
زهرا
کاظمی شمامی
ketabdaramanat@gmail.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
جلالی دیزجی
dizaji@yahoo.com
2
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
خبیری، محمد؛ بشارتی، مینا؛ آشوری، نرگس؛ رضوانفر، مریم (1390). تحلیل استنادی مآخذ رسالههای دکتری و پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در سالهای 1386 و 1387. فصلنامه مدیریت ورزشی، 9، 109-124.
1
حری، عباس (1381-1385). تحلیل استنادی. در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی(ج. 1، ص 616-620). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
2
رضائیان، فریده؛ عصاره، فریده (1391). تحلیل استنادی پایاننامههای فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. فصلنامه جنتاشاپیر، 3(2)، 361-371.
3
سلطانی، پوری؛ راستین، فروردین (1379). دانشنامه کتابداری واطلاع رسانی. تهران: فرهنگ معاصر.
4
عصاره، فریده (1377). تحلیل استنادی. فصلنامه کتاب، 9(3،4)، 34- 48.
5
عصاره، فریده؛ حیدری، غلامرضا ؛ زارع فراشبندی، فیروزه ؛ حاجی زین العابدینی، محسن (1388). از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها. تهران: کتابدار.
6
مدیر امانی، پروانه (1381-1385). پایاننامه. در دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی(ج. 1، ص 557-558). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
7
موحدپور، الهام (1389). تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 1380-1387. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
8
Gao, S., Yu, W., & Webster, B. M. (2007). A longitudinal investigation into the changing citing behavior of geomatics postgraduate students at Wuhan University, China, 1988–2004: Implications for collection development. Library Collections, Acquisitions, & Technical Services, 31(1), 42-57. doi:10.1016/j.lcats.2006.12.001
9
Vallmitjana, N., & Sabaté, L. G. (2008). Citation Analysis of Ph.D. Dissertation References as a Tool for Collection Management in an Academic Chemistry Library. College & Research Libraries, 69(1), 72-81
10