دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
12
2017
10
23
نقش بهکارگیری دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران با رویکرد مدیریت دانش
1
28
FA
زهرا
اباذری
0000-0001-9398-6590
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
abazari391@yahoo.com
رستا
حدادی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
gh.zade@gmail.com
10.22054/jks.2018.30173.1163
هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.<br />روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.<br />یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد.<br />نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست.
دادهکاوی,دانشگاههای دولتی شهر تهران,عملکرد سازمانی,مدیر کتابخانه,مدیریت دانش
https://jks.atu.ac.ir/article_9172.html
https://jks.atu.ac.ir/article_9172_3dd0219405beca9be117825ef8c70057.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
12
2017
10
23
شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانههای عمومی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران
27
48
FA
محمد
حسن زاده
0000-0002-6175-0855
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
hasanzadeh@modares.ac.ir
سمیه
جعفری باقی آبادی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
jafari.somayyeh@gmail.com
10.22054/jks.2018.31580.1176
هدف از پژوهش حاضر شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانه عمومی در سند چشمانداز و برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای قیاسی بر اساس 12 رسالت کتابخانه عمومی از منظر ایفلا در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشمانداز، برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انجام شده است. بررسی اسناد از یکسو نشان داد که در برخی از بندهای مرتبط با اهداف و رسالت کتابخانه عمومی، بهطور مستقیم به کتابخانههای عمومی اشاره نشده این در حالی است که در حال حاضر برخی از آن بندها توسط کتابخانههای عمومی پیگیری و اجرا میشوند. از سوی دیگر با توجه به رسالت کتابخانه عمومی، میتوان در اسناد بالادستی بندهایی را در ارتباط با اهداف و مأموریتهای کتابخانه عمومی شناسایی کرده و اقدامات لازم در جهت عملیاتی شدن آن بندها توسط کتابخانههای عمومی طراحی و اجرا شود. پژوهش حاضر میتواند تصویری روشن از اهداف کلان فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور مرتبط با کتابخانههای عمومی ارائه کند و ضمن آنکه جایگاه این کتابخانهها را در اسناد بالادستی مشخص مینماید، در صدد شناسایی و تعریف نقشهای جدید برای کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف متنوع فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور است.
اهداف کتابخانه (های) عمومی,برنامه پنجم و ششم توسعه,رسالت کتابخانه عمومی,سند اقتصاد مقاومتی سند چشمانداز,سند تحول بنیادین آموزشوپرورش,سند نقشه جامع علمی کشور,سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور,کتابخانه (های) عمومی
https://jks.atu.ac.ir/article_8526.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8526_952c96cd50b43a7ec16ec3502d67bf06.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
12
2017
10
23
عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای غرب کشور (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه، بوعلی همدان)
49
78
FA
صلاح
سلیمیان
دکترای اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
salahsalimian@yahoo.com
کیومرث
شهبازی
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
k.shahbazi@urmia.ac.ir
10.22054/jks.2018.31121.1167
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای غرب و شمالغرب ایران (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه و بوعلی همدان) است. نمونه مورد بررسی 609 دانشجو در این دو مقطع تحصیلی بود که دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. ضمناً از همه گروههای تحصیلات تکمیلی شامل گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه فنی و مهندسی و گروه کشاورزی در نمونهگیری استفاده شده است. در این پژوهش از روشهای رگرسیون خطی، رگرسیون لاجیت و روش پروبیت با استفاده از نرم-افزار SPSS، برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. در ضمن ضریب آلفای کرونباخ که پایایی پرسشنامه را ارزیابی میکند، در این تحقیق 87/. بود که نشان از پایایی قابل قبولی برای این پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر منفی دانشگاه بر استفاده از اینترنت و تأثیر مثبت گروه تحصیلی، ترم تحصیلی، وضعیت اشتغال و منابع اطلاعاتی بر استفاده از اینترنت است. همچنین آزمون هاسمر- لمشو تأییدکننده مدل ارائه شده است. در نهایت پیشنهاد میگردد مدیریت دانشگاهها، سیاستها و خط مشیهای روشن و عملی را جهت دسترسی و استفاده از اینترنت فراهم نموده و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی طراحی و در جهت عملیاتی شدن آن تلاش نماید تا زمینههای توسعه علمی و از آن طریق توسعه اقتصادی و غیره فراهم گردد.
اینترنت,پروبیت,لاجیت,هاسمر- لمشو
https://jks.atu.ac.ir/article_8460.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8460_00ae79c217076d5c1d057d98bc597b1d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
12
2017
10
23
مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران
79
108
FA
مهتا
باصفا
کارشناس اسناد کتابخانه و موزه ملی ملک، تهران، ایران
basafa.ma2011@gmail.com
فهیمه
باب الحوائجی
0000-0002-0247-6614
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
f.babalhavaeji@gmail.com
مهدی
علیپور حافظی
0000-0002-3113-9887
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
meh.hafezi@gmail.com
10.22054/jks.2018.32934.1190
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. در این پژوهش از رویکرد کمی با روش پیمایشی، توصیفی استفاده شد. جامعه آماری آن 108 نفر از کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی 14 دانشگاه دولتی شهر تهران بود که از بین بیش از 200 نفر از کتابداران شناسائی و به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی پژوهشگر ساخته بود. روایی ابزار، صوری و محتوایی، براساس نظرات متخصصان کتابخانههای دیجیتالی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 883/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t تک نمونه و t گروههای مستقل انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین میانگینها در سختافزار، مهارت کار با انواع پرینترها (44/3)، در نرمافزار، عامل مهارت در تبدیل فرمت فایلها (89/3)، در اینترنت و شبکه، عامل توانایی در بهرهگیری از اینترانت (91/3)، در مجموعهسازی، عامل توانایی در نحوه دانلود منابع و استفاده از دانلود منیجر (77/3)، در پردازش اطلاعات دیجیتالی، عامل بهرهگیری از نظامهای ردهبندی (48/3)، در خدمات دیجیتالی، عامل توانائی در ارائه خدمات بازیابی تعاملی (80/3) و در حفاظت و نگهداری، عامل توانائی در انجام پشتیبان گیری (21/3) است. نتایج پژوهش نشان داد درهیچیک از دانشگاههای موردبررسی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال دانشگاههای دولتی شهر تهران، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
مهارت,مهارتهای فنی,مهارتهای کتابداران,کتابداران دیجیتال,مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال
https://jks.atu.ac.ir/article_9173.html
https://jks.atu.ac.ir/article_9173_bf8cff33720804fe076790f37f5b4def.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
12
2017
10
23
سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لیب کوآل
109
129
FA
علی
جلالی دیزجی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
dizaji@yahoo.com
لیلا
جباری
0000-0002-0374-6364
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
le_jabbari@yahoo.com
10.22054/jks.2018.11861.1158
هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفههای خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. <br />روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیبکوال بوده و دادهها با پرسشنامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش از نمونه 100 نفری جامعهی کاربران گردآمده است. <br />یافتهها: خدمت دریافتی کاربران در همه مولفههای اثر خدمت، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان مکان جامعه پژوهش پایینتر از حداقل انتظار بوده و کاربران ناراضی بودهاند. حداقل انتظار بیشتری برای بهبود اثر خدمت نسبتبه دو مولفه دیگر وجود دارد. کمترین دریافت خدمت و بیشترین نارضایتی سطح دریافت در مولفه کتابخانه بهعنوان مکان بودهاست. بیشترین نارضایتی سطح حداکثر انتظار بهترتیب در مولفههای کتابخانه بهعنوان مکان و کنترل اطلاعات است.<br />اصالت اثر: اولین ارزیابی عملکرد، همگامی با جامعهی، توجیه اقتصادی، رضایت کاربر، و مشتریمداری ارزش پژوهش حاضر است.
ارزیابی کیفیت خدمات,دانشگاه علامه طباطبائی,کتابخانههای دانشگاهی,لیبکوآل
https://jks.atu.ac.ir/article_9174.html
https://jks.atu.ac.ir/article_9174_971d9a73f270687a666fa158a7b49411.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
4
12
2017
10
23
آزادی اطلاعات و سناریوهای آینده
131
157
FA
تکتم
عین الهی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
t.einolahi@yahoo.com
10.22054/jks.2017.21620.1131
<br />در دنیای معاصر، آزادی اطلاعات به عنوان لازمه دموکراسی شناخته شده و اکسیژن مردم سالاری لقب گرفته است. تجربه نشان داده است که حق دسترسی افراد به اطلاعات، به تنوع بیان های رسانه ای منجر شده، امکان بررسی صحت اخبار و اطلاعاتی را که به مردم ارائه می شوند افزایش می دهد.بنابراین، آشنایی اصحاب رسانه با محتوا و ساز و کارهای اعمال حق دسترسی به اطلاعات امری ضروری است.از این رو، آینده پژوهی به عنوان دانشی نوظهور خواهد توانست متخصصان حوزه رسانه و نویسندگان مطبوعات را یاری نمایدتا ضمن مشخص نمودن موانع اصلی آزادی اطلاعات، سازوکارهای عملی بسط و گسترش آن را ترسیم نمایند. در این مقاله، با توجه به روندهای آزادی اطلاعات در کشور، با رویکرد آینده پژوهانه و به روش سناریو نویسی، آینده های مواجهه آزادی اطلاعات در مطبوعات ایران مورد تحلیل قرار می گیرند.سئوال اصلی این پژوهش، بررسی آینده های متصور برای آزادی اطلاعات در مطبوعات است.تحقیق مورد نظر،ترکیبی- اکتشافی است و داده های این مطالعه به روش تحلیل محتوا و پیمایش جمع آوری و تحلیل شده اند.جامعه آماری پژوهش، شامل فعالان در حوزه آزادی اطلاعات و رسانه است. حجم نمونه آماری تحقیق مورد نظر 65 نفراست که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. در این تحقیق به تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فناوری بر روند آزادی اطلاعات پرداخته شده است.با توجه به این عوامل و بررسی شاخص های مربوط به هریک، چهار سناریو برای آزادی اطلاعات در مطبوعات ایران طراحی شده است.
آزادی اطلاعات و حق دسترسی,اطلاعات,آیندهپژوهی,سناریوسازی,مطبوعات
https://jks.atu.ac.ir/article_8573.html
https://jks.atu.ac.ir/article_8573_cfdb5ef8c0a4b0c89c09c02b3424b01f.pdf