دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
7
22
2020
03
20
بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش با استفاده از تکنیک های داده کاوی (مورد مطالعه: اداره آموزش و پرورش شهرستان دورود)
1
24
FA
علی
بهلولی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران، همدان
ali.bohloli@gmail.com
منصور
اسماعیل پور
دانشیار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
esmaeilpour@iauh.ac.ir
علیرضا
اسلامبولچی
0000-0002-7900-0921
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ، همدان، ایران
alireza.slambolchi@gmail.com
10.22054/jks.2020.50545.1294
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهرستان دورود با استفاده از تکنیک های داده کاوی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دورود که تعداد آنها 155 نفر بود. ضریب پایایی پرسشنامه مورداستفاده از طریق آلفای کرونباخ 90/0؛ و از طریق روش دونیمه کردن 69/0 به دست آمد که در هر دو روش مورد تأیید بود. برای تحلیل داده ها از روش های داده کاوی استفاده شد. دقت پیش بینی با استفاده از رافست 7235/0، درخت تصمیم گیری 9525/0، تئوری بیز 985/0، شبکه های عصبی مصنوعی 9835/0 به دست آمد. قوانین توسط الگوریتم ژنتیک، جانسون، هولتس و درخت تصمیم گیری ارائه گردید. بر اساس این قوانین، انتقال دانش، حفظ کارکنان دانش در گرو استفاده مدیران از نظرات و پیشنهادهای کارکنان، نقش بسزا و عمده ای در استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش ایفا م یکنند. این تحقیق از آن جهت دارای نوآوری بود که برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های داده کاوی استفاده می کند. در پژوهش حاضر از بین عوامل زمینه ای، بدون تمرکز روی عاملی خاص و در نظر گرفتن فرضیه ای به بررسی موضوع پرداخته شده است. حفظ کارکنان دانش گر باعث میگردد که تجربیات، مهارت ها و دانش نهفته در این افراد از سازمان بیرون نرود و دیگر آنکه استفاده از دانش و نظرات این افراد و سایر کارکنان سبب ظهور دانش در سازمان می گردد که در پی آن سبب انتقال دانش در سازمان می شود.
داده کاوی,فرهنگ سازمانی,فناوری اطلاعات,مدیریت دانش,نظام دانش
https://jks.atu.ac.ir/article_11009.html
https://jks.atu.ac.ir/article_11009_2433e6a0b7a69dd96a278d6627c3430b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
7
22
2020
03
20
الگوهای هم نویسندگی و روندهای موضوعی پژوهش های علمی ایران و جهان در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش(2001-2020)
25
54
FA
سمیه
جعفری باقی آبادی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
jafari.somayyeh@gmail.com
راضیه
فرشید
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
razieh.farshid@gmail.com
اسماعیل
مصطفوی
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
mostafavi@yazd.ac.ir
10.22054/jks.2020.50690.1299
هدف از پژوهش حاضر تحلیل الگوهای هم نویسندگی روندهای پژوهش و ترسیم نقشه دانش آثار جهان و ایران در حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی توصیفی با رویکرد علم سنجی بود که در آن از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی نویسندگان استفاده شده است. جامعه پژوهش تولیدات علمی حوزه سازماندهی اطلاعات و دانش در وبگاه علم بود. نرم افزارهای هیست سایت، یوسینت و بیب اکسل و جهت تحلیل داده ها و ووس ویور جهت ترسیم نقشه ها استفاده شده است. در دو دهه اخیر 8688 اثر توسط 15139 نویسنده از 110 کشور جهان در وبگاه علم نمایه شده اند. ایران با 79 اثر دارای رتبه 24 بود. آمریکا بیشترین تولیدات را داشت. بیشترین تولیدات جهان و ایران در سالهای 2017 و 2018 بود. در جهان یورلند و لیدزدروف و در ایران علیپورحافظی و کوشا به ترتیب بیشترین تولیدات و استنادات را به خود اختصاص دادند. حوزه علم رایانه بیشترین سهم را در تولید آثار داشت. دانشگاه های ایلینویز و آزاد اسلامی بیشترین مشارکت را داشتند. واژگان بازیابی اطلاعات، رده بندی، فراداده و کتابخانه های دیجیتال بیشترین فراوانی را داشتند. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین زمینه های موضوعی این حوزه علمی در جهان شامل استخراج اطلاعات از شبکه های اجتماعی و کلان داده ها، برچسب گذاری کاربران، آر. دی. ای.، آر. دی. اف.، اف. آر. بی. آر.، کتابخانه های دیجیتال و آرایه شناسی و زمینه های موضوعی این حوزه علمی در ایران شامل اف. آر. بی. آر.، کتابخانه های دیجیتال، بازیابی اطلاعات فازی، هستی شناسی و فضای ابری است. توجه بیشتر به آثار علمی غنی جهانی در ابعاد علمی و فنی در عرصه سیاست گذاری علمی کشور عامل شناسایی روندهای جدید پژوهشی این حوزه در کشور را فراهم میکند.
سازماندهی اطلاعات,سازماندهی دانش,علمسنجی,هم واژگانی,هم نویسندگی,نقشه دانش
https://jks.atu.ac.ir/article_11008.html
https://jks.atu.ac.ir/article_11008_dd1ab9b0006f0ca95beafc11066ecb2e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
7
22
2020
03
20
بررسی قابلیت ها و مزایای رایانش ابری در توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک
55
77
FA
سعید
اسلامی مهدی آبادی
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
saeideslami46@iauyazd.ac.ir
سعید
اسلامی
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
saeedeslami@iauyazd.ac.ir
سید حسن
حاتمی نسب
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
hataminasab@iauyzd.ac.ir
حسین
اسلامی
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد یزد، یزد، ایران
h.eslami@iauyazd.ac.ir
10.22054/jks.2020.50658.1298
هدف مقاله حاضر بررسی قابلیت ها و مزایای رایانش ابری در توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک در صنایع فولاد استان یزد با بهره برداری از روش ترکیبی تصمیم گیری چندمعیاره، محاسبات منطق فازی و روش مدلسازی PLS بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی و کمی) بود و با ابزار مصاحبه و پرسشنامه صورت گرفت. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی صاحب نظر در حوزه موردبررسی و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات شاغل در صنایع فولاد استان یزد بودند که از بین آنها 320 نفر در سال 1398 با ترکیبی از دو روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و تصادفی انتخاب شدند. یافته ها با توجه به محاسبات فازی نشان داد مهمترین معیار در خوشه مزیت رایانش ابری، «کاهش هزینه ها» با 191/0، «خدمت سریعتر به مشتریان» با وزن فازی 120/0 و «برقراری ارتباط با مشتریان» با وزن شبکه ای فازی 096/0 به ترتیب بودند. مهمترین معیار در خوشه قابلیتهای رایانش ابری در توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک نیز، «ذخیره سازی اطلاعات در خدمات ارتباطات الکترونیک» برابر با 123/0 بودند. درنهایت، تحلیل مسیر بین «توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک» و «قابلیت های رایانش ابری» با توجه به بارهای تحلیل عاملی تأییدی برابر با 566/0 و بین توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک و مزیت رایانش ابری برابر با 521/0 حاصل شد. نتایج نشان داد فناوری رایانش ابری با توسعه خدمات ارتباطات الکترونیک صنایع فولاد یزد دارای رابطه و تأثیرگذاری مثبت است.
خدمات ارتباطات الکترونیک,رایانش ابری,روش تصمیم گیری چندمعیاره منطق فازی,مدلسازی
https://jks.atu.ac.ir/article_10931.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10931_6249e75240200c526abe9a0369f1ed5d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
7
22
2020
03
20
تحلیل وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانهای در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر بهره گیری از این قابلیت ها
79
112
FA
سعید
ملک محمدی
0000-0002-7326-8062
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
saeedmalekmohammadi9077@gmail.com
محسن
حاجی زین العابدینی
0000-0003-4226-9377
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
zabedini@gmail.com
فرانک
وکیلی فر
دانشجوی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
faranak.vakilifar@gmail.com
10.22054/jks.2020.49137.1263
هدف پژوهش، شناسایی وضعیت استفاده کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر بهره گیری از این قابلیت ها بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش، پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه به تعداد 45 نفر بوده است که بهصورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده و برای تجزیهوتحلیل داده ها، از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.<strong> </strong>نتایج نشان داد کتابداران از قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای در بخش امانت، خروجی و آماده سازی بیشترین استفاده و در بخش جستجو کمترین استفاده را به عمل آورده اند. کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه، توانایی خوبی در استفاده از قابلیتهای امانت، مدیریت، شبکه، سازماندهی، ورود اطلاعات، خروجی و آماده سازی دارند ولی در بخش جستجو، عملکرد آنها مطلوب نیست؛ بنابراین لازم است آموزش و آگاهی لازم در مورد قابلیتهای این قسمت، به کتابداران ارائهشده و طراحان نرم افزارهای کتابخانه ای نیز با توجه به نیازهای کتابداران، این بخش را موردبازنگری قرار دهند.
قابلیتهای نرم افزارهای کتابخانه ای,کتابخانه های دانشگاهی,نرم افزارهای کتابخانه ای,کرمانشاه,کتابداران
https://jks.atu.ac.ir/article_10930.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10930_4ae175873bb9ea80814171104e20b245.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
7
22
2020
03
20
بازاندیشی در مفهوم شناسی «میان رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران
113
142
FA
علی
ابراهیم پور
0000-0001-5828-0218
پژوهشگر فلسفه اسلامی سطح عالی حوزه علمیه قم / دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران
montazer.mahdy@gmail.com
10.22054/jks.2020.48089.1258
میان رشتگی، رویکردی جدید در عرصه پژوهش، آموزش و طبقه بندی علم است که از منظرهای کاربردی مختلف، ضرورت فراوان دارد، بااین حال، فقر ادبیات نظری آن، از موانع رواج و توسعه آن محسوب میشود تا آنجا که حتی میان رشته ای پژوهان، به ابهام مفهومی خود این اصطلاح، تصریح دارند. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی با بهره گیری از نظریه معاصر استعاره و با استفاده از منابع کتابخانه ای میکوشد با استخراج مؤلفههای اصلی «میان رشتگی»، انگاره ای روشن از مفهوم آن ارائه داده و تاریخچه ادبیات نظری این حوزه نوپدید در ایران را شناسایی و معرفی کرده است. مطابق بررسی این پژوهش، عمر ادبیات رویکرد میان رشته ای و تلفیقی در ایران، همگام با خط مشی گذاری علم در این زمینه، کمی بیش از دو دهه است. موضوع مطالعات میان رشته ای، مسئله ای «پیچیده» بوده و پیچیدگی را میتوان به «مطالعه رفتار سیستم ها» تعریف کرد و راه میان رشتگی از رشته های تخصصی میگذرد. شبکه معنایی «میان رشتگی» متشکل از شش مفهوم «تلفیق و ترکیب»، «استفاده از چند دانش تخصصی»، «دیالکتیک و جمع گرایی پویا»، «موضوع پیچیده»، «فرآیند بودن» و «ارزشافزوده معرفتی داشتن» است. از میان این مؤلفهها، «تلفیق و ترکیب» نقشی محوری و اساسی دارد. بر اساس همین مؤلفه است که طیف میان رشتگی ترسیم میگردد و میان رشته ای نماها از میان رشته ای واقعی تمایز پیدا میکند.
تلفیق,چندرشته ای,سیستم پیچیده,مفهوم شناسی میان رشته ای,میان رشتگی,میان رشته ای
https://jks.atu.ac.ir/article_10944.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10944_7fd7b36be13d211ec4e3239fb0e79fce.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2783-1795
7
22
2020
03
20
بازیابی منابع اسلامی بر پایه فهم معاصر کاربران؛ نگاهی پست مدرن به سازمان دهی و بازیابی دانش اسلامی
143
164
FA
مصطفی
علیمرادی
0000-0002-2432-5091
کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
malimoradi@noornet.net
مهدی
امینی مقدم
0000-0003-2236-1010
دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف گرایش قرآن و متون، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
m-amini@noornet.net
10.22054/jks.2020.50154.1282
سازماندهی دانش که برای دسترسی آسان، دقیق و سریع به محتوای دانش انجام می پذیرد، با استفاده از فراداده های برآمده از واژگان کنترلشده و استاندارد صورت می گیرد. این فراداده های استاندارد حاصل نظر جامعه علمی و متخصصان موضوعی آن علم است. بر پایه رهیافت سنتیِ سازماندهی و بازیابی دانش، میان اطلاعات و دانش و انسان دوگانگی وجود دارد و سازماندهی دانش بهمثابه امری عینی و توصیف های خنثی از یک جهانِ دانشِ از پیش موجود است. در نگاه سنتی، امر ادراکشده، آیینه تمام نمای واقعیت است. این تصور از عینیت گرایی و خنثی بودن، با ظهور اندیشه پست مدرنیسم فرو نشست. در نگاه پست مدرن، امر واقع، حقیقت و دانش بهمثابه امر ساخته و پرداخته شده در جامعه گفتاری خاص است؛ بنابراین نظریه پست مدرن، سازماندهی اطلاعات بهمثابه تعامل فعال انسان با مفاهیم و اطلاعات برای برساختن نظام هایی از سازماندهی دانش است. ازاینروی، قوانین، دستورالعمل ها و استانداردهای سازماندهی اطلاعات کمتری موردتوجه قرار میگیرد و آنچه مهم است پویایی برداشت ها از متون و ازاینروی، پویایی ساختار محتوا و فرایند تفسیری در سازماندهی دانش است. در حوزه علوم اسلامی، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا متون اسلامی، مانند منابع علوم قرآن و علوم حدیث، مبنای احکام شرعی و مبانی اخلاقی و اعتقادی اند و سازماندهی دقیق و درست این منابع، سبب بازیابی درست و درنتیجه احکام درست شرعی، اخلاقی و اعتقادی خواهد بود.
بازیابی اطلاعات,پست مدرنیسم,سازماندهی دانش,علوم اسلامی,مدرنیسم
https://jks.atu.ac.ir/article_10827.html
https://jks.atu.ac.ir/article_10827_413e6ce4ad2b476551321900c5f15888.pdf