TY - JOUR ID - 1092 TI - ردپای نظریه های ارتباطات در علم اطلاعات و دانش شناسی JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - اشرفی ریزی, حسن AU - کاظم پور, زهرا AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشجوی دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 2 SP - 127 EP - 137 KW - علم ارتباطات KW - علم اطلاعات و دانش‌شناسی KW - نظریه‌های ارتباطات DO - 10.22054/jks.2015.1092 N2 - هدف: مطالعه حاضر با هدف شناسایی شباهت­ها، تفاوت­ها و چگونگی کاربرد مفاهیم حوزه ارتباطات در علم اطلاعات و دانش­شناسی انجام شد. روش: مطالعه حاضر مروری نقلی بود و سعی شد تا از منظر نظریه‌های حوزه ارتباطات به مسائل علم اطلاعات و دانش­شناسی نگریسته شود. یافته ­ها: از میان علوم مختلف، کتابداری و اطلاع­رسانی با علوم ارتباطات پیوستگی اجتناب‌ناپذیری دارد. برخی از نظریه­های حوزه ارتباطات ازجمله نظریه کاربری و اقناع، نظریه بینامتنیت، نظریه اجتماعی شدن، نظریه یادگیری اجتماعی، نظریه شناخت اجتماعی، نظریه دروازه­بانی، نظریه اشاعه نوآوری و نظریه برجسته­سازی قابلیت کاربرد در بافت علم اطلاعات و دانش­شناسی را دارند. نتیجه ­گیری: نظریه­های ارتباطات در همه ارکان چهارگانه علم اطلاعات و دانش­شناسی (مجموعه‌سازی، سازمان‌دهی، اشاعه اطلاعات و مدیریت) کاربرد دارند. به نظر می­رسد با انجام پژوهش­های مفصل­تر، می­توان کاربرد سایر نظریه­های حوزه ارتباطات را در علم اطلاعات و دانش­شناسی موردبررسی قرارداد. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_1092.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_1092_5b4913b4a3b2075042d0a41d675e30fa.pdf ER -