TY - JOUR ID - 9224 TI - بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - ادبی فیروزجاه, حسین AU - یمینی فیروز, مسعود AU - یمینی فیروز, مینا AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، واحد پژوهش و آموزش شهرداری آمل، آمل، ایران AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 14 SP - 119 EP - 137 KW - سواد دیجیتالی KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات KW - مهارت‌ها KW - دانشجویان تربیت بدنی KW - دانشگاه شمال DO - 10.22054/jks.2018.36586.1203 N2 - هدف: پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شمال می‌پردازد. روش پژوهش: روش انجام تحقیق حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه‌ی آماری این تحقیق را دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه شمال تشکیل می‌دهند که 120 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی ساده و در دسترس انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته طبق الگوی سواد دیجیتالی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات با توجه به آزمون کولموگروف اسمیرنف و نرمال بودن داده‌های تحقیق از آزمون تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس درسطح معناداری 05/0=α استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد متغیر سواد دیجیتالی بر افزایش سطح علمی دانشجویان تربیت بدنی تأثیرگذار بوده است (001/0= sig). همچنین نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد از بین متغیرهای سواد دیجیتالی، مولفه‌های کاربرد اطلاعات، ابزارها و تعامل آنلاین؛ یافتن اطلاعات و درک تجربیات دیجیتالی به ترتیب بشترین تأثیرگذاری را بر افزایش سطح علمی دانشجویان داشته است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد از لحاظ جنسیت (791/0 = sig) و تأهل (634/0 = sig) نگرش متفاوت و معناداری به سواد دیجیتالی وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد سواد دیجیتالی و تمامی مولفه‌های آن در افزایش سطح علمی دانشجویان تأثیر گذار است و می‌تواند نگرشی‌ مثبت برای دانشجویان در جهت یادگیری ایجاد ‌کند. بنابراین می بایستی این موضوع مورد توجه مسئولین دانشگاه‌ها قرار گیرد و با افزایش فناوری های نوین رویکر علمی جدید را برای دانشجویان ایجاد نمایند. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_9224.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_9224_fad350c6c50b839c272ed0bde7f61489.pdf ER -