TY - JOUR ID - 9527 TI - معادلات ساختاری سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی با به‌کارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی در اداره شهرداری JO - فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی JA - JKS LA - fa SN - 2980-8243 AU - محمودی, عمر AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور مریوان، مریوان، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 5 IS - 16 SP - 47 EP - 81 KW - سرمایه اجتماعی KW - شهرداری مریوان KW - مدیریت دانش KW - هوش عاطفی KW - یادگیری سازمانی DO - 10.22054/jks.2019.35470.1197 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه متغیرهای سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی با به‌کارگیری مدیریت دانش و هوش عاطفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شهرداری شهر مریوان است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمع‌آوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانه‌ای و برای گردآوری داده‌های پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از خبرگان و به طریق محتوایی و پایایی آن‌ها از طرق آزمون آماری آلفای کرونباخ تائید شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش با مقادیر 0.071RMSEA=؛. 2.78 = / Df و 511.98 Chi-square = به‌صورت مناسب برازش شده است. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش و میزان روابط متغیرهای پژوهشی از قسمت t-value خروجی لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش (5.17) و هوش عاطفی (3.27) مثبت و معنادار و رابطه مدیریت دانش با یادگیری سازمانی (9.49) رابطه هوش هیجانی با یادگیری سازمانی (5.25) معنادار و مثبت ولی رابطه سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی (0.75-) غیر معنادار بود و تائید نشد. به‌علاوه نتایج پژوهش بیانگر آن بود سرمایه اجتماعی به‌صورت مستقیم باعث ایجاد یادگیری سازمانی نمی‌شود ولی با دخالت متغیرهای مدیریت دانش و هوش عاطفی رابطه میان آن‌ها به‌صورت مثبت تعدیل‌شده است. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که سرمایه اجتماعی با بهره‌گیری از مدیریت دانش و هوش اجتماعی منجر به یادگیری سازمانی می‌شود. UR - https://jks.atu.ac.ir/article_9527.html L1 - https://jks.atu.ac.ir/article_9527_683fa732a36e3b31d927e8b62584e5bf.pdf ER -