2024-03-29T10:54:14Z
https://jks.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1767
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2980-8243
1397
5
17
تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
شهاب
بهرامی
هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود که به لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت میدانی در جامعه آماری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد 965 نفر تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 276 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی فرجی (1389)، مدیریت دانش همتی (1389) و ظرفیت سازمانی مقیمی (1390) استفاده شد و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی به ترتیب (82/0، 80/0، 78/0) به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش و ظرفیت سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری داشته است. مدیریت دانش نیز اثری مثبت و مستقیم بر ظرفیت سازمانی داشته است. درنهایت نتایج حاصل از مدل پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بهواسطه مدیریت دانش بر ظرفیت سازمانی تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطورکلی یافتههای پژوهش بیانگر اهمیت نقش سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش بر ارتقای سطح ظرفیت سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان است؛ بنابراین پیشنهاد میشود که وزارت ورزش و جوانان با استفاده از برنامههای دانشمحور و مدیریت آنها و تبدیل کارکنان به سرمایههای اجتماعی موجبات افزایش و تقویت ظرفیت سازمانی کارکنان را فراهم کند
سرمایه اجتماعی
ظرفیت سازمانی
مدیریت دانش
وزارت ورزش و جوانان
2019
01
21
1
18
https://jks.atu.ac.ir/article_9646_bbc7cee27c9fc4500162e62c84a6be93.pdf
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2980-8243
1397
5
17
تحلیل محتوایی نشر دانش در سه فصلنامه حوزه مدیریت فنآوری و نوآوری
آیدین
اصغرزاده کرمشاهلو
علی
غلام زاده
سعید
اصغرزاده کرمشاهلو
هدف: این مقاله به تحلیل محتوای نشر دانش در سه فصلنامه اصلی حوزه مدیریت فنآوری و نوآوری که شامل فصلنامه سیاست علم و فنآوری، فصلنامه مدیریت نوآوری و فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، در طی پنج سال انتشار فصلنامهها از سال 1392 تا 1396 پرداخته است. در این مقاله، ویژگیهای اصلی فصلنامه و مقالهها چاپشده در آن و همچنین ویژگیهای محتوایی اعم از مفاهیم و موضوعات مقالهها به همراه طرح کلی در اختیار پژوهشگران این حوزه دانشی قرار دهد. روش: تحلیل محتوا با رویکرد کیفی، در بخش نخست به بررسی جریان دانشی و دستهبندی موضوعی مقالات هریک از سه فصلنامه و مقایسه آنها با یکدیگر؛ و در بخش دوم به تحلیل حوزه صنعتی که به آن پرداخته شده و روایی و پایایی بر اساس اعتماد و اعتبار مقالات است. یافتهها: بررسیها نشان داد که سه فصلنامه ذکرشده در این سالها به موضوعات مختلف این حوزه پرداخته و خوشههایی که هرکدام از فصلنامهها درمجموع بیشتر از سایر فصلنامهها به آن پرداخته بودند به این شکل بود که در فصلنامه سیاست علم و فنآوری آموزش عالی، سیاست و اقتصاد؛ در فصلنامه مدیریت نوآوری مدیریت نوآوری، مدیریت دانش و استراتژی؛ و در فصلنامه مدیریت توسعه فنآوری، مدیریت فنآوری، صنعت و تکنولوژی بیشتر مورد نشر قرار گرفته بود.
: تحلیل محتوایی
جریان دانشی
علمسنجی
مدیریت فنآوری
ویژگی محتوایی
2019
01
21
19
37
https://jks.atu.ac.ir/article_9667_b42251768246e31d1b861eb479616475.pdf
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2980-8243
1397
5
17
شناسایی پارامترهای موفقیتآمیز پیادهسازی انواع فناوریهای مجازیسازی در مراکز داده سازمانها
نیرسادات
سیدعلی
اسدالله
شاه بهرامی
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از انواع فنآوری مجازیسازی در مراکز داده برحسب نیاز سازمانها به بررسی فعالیتهای گسترده سازمانها در پیادهسازی انواع مجازی سازها و مطالعه موردی شرکت کیسون میپردازد؛ بنابراین ازنظر هدف، یک پژوهش کاربردی محسوب میشود. روش: همچنین با توجه به اینکه در این پژوهش از روشهای مطالعه کتابخانهای و نیز روشهای میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، میتوان گفت این پژوهش بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. بدین معنی که ابتدا با بررسی ادبیات موجود، معیارها و شاخصهای پژوهش شناساییشده و بر اساس آن، فرضیات تحقیق تدوین شدهاند. متناسب با فرضیات، مدل مفهومی تحقیق توسعه داده شده و برای گردآوری دادهها نیز از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. درنهایت برای آزمون فرضیات تحقیق، از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده خواهد شد. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزارهای EXCEL، SPSS و LISREL صورت گرفته است. نتیجهگیری: این پژوهش به شناسایی عوامل کلیدی برای اجرای سیستمهای مجازیسازی از دیدگاه متخصصان فناوری اطلاعات پرداخته است. در این مطالعه تأثیر هفت عامل شامل: کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، تسهیل در مدیریت و نگهداری، کاهش هزینه، سهولت پیادهسازی، آزمایش و توسعه، ادغام منابع و اجماع سارمانیموردبررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که تمامی عوامل موردبررسی، تأثیر مثبت و معناداری بر موفقیت پیادهسازی فناوری مجازیسازی دارند.
فاکتورهای کلیدی
فناوری مجازیسازی
فناوری اطلاعات
محاسبات رایانهای
مراکز داد
2019
01
21
39
66
https://jks.atu.ac.ir/article_9636_0f55355683b628cb48191861ba60ca35.pdf
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2980-8243
1397
5
17
وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی بر اساس متغیرهای جمعیتشناختی
لیلا
خلیلی
فائقه
محمدی
هدف این پژوهش مطالعه وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی بوده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی به روش پیمایشی انجام شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، خرده مقیاس اعتیاد به شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه ارسلان و کریک (2013) بود. جامعه آماری پژوهش، 4771 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 368 مورد بود که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. بر اساس آزمون پیرسون، رابطه بین وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی با اطمینان 99 درصد مثبت و معنادار بود. بر اساس آزمون تی مستقل تفاوت معناداری در میانگین وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی برحسب نوع اقامت آنان (زندگی با خانواده و خوابگاه) وجود داشت. بر اساس آزمون تحلیل واریانس وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی برحسب حوزه تحصیلی با اطمینان 95 درصد معنادار بود. وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی در حد متوسط بود. دانشجویانی که استفاده روزانه بیشتری از اینترنت و شبکههای اجتماعی داشتند، وابستگی بیشتری نیز به این شبکهها نشان دادند. وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با سطوح پیشرفت تحصیلی متفاوت، تقریباً مشابه بود. وابستگی به شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان ساکن در خوابگاه و دانشجویان حوزه علوم انسانی بیشتر بود.
دانشجویان
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
شبکههای اجتماعی
وابستگی
متغیرهای جمعیتشناختی
2019
01
21
67
89
https://jks.atu.ac.ir/article_9635_937d55287b403a6e3da98106992d0727.pdf
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2980-8243
1397
5
17
عوامل مؤثر بر استفاده از منابع الکتریکی و چاپی در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد اسلام کرمانشاه
محمود
مرادی
صالح
رحیمی
فروزان
کرمی
هدف: هدف این پژوهش، تعیین میزان استفاده از منابع الکترونیکی و چاپی و عوامل مؤثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه بوده است. روششناسی: این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رازی و آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی 96-95 بود که تعداد آنها 35014 نفر و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شده است و آزمونهای آماری توصیف، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی کا اسکوار، واریانس، وآنالیز واریانس بکار گرفته شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 45/63 درصد دانشجویان از منابع الکترونیکی و 55/36 درصد از منابع چاپی. استفاده کردهاند. از بین منابع الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی با 6/92 درصد بیشترین و میزان استفاده از منابع الکترونیکی در حد خیلی زیاد و منابع چاپی در حد متوسط ارزیابی شدهاند. میزان برآورده شدن نیازهای اطلاعاتی توسط پایگاههای اطلاعاتی با میانگین 66/4 در بالاترین سطح قرار دارد و وبسایتها با میانگین 37/2 دارای کمترین سطح در برآورده کردن نیاز اطلاعاتی دانشجویان قرار دارد. دسترسی به اطلاعات در کمترین زمان (4/88 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و تأثیرات مخرب بر چشم و مغز (9/58 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع الکترونیکی بودند. اطلاعات صحیح و معتبر (1/62 درصد)، مهمترین عامل ترغیبکننده و وقتگیر بودن فرایند جستجو و امانت (8/61 درصد)، مهمترین عامل بازدارنده استفاده از منابع چاپی بودند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که باوجوداینکه استفاده از منابع الکترونیکی به دلیل مزایایی که دارند، نسبت به منابع چاپی بیشتر است، اما منابع چاپی همچنان به میزان قابلتوجهی مورداستفاده قرار میگیرند، بنابراین منابع الکترونیکی نمیتوانند بهطور کامل جایگزین منابع چاپی شوند، بلکه بهعنوان مکمل همدیگر مورداستفاده قرار میگیرند.
پایگاههای اطلاعاتی
منابع الکترونیکی
منابع چاپی
منابع کتابی
2019
01
21
91
124
https://jks.atu.ac.ir/article_9634_7327ceb71a46967c98c4ff47528a12a5.pdf
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی
2980-8243
2980-8243
1397
5
17
کشف دانش و کاربرد آن در اینترنت اشیاء
کیوان
برنا
فرهاد
فتحی
عصمت
مومنی
اینترنت اشیاء، به طور چشمگیری زندگی ما را در آیندهای نزدیک تغییر خواهد داد و بسیاری از ناممکنها را ممکن خواهد ساخت. حجم عظیم دادهی تولید شده یا گرفته شده توسط تجهیزات اینترنت اشیاء ، حاوی اطلاعات ارزشمند و قابل استفاده است. با رواج دستگاههای توسعه یافته فناوری بیسیم مانند بلوتوث، شناسایی با فرکانس رادیویی (RFID)، Wi-Fi، و خدمات داده برروی تلفن و همچنین سنسور و محرک و نودهای تعبیه شده در وسایل، شبکه های حسگر بی سیم، اینترنت اشیاء مراحل ابتدایی خود را پشت سر گذاشته و در آستانه تبدیل اینترنت ایستای کنونی، به اینترنت کاملاً یکپارچه در آینده است. کشف دانش از طریق داده کاوی و متن کاوی نیز بدون شک نقش زیادی در زمینه هوشمندسازی سیستم ها و در نتیجه ارائه خدمات و محیط مناسب برای ارائه خدمات خواهد داشت. همچنین از روش های داده کاوی برای خوشه بندی تجهیزات در شبکه های حسگر بی سیم و تعیین سرخوشه استفاده بسیاری میشود. در این مقاله به معرفی اینترنت اشیاء، معماری، کشف دانش ، نقش وکاربرد داده کاوی و متن کاوی در این حوزه پرداخته شده است.
اینترنت اشیاء
کشف دانش
داده کاوی
متن کاوی
دادههای حجیم
2019
01
21
123
156
https://jks.atu.ac.ir/article_9665_8864291d70107709ea7850a4edc252f3.pdf