دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723Examining the Role of Knowledge Management in Assessing Priorities for Human Resourcesبررسی نقش مدیریت دانش در اولویتبندی منابع انسانی321160510.22054/jks.2015.1605FAمحمدعلیسرلکاستاد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانآرزوکشاورزدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانالهامکشاورزدانشجوی دکتری، گروه مدیریت؛ دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20140907In this study, staffing levels (general employees, key employees, senior management), according to the following criteria areas of knowledge management, five areas of knowledge management (data, information, knowledge, wisdom, employees or personnel) using fuzzy hierarchical analysis to maximize knowledge management in project-orientation companies (Pars Aviation Development Investment Company (PADICO), Septa Management Engineers Consulting and AVA BEHBOOD engineering Services Company) have been prioritized.<strong> Methodology</strong>: FHAP hierarchical analysis method was used to analyze the data. The fuzzy analytic hierarchy process using Chang’s extent analysis technique is used as the main statistical method of this study. Statistical populations are masters and experts of project-orientation Company. 13 experts participated in this research. Main tools in this research are documents and questionnaire. <strong>Findings</strong>: According to response which are presented by decision-maker group, we concluded that final arrangement in the importance of knowledge management criteria is that data are on the first priority with the high weight difference and wisdom, personnel, knowledge, and information are on the next priority. In comparison of 6 regarding data criterion, it is obvious that analyzing customers’ opinions is on the first priority. In comparison of 6 elements regarding information criterion in which informational coordination and integration within organization is on the first priority. In the comparison of 6 elements regarding knowledge criterion, in which amount of knowledge application development in the organization is on the first priority. In comparison of 6 elements regarding wisdom criterion, Innovation competencies in personnel is on the first priority. In comparison of 6 indexes regarding personnel criterion, the <strong>هدف</strong>: در این پژوهش، سطح نیروی انسانی (کارکنان عادی، کارکنان کلیدی، مدیران ارشد)، با توجه به زیر معیارهای حوزههای مدیریت دانش و حوزههای پنجگانه مدیریت دانش (داده، اطلاعات، دانش، خرد، کارکنان) با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی باهدف بیشینهسازی مدیریت دانش در شرکتهای پروژه محور (شرکت گسترش هوانوردی پارس یا پادیکو، شرکت مهندسی سپتا و شرکت خدماتی مهندسی آوا بهبود) اولویتبندی شدهاند. <strong>روش</strong>: برای تحلیل اطلاعات بهدستآمده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) استفاده میشود. روش تحلیل توسعهای چانگ مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق عبارت بود از کارشناسان خبره شرکتهای پروژه محور که تعداد آنها بالغبر 12 نفر بود و ابزار گردآوری دادهها، اسناد و پرسشنامه بود. <strong>یافته ها</strong>: با توجه به پاسخهایی که بهوسیله گروه تصمیمگیرنده ارائه شد. نتایج نشان داد که ترتیب نهایی اهمیت معیارهای مدیریت دانش به این صورت بود که داده با اختلاف وزنی فاحش در اولویت نخست قرار دارد و خرد، کارکنان، دانش ، اطلاعات در اولویت بعدی قرار میگیرند. در مقایسه 6 شاخص، با توجه به داده، مشخص شده است که تحلیل نظر مشتریان در اولویت نخست قرار میگیرد، در مقایسه 6 شاخص با توجه به اطلاعات مشخص شده است که هماهنگی و یکپارچهسازی اطلاعاتی در درون سازمان در اولویت نخست قرار میگیرد.https://jks.atu.ac.ir/article_1605_8b030f00b8cfe53713d3fe92c1e0cb59.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723Mapping co-authorship network and scientific collaborative coefficient of Iranian researchers in the field of aerospace in the Science Citation Index to 2014ترسیم شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم تا 2014 میلادی23421606FAگلنساگلینی مقدماستادیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0815-1298پروینطاهریکارشناسی ارشد علمسنجی، کتابدار کتابخانه عمومی پیامبر (ص) تهران، تهران، ایرانJournal Article20141104<strong>Purpose</strong>: This study is set to map co-authorship network and scientific collaborative coefficient of Iranian researchers in aerospace science in the Science Citation Index till 2014. <strong>Method</strong>: Scientometric methods were used to do the study and the following software applied for data analysis: HistCite, VOSviewer, Pajek, UCI net, and Excel. Out of 2501 articles in aerospace sciences were found in the Science Citation Index with affiliation to Iranian universities and institutions. <strong>Results</strong>: Results showed that 67.45 percent of the articles were written with collaboration at the national level, 32.55 percent at regional level and 4.42 percent of the articles were written with collaboration at the international level. Top Iranian universities and institutions were Sharif University of Technology, Shiraz University, Tehran University and the Institute for Research in Fundamental Sciences, respectively. <strong>Conclusion:</strong> Maximum of research productions was produced with the United State of the America. Analysis of collaborative coefficient showed collaborations with countries such as the United Kingdom, Italy, German and France. Mean of collaborative coefficient was 0.43 during the research. Authors’ typology showed 88 percent of articles were written by two authors and 16.39 percent of the articles were written by three authors<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت شبکه هم نویسندگی و ضریب همکاری علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه هوافضا در نمایه استنادی علوم از ابتدا تا پایان سال 2014 میلادی است. <strong>روش: </strong>پژوهش از نوع کاربردی و با کمک روشهای علمسنجی انجام شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای وی او اس ویوور، پاژک، یو سی نت، هیست سایت و اکسل استفاده شد.<strong> یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد که از کل 2501 مقاله نمایه شده، 45/67 درصد با همکاری در سطح ملی، 24/4 درصد با همکاری در سطح منطقهای و 55/32 درصد با همکاری در سطح بینالمللی تولید شدهاند. برترین دانشگاهها و پژوهشگاهها به ترتیب دانشگاه صنعتی شریف، شیراز، تهران و پژوهشگاه دانشهای بنیادی بودند.<strong> نتیجهگیری: </strong>ازنظر کشورهای همکاری کننده، ایالاتمتحده آمریکا در رتبه اول قرار گرفت ولی با توجه به ضریب همکاری بین نویسندگان، به ترتیب کشورهای انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه بالاتر از ایالاتمتحده آمریکا قرار گرفت. میانگین ضریب همکاری علمی بین نویسندگان در طول 41 سال، 43/0 به دست آمد. بیش از 88 درصد از مقالات، الگوی دو نویسندهای (27/35 درصد) و سه نویسندهای (39/16 درصد) داشتهاندhttps://jks.atu.ac.ir/article_1606_80c35936757ca2c4efba0af4d003a143.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723The Effect of syntax on the indexing & ranking of Metadata Records by the Web Search Engine: a Comparative Study on MARCXML and DCXML Metadata Recordsبررسی تأثیر بستر نحوی بر نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای توسط موتورهای کاوش وب: مقایسه پیشینههای فرادادهای مارک 21 و هسته دوبلین43591729FAفهیمهباب الحوائجیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران0000-0002-0247-6614سیدمهدیطاهریاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-3305-5986زهراآقاعابدیکارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20141212<strong>Purpose</strong>: The aim of this research was to find out the status of indexing and ranking MARCXML and DCXML metadata records based on the linking approach by Web search engines. <strong>Methodology</strong>: 100 XML-based metadata records in two groups (50 DCXML metadata records in the first group and 50 MARCXML metadata records in the second group were analyzed through a comparative-analytical approach. The records were published on an independent website (http://www.aghaabedi.com), and were introduced to Google and Yahoo! search engines directly. Then using search strategies, the indexability and ranking of the published metadata records were examined. <strong>Findings</strong>: findings show all the metadata element values were indexed by Google and Yahoo!, and all the metadata records were ranked in the search results. Based on the research, all the metadata records are retrievable in Web search engines environment by the element values. There was no significant difference between two groups’ indexing and ranking. <strong>Conclusion</strong>: Implementing metadata records in XML syntax improves the indexability of them. This feature helps users to retrieve the content objects by Web search engines, but does not affect the ranking of the metadata records and the DCXML and MARCXML records were ranked equally.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر نحوی زبان نشانهگذاری گسترشپذیر (ایکس. ام. آل.) مبتنی بر رویکرد پیوند توسط موتورهای کاوش وب انجام شد. <strong>روش</strong>: روش پژوهش، رویکرد تحلیلی-مقایسهای بود. جامعه پژوهش را یکصد پیشینه فرادادهای مبتنی بر ایکس.ام.آل. در قالب دو گروه تشکیل میدادند. گروه نخست، دارای عناصر فرادادهای هسته دوبلین و گروه دیگر، دارای عناصر فرادادهای مارک 21 بودند که بر روی وبسایت http://www.aghaabedi.com انتشار یافتند. وبسایت یادشده بهصورت مستقیم به موتورهای کاوش انتخابی (گوگل و یاهو) معرفی شدند. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی بود. <strong>یافتهها</strong>: یافتهها حاکی از آن است که تمامی ارزشهای عناصر پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر ایکس. ام.آل. توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو نمایه شدند و امکان بازیابی هر یک از پیشینهها بر اساس ارزش عناصر آنها در محیط موتورهای کاوش فراهم است. بر اساس نتایج آزمون آماری تفاوت معناداری میان نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر ایکس. ام.آل. توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو مشاهده نشد. <strong>نتیجه گیری</strong>: بستر نحوی پیشینههای فرادادهای موردمطالعه موجب افزایش دسترسپذیری آنها از طریق موتورهای کاوش وب گردید. این امکان برای https://jks.atu.ac.ir/article_1729_5acb957fdf59dfea1c711c455fffdccd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723The Study of Critical Success Factors of Knowledge Management in Libraries of Ferdowsi University and Shahid Chamran Universityبررسی و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز6180172810.22054/jks.2015.1728FAحسنمحمودیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20140813purpose: Successful implementation of knowledge management applications requires recognition of success factors of knowledge management projects. Hence, the purpose of this paper is to examine the critical success factors of knowledge management in libraries of Ferdowsi University of Mashhad and Shahid Chamran University of Ahvaz. Methodology: This is an applied research and the research method is Survey. For collecting data a questionnaires based on (Hung et al., 2005) models is used. This questionnaire divides the critical success factors of knowledge management in ten dimensions. Findings: findings show, among the ten dimensions of critical success factors of knowledge management, manager support is the lowest average and the education is the most average. Finding also showed differences only between the knowledge-based performance measurement dimensions in libraries of Ferdowsi University and Shahid Chamran University. Conclusion: in the Knowledge management programs, success factors are the necessary activities that help successfully implement of knowledge management. These factors in the organization should be created, nurtured and developed. هدف: با توجه به اهمیت اجرای برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها، هدف مقاله حاضر، تعیین وضعیت و اولویتبندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هنگ و همکاران (2005) مبنای کار قرار گرفت. این پرسشنامه عوامل موفقیت مدیریت دانش را در ده بعد دستهبندی کرده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد، حمایت مدیریت ارشد و معماری دانش، مهمترین عوامل در پیشبرد برنامههای مدیریت دانش در کتابخانهها از دیدگاه کتابداران است. این در حالی است که تعیین وضعیت ابعاد دهگانه موفقیت مدیریت دانش نشان داد، این دو بعد دارای کمترین میانگین بودند. بیشترین میانگین نیز در میان ابعاد مربوط به بعد آموزش بود. همچنین یافتهها نشان داد، بین کتابخانههای دانشگاه فردوسی و شهید چمران اهواز در بعد سنجش عملکرد مبتنی بر دانش تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: در برنامههای مدیریت دانش، عوامل موفقیت، فعالیتها و اقدامات ضروری بهمنظور موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش هستند. این عوامل در صورت عدم وجود در سازمان، باید ایجادشده و در صورت وجود، باید پرورشیافته و توسعه یابند. این مقاله مهترین عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش را شناسایی و وضعیت آنها را در کتابخانههای دانشگاهی موردبررسی و اولویتبندی قرار داد.https://jks.atu.ac.ir/article_1728_5d2a1d15ad3ad8d11d573db19860e4b2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723Trend study of KIS research studies in Iranian Public Universitiesمطالعه گرایش موضوعی پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای دولتی ایران81991725FAمهدیعلیپوراستادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران0000-0002-3113-9887علیشرفیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانه مرکزی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانعلیجلالیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20140907Purpose: The aim of this study is to identify trends of KIS research studies by their subject matter and year of publication as well as their subject gap in Iranian public universities. methodology: Descriptive survey method along with content analysis has been used in this study. Statistical population contains 1120 researches that 749 dissertations of these are related to theses in the Iranian Public Universities in the KIS field and 371 articles indexed by Iranian KIS researchers in the Simago database during 2004-2013. In fact 7 main categories and 18 subcategories were assigned for content analysis of researches according to LISTA category schema. Researcher-made checklist is used to collect data and collected data were categorized by mentioned schema. Finally classified data were analyzed and presented by using figures and tables.Findings and Results: Findings and Results showed that library studies, Information Retrieval, Bibliometrics, printed and electronic information source, cataloging and classification, information technology, and information management categories are more considered subjects in Iranian public university studies.هدف: هدف مقاله حاضر شناسایی وضعیت پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی ازنظر موضوع، سال انتشار و شکاف موضوعی در دانشگاه های دولتی ایران بود. روش شناسی: برای وصول به هدف مذکور از روش پژوهش پیمایش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل 1120 عنوان گزارش پژوهش (پایاننامه ها و مقاله های) موجود در 13 دانشگاه دولتی ایران بین سال های 1383-1392 بود که 749 عنوان از این پژوهشها مربوط به پایانامههای کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و دانششناسی و 371 عنوان از آنها مربوط به مقالههای منتشرشده توسط محققان علم اطلاعات و دانششناسی ایران در پایگاه اطلاعاتی سایمگو بود. طبقهبندی موضوعی پژوهش ها با استفاده از 7 رده اصلی و 18 رده فرعی بر مبنای نظام طبقهبندی لیستا (LISTA) انجامشده و برای گردآوری اطلاعات نیز از سیاهه وارسی پژوهشگر ساخته استفاده شده است. در انتها دادههای طبقهبندیشده مورد تحلیل قرارگرفته و با استفاده از نمودارها و جداول توصیفشدهاند. یافته ها: یافتهها نشان دادند که موضوعات فناوری اطلاعات، کتابداری، بازیابی اطلاعات، کتابسنجی، مدیریت اطلاعات، منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی و فهرستنویسی و ردهبندی بیشترین محورهای موضوعی هستند که در پایاننامهها و مقالات محققان علم اطلاعات و دانششناسی موردمطالعه قرار گرفتهاند. نتیجه گیری: در پایان نامه ها و مقالات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران به موضوعاتی مانند منابع اطلاعاتی، هستیشناسی، وب معنایی، جستجو معنایی، دولت الکترونیکی، مدیریت منابع اطلاعات، نوآوری دانش، اشتراک دانش، سازماندهی دانش، شبکه، خدمات اطلاعاتی و کتابخانههای دیجیتال کمتر پرداخته شده است.https://jks.atu.ac.ir/article_1725_dbdc036a84713ba0b691659f598165fd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723A Look at the Reciprocal Link between Ontologies and Knowledge Managementنگاهی بر پیوند متقابل هستی شناسی ها و مدیریت دانش1011162359FAآناهیتاباواخانیدانشجوی دکترا، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانJournal Article20151101<strong>purpose:</strong> The aim of this paper was to investigate the reciprocal link between ontologies, known as advanced tools in the representation of information, and knowledge management, thought of as an appropriate bedrock to use ontologies.<strong>Methodology:</strong> The library method was employed to conduct this study, and the necessary information was provided through searching for papers and printed and electronic sources of information.Using the desk method, this paper investigated the concepts of ontology and knowledge management and also the link between them.<strong>Findings:</strong> Nowadays organizations need to apply ontologies in the processes pertaining to the available knowledge more than before. The reason is that ontology is considered a powerful tool which is able to represent conceptual knowledge in organizations. It also helps the dynamism of organizational knowledge to a great extent.<strong>Conclusion:</strong> Providing a set of formal definitions for the concepts of an area and determining the relationships among them, ontology lays the groundwork for the creation of a knowledge base in that subject area. This is considered to be the value added in the implementation of organizational knowledge management, particularly in specialized agencies.چکیده<br />هدف: هدف این مقاله بررسی رابطه متقابل هستی شناسی ها، به منزله ابزاری پیشرفته در بازنمون اطلاعات و مدیریت دانش، بعنوان بستری مناسب برای بکارگیری هستی شناسی ها می باشد.<br />روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده و اطلاعات آن از طریق جستجوی مقالات و منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی فراهم آمده است.<br />این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی مفهوم هستی شناسی و مدیریت دانش و نیز روابط میان آنها پرداخته است.<br />یافته ها: در سازمان های امروزی، لزوم بکارگیری و استفاده از هستی شناسی ها در فرایندهای مرتبط با دانش موجود، بیش از پیش مطرح است. چرا که هستی شناسی بعنوان ابزاری قدرتمند، توان بازنمون دانش مفهومی در سازمان ها را بخوبی داشته و کمک شایانی به پویایی دانش سازمانی می نمایند.<br />نتیجه گیری: هستی شناسی با فراهم کردن مجموعهای از تعاریف رسمی برای مفاهیم یک حوزه و تعیین روابط میان آنها، زمینه تشکیل یک پایگاه دانش را برای آن حوزه موضوعی فراهم می آورد. این امر بویژه در سازمان های تخصصی به منزله ارزش افزوده در پیاده سازی مدیریت دانش سازمانی به شمار می آید.https://jks.atu.ac.ir/article_2359_852a14b1d1afcab8b00e07b46e40f98c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82432320150723Studying the status of Shahid Chamran University libraries and information servicesبررسی وضعیت خدمات عمومی و اطلاعاتی کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز1171351727FAمحمدحسنعظیمیمربی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران، اهواز، ایران0000-0002-7786-0944Journal Article20150206purpose: This study examined the status of service delivery in the collection Shahid Chamran University libraries, including school libraries and the central library. Methodology: The methodology used in this study was a survey using a questionnaire based on the standards of academic libraries. Results: The results showed that, overall, the services that libraries subsidies are limited, existing standards as well as away. Conclusion: The study revealed a significant gap libraries with relevant standards in this area are examined. It can be concluded that based on the findings, the study population, the services provided by libraries, mainly traditional and modern developments is less than flavor. Especially those services that are user-oriented spirit and their presence in the library can be the manifestation of progress in services, such as interlibrary loan and information services, or in the library of the study does not provide, or that are incomplete and non-efficient. In total, these libraries, the situation is unfortunately a progressive conditions and there are many. The results of this study, like all studies reviewed show in her background of non-compliance with the demands and expectations of users and offers services defined.هدف: بررسی این پژوهش بررسی وضعیت ارائه خدمات در مجموعه کتابخانههای دانشگاه شهید چمران اعم از کتابخانههای دانشکدهها و کتابخانه مرکزی بود. روش: روش مورداستفاده در این پژوهش پیمایشی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی بود. یافتهها: نتایج این بررسی نشان داد که درمجموع، خدماتی که در این کتابخانهها ارائه میشوند ضمن محدود بودن، از استانداردهای موجود مرتبط نیز فاصله دارد. نتیجهگیری: ازآنجاکه بررسیها حاکی از فاصله قابلتوجه کتابخانههای موردبررسی با استانداردهای مربوطه در این حوزه بود. در جامعه موردبررسی، خدماتی که در کتابخانهها ارائه میشود، عمدتاً قالب سنتی داشته و کمتر از رنگ و بوی تحولات نوین برخوردار است. آن دسته از خدماتی که بهویژه دارای روح کاربر مداری بوده و حضور آنها در کتابخانه میتواند جلوهای از ترقی در خدمات باشد، مانند امانت بینکتابخانهای و خدمات اطلاعرسانی، یا در کتابخانههای موردبررسی ارائه نمیشوند و یا اینکه بهطور ناقص و غیر کارآمدی ارائه میشوند. درمجموع در این کتابخانهها شرایطی حاکم است که از یک شرایط مطلوب و مترقی فاصله بسیاری دارد. مقایسه تکتک خدمات موردنظر در این بررسی با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی نشان داد که تقریباً هیچیک از خدمات ارائهشده در این کتابخانهها برابر با استاندارد نیست و جامعه خدمت گیرنده از دریافت خدمات استاندارد در این کتابخانه بهرهمند نیست. نتایج پژوهش حاضر همانند تمام پژوهشهای بررسیشده در پیشینه نشان از عدم انطباق خواستهها و انتظارات کاربران با خدمات تعریفشده و قابلارائه میدهد.https://jks.atu.ac.ir/article_1727_db22a5f663ce1bbf11271c416c57b7d0.pdf