دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320The Analysis of the Structure of Scientific Collaboration Networks in Basic Medical Sciences in the Science Citation Index from 1996 to 2013تحلیل ساختار شبکه همکاریهای علمی پژوهشگران حوزه علوم پایه پزشکی ایران در نمایه استنادی علوم در بازه زمانی 1996 تا 2013120270710.22054/jks.2016.2707FAاصغرستارزادهکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدارکتابخانه عمومی امیرالمؤمنین (ع) ورزقان، اداره کل کتابخانههای عمومی آذربایجان شرقی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، ورزقان، ایرانگلنساگلینی مقدماستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0815-1298عصمتمومنیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7423-5214Journal Article20150729The present study aimed to determine the levels of Iranian collaboration and to analyze scientific collaboration network in the area of basic medical sciences, in the Science Citation Index from 1996 to 2013. Scientometric methods and network analysis have been used for the study. The study sample consisted of 1040 articles published in the field of stem cells, molecular medicine and computational biology, subfields of basic medical sciences and science priorities in the comprehensive scientific map, extracted from the Science Citation Index. The results show that Inter-institutional collaboration in the field of basic medical sciences was 23.94%, Intra- institutional collaboration was 52.02%, and the level of international collaboration was 23.08%. The result of macro indicators of collaboration network analysis in this area of the study was as follows: density of networks: 0.018; network clustering coefficient: 0.831; geodesic distance: 3.334; network diameter 9 and network components: 24. The result of micro indicators of Social Network Analysis was as follows: degree centrality: 2.346%; betweenness centrality: 31.69%; closeness centrality: 3.522%; and Eigenvector Centrality: 85.18%. It can be concluded that scientific collaboration network in the basic medical sciences area was not coherent enough and adequate communication and collaboration have not happened.هدف از پژوهش حاضر سطح همکاری و تحلیل ساختار شبکه همکاریهای علمی پژوهشگران ایرانی حوزه علوم پایه پزشکی، درپایگاه استنادی علوم) سال 1996 تا سال 2013) انجام شده است. پژوهش با روش علمسنجی و با کمک شاخصهای تحلیل شبکه انجام شد و جامعه آماری پژوهش شامل 1040 مقاله منتشر شده در سه حوزه سلولهای بنیادی، پزشکی مولکولی و بیوانفورماتیک از زیرشاخههای علوم پایه پزشکی و از اولویتهای علوم پایه در سند نقشه جامع علمی کشور بود. یافتهها نشان داد همکاری درون سازمانی در این حوزه 94/23 درصد، همکاری برون سازمانی 02/52 درصد و همکاری بین المللی 08/23 درصد است. یافتههای پژوهش در تحلیل شبکه همکاریهای علمی، برای چگالی شبکه عدد 018/0 ، ضریب خوشه بندی شبکه معادل 831/0 ، میانگین فاصله در شبکه همکاری برابر با 334/3 و قطر شبکه 9 است و از مولفههای شبکه همکاری حوزه علوم پایه پزشکی 24 مؤلفه محاسبه شده بود. یافتههای شاخصهای مرکزیت (خرد)، در مرکزیت درجه شبکه معادل 346/2 درصد، مرکزیت بینیت شبکه معادل 69/31 درصد و شاخص مرکزیت نزدیکی معادل 522/3 و شاخص بردار ویژه شبکه معادل 18/85 درصد بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد شبکه همکاری در حوزه علوم پایه پزشکی از انسجام کافی برخوردار نبوده و ارتباط و همکاری علمی لازم بین پژوهشگران صورت نگرفته است. https://jks.atu.ac.ir/article_2707_88c4a2d64400db282eb59d908508e41b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320Designing and Explaining Process Model of Scientific Authority in Iran’s Higher Education Mixed approachطراحی و تبیین الگوی مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران بر اساس زندگینامه اندیشمندان کشور با رویکرد تحلیل مضمون2040499410.22054/jks.2016.4994FAمحمدتاباناستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانعلییاسینیاستادیار، گروهمدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایراناردشیرشیریاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایراناسفندیارمحمدیاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانJournal Article20160215This study aimed to design and explain the process model of scientific authority in Iran’s higher education. Mixed-Method has been the methodology used in this research in two phases: the first, qualitative using Grounded Theory, and the second, quantitative (descriptive, survey). Research orientation has been basic, descriptive and functional; the research approach has been deductive in the first phase and inductive in the second one. The population, in the first phase, was 15 persons possessing the authority’s conditions in Iran’s scientific past released from purposive sampling method; the population, in the second phase, was the higher education’s professors and experts including all members of the active scientific committees in Ministry Of Science, Research and Technology. These members were 176 persons who were studied through stratified random sampling. In the first phase, the research’s reliability has been observed by the researcher, and in the second one, Cronbach's alpha coefficient was calculated. Qualitative findings including four stages were identified as nascent stage with five dimensions, development stage with six dimensions, interaction stage with four dimensions and evolution stage with five dimensions. Finally, the process and dimension stages were tested by LIZREL software. It was found that the most impact related to education and research area and experiencing scientific environment, and the least related to the political factors.هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل فرایندی مرجعیت علمی در آموزش عالی ایران بوده است. در این پژوهش از روش آمیخته اکشتافی (کیفی ـ کمی) از نوع کاربردی، به روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، 10 نفر از افراد دارای شرایط مرجعیت درگذشته علمی ایران بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انجامشده است و در مرحله دوم اساتید و صاحبنظران آموزش عالی شامل کلیه اعضای کمیتههای علمی فعال در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل 176 نفر که بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای موردمطالعه قرارگرفتهاند. در مرحله اول تحقیق موضوع اتکاپذیری پژوهش توسط محقق رعایت شده و در مرحله دوم ضریب آلفای کرون باخ محاسبهشده که عدد 89/0 به دست آمده است. یافتههای کیفی شامل مراحل پیدایش با پنج بعد، رشد و پرورش با شش بعد، تعامل با چهار بعد و تکامل با پنج بعد شناسایی گردید؛ و در پایان با استفاده از نرمافزار لیزرل[1] مراحل فرایندی و ابعاد مورد آزمون قرار گرفت. مشخص گردید؛ بیشترین تأثیر تجربه محیطهای علمی جدید و یادگیری مناسب با میانگین رتبهای 82/3 و کمترین تأثیر مربوط به وجود فضا و محیط سیاسی برانگیزاننده و تقویتکننده فعالیتهای علمی با میانگین رتبهای 19/2 است. نتایج پژوهش نشان داد نظر به نقش مرجعیت علمی در افزایش توان رقابتی کشور و همچنین جایگاه آن در اسناد بالادستی، ضرورت دارد با انجام برنامههای عملیاتی مناسب برای توجیه و آگاهسازی مدیران علمی کشور و بهتبع آنهمه دانشپژوهان شایسته از طریق برگزاری سمینارها و مجلات و انجمنهای علمی و صداوسیما اقدامات کافی به عمل آید.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] .Lisrel Softwarehttps://jks.atu.ac.ir/article_4994_9110436fb97f1e3e6eb7702f4a3530f0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320Validity of the Knowledge Leadership Questionnaire (A Study at Universities of Sanandaj)اعتباریابی پرسشنامه رهبری دانش (مطالعهای در دانشگاههای شهر سنندج)4060429110.22054/jks.2016.4291FAمژگاندرخشاناستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایرانسیروسقنبریدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانخلیلزندیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانحاتمملکیکارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانحامدسیف پناهیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20160227Purpose: Leadership theory and research has not addressed the role of leaders in knowledge management, despite its importance to organizations. Consequently, information and knowledge management as key leader functions have not been explored. This descriptive study has sought that help to expansion links between leadership and knowledge management through examine the factorial structure of the knowledge leadership questionnaire of Viitala (2004). Methodology: Statistical population included staff at Islamic Azad University Sanandaj branch, Kurdistan University and Payame Noor University of Sanandaj (434 people). According to the ratio of staff per university, a sample of 204 selected by classified random sampling. The data collection tool was knowledge Leadership Questionnaire (Viitala, 2004) that its validity and reliability confirmed. Data analyzed by exploratory factor analysis, one sample t-test and one way ANOVA. Findings: The results showed that the factorial structure of knowledge leadership questionnaire consisting of dimensions orienteering of learning, creating climate that supports learning, supporting individual and group level learning processes, Acting as a role model with some changes in the relationship between the indicators and dimensions. Results also showed that knowledge leadership in the universities studied, was higher than average, and there was no the difference between the universities in terms of the application of knowledge leadership. Conclusion: According to study findings, knowledge leadership questionnaire Viitala (2004) is used in Iran.پژوهشهایی که پیرامون رهبری انجام میشوند، نقش رهبران در مدیریت دانش را علیرغم اهمیتی که برای سازمان دارند، چندان مورد توجه قرار نمیدهند. از سوی دیگر مدیریت دانش و اطلاعات نیز علیرغم اینکه کلید فعالیتهای رهبری هستند، چندان مورد توجه نظریههای رهبری نبودهاند. پژوهش توصیفی حاضر در صدد است تا از طریق بررسی ساختار عاملی پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004)، به گسترش پیوند بین رهبری و مدیریت دانش کمک نماید. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی واحد سنندج، دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور سنندج بود (434 نفر). با درنظر گرفتن نسبت کارکنان در هر دانشگاه، نمونهای به حجم 204 نفر بهشیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t تک نمونهای و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) مشتمل بر چهار بعد جهتیابی یادگیری، ایجاد فضای حمایت از یادگیری، حمایت از فرایند یادگیری در سطح فردی و گروهی، و عمل در نقش الگو (الگو بودن)، با اندکی تغییرات در نحوه ارتباط شاخصها و ابعاد، پذیرفته میشود. یافتهها همچنین نشان داد که وضعیت رهبری دانش در دانشگاههای مورد مطالعه، بالاتر از متوسط بود. با توجه به نتایج بدست آمده بر مبنای یافتههای پژوهش، پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) در ایران قابل استفاده است.https://jks.atu.ac.ir/article_4291_c3ebd3dd134d8eeb5109ec442afb30ca.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320Analysis and visualization of collaboration among Iranian research institutes for humanitiesتحلیل ومصورسازی همکاری های علمی پژوهشگاه های علوم انسانی کشور6080429310.22054/jks.2016.4293FAسعیداسدیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایراننازنینفرعونی شمیلیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایرانJournal Article20160218Three institutes (i.e., Islamic Research Institute for Culture and Thought (IICT), Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS) and the Research Institute for Humanities and Social Science (IHSS) of Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR)) were selected for the survey. A total of 116 researchers were identified affiliated to the above research institutes who published 575 items from 2007 to 2013. Using scientometric techniques, the trends and frequency of the collaborations within each institute, between three institutes and external ties were carefully studied and visualized using Pajek software. With 307 publications, IHCS showed the best performance. In total, 169 collaborations were detected by the institutions with only one international co-authorship and no collaboration with two other humanities research institutes. The co-authorship index was calculated 1.4. It can be concluded that the Iranian research institutes for humanities are not connected well in terms of scientific collaborations.پژوهش حاضر با تحلیل همکاریهای علمی پژوهشگاههای علوم انسانی، به مصورسازی همکاریهای علمی بین آنها پرداخته است و هدف آن مشخص کردن سطوح همکاری درون سازمانی و برون سازمانی این مراکز بوده است. پژوهش حاضر از نوع اسنادی است و با مراجعه به پایگاههای کتابشناسی ملی، نورمگز، آی اس آی و اسکوپوس، فهرست آثار علمی پژوهشگران مورد نظر، استخراج شده است<strong>.</strong> جامعه پژوهش شامل کلیه پژوهشگرانی است که طی سالهای 1386 تا 1392 دارای انتشارات علمی بوده و وابستگی سازمانی آنها یکی از پژوهشگاههای مورد مطالعه بوده است. تعداد این افراد 116 نفر بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع، طی سالهای مورد مطالعه، 575 اثر علمی توسط محققان وابسته به پژوهشگاههای مورد مطالعه منتشر شده است که بیشترین سهم مربوط به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با 307 مقاله بوده است. طی سالهای مورد مطالعه، 169 همکاری علمی بین پژوهشگاهها صورت گرفته است. که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با 116 مورد دارای بیشترین همکاری بوده است. در مجموع، طی سالهای مورد مطالعه، 143 همکاری علمی داخلی و تنها یک مورد همکاری علمی خارجی در قالب همتالیفی صورت گرفته است. ضریب همنویسندگی در مجموع سه پژوهشگاه 1.4 است. علیرغم همپوشانی موضوعی فراوانی که در پژوهشگاههای علوم انسانی و گروههای آنها وجود داشت، هیچ گونه همکاری علمی بین این پژوهشگاهها وجود نداشت و این مسئله میتواند گسستگی فعالیتهای پژوهشی علوم انسانی کشور را نشان دهد.https://jks.atu.ac.ir/article_4293_ac79c6f70b3dafca299e2398da218675.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320Analysis of Delos Reference Model and 5S Framework in Organizing and Evaluation of Digital Librariesتحلیل الگوی مرجع دلوس و چار چوب پنج اس. در سازماندهی منابع علمی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی80100429410.22054/jks.2016.4294FAمیتراصمیعیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7879-6457Journal Article20160329This study aims to conceptually analyze the Delos reference model and the 5S Framework and to identify key relations between the concepts and indicators of the model and the framework in the organization and evaluation of digital libraries. The research method is conceptual analysis of Delos reference model and 5S Framework in the organization and evaluation of digital libraries. The Delos reference model focuses on the identification of core concepts and relations that encompass a digital library, while the 5S Framework focuses on the concepts of information and knowledge organization. The six areas of Delos reference model include content, user, functionality, quality, policy, and architecture that explain the core concepts and relations of digital libraries in a transparent and structured manner and are used as a foundation for evaluation of digital libraries. However, the 5S Framework mostly focuses on explaining key concepts and information organization in digital libraries such as digital objects, metadata, sets, and services. The organization of the three separate systems (digital library, digital library system, and digital library management system) in the same framework has made the Delos reference model complicated. However, the 5S Framework simply depicts all activities and services of a digital library in five processes. The Delos reference model, compared with the 5S Framework, lacks a strong emphasis on the social aspects of digital libraries. The Delos reference model and the 5s Framework can assist digital library designers in organizing, designing and evaluating digital libraries for coordination of practices, solutions, and development and integration of digital library systems. The Delos model and the 5S Framework have common relationships with digital libraries in the areas such as streams, content, communities, and users.پژوهش حاضر با هدف تحلیل مفهومی الگوی مرجع دلوس و چارچوب پنج اس و شناسایی روابط بنیادین بین مفاهیم و شاخص های این الگو و چارچوب در سازماندهی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل مفهومی الگوی مرجع دلوس و چارچوب پنج اس در سازماندهی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی بوده است. تمرکزالگوی مرجع دلوس بر شناسایی شش مفهوم اصلی و نیز روابطی است که کل یک کتابخانه دیجیتالی را در بر میگیرد ، درحالیکه تمرکز چارچوب پنج اس. بریکپارچه سازی مفاهیم کتابخانه دیجیتالی با پنج اس است . یافته ها نشان داد، الگوی دلوس و چارچوب پنج اس درحوزههایی مانند جریان ها، محتوا، اجتماعها و کاربران ، روابط مشترکی با کتابخانه های دیجیتالی دارند. در نتیجه، انعطاف پذیری چارچوب پنج اس در بخش ساختار به عنوان ابزاری قدرتمند برای تحلیل و سازماندهی محتوا در کتابخانه های دیجیتالی می تواند با به کارگیری انواع فراداده ها در سامانه کتابخانه های دیجیتالی مبتنی بر الگوی مرجع دلوس ، کاربردی شود . بخش سناریو در چارچوب پنج اس می تواند در پیش بینی هایی که در خصوص خدمات اطلاعاتی کتابخانه های دیجیتالی با توجه به رشد و افزایش فناوری های نوین اطلاعاتی در جهان اتفاق می افتد ، کمک کند.https://jks.atu.ac.ir/article_4294_b455ff3ac0f07f491e36ae28b466c5fe.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320The Study of Information Seeking Behavior of Allameh Tabataba’i University Faculty Members in Using Online Resourcesبررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع علمی پیوسته100120410810.22054/jks.2016.4108FAموسیمجیدیاستادیار، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانقربانشاکریانکارشناس مسئول کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20150224The main objective of this study was to evaluate the information seeking behavior of academic staff in the use of online resources at Tabataba’i University. The methodology of this study is a descriptive survey and a research application was implemented. The instrument used for data collection questionnaire was developed and distributed among the 472 members of the faculty at Allameh Tabataba’i University. The results show that 80 percent of faculty members through the Internet search and online sources are familiar with the individual studies and their main goal is conducting research into the use of online resources and up to date information. In a variety of magazines, online resources and electronic books more than other types of applications. Eighty eight percent of Allameh Tabataba’i University faculty members use free information resources to meet the needs of their own. The main criteria for the evaluation of the new and updated information are available online resources. According to the results, the biggest difficulties experienced by the fellow members of university staff in using online resources include the constant inaccessibility of information banks owing to the lack of a comprehensive policy in this respect and the very low speed of the Internet.هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته بوده است. روش این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بوده که در بین 472 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی توزیع شده است. یافتههای پژوهش نشان داد 80 درصد اعضای هیات علمی از طریق جستوجو در اینترنت و مطالعات شخصی با منابع پیوسته آشنا میشوند و هدف اصلی آنها در استفاده از منابع پیوسته انجام فعالیتهای پژوهشی و به روز کردن اطلاعات است. در بین انواع منابع اطلاعاتی پیوسته استفاده از مجلات و کتب الکترونیکی بیش از سایر انواع منابع کاربرد داشت. 88درصد هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی از منابع اطلاعاتی رایگان برای رفع نیازهای خود بهره میگرفتند. مهمترین معیار اعضای جامعه برای ارزشیابی منابع پیوسته وجود اطلاعات جدید و روزآمد است. نتایج پژوهش نشان داد که عدم دسترس پذیری دائمی به بانکهای اطلاعاتی به علت اشتراک نشدن به موقع و نداشتن سیاست جامع و کامل در این زمینه و همچنین سرعت پایین اینترنت از جملۀ مهمترین موانع اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته ذکر شده است. https://jks.atu.ac.ir/article_4108_da193ee83d6b55567fa3e0c646b97380.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433620160320Appraisal of Librarians Performance in Public Libraries in Mazandaran Using 360-Degree Feedback and Providing a Modelارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و ارائه الگو120140429210.22054/jks.2016.4292FAسیدسعیدموسوی فرکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول کتابخانه عمومی محسنی هادیشهر، اداره کل استان مازندران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور،هادیشهر، ایرانصفیهطهماسبی لیمونیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران0000-0002-1203-9303عذرادائیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20160126This research aimed to appraise librarians’ performance in public libraries in mazandaran using 360-degree feedback. To do the research, survey-analysis methodology was applied. The data was collected by pre-prepared questionnaires. The validity and reliability of questionnaires was at a high level, Cronbach's alpha in all questionnaires was higher than 0.75. Statistical population consisted of 95 librarians, 32 superiors, 95 colleagues and 95 users and census method was used. Each librarian was assessed by one supervisor, all colleagues, one user and a self-assessment questionnaire was filled by each librarian. This research used SPSS 22 and PLS and the Kolmogorov-Smirnov and ANOVA test were used for data analysis. Librarians’ performance in total (4.35) and status of their performance in moral - value skills (4.44), functional skills (4.32) and process skills (4.33) were higher than average level. There was no significant difference between the results of four groups in the moral - value index (0.097) but there was a significant difference between the results of four groups in functional skills, process skills, and the total assessment of librarian’s level was lower than 0.05. Comparison of librarians’ performance scores in each library showed the significant level for 3 indexes and the total score of performance evaluation were lower than 0.05 that showed significant difference was observed in these indexes among the 32 libraries. Employees and staff assessment are the main factors in the growth of an organization. Evaluation هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ در تمامی موارد بزرگتر از 75/0 است. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه اول95 نفر کتابدار، جامعه دوم95 نفر همکار و جامعه سوم 32 نفر مدیر کتابخانه است که با توجه به محدود بودن از نمونه گیری به روش سرشماری استفاده شد، جامعه چهارم هم شامل 95 نفر مراجعهکننده است که به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS 22 و PLS و آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس و دانکن استفاده شد<strong>. </strong>یافتهها نشان دادوضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی ( 35/4 ) و وضعیت عملکرد آنها در هر کدام از شاخص های مهارت اخلاقی –ارزشی (44/4)، مهارت عملکردی(32/4) و مهارت فرآیندی(33/4)بالاتر از سطح متوسط بوده؛ همچنین بین نتایج ارزیابی 4 گروه بهطور کلی و درتمامی شاخص ها بجز شاخص اخلاقی-ارزشی(097/0) تفاوت معناداری وجود داشت، مقایسه نمرات عملکرد کتابدارن هم نشان ازوجود تفاوت معنادار در نمرات این شاخصها در بین 32 کتابخانه دارد. نتایج نشان دادارزیابی کارمندان و کارکنان سازمانها از عوامل اصلی رشد مجموعه یک سازمان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی کتابداران و شناخت آنها از خود به ارتقای کتابخانهها خواهد انجامید. ارزیابی کارکنان و تجزیه و تحلیل آنها به روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی میتواند روشی نو و تعیینکننده برای مجموعه مورد بررسی باشد.https://jks.atu.ac.ir/article_4292_42d1e89862a581f9bda2fd38b4631053.pdf