دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022The Effect of Knowledge Management on Human Resource Management and Organizational Innovationبررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی بر مدیریت دانش و نوآوری سازمانی120724210.22054/jks.2016.7242FAسید حامدهاشمیمربی، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور گیلان، رشت، ایراناحساناکرادیدکتری تخصصی آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-5954-0859مینویوسفیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران0000000000000000Journal Article20160406Manpower is the main factor creating a competitive advantage for the organization. Human resource strategic management is a way to decide about the goals and objectives of the organization, and in this regard both the human capital needs and the development of process capabilities. The present study investigates the relationship between strategic HR management and innovative performance with the knowledge management approach. The research is an applied and descriptive survey. The statistical population of the study is all the heads and managers of the education organization of Guilan province. The data gathering tool was a questionnaire and structural analysis was used to analyze the data using AMOS18 software and SPSS21 software. Research findings showed that human resource management has an impact on organizational innovation and also human resource management has an impact on knowledge management, and knowledge management also influences organizational innovation.نیروی انسانی عامل اصلی ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میباشد. مدیریت استراتژیک منابع انسانی، روشی برای تصمیمگیری درباره مقاصد و طرحهای سازمان میباشد و در این راستا، هم به نیازهای سرمایه انسانی توجه دارد و هم به توسعه قابلیتهای فرآیند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآورانه با رویکرد مدیریت دانش میپردازد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه رؤسا و مدیران سازمان آموزش و پرورش استان گیلان میباشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS18 و نرم افزارSPSS21 استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد و همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر مدیریت دانش تأثیر دارد و مدیریت دانش همچنین بر نوآوری سازمانی مؤثر است.مدیریت استراتژیک منابع انسانی، نوآوری سازمانی، مدیریت دانش، سازمان آموزش و پرورش استان گیلاندانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022The Role of Management Information System (MIS) in the Professionalism and Job Motivation of the Staff of Shahindej Educational Officeبررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت (MIS) در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ2140724410.22054/jks.2016.7244FAابراهیمآریانی قیزقاپاندانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعادلزاهدبابلاندانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانمهدیمعینی کیادانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20160328This study investigated the role of management information system in the professionalism and job motivation of the staff or employees of educational office. As regarded the basic strategy, the methodology was quantitative, as regarded purpose, it was applied research, as regarded executive strategy it was survey research and finally as regarded analytical techniques it was descriptive-comparative research. The population was the employees of Shahindej educational office in the academic year 2015-2016. Simple random sampling was used in this study. Number of samples based on Kregci-Morgan table, taking the error α=0/05, approximately 120 people were selected. Tool for Data collection including questionnaire of management information system (reliability α=0/89), questionnaire of professionalism (reliability α=0/93) and questionnaire of job motivation by L.Kichner (with reliability α=0/92) were used. The obtained data were analyzed by Multivariate analysis tests. The results showed that the interaction effect between gender and the application of management information system on professionalism (F (1,114) =1/54, ρ=0/12>0/05) and job motivation (F (1,114) =0/73, ρ=0/73>0/05) is not significant. But the separate influence of the application of management information system on professionalism (F (1,114) =3/90, ρ=0/00<0/01) and job motivation (F (1,114) =4/06, ρ=0/00<0/01) is significant. So the application of management information system as a key component in the organization, to develop the ability of staff is suggested.این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل داده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 120 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی نظام اطلاعات مدیریت (با پایایی 89/0 = α)، پرسشنامهی حرفه گرایی (با پایایی 93/0 = α) و پرسشنامهی انگیزش شغلی لوداهل کیچنر (با پایایی 92/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که تأثیر تعامل بین جنسیت و کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (54/1= <sub>(114/1)</sub>F<strong>،</strong> 05/0<12/0=p) و انگیزش نسبت به شغل (73/0= <sub>(114/1)</sub>F<strong>،</strong> 05/0<73/0=p) کارکنان معنیدار نیست؛ اما تأثیر جداگانهی کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (90/3= <sub>(114/1)</sub>F<strong>،</strong> 01/0>00/0=p) و انگیزش شغلی (06/4= <sub>(114/1)</sub>F<strong>،</strong> 01/0>00/0=p) کارکنان معنیدار است؛ بنابراین کاربست نظام اطلاعات مدیریت بهعنوان یک شاخص مهم در سازمان، جهت توسعه تواناییهای کارکنان پیشنهاد میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022The Relationship between Knowledge Sharing and Organizational Commitment in Public Tabriz Universities Librariansبررسی رابطۀ بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز4160740710.22054/jks.2017.18555.1119FAعلیایمان زادهاستادیار فلسفه آموزشوپرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-1502-8482کبریپلنگیکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد عجبشیر، عجبشیر، ایرانJournal Article20160403The main objective of the present research was to study the relationship of knowledge shar-ing and organizational commitment in Tabriz universities Librarians. (N=143), all of whom were selected as the sample based on the census sampling method. The number of returned question-naires was equal to 136 (95%). The required data and information were collected using the 13-item Wang and Wang Knowledge Sharing Questionnaire, and the 24-item Meyer and Allen’s Model of Organizational Commitment.. Cronbach’s alpha coefficient for knowledge sharing, and organizational commitment was obtained 0.81, and 0.72, respectively. For data analysis, descrip-tive and inferential statistical methods were used. Descriptive statistics was used for data classi-fication, summarization, and interpretation. In inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient and one-sample t-test were used. The study findings showed that there is a direct and significant positive relationship be-tween knowledge sharing (and its dimensions) and organizational commitment. The results re-vealed that mean scores of knowledge sharing for principals participated in this study were high-er than the average.<strong>هدف کلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اشتراک دانش و تعهّد سازمانی کتابداران شهر تبریز در سال 95-1394 بوده است. برای این منظور اشتراک دانش در دو بعد؛ اشتراک ضمنی دانش و اشتراک آشکار دانش و تعهّد سازمانی در سه بعد؛ تعهّد عاطفی، تعهّد مستمر و تعهّد هنجاری تعریف گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز در سال 95-1394 بود که تعداد آنها 143 نفر است. کل اعضای جامعه بهصورت سرشماری در تحقیق شرکت داده شدند که تعداد پرسشنامههای برگشتی برابر 136 معادل 95 درصد بود. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد؛ پرسشنامه 13 گویهای اشتراک دانش وانگ و وانگ و پرسشنامه 24 گویهای تعهّد سازمانی آلن و مییر بود. آلفای بهدستآمده از این آزمون برای هر یک از متغیّرهای اشتراک دانش و تعهّد سازمانی به ترتیب برابر 81/0 و 72/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای بررسی نرمال بودن متغیّرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف، برای بررسی رابطه بین متغیّرها در متغیّرهای نرمال از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و در متغیّرهای غیر نرمال از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای مقایسه متغیّر اشتراک دانش با سطح متوسط از آزمون </strong>t<strong>-تک نمونهای استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد: (1) رابطه معنادار مثبت و مستقیم بین متغیّر اشتراک دانش و ابعاد آن با تعهّد سازمانی وجود دارد. (2) میانگین نمره اشتراک دانش بالاتر از حدّ متوسط است</strong>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022Commercialization Model Design and Presentation of Proposed Algorithm of Knowledge Commercialization for the Higher Educationطراحی مدل تجاریسازی و ارائه الگوریتم پیشنهادی تجاریسازی دانش برای آموزش عالی6180768210.22054/jks.2017.22386.1134FAطاهرهسلامتیکارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحدقشم، قشم، ایراناحسانواعظیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمهدیمعمارپوردانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعلیرجب زادهدانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20160408The growing importance of commercialization and special attention paid to this topic of discussion at global university level makes the study on this matter justifiable. On basis of this assumption the commercialization which has been named as the connection link between universities and industries or (market) must become operational in the frame work of a practical and effective model.The study and evaluation of the practical models widely used in the world reveals that, the environmental factors play an important role in the process of commercialization. Therefore, the model to be designed and chosen must be indigenous and suitable for domestic conditions of the country. In other words, it should applicable to and practical for the use in Iranian organizations. In this study, it has been tried to present a comprehensive model. By designing a comprehensive model in this connection, this significant matter has been fulfilled in this research. Also, in line with the nature of the design of this model the major roles of the fundamental researches has been examined and an algorithm suitable for the country research environment which can oversee the innovative activities of commercial firms (with special emphasis on academic innovation) has been prepared which is more appropriate for the ideas coming out from the heart of university researches that is most proper for the use in academic firms and institutes and also to can be used in incubators and development centers. Of course, this algorithm and procedure with slight changes can also have a general application.اهمیت روزافزون تجاری سازی و نگاه ویژه به این مقوله در سطح دانشگاه های جهان، لزوم بررسی آن را در دانشگاههای داخل تبیین می نماید. بر این اساس تجاری سازی که پل ارتباطی دانشگاه و صنعت (یا بازار) لقب گرفته است باید در قالب مدلی کارآمد و کاربردی، عملیاتی گردد. بررسی مدل های مطرح در جهان نشان میدهد عوامل محیطی نقش بسزایی در تجاری سازی دارند. لذا لازم است مدلی که طرح می گردد، مدلی بومی و متناسب با شرایط محیطی کشور ایران باشد تا به معنای دقیق کلمه، کاربردی شده و در سطح سازمانهای ایرانی عملیاتی گردد. این تحقیق بر آنست که با طراحی مدلی جامع و پرداختن به نقش عمده پژوهش های بنیادی، الگوریتمی مناسب با فضای تحقیقاتی در کشور و ناظر بر شرکت های نوآور(با تکیه ویژه بر نوآوری-های دانشگاهی) و بیشتر مناسب برای ایده های برآمده از دل تحقیقات دانشگاهی و مطلوب برای استفاده در شرکتهای دانشگاهی، انکوباتورها و مراکز رشد پیشنهاد دهد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022Study of Published Periodicals in Tehran University since Establishment till 2016بررسی وضعیت نشریات ادواری انتشاریافته در دانشگاه تهران از زمان تأسیس تا پایان سال 139481100724510.22054/jks.2016.7245FAمریمامینیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایرانسعیدغفاریدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران0000000000000000Journal Article20160412To determine the status (number, subject, changes, release period, websites, Scientific-Research) of the journals published in the Tehran University since the establishment until the end of year 2016. The present survey method is descriptive. The population includes approximately 600 academic and student magazines published in Tehran University since the establishment (1935) until the end of 1394. Sampling of the census and the entire population are included. Collecting process data and logs were taken using library studies and information gathered in the table include the title, the beginning and the end [of publication, the publication period, subject, attachment, language, website addresses, location and other explanations. Data analysis using SPSS software and descriptive statistics are presented in the form of graphs. 256 academic and 306 student journals were identified at Tehran University. From 185 journals that were published, 48/8 percent are about human sciences and the other half is devoted to other topics. More than 52 percent of the published university journals are scholarly scientific and 8/32 percent of approved research forms the scientific publications. The dominant language is Farsi and the publication half of the magazines are bi-quarterly Journals and the other half are quarterly ones. The oldest university magazine belongs to the Faculty of Veterinary Medicine, which is now published under the title of Journal of Veterinary Researches. The oldest magazine (without change) has about 30 years from the 50s. 76 percent of active journals, present their information via websites. During 1976-1985 the number of journals decreased because of social circumstances after the Islamic Revolution, imposed war and the years after the war. During the years 1986-2016 the number of published magazines increased greatly thanks to new technologies and ease of online publishing due to the technical development and possibility of using academic institutions facilities and public budget and because of the importance of publishing scientific results for researchers, it is necessary to pay special attention to make websites for all journals.<strong>در این تحقیق نشریات ادواری که از سوی دانشگاه تهران انتشاریافته، موردبررسی قرار گرفتهاند و هدف تعیین وضعیت (تعداد، موضوع، تغییرات، دوره انتشار، وبسایت، رتبه علمی-پژوهشی) نشریات منتشرشده در این دانشگاه از ابتدای تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 بوده است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی توصیفی است. جامعه آماری حدود 600 عنوان نشریه دانشگاهی و دانشجویی انتشاریافته در دانشگاه تهران از آغاز تأسیس (1313) تا پایان سال 1394 است. روش نمونهگیری از نوع سرشماری است و کل جامعه آماری را شامل میشود. مراحل گردآوری دادهها با روش مطالعات کتابخانهای و سیاهه برداری انجامشده و اطلاعات گردآوریشده در جدولی شامل عنوان، سال آغاز </strong>]<strong>و پایان</strong>[<strong> انتشار، دوره انتشار، موضوع، وابستگی، زبان، آدرس وبسایت، محل نمایه شدن و توضیحات دیگر قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار </strong>SPSS<strong> انجامگرفته و در قالب نمودارهایی ارائه شده است. 256 نشریه دانشگاهی و 306 نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران شناسایی شد. از 185 عنوان نشریه در حال انتشار، 8/48 درصد با موضوع علوم انسانی است و حدود نیمی دیگر به سایر موضوعات اختصاص دارد. بیش از 52 درصد نشریات در حال انتشار دانشگاه رتبه علمی- پژوهشی دارد و 32/8 درصد نشریات علمی پژوهشی مصوب را تشکیل میدهد. زبان غالب، فارسی و دوره انتشار بهطور تقریبی نیمی از مجلات دو فصلنامه و نیم دیگر فصلنامه است. قدیمیترین نشریه دانشگاه، <em>مجله دانشکده دامپزشکی</em> است که اکنون با نام <em>تحقیقات دامپزشکی</em> منتشر میشود. طولانیترین عمر نشریات (بدون تغییر نام) از دهه 50 و حدود 30 سال است. 76 </strong>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022Performance Evaluation of Library of Accounting and Management Faculty of Allameh Tabataba’i University, Using Importance-Performance Analysis (IPA) Approachبررسی عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بهرهگیری از روش تحلیل اهمیت-عملکرد101120724610.22054/jks.2016.7246FAجهانیاربامدادصوفیاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسید رضاقدرتکارشناس، کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانسلیمانمنصوری محمدآبادیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی-تحقیق در عملیات، گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،مصطفیرنجبر. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20160221Technique of importance- performance is an essential step in defining quality improvement programs, defining clients' perceptions and expectations and institutions performance analysis. The purpose of this research is to evaluate faculty of management and accountings' performance in Allameh Tabataba’i University with analysis of importance-performance approach. The reason of libraries' existence is to live up to their stakeholder's satisfaction and expectations; therefore, it should be evaluated how this institute has acted to achieve that goal. This research is Applied and survey. So a questionnaire with 30 indexes is designed to evaluate libraries performance by using defined 3 dimensions of Libqual model. In this questionnaire, opinions of teachers and authorities in this field are considered (face and content reliability). Therefore, Alfa Cronbakh test is used to measure the reliability. LISREL software is used to measure each index, also average number is considered for evaluation of performance. Results show 21 of 30 indexes are placed in the second quarter. This represents good performance of library in relation to clients. On the other hand, we can claim the performance of this library has been high because it has fulfilled 70% of Client’s expectation and needs. On the basis of results, we fulfilled managers promote their performance about indexes that are considered important by clients but library has overlooked.<strong>شیوه اهمیت-عملکرد، گامی اساسی در تدوین برنامههای بهبود کیفیت، شناسایی ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت و تحلیل عملکرد مؤسسات است. هدف از این پژوهش بررسی میزان عملکرد کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحلیل اهمیت عملکرد است. فلسفه وجودی کتابخانهها تأمین رضایت و پاسخگویی به نیاز مراجعان بوده است. بدین منظور باید بررسی شود که این مجموعه نسبت به تحقق هدف خود چگونه عمل کرده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی گرداوری اطلاعات پیمایشی است. ازاینرو پرسشنامهای با 30 شاخص تنظیم گردید تا میزان عملکرد کتابخانه با توجه به سه بعد تعریفشده در مدل لیبکوآل مشخص گردد. به سبب اینکه پرسشنامه مذکور محقق ساخته است همنظر اساتید همنظر خبرگان این حوزه در پرسشنامه لحاظ شده است (روایی صوری و محتوایی) درنتیجه از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفادهشده است. برای سنجش اهمیت هر شاخص از نرمافزار لیزرل استفاده بهعملآمده است و برای سنجش عملکرد نمره میانگین لحاظ شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان 30 شاخص موردبررسی 21 شاخص در ربع دوم </strong>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-82433820161022The Overlap between the Descriptors of the Library Articles in LISTA Database and the Tags Assigned to the Same Articles in Folksonomy of Citeulikeبررسی میزان همخوانی میان برچسبهای مقالات حوزه کتابداری در پایگاه ردهبندی مردمی سایت یولایک و توصیفگرهای اختصاصیافته به همان مقالات در پایگاه لیستا121140724710.22054/jks.2016.7247FAمعصومهمحمدپورکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعصمتمومنیاستادیار، گروه علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7423-5214مهدیعلیپور حافظیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایرانJournal Article20160103In this study, the amount of overlap between the descriptors of the library articles in LISTA database, and the tags assigned to the same articles inFolksonomy ofCiteulikewill be studied. <br />Research population of this study are published articles in library LISTA databases, in the period beginning in 2010 to 15 November 2011, which this population selected of the common articles based on the bibliographic (title, author, journal name, publication number, etc.), in this database andFolksonomy ,Citeulike, that finally, 300 cases were selected, and based on the overlap between the descriptor and the tags were studied. The results of this study are as follows: <br />Less than 2% between tags and descriptors assigned to the library of articles devoted to the papers, there is overlap. On this basis, the main hypothesis of the study was approved, and the corresponding number of review articles dedicated to the library in Citeulike, it was found that 5.27% of the amount of tags, including synonyms descriptors that the articles in LISTAhas been allocated, and the results showed that users are used in different ways to achieve a sense of what they sought, or for tagging articles. .......هدف : هدف از این پژوهش تعیین میزان همخوانی میان برچسب های اختصاص یافته به مقالات کتابداری در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و توصیفگرهای اختصاص یافته به همان مقالات در پایگاه لیستا می باشد.<br />روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل 300 مقاله در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی می باشد که از میان مقالات مشترک از لحاظ اطلاعات کتابشناختی ( عنوان، نام نویسنده، نام نشریه، سال انتشار و ... ) در میان پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک و پایگاه لیستا در فاصله زمانی ابتدای سال 2010 تا 15 نوامبر سال 2011 به صورت تصادفی انتخاب شده است . این تحقیق به روش پیمایشی – توصیفی و با استفاده از داده های گردآوری شده بر مبنای روش مشاهده انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آمار توصیفی و به کمک نرم افزار آماری اکسل انجام شد.<br />یافته ها: نتایج نشان داد که کمتر از 2 ٪ درصد از برچسب های اختصاص یافته به مقالات منتخب حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاه رده بندی مردمی سایتیولایک با آنچه که به عنوان توصیفگر به همان مقالات در پایگاه لیستا اختصاص داده شده است همخوانی دارند. <br />نتیجه گیری: این نتایج در کل نشان دهنده آن است که برچسب های مورد استفاده کاربران برای بازیابی و رده بندی مفاهیم در محیط وب با آنچه که متخصصان برای رده بندی و بازیابی همان مفاهیم به کار می برند تفاوت و فاصله زیادی دارد. د