دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824341220171023The Role of Using Data Mining on Organizational Performance of the Directors of Public Libraries of Tehran Universities with the Knowledge Management Approachنقش بهکارگیری دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران با رویکرد مدیریت دانش128917210.22054/jks.2018.30173.1163FAزهرااباذریدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران0000-0001-9398-6590رستاحدادیدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20170226Purpose: The purpose of this research is to investigate the role of data mining on the organizational performance of Tehran University's library directors with the knowledge management approach.<br />Methodology: The research method is a survey-analytical one that uses inferential statistics and structural equations for data analysis. The instrument of research is the Deravi Thesis Questionnaire (1394); for analyzing the data, the software S.P.S.S. and AMOS have been used. The research community includes the directors of the central library and satellite libraries of the state universities of Tehran. In total, 213 central and satellite libraries and the same number of managers are identified and based on the Cochran formula the sample consists of 137 managers. Since the distribution of data is normal, the parametric test of single sampled/grouped T-test is used to examine the first three hypotheses (knowledge management status, organizational performance, and data mining utilization). The hypotheses of the conceptual model of research are also analyzed based on structural equations.<br />Results: The findings of the study indicate that only one hypothesis (knowledge management status was confirmed of the six. Two other hypotheses, Organizational performance status and data mining utilization status were not accepted. None of the hypotheses related to the conceptual model of research (The effect of data mining utilization on knowledge management, the effect of data mining on organizational performance and the effect of knowledge management on organizational performance), which were the main hypotheses of the research, were not confirmed.<br />Conclusion: The results of this study showed that the status of data mining utilization and organizational performance of the managers of the libraries of Tehran's public universities is moderate and the knowledge management status is desirable. The use of data mining and knowledge management does not affect the organizational performance of the directors of public libraries in Tehran's public universities. The data mining utilization is also ineffective on knowledge management from the perspective of the director of these libraries.<br />Originality / value: The originality and value of this research stems from the fact that so far, there has been done no similar study conducted in libraries which have studied the three data mining, knowledge management, and organizational performance variables.هدف ، تعیین نقش دادهکاوی بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای تهران با رویکرد مدیریت دانش است.<br />روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزاراس.پی.اس.اس. استفاده شده است. جامعة پژوهش، شامل 137مدیران کتابخانه های دانشگاههای دولتی شهر تهران است.<br />یافتهها نشان داد از شش فرضیة پژوهش، تنها دو فرضیه تأیید شد. فرضیههای مربوط به مدل مفهومی پژوهش که فرضیههای اصلیتر پژوهش هستند، تأیید نشدند. وضعیت بهکارگیری دادهکاوی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران و عملکرد سازمانی مدیران، متوسط است. وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران مطلوب است. رابطة معنیداری بین بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد. رابطة معنیداری بین بهکارگیری مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه مدیران آنها، وجود ندارد.<br />نتیجه گیری:وضعیت بهکارگیری دادهکاوی و عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، متوسط است و وضعیت مدیریت دانش مطلوب است. بهکارگیری دادهکاوی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی مدیران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران همچنین بهکارگیری دادهکاوی بر مدیریت دانش از دیدگاه مدیران این کتابخانهها نیز تأثیرگذار نیست.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824341220171023Identifying the Related goals of Public Libraries in Upper National Documents of the Islamic Republic of Iranشناسایی اهداف مرتبط با کتابخانههای عمومی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران2748852610.22054/jks.2018.31580.1176FAمحمدحسن زادهدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-6175-0855سمیهجعفری باقی آبادیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170330The aim of this study is to identify the scientific, educational, cultural and social major goals of public libraries in the vision document and the fifth and sixth development plans.
<strong>Method:</strong> This descriptive study was conducted using the documentary method and the analytical content analysis is based on upstream documents of the Islamic Republic of Iran such as the vision document and development plans.
<strong>Findings:</strong> The examination of documents on one hand shows that in some sections related to the public libraries goals, public libraries are not directly mentioned while some of these sections are pursued and implemented by the public libraries. On the other hand, with considering the goals and characteristics of the public library, it is possible to identify some sections in the upstream documents which are in relation to the goals and roles of the public library and also it is possible to design and implement the necessary measures for the operation of these sections by public libraries.
<strong>Value:</strong> The present research can provide a clear picture of the major scientific, educational, cultural and social goals of the country relating to public libraries, while also positioning these libraries in the vision document and development plans, and it aims at identifying and defining new roles for public libraries in fulfilling the diverse scientific, educational, cultural and social goals of the country.هدف از پژوهش حاضر شناسایی اهداف مرتبط با کتابخانه عمومی در سند چشمانداز و برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی کشور، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بود. این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای قیاسی بر اساس 12 رسالت کتابخانه عمومی از منظر ایفلا در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشمانداز، برنامههای پنجم و ششم توسعه، سند اقتصاد مقاومتی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش انجام شده است. بررسی اسناد از یکسو نشان داد که در برخی از بندهای مرتبط با اهداف و رسالت کتابخانه عمومی، بهطور مستقیم به کتابخانههای عمومی اشاره نشده این در حالی است که در حال حاضر برخی از آن بندها توسط کتابخانههای عمومی پیگیری و اجرا میشوند. از سوی دیگر با توجه به رسالت کتابخانه عمومی، میتوان در اسناد بالادستی بندهایی را در ارتباط با اهداف و مأموریتهای کتابخانه عمومی شناسایی کرده و اقدامات لازم در جهت عملیاتی شدن آن بندها توسط کتابخانههای عمومی طراحی و اجرا شود. پژوهش حاضر میتواند تصویری روشن از اهداف کلان فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور مرتبط با کتابخانههای عمومی ارائه کند و ضمن آنکه جایگاه این کتابخانهها را در اسناد بالادستی مشخص مینماید، در صدد شناسایی و تعریف نقشهای جدید برای کتابخانههای عمومی در تحقق اهداف متنوع فرهنگی، آموزشی و اطلاعرسانی کشور است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824341220171023Effective Factors on The Internet Usage of Post Graduate and PhD Students in Western Universities of The Country (Uremia University, Kurdistan University, Razi University of Kermanshah, Bu Ali University of Hamedan)عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای غرب کشور (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه، بوعلی همدان)4978846010.22054/jks.2018.31121.1167FAصلاحسلیمیاندکترای اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانکیومرثشهبازیدانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20170409The aim of this paper is to investigate the effective factors on internet use in postgraduate and PhD students in universities of west and northwest of Iran (Uremia, Kurdistan, Razi University of Kermanshah and Bu Ali University of Hamedan). The studied sample includes 609 students in these two educational levels and data has been collected using questionnaire. In addition, all graduate groups including the Department of Humanities, the Department of Basic Sciences, the Department of Engineering, and the Department of Agriculture have been used in sampling. In this study, linear regression, Logit regression and Probit method with SPSS software from analytics have been used. In addition, the Cronbach's alpha coefficient, which evaluates the reliability of the questionnaire, is 0.87 which indicates an acceptable reliability for this questionnaire. The results of this study indicate negative impact of university on internet use and positive effect of educational group, semester, employment status and information sources in the use of internet. Moreover, Hosmer- Lemeshow test confirms the presented model. Finally, it is suggested that university administrations provide clear and practical policies for accessing and using the internet, and designing specialized databases designed to operationalize them so that the fields scientific development, through which economic development and so on.هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای غرب و شمالغرب ایران (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه و بوعلی همدان) است. نمونه مورد بررسی 609 دانشجو در این دو مقطع تحصیلی بود که دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. ضمناً از همه گروههای تحصیلات تکمیلی شامل گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه فنی و مهندسی و گروه کشاورزی در نمونهگیری استفاده شده است. در این پژوهش از روشهای رگرسیون خطی، رگرسیون لاجیت و روش پروبیت با استفاده از نرم-افزار SPSS، برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. در ضمن ضریب آلفای کرونباخ که پایایی پرسشنامه را ارزیابی میکند، در این تحقیق 87/. بود که نشان از پایایی قابل قبولی برای این پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر منفی دانشگاه بر استفاده از اینترنت و تأثیر مثبت گروه تحصیلی، ترم تحصیلی، وضعیت اشتغال و منابع اطلاعاتی بر استفاده از اینترنت است. همچنین آزمون هاسمر- لمشو تأییدکننده مدل ارائه شده است. در نهایت پیشنهاد میگردد مدیریت دانشگاهها، سیاستها و خط مشیهای روشن و عملی را جهت دسترسی و استفاده از اینترنت فراهم نموده و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی طراحی و در جهت عملیاتی شدن آن تلاش نماید تا زمینههای توسعه علمی و از آن طریق توسعه اقتصادی و غیره فراهم گردد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824341220171023Digital Librarians’ Technical Skills in Central Libraries of Tehran State Universitiesمهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران79108917310.22054/jks.2018.32934.1190FAمهتاباصفاکارشناس اسناد کتابخانه و موزه ملی ملک، تهران، ایرانفهیمهباب الحوائجیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-0247-6614مهدیعلیپور حافظیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-3113-9887Journal Article20170304The main goal of this study was to Identify Digital Librarian’s Technical skills in Central Libraries of the State Universities in Tehran. In this research, a quantitative approach with descriptive survey method was used. The statistical population included 108 digital librarians of central libraries in 14 Tehran state universities. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the tool was based on the opinions of experts in digital libraries and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha of 0.883. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics using Kolmogorov-Smirnov test, independent sample t-test and independent t-test. The findings showed that the highest mean in hardware, the skill of working with printers (3.44), in software, the skill of converting file formats (3.89), on the Internet and network, the ability to use intranet (3.91) ), In compilation, the ability to download resources and use manager download (77/3), digital information processing, factor utilization of classification systems (48/3), digital services, ability to provide interactive retrieval services ( 80.3) and in the protection and maintenance, the ability to backup (21.3). The results showed that technical skills of the digital librarians are not in a desirable mood.هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. در این پژوهش از رویکرد کمی با روش پیمایشی، توصیفی استفاده شد. جامعه آماری آن 108 نفر از کتابداران دیجیتال کتابخانههای مرکزی 14 دانشگاه دولتی شهر تهران بود که از بین بیش از 200 نفر از کتابداران شناسائی و به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی پژوهشگر ساخته بود. روایی ابزار، صوری و محتوایی، براساس نظرات متخصصان کتابخانههای دیجیتالی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 883/0 مورد تأیید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و آزمون t تک نمونه و t گروههای مستقل انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین میانگینها در سختافزار، مهارت کار با انواع پرینترها (44/3)، در نرمافزار، عامل مهارت در تبدیل فرمت فایلها (89/3)، در اینترنت و شبکه، عامل توانایی در بهرهگیری از اینترانت (91/3)، در مجموعهسازی، عامل توانایی در نحوه دانلود منابع و استفاده از دانلود منیجر (77/3)، در پردازش اطلاعات دیجیتالی، عامل بهرهگیری از نظامهای ردهبندی (48/3)، در خدمات دیجیتالی، عامل توانائی در ارائه خدمات بازیابی تعاملی (80/3) و در حفاظت و نگهداری، عامل توانائی در انجام پشتیبان گیری (21/3) است. نتایج پژوهش نشان داد درهیچیک از دانشگاههای موردبررسی مهارتهای فنی کتابداران دیجیتال دانشگاههای دولتی شهر تهران، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824341220171023Library Services Quality Assessment in Allameh Tabataba'i University Using The Libeb-Kuala Modelسنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لیب کوآل109129917410.22054/jks.2018.11861.1158FAعلیجلالی دیزجیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانلیلاجباریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0374-6364Journal Article20170215Assessing the quality of the central library servicesinAllameh Tabataba’i University and identifying the Libqual indicators needed for improvement, are the research objectives.<br /><strong>Methodology: </strong>The survey research method was applied according to the Libqual model and the data was gathered by questionnaires. The gap between the users’ maximum and minimum expectancies, their receipt rank, and the significance of the difference among these ranks were analyzed. The data was collected from a user community sample of 100 members.<br /><strong>Findings: </strong>The users’ received service for all the service impact, information control, and library as placefactors was lower than their minimum expectation which showed the dissatisfaction of users. The amount of users’ minimum expectation for the improvement of service impact factor was more than the other two. The lowest amount of service reception and the highest degree of receipt rank dissatisfaction were identified for the library as place indicator. The highest rate of dissatisfaction on maximum expectation rank was for the library as place and the information control indicators, respectively.<br /><strong>Originality:</strong> Filling the performance assessment gap, harmony with user population, economic justification, user satisfaction, and user orientation are the benefits and values of this research.<br /> هدف: در این تحقیق، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شناسایی مولفههای خدمت نیازمند ارتقاء هدف پژوهش است. <br />روش: پژوهش پیمایشی با مدل لیبکوال بوده و دادهها با پرسشنامه گردآمده است. شکاف بین حداقل انتظارات و نیز حداکثر انتظارات با سطح دریافت کاربران و معناداری تفاوت بین این سطوح تحلیل شده است. اطلاعات پژوهش از نمونه 100 نفری جامعهی کاربران گردآمده است. <br />یافتهها: خدمت دریافتی کاربران در همه مولفههای اثر خدمت، کنترل اطلاعات و کتابخانه بهعنوان مکان جامعه پژوهش پایینتر از حداقل انتظار بوده و کاربران ناراضی بودهاند. حداقل انتظار بیشتری برای بهبود اثر خدمت نسبتبه دو مولفه دیگر وجود دارد. کمترین دریافت خدمت و بیشترین نارضایتی سطح دریافت در مولفه کتابخانه بهعنوان مکان بودهاست. بیشترین نارضایتی سطح حداکثر انتظار بهترتیب در مولفههای کتابخانه بهعنوان مکان و کنترل اطلاعات است.<br />اصالت اثر: اولین ارزیابی عملکرد، همگامی با جامعهی، توجیه اقتصادی، رضایت کاربر، و مشتریمداری ارزش پژوهش حاضر است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824341220171023Freedom of Information and Scenarios of Future Pressآزادی اطلاعات و سناریوهای آینده131157857310.22054/jks.2017.21620.1131FAتکتمعین الهیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیJournal Article20170415In today’s world, freedom of information has known as a prerequisite of democracy and has titled as a democracy’s oxygen. Experience has indicated that the right of access of people to information, to end up in variety of media’s debates and increases the possibility of investigation of information’s truth to be represented. So, it is necessary that the acquaintance of media’s followers with content and mechanism of enforcement the right of access to information. Therefore, future studies as a novel knowledge can help experts this district until to determine principle obstacle of freedom of information, to trace a practical mechanisms of expansion and amplitude. In this essay, the futures of encounter freedom of information are analyzing in Iran’s media. The original question of this study is, the investigation of conceivable future are in media to freedom of information. This research is an exploratory and data’s of this study have been analyzed and compiled to procedure of analyzing of study includes assiduities are in media and freedom of information’s district. This sample of statistical volume is 65 persons who they have selected by snowball. In this study has discussed about the influence of economic, social, legal, political and technology factors on trends of Freedom of information. In view of this factor and investigation of index of pertaining to each one, four scenarios have been planned for freedom of information in Iran’s press<br />در دنیای معاصر، آزادی اطلاعات به عنوان لازمه دموکراسی شناخته شده و اکسیژن مردم سالاری لقب گرفته است. تجربه نشان داده است که حق دسترسی افراد به اطلاعات، به تنوع بیان های رسانه ای منجر شده، امکان بررسی صحت اخبار و اطلاعاتی را که به مردم ارائه می شوند افزایش می دهد.بنابراین، آشنایی اصحاب رسانه با محتوا و ساز و کارهای اعمال حق دسترسی به اطلاعات امری ضروری است.از این رو، آینده پژوهی به عنوان دانشی نوظهور خواهد توانست متخصصان حوزه رسانه و نویسندگان مطبوعات را یاری نمایدتا ضمن مشخص نمودن موانع اصلی آزادی اطلاعات، سازوکارهای عملی بسط و گسترش آن را ترسیم نمایند. در این مقاله، با توجه به روندهای آزادی اطلاعات در کشور، با رویکرد آینده پژوهانه و به روش سناریو نویسی، آینده های مواجهه آزادی اطلاعات در مطبوعات ایران مورد تحلیل قرار می گیرند.سئوال اصلی این پژوهش، بررسی آینده های متصور برای آزادی اطلاعات در مطبوعات است.تحقیق مورد نظر،ترکیبی- اکتشافی است و داده های این مطالعه به روش تحلیل محتوا و پیمایش جمع آوری و تحلیل شده اند.جامعه آماری پژوهش، شامل فعالان در حوزه آزادی اطلاعات و رسانه است. حجم نمونه آماری تحقیق مورد نظر 65 نفراست که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. در این تحقیق به تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فناوری بر روند آزادی اطلاعات پرداخته شده است.با توجه به این عوامل و بررسی شاخص های مربوط به هریک، چهار سناریو برای آزادی اطلاعات در مطبوعات ایران طراحی شده است.