دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922The Study of the Relationship Between Organizational Commitment and the Tendency to Share Knowledge in Libraries with the Modified Role of Educationرابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش در کتابخانهها با نقش تعدیلکننده تحصیلات1241192810.22054/jks.2020.50634.1296FAراضیهنظریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی- مدیریت اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایرانمحمد رضافرهاد پوراستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی- مدیریت اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز،اهواز، ایران0000-0002-5856-1826Journal Article20200404The main purpose of research is to determine the relationship between organizational commitment and the tendency to share knowledge among the staff of public libraries in Khuzestan province.This research was applied and using descriptive-correlational method. The statistical population of this research was all staff of public libraries. Simple sampling method has been used to determine the sample size, of which 215 were selected as statistical sample. The data were gathered using questionnaires and analyzed using the software SPSS.21.The results of the study showed that organizational commitment (mean = 78.44) and its dimensions are higher than average. Also, knowledge sharing (104 = 28/28) and its dimensions are higher than average. Meanwhile, there is a significant relationship between organizational commitment and employees' tendency to share knowledge in public libraries of Khuzestan province (sig = 0/001 = 0 / r = 0/688). Regarding the moderating role of descriptive statistics on the relationship between organizational commitment and knowledge sharing, it was found that only education corrected the relationship between organizational commitment and knowledge sharing, and the rest of the variables did not modify this relationship. The consequence is that the more these conditions become, the greater the sense of belonging to the organization and individuals will tend to share their knowledge, experiences and skills with other members of the organization.هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003) و اشتراک دانش همتی (1389) گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 بسته نرمافزاری در علوم اجتماعی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی (میانگین= 44/78) و اشتراک دانش (28/104= میانگین) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش رابطه معنیداری (001/0=sig و 816/0=r) وجود دارد و تحصیلات، رابطه بین احساس تعلق سازمانی و اشتراک دانش را تعدیل میکند. با توجه به یافته ها میتوان گفت که احساس تعلق سازمانی مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به اشتراک دانش کارکنان است و سازمان میتواند با تقویت ابعاد سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کارکنان به اشتراک دانش را فراهم آورد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922The Relationship Between Knowledge Management and Professional Development and Job Performance of Ilam University Staff in 2019رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفهای و عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ایلام در سال 139825411198910.22054/jks.2020.51742.1319FAمحمدحسنمرشدی تنکابنیکارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران0000-0003-1169-766XJournal Article20200426The purpose of this study was to study the relationship between knowledge management and professional development and job performance of employees. The statistical population included 460 employees of Ilam University, and 210 people were selected as statistical samples using Kerjcie and Morgan tables. The present study was a correlational study and the required data were collected by library and field survey (questionnaire). The data collection tools included three knowledge management questionnaires, professional career development, and job performance. In order to determine the validity of the questionnaires, formal and content validity was used and to measure the reliability, Cronbach's alpha method was used. The calculated coefficient for the whole questionnaire was 0.967 and was confirmed. SPSS-22 statistical software was used to analyze the obtained data. The findings showed that there was a positive and significant correlation between knowledge management and job performance (r = 0.581) at 99%. Studies have also shown that there is a positive and significant correlation between knowledge management and professional development of employees (p = 0.056) at 99% level. Managers should try to make their employees aware of the benefits of using knowledge management programs for organizational performance and themselves. Achieving this goal will both help job performance and affect the professional development of employees.هدف در این پژوهش، مطالعة رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان بود. جامعة آماری شامل460 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود و داده های مورد نیاز به روش پیمایشی کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامۀ مدیریت دانش، توسعه حرفه ای کارکنان و عملکرد شغلی بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 967/0 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده های به دست آمده نیز از نرم افزار آماری SPSS-22 به کار گرفته شد. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی (581/0r=) در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بررسی ها نشان داد همبستگی مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و توسعه حرفهای کارکنان (560/0r=) در سطح 99 درصد وجود دارد. لذا مدیران باید تلاش نمایند کارکنان خود را از مزایای به کارگیری برنامه های مدیریت دانش برای عملکرد سازمانی و خود آنها آگاه کنند. تحقق این هدف، هم به عملکرد شغلی کمک خواهد کرد و هم بر توسعه حرفه ای کارکنان مؤثر خواهد بود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922Comparative Study of Academic Library Websites in Iran and United States from Standpoint Users Engagement Through Social Mediasمطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدید وبی کاربران به واسطه رسانههای اجتماعی43731164410.22054/jks.2020.50440.1292FAمریمطاوسیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران و دستیار پژوهشی آزمایشگاه پایش دیجیتال کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-9776-8205محسنحاجی زین العابدینیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0003-4226-9377Journal Article20200301The present study offers a comparative analysis with exploration approach among university library websites in Iran and United States from standpoint user engagement via social medias. Descriptive survey method was used in this study. Websites composed of 21 academic university library websites in Iran and 16 academic university library websites in United states (37 websites) were investigated by direct observation using analytical database “similarweb“ during 3 months (February up to April 2019). Findings showed that in United States, 100% of the total university library websites attracted users through social media, compared to 19% in Iran. The number of users clicking or visiting the website of the university library via social media in Iran was 3% of the total number of users visiting the library's website. This figure in United States was up to 1% (Except for the MIT University libraries that the number was 11%). Facebook, YouTube, Twitter, Reddit, Researchgate and Pinterest were the top media that university library websites in United States had user engagement through them.هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم واقع در شهرهای بزرگ ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز و ۱۶ وبگاه کتابخانه دانشگاهی واقع در ایالت متحده آمریکا بودند. مطالعه با روش پیمایشی توصیفی و به صورت مقطعی در بازه زمانی سه ماهه ی فوریه، مارس و آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی با ابزار مشاهده مستقیم در پایگاه هوشمند تحلیل رفتارکاربران «سیمیلاروب» انجام شد. یافتهها نشان داد در ایران میزان %19 و در ایالت متحده آمریکا میزان %100 از کل تعداد وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی، از طریق رسانههای اجتماعی، کاربران را جذب کرده بودند. میزان بازدیدکاربران(کلیک) به وسیله رسانههای اجتماعی از وبگاه کتابخانههای دانشگاهی در ایران حداکثر تا %30 از کل بازدیدها از وبگاه کتابخانه مشاهده شد که این رقم در مورد ایالت متحده آمریکا حداکثر تا %1 از کل بازدیدها بود( به استثنای وبگاه کتابخانه دانشگاهی ام آی تی که این رقم %11 مشاهده شد). به ترتیب اولویت، رسانههای اجتماعی «فیس بوک»، «یوتیوب»، «توییتر»، «ردیت»، «ریسرچگیت» و «پینترست» به عنوان برترین رسانههایی که وبگاه کتابخانههای دانشگاهی امریکا از طریق آنها، بازدید وبی، کسب مینمایند، شناسایی شدند. دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922Studying the Relationship between Multilingual Skills and Information Behavior of Postgraduate Students of Razi Universityبررسی رابطهی بین مهارتهای چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی751091193810.22054/jks.2020.54979.1364FAثریازنگنهمسئول دبیرخانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران000-0002-4531-042Xامینزارعاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0001-8597-7707محمودمرادیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0001-5750-120XJournal Article20200127The aim of this study is to survey the relationship between multilingual skills and information behavior of postgraduate students of Razi University. The research is an applied one that is conducted in a descriptive-analytical and survey method. The statistical population was all postgraduate students of Razi University who were studying in the second semester of the 2016-2017 academic year. Two-stage stratified sampling is used. The sample size was estimated by 365 Cochran's formula. The required data was collected using a researcher-made questionnaire. Data analysis was done by SPSS software Version 23. Findings showed no significant relationship between multilingual skills and information behavior in general. Four variables including age, gender, level of education, and employment were studied. Only level of education and employment had significant and positive relationship on students' information behavior. But there was no significant relationship between familiarity with different languages and information behavior of postgraduate students of Razi University. By examining the effect of language on students' information behavior, it is possible to predict their information behavior, provide better information resources that they need, and avoid spending money on unused resources. Students do not seem to be aware of the important power of language in their behavior, so it is necessary for students and universities to pay more attention to this issue. One of the solutions is to hold training classes and strengthen language skills, which can be held by universities and students themselves to take these courses outside the university.هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که<strong> </strong>در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای دو مرحله ای صورت گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران[1] 365 نفر برآورد شد. داده های مورد نیاز پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. <sup>[2]</sup> نسخه ی 23 انجام شد. یافته ها نشان داد بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی به طور کلی رابطه ی معنادار دیده نشد. از بین چهار متغیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاغل بودن، تنها دو متغیر سطح تحصیلات و شاغل بودن با رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه ی معنادار و مثبت داشت. بین آشنایی با انواع زبان ها و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی رابطه ی معنادار وجود نداشت. با بررسی تأثیر متغیر زبان بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان، میتوان هم رفتار اطلاعاتی آنها را پیش بینی کرد و هم منابع اطلاعاتی بهتری(شامل تمام منابع و کانال های اطلاعاتی) که مورد نیاز آنهاست را تهیه کرد و از صرف هزینه برای منابع بدون استفاده جلوگیری<strong> </strong>خواهد شد. به نظر می رسد دانشجویان به قدرت مهم ابزار زبان در رفتارشان واقف نیستند، بنابراین لازم است هم دانشجویان و هم دانشگاه ها بیشتر به این مسئله اهمیت دهند. یکی از راهکارها<strong> </strong>برگزاری کلاس های آموزش و تقویت مهارت های زبان است که هم می تواند توسط دانشگاه ها برگزار شود و هم خود دانشجویان در محیط های خارج از دانشگاه<strong>،</strong> این دوره ها را بگذرانند.<br /> <br />[1] . Cochran<br />[2] - SPSSدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922Metadata Standards for Organizing in the Digital Library: A Systematic Reviewاستانداردهای فرادادهای سازماندهی منابع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتالی مروری نظامند1111371203510.22054/jks.2020.50159.1281FAیعقوبنوروزیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم، قم، ایران0000-0003-3030-7647نیرهجعفری فرکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-2982-1203Journal Article20200221The purpose of this study is systematic reviewing of organizing metadata standards to find the status of researches in digital libraries. The research attempted to categorize them in terms of the functional area and role that they play in digital libraries. By identifying the statue studded standards, it is possible to determine the functional place of other standards that expanded in the digital library area and are functionally similar to covered standards in this research. In this way, systematic review was used for study. By searching the databases, finally 42 research sources were selected for final review. Findings showed that the organizing standards, based on they role in digital library, could be categorized in seven sections (include Resource description, Resource structure determination, Resource management, Resource content organization, Local format definition in digital library database management system, Semantic context and interoperability). Then, a set of standards in each area were identified (50 standards in total). The results finally showed that MARC with 60.5%, DC with 44.7% and OAI and MODS with 42.1% were the most known standards. Audio-MD, VIDEO-MD with 5.3% also were the most unknown.مطالعه حاضر مروری نظاممند بر پژوهشهای حوزه استانداردهای فراداده ای سازماندهی منابع در کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور شناسایی استانداردهای مطرح در این حوزه است که در منابع مختلف مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. روش پژوهش نظاممند برای مطالعه استفاده شد. برای انجام مطالعه با چند مرحله جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی در نهایت42 منبع پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که کتابخانه های دیجیتالی در بخش سازماندهی منابع خود در هفت حوزه توصیف منابع، تعیین ساختار منابع، مدیریت منابع، ساماندهی محتوای منابع، تعیین قالب محلی در نظام مدیریتی پایگاه داده کتابخانه دیجیتالی، تعیین بستر معنایی و مبادله از استانداردهای فراداده ای و پروتکل ها استفاده میکنند. در هر حوزه عملکردی استانداردهای آن مشخص و معرفی گردید(در مجموع 50 استاندارد). در بین جامعه پژوهش MARC با سهم 5/60 %، DC با 7/44 % و MODS با سهم 1/42 % جز شناخته شده ترین استانداردهای فراداده ای سازماندهی در جامعه مورد بررسی بودند. در این میان Audio-MD، VIDEO –MD با سهم 3/5 درصدی کمترین میزان شناخت را داشتند. از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که میزان توجه به استانداردهای حوزه سازماندهی منابع چندرسانه ای و غیر متنی در متون علمی پایین است و میتواند موجب مهجور ماندن سازماندهی در این حوزه باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922Evaluation of Digital Libraries at Allameh Tabataba’i University and Tebyan Cultural Institute Based on the Xie and Joo Digital Library Evaluation Criteriaارزیابی کتابخانههای دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو1391661192910.22054/jks.2020.51037.1304FAعلیجلالی دیزجیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانگلنساگلینی مقدماستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-0815-1298سکینهعزیزیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20200405This descriptive survey evaluates the digital libraries of Allameh Tabataba’i University and Tebyan Cultural Institute based on the Xie and Joo (2013) digital library evaluation criteria. A checklist was made based on information from 10 structural dimensions of digital library evaluation criteria. It was then set up as a researcher-made questionnaire based on the Xie and Joo digital library evaluation criteria. To collect data, questionnaires were distributed among librarians and users of the two digital libraries. Sixty-three valid responses were collected and analysed with SPSS software .Findings showed that the two digital libraries were in a moderate condition in two dimensions (user engagement and context); and in good condition in the others. The findings of the inferential statistics show that there is no significant difference between users’ and employees’ viewpoints on the dimensions of the digital collection, interface design, context, preservation and administration (sustainability). However, regarding the information organization and services (level 0.01), the dimensions of technology and the effects on the user (level 0.02), there is a significant difference between the two systems in terms of the user engagement dimension with the relative superiority of Allameh Tabataba’i digital library.The results show that despite the differences in the type of these two libraries, there is not much difference between the studied dimensions (other than those mentioned in the findings), but in some dimensions, there is a slight difference between the respondents' opinions. It is seen with the relative and partial superiority of Allameh Tabataba’i digital library.پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه محققساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو، در طیف لیکرت تنظیم گردیده است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ها در دو کتابخانه و در دو گروه کاربران و کارکنان توزیع و در مجموع 63 پرسشنامه برگشت داده شدند. همچنین، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گردید. یافته های آمار توصیفی نشان داد که دو کتابخانه دیجیتالی در ابعاد تعامل کاربر و بافت/زمینه در وضعیت متوسط بوده و در ابعاد دیگر در وضعیت خوب قرار دارند. بر اساس یافته های آمار استنباطی، از دیدگاه کاربران و کارکنان، در ابعاد مجموعه، طراحی رابط، بافت، حفاظت و مدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد. اما، در ابعاد سازماندهی اطلاعات و خدمات(سطح 01/0)، ابعاد فناوری و تأثیر بر کاربر(سطح 02/0) از نظر کاربران و در بعد تعامل کاربر(سطح 02/0) از نظر کارکنان، تفاوت معناداری میان دو نظام اطلاعاتی به نفع کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه وجود دارد. نتایج نشان میدهد با وجود تفاوت در نوع این دو کتابخانه، تفاوت چندانی در میان ابعاد مورد بررسی(به غیر مورد ذکر شده در یافته ها) بین آنها وجود ندارد، اما در برخی ابعاد، تفاوتی کمی بین نظرات پاسخدهندگان با<strong> </strong>برتری نسبی و جزئی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه مشاهده میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی2980-824372420200922Establishing of the Supreme Knowledge Management Council of Iran, in order to Coordination, Coherence and Standardization of the Development of Knowledge-based Systems in the Government Sectorشکلگیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در برقراری هماهنگی، انسجام و استانداردسازی در ایجاد نظامهای دانش محور در دستگاههای اجرایی1672051193510.22054/jks.2020.53617.1337FAمازیارامیرحسینیدکتری مدیریت اطلاعات و دانش، استادیار دفتر ارتباطات علمی و همکاری های بین المللی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، تهران، ایران0000000000000000Journal Article20200424The strategic documents of Iran, such as the 20-year vision document, emphasize on establishing knowledge-based systems and development of the exchange of applied information. In addition, each of the governmental organizations and agencies is required to establish and operate knowledge-based and knowledge management systems regarding their missions and visions. The strategic document emphasizes have been the main reason to focus on the development of knowledge-based systems in governmental organizations and agencies. On the other hand, the increase of demand in establishing knowledge management systems has caused of the formation of the new contractors, form public or private sectors, to develop the mentioned systems. The situation on credit allocation and consumption regard to legal comments on developing knowledge-based systems has been a main factor to accelerate the process of ordering knowledge-based systems and the establishment a showcase of the reality of knowledge management system. Creating incorrect, unbalanced and inconsistent as well as relying on non-standard knowledge-based systems and not paying enough attention to the national requirements in establishing of knowledge-based systems have created some micro and macro challenges. In order to remove these challenges, the establishment of the Supreme Council of Knowledge Management is suggested in fulfilling a national document on knowledge management system.اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله بر ایجاد نظامهای دانشمحور و شکلگیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تأکید دارند. علاوه بر این، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور به ایجاد و راهبری نظامهای دانشبنیان و مدیریت دانش در حوزه مأموریتهای خود موظفاند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاهها و سازمانهای دولتی به ایجاد نظامهای مبتنی بر دانش یا دانشبنیان شده است. از طرف دیگر، وجود چنین درخواستهای کلانی در ایجاد نظامهای دانش محور، موجب شکلگیری پیمانکارانی شده است که چه به شکل حقیقی یا حقوقی و یا چه دولتی و غیر دولتی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردهاند. فضای کنونی در جذب و مصرف اعتبارات با توجه به تکالیف قانونی، عامل تسریع در فرایند سفارش نظامهای دانش محور و شکلگیری صورت ظاهری از مدیریت دانش در دستگاههای مختلف، شده است. ایجاد غیرصحیح، نامتوازن و غیرمنسجم و نیز بعضاً فارغ از استانداردهای مدیریت دانش و عدم توجه کافی به مقتضیات بومی و ملی کشور در دستگاههای گوناگون در ایجاد نظامهای دانش محور، چالشهایی را پدید آورده است که در قالب دو مقوله اجرایی و کلان میتوان به آنها پرداخت. نهایتاً، در راستای عبور از چالشهای موجود، شکلگیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در راستای تدوین سند ملی ایجاد و راهبری نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است.