نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی، مالی و حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه سلچوک، کُنیا، ترکیه

2 دانشجوی دکتری مالی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه استانبول، استانبول، ترکیه

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی جریان دانشی و محتوایی دو فصلنامۀ پیشرفت ‏های حسابداری به‏ عنوان یکی از بهترین نشریات علمی حوزۀ دانش حسابداری در ایران، از ابتدای سال انتشار تا پایان سال 1397 بود. این مطالعه از نوع علم ‏سنجی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مقالات منتشرشده در مجله بود که همگی به‏ عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند (170 = N). داده ‏های پژوهش نیز با به‏ کارگیری ابزار سیاهۀ وارسی گردآوری و با استفاده از نرم ‏افزار اکسل مورد تجزیه‏ وتحلیل آماری قرار گرفته‏ اند. یافته‏ های پژوهش نشان می ‏دهد؛ در 170 مقالۀ منتشرشده در طی این سال‏ها، 417 نویسنده مشارکت داشته ‏اند که از این تعداد 354 نفر را مردان و 63 نفر را زنان تشکیل داده ‏اند. با در‏ نظر‏گرفتن سطح تحصیلی و مرتبۀ ‏علمی نویسندگان؛ کارشناسان ارشد با 33 درصد و استادیاران با 29 درصد، در صدر جدول نویسندگان قرار دارند. درعین‏ حال 3 درصد مقالات، تک نویسنده ‏ای و 97 درصد حاصلِ کارگروهی بوده است. در بین دانشگاه ‏ها و مراکز علمی، دانشگاه شیراز با 48 عنوان مقاله در رتبۀ اول و دانشگاه اصفهان با 15 عنوان مقاله در رتبۀ دوم قرار گرفته است. ازنظر گرایش موضوعی، 79 درصد از آثار منتشرشده در حوزۀ حسابداری مالی بوده و حسابرسی با 11 درصد در رتبۀ بعدی قرار گرفته است. از مجموع 5864 منبع مورد استناد در مقالات، 72 درصد منابع به زبان انگلیسی و 28 درصد به زبان فارسی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ بیشترین تعداد مقالات منتشرشده مربوط به موضوع حسابداری مالی بوده و سهم سایر موضوعات اندک است. از طرف دیگر، ارزیابی استنادات مقالات نیز نشان می‏ دهد که بیشتر پژوهشگران به منابع لاتین استناد نموده ‏‏اند تا به منابع فارسی؛ بنابراین ضروری است دست ‏اندرکاران این حوزه ضمن تنوع ‏بخشی در پذیرش موضوعات مختلف حسابداری، با اتخاذ تدابیری، ازجمله تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان، راه را برای انتشار مقالات بکر و جدید پژوهشگران داخلی باز نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the Knowledge and Concept Flows of the Articles of Two Quarterly Journal of Accounting Advances from the Beginning of the Publication to the End of 2018

نویسندگان [English]

  • Younes Nobakht 1
  • Maryam Nobakht 2

1 Finance and accounting, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Selcuk, Konya, Turkey

2 Ph.D Student in Finance, Faculty of Management, University of Istanbul, Istanbul, Turkey

چکیده [English]

Purpose: The objective of this research is to study the knowledge and content of the articles of two quarterly journal of accounting advances as one of the top scientific publications in the field of accounting knowledge in Iran from the beginning of 2005 to the end of 2018.Metholdology: This research is a scientometrics study and using content analysis method (quantitative approach). The population of the study consisted of all the articles published in the journal that were all selected as statistical sample (N = 170). The research data were also collected using a checklist tool and statistical analyzed using Excel software.Findings: Findings of the research show that in 170 articles published during these years, 417 authors participated, of which 354 were men and 63 women were women. Considering the level of education and scientific ranking of the authors, MA degree with 33% and assistant professors with 29% are in the top of the ranking list of authors. In the meantime, 3% of articles have only one author and 97% are the results of grouping work. Among the universities and scientific centers, Shiraz university with 48 articles ranked first and university of Esfahan with 15 papers ranked second. In terms of topic orientation, 79% of the publications are in the field of financial accounting and auditing with 11%, in the next rank. From total of 5864 references cited in the articles, 72% were in English and 28% in Persian.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accounting Knowledge
  • Journal of Accounting Advances
  • Content Analysis
  • Scientometrics
اعتمادی، حسین و فخاری، حسین. (1383). تبیین نیازها و اولویت‏های تحقیقاتی حسابداری، ارائه الگویی جهت همسویی تحقیقات، آموزش و عمل، فصلنامۀ بررسی‏های حسابداری و حسابرسی، 11(35)، 3-27.
صدیق سروستانی، رحمت‏الله. (1375). کاربرد تحلیل محتوی در علوم اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، 8(8)، 114-91.
فاضلی، نعمت‏الله. (1376). آموزش، تحقیق و ترویج (تحلیل محتوای نامه علوم اجتماعی)، نمایه پژوهش، 1(2)، 114-99.
قائدی، محمدرضا، گلشنی، علیرضا. (1395). روش تحلیل محتوا، از کمی گرایی تا کیفی گرایی، فصلنامه روش‏ها و مدل‏های روان‏شناختی، 7(23)، 82-57.
عصاره، فریده. (1385). کتاب‏سنجی، دائره‏المعارف کتابداری و اطلاع‏رسانی، جلد دوم، تهران: سازمان‏ اسناد و کتابخانه‏ ملی‏.
گرامی‏راد، فاطمه؛ محمدی، مهدی و سرلک، نرگس. (1393). تحلیل محتوای مقاله‏های مجلات علمی پژوهشی حسابداری و مالی منتشره بین سال‏های 1392-1387، حسابداری مدیریت، 7(23)، 122-105.
مرادی، محمد، صفی خانی، رضا. (1395). تحلیل پژوهش‏های حسابداری بخش عمومی در ایران و جهت‏گیری تحقیقات آتی، فصلنامۀ بررسی‏‏های حسابداری و حسابرسی، 23(4)، 574-547.
نوروزی چاکلی، علی‏رضا. (1390). آشنایی با علم‏سنجی و مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه‏ها. تهران: سازمان مطانعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت).
نوبخت، یونس. (1397). تحلیل محتوای پژوهش‏های حسابداری رفتاری در ایران، حسابداری مدیریت، 11(39)، 113-99.
نوبخت، یونس. (1398). بررسی تولیدات علمی حوزۀ موضوعی اخلاق در حسابداری، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، 14(3)، 132-125.
Apostolou, B. Dorminey, J. W. Hassell, J. M. & Rebele, J. E. (2017). Accounting education literature review (2016), Journal of Accounting Education, article in press.
Erserim, A. (2016). A review of audit literature in Turkey, Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 53(611), 29-38.
YorkKenny, S. & Larson, R. K. (2018). A Review and analysis of advances in International accounting research, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 30(1), 117-126.