نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 استادیار، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه کاشان ،کاشان ، ایران

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین فرآیند تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بود. نوع تحقیق، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل به تعداد 132 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز نیز از طریق دو پرسشنامه فرآیند تبدیل دانش با 24 گویه در چهار مؤلفه و پرسشنامه نوآوری و خلاقیت با 12 گویه برحسب مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرت، جمع‌آوری گردید. روایی پرسشنامه‌ها به‌صورت محتوایی توسط کارشناسان تائید گردید. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای فرآیند تبدیل دانش 91/0 و برای نوآوری 92/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های t تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری و خلاقیت و فرآیند تبدیل دانش در اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین فرآیندهای تبدیل دانش با نوآوری و خلاقیت همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و تنها مؤلفه درونی سازی است که قابلیت پیش بینی نوآوری و خلاقیت را دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of the Relationship between Knowledge Conversion Process and the Innovation and Creativity of Amol Education Office Personnel

نویسندگان [English]

  • Mohsen Asghari 1
  • Hamid Rahimi 2

1 MSc. Student, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran,

چکیده [English]

The purpose of this study was the investigation of the relationship of knowledge conversion process with the innovation and creativity among the personnel of Amol Education office. The type of research was a descriptive correlational one. The statistical population of this study included all the 132 personnel of Amol Education office in which 101 one of them were selected as the sample using the Cochran's Formula and the simple random sampling method. The required data for the study were collected through two knowledge conversion process questionnaires consisting of 24 items in four components and a questionnaire of innovation and creativity with 12 items base on the five Likert-typed scales. The content validity of the questionnaires was confirmed by experts. The reliability of the questionnaires of knowledge conversion process and the innovation and creativity one were estimated as 0.91 and 0.92 respectively using the Cronbach's Alpha coefficient. For data analysis one sampled T-Tests, multivariate analysis of Variance, Pearson correlational and regression coefficients were used. The results showed that innovation, creativity and knowledge conversion process are all above average in Amol Education office. Also, there is a positive and significant relationship between the knowledge conversions process with innovation and creativity which is the only internalization that can predict innovation and creativity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conversion Process
  • Innovation and Creativity
  • Personnel
  • Education
افرازه، عباس. (1384). مدیریت دانش (مفاهیم، مدل‌ها، اندازه‌گیری و پیاده‌سازی). تهران: عباس افرازه.
امانی، مرتضی. (1387). بررسی رابطه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با خلاقیت و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس مناطق 4 و 9 شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی.
بیات، حمیدرضا. (1375). بررسی و تجزیه‌وتحلیل اثرات فرهنگ‌سازمانی بر خلاقیت و نوآوری سازمانی در سطح سازمان‌های دولتی استان زنجان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی.
داونپورت، تامس اچ. (1998). مدیریت دانش. ترجمه رحمان‌سرشت. (1379). تهران: ساپکو.
فردمن، تام؛ ویلکینسون، ادریان. (2006). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. ترجمه تقوی و ختایی، چاپ اول. (1388). تهران: مهکامه.
قلی زاده، رضوان حسین؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ مرتضوی، سعید. (1383). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ‌سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 6(1)، 5-28.
موسی خانی، محمد؛ حقیقی، محمد و ترک‌زاده، سمانه. (1391). ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور (بانک‌های خصوصی). مدیریت بازرگانی، 4(2)، 147-164.
Bontis, N. & Girardi, J. (2000). Teaching knowledge management and intellectual capital lessons: an empirical examination of the Tango simulation. International Journal of Technology Management, 27(5-8), 545-55.
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measure and models. Management Decision, 36(2), 63-76.
Bontis, N.  (2002). World congress of intellectual capital readings, Boston: Elsevier Butterworth Heinemann KMCI Press.
Courger, J. (1996). Creativity and innovation in information systems organizations. Boyd & Fraser.
Davenport, T. & Prusak, L. (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
Fathian, M. (2005). Role of tacit knowledge management in creativity & innovation. Tadbir, 16(164), 12-8. [In Persian].
Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. (2001). Knowledge management: an organizational capabilities perspective. Journal Managent Information, 7(3), 41-68.
Hind, B. (2008). Introduction to knowledge management for creativity and innovation minitrack. Journal of Knowledge Management, 12(78), 121-149.
Joo, J. & Lee, S. M. (2009). Adoption of the semantic web for overcoming technical limitations of knowledge management systems. Journal of Expert Systems with Applications, 36, 7318–7327.
Lee, H. & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes and organizational performance. An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179-228.
Nanoka, I. & Tackeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York:Oxford Press.
Noor, N. M. (2004). Work-family connects work- and family-role salience, and women's well being. The Journal of Social Psychology, 144(4), 389-405.
Sallis, E. & Jones, G. (2002). Knowledge managementin Education. Kogan Page London.
Soonhe, K. (2009). Managerial leadership. The climate for creativity and innovation and culture of innovation and performance-driven in local government. Paper Pprepared for the PMRA Conference 2009 Oct 1-2. 2009 Columbus. Ohio.
Wall. T. D. (2005). Creativity innovation. Learning and knowledge management in the process of sevice development – result from a survey of experts. Journal of Applied Psvchology, 90(5), 774-79.
Weisberg, R. (1994). Genius and madness? A quasi – experimental test of the hypothesis that manic – depression increases creativity. Psy Science 5(6), 361-367.
Yogesh, M. (2000). Knowledge management for e-business performance: advancing information strategy to internet time, information strategy. The Executive's Journal, 16, 4, 5-16.
Zack, M. H. (1999). Developing knowledge strategy. California Management Review, 41(3), 125-145.