نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 کارشناس معاونت تحقیقات و فنآوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

3 مربی، گروه کتابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف سنجش رابطه هوش معنوی با سلامت روانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی انجام شده است. حاضر یک تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 210 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بودند. داده­های مورد نیاز پژوهش از طریق پاسخ کتابداران به سؤال‌های پرسشنامه­های هوش معنوی و سلامت عمومی به‌دست‌آمده است. طبق یافته­های این پژوهش بین هوش معنوی و سلامت روان رابطه معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. ضریب تعیین بین دو متغیر برابر (51/0= ) بود که نشان داد 51 درصد از تغییرات سلامت روان را می­توان به کمک هوش معنوی پیش‌بینی نمود و همچنین تفاوت آماری چندانی بین میزان هوش معنوی زنان و مردان شاغل در کتابخانه‌های مورد بررسی یافت نشد. این تفاوت در وضعیت تأهل نیز دیده نشد. در مورد سلامت روان مقایسه میانگین نمره­های سلامت روان کتابداران با توجه به جنسیت آن‌ها نشان  داد که در سطح توصیفی نمره سلامت روان کتابداران مرد (66)، بیشتر از میانگینسلامت روان کتابداران زن (65) بوده است اما این تفاوت چندان نبوده است که بتوان به لحاظ آماری آن را تأیید کرد.  در دنیای امروزی انسان برای ادامه زندگی انسانی خود به عاملی جهت حفظ معنویات خود نیازمند است که هوش معنوی خوانده می‌شود. مطرح شدن هوش معنوی تحت تأثیر موج معنوی­گرایی به‌عنوان یک سازه می‌تواند ظرفیت‌های جدید را در روان‌شناسی دین فراهم آورد که این موضوع در حفظ کرامات انسانی در تقابل با مادی­گرایی امروزی امری حیاتی محسوب می­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Spiritual Intelligence and Mental Health of Librarians of Academic Libraries

نویسندگان [English]

  • Oranus Tajedini 1
  • ALI Sadat Mosavi 2
  • Mehdi Alizadeh 3

1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

2 Expert of Research and Technology Vice-Chancellor, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran

3 Instructor, Library Department, Islamic Azad University, Zarand Branch, Zarand, Iran

چکیده [English]

This study aims to evaluate the relationship between spiritual intelligence and mental health among librarians working in academic libraries. This study is a descriptive-correlational study. The study population consisted of 210 librarians working in the libraries of all public universities in Tehran. The required data is obtained through the librarian’s responses to the questionnaires of spiritual intelligence and public health. Findings show that there is a statistically significant relationship between spiritual intelligence and mental health. The coefficient of determination between the two variables showed that 51 percent of mental health changes can be predicted with the help of spiritual intelligence. Besides, little difference was found neither between the spiritual intelligence of men and women working in the libraries nor in marital status. The mean score of mental health according to the librarians’ gender shows that, descriptively, the mean of male librarians’ mental health score (66) has been higher than the mean female librarians’ mental health score (65), but this is not as significant as to be able to confirm it statistically. In today's world, to continue their human lives, people need a factor to maintain their spirituality, which is called spiritual intelligence. Introduction of spiritual intelligence as a structure could provide new capacity in the psychology of religion and keeping this human greatness in contrast to today's materialism is crucial.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual Intelligence
  • Mental Health
  • Libraries
  • University Libraries
امانی، ملاحت؛ شیری، اسماعیل و رجبی، سعید (1393). نقش هوش هیجانی و هوش معنوی در پیش­بینی بخشودگی دانشجویان. بهار 1393، 15(73)، 73-80.
آیزنگ، مایکل. (1388). کارکردهای روان­شناختی مغز. (ترجمه سیف‌الله بهادری و محمدمهدی شمسایی). رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی.
رقیبی، مائده­سادات؛ احمدی، سید جعفر و سیادت، سید علی. (1388). بررسی نقش و جایگاه هوش معنوی در معناداری زندگی. همایش ملی معناداری زندگی، اداره کل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان، اصفهان.
رقیبی، مهوش؛ سالاری درگی، زهره و معلمی، صدیقه. (1388). مقایسه هوش معنوی و سلامت روان افراد معتاد و غیر معتاد. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 3(18)، 234-242.
عزتی، زولیا؛ آقا یوسفی، علیرضا و علیپور، احمد. (1390). رابطه­ی هوش معنوی با افسردگی و تأثیر مقابله درمانگری بر هوش معنوی و افسردگی و راهبردهای مقابله­ای. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی. دانشگاه پیام نور تهران.
ناصری، اسماعیل. (1387). ساختوهنجار­یابیپرسشنامههوشمعنوی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ ذوقی پایدار، محمدرضا؛ عبداله زاده، حسن و محققی، حسین. (1387). رابطه بین هوش معنوی و بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 87-86، مقاله ارائه‌شده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز.
Amram, Y & Dryer, C. (2015). The Development and integrated spiritual Intelligence Scale (ISIS). Palo Alto, CA: Institute of Transpersonal Psychology Working.
Animasahun, R. A. (2010). Intellignet Quotient, Emotinal and Spiritual Intelligenc as Corrlates of Prison Adjustment among Inmates in Nigeria Prisons. Jsoc sci, 22, 121-128.
Asharlus V. & Dadashi Khas, E. (2014). Spiritual Intelligence influence of managers on the performance of public organizations. Ingenuity in the Humanities, 2(3), 97-133.
Elkins, D. N., Hedstrom, L. J., Hughes, L. L., Leaf, J. A., & Saunders, C. (1988). Toward a humanistic-Phenomenological Spirituality. Journal of Humanistic Psychology, 28, 5-18.
Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelliqence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concem. The international journal for the psychologq of Religiom, 10(1), 2-3.
Mayer, J. d. (2000). Spiritual intelligences or spiritval consciousness? The international journal for the psychology of Religion, 10(1), 47-56.
Nasel, D. D. (2014). Spiritual orientation in Relation to spiritual Intelligence: A consideration of tradetional Christianity and New Agelindividualistic spirituality. Unpublished thesis. Avstrqlia: the University of South Australia.
Sisk, D. (2008). Engaging the Spiritual Intelligence of Gifted Student to Bould Global Awareness. Roeper Review, 30(1), 24-30.
Vaughan, F. (2003). What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 42, (2).
Veenhoven, R. (2014). Advances in understanding happiness. Revue Quebecoise de psychologie, 18, 29-74.
Yang, K. (2012). A study of nurses spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of nursing studies, 44, 999-1010.
Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: spiritual intelligence: the ultinte intelligence. New york, Ny, usa: Bloomsbury.