مقاله پژوهشی
غلامعلی طبرسا؛ احمد صادقی؛ شهاب طلایی شکری
چکیده
عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش ...
بیشتر
عوامل زمینهای، نقش کلیدی در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان ها دارد. این تحقیق با مفروض دانستن اینکه مهمترین عوامل زمینه ای استقرار مدیریت دانش در هر سازمان نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی است و بهره گیری از این مبانی منجر به استفاده هرچه کامل تر از دانش موجود در سازمان میشود، در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل برای استقرار مدیریت دانش است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل زمینهای مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران انجام شد و پرسشنامهای در میان کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در 22 منطقه شهرداری در مورد وضعیت و میزان اهمیت هرکدام از این عوامل در زمینه استقرار مدیریت دانش درجه بندی شده و با استفاده از نرم افزار SPSS و با توجه به آزمون فریدمن به رتبه بندی این عوامل پرداخته شد. بر اساس دادههای منتج شده بر اساس دیدگاه کارکنان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران مهمترین عامل برای استقرار مدیریت دانش بودن فرهنگ سازمانی درست و حامی، برای استقرار آن است، چرا که در صورتی ما تمامی زیر ساخت های مرتبط با استقرار مدیریت دانش را در یک سازمان فراهم کنیم ولی فرهنگ سازمانی که شامل عناصر مشارکت در تصمیم گیری، حمایت مدیریت و حس تعلق سازمانی میباشد، در سازمان نباشد، مدیریت دانش مستقر نخواهد شد. به همین ترتیب و در ادامه اولویت بندی عوامل، نظام فناوری اطلاعات در جایگاه دوم و فراینده های مدیریت دانش در جایگاه سوم اولویت گذاری شده است. بنابراین قبل از راه اندازی و به کار گماری نظام فناوری اطلاعات، باید فرهنگ سازمانی در این زمینه که مدیران و کارکنان به راحتی دانش ضمنی خود را در اختیار سایرین قرار دهند به وجود بیاید چون هر چند که ما بتوانیم ساختارهای فناوری را به صورت صیحیح فراهم کنیم و فرایندهای مدیریت دانش را به صورت اصولی اجرا کنیم ولی فرهنگ سازمانی تقویت کننده این وضعیت نباشد به صورت قطع به یقین نظام مدیریت دانش سازمان ناکارآمد خواهد بود.
مقاله پژوهشی
گلنسا گلینی مقدم؛ حسن جعفری؛ اصغر ستارزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه و تحلیل برونداد علمی بینالمللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاههای وب آو ساینس و اسکوپوس به تفکیک دانشکدهها انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش علمسنجی انجام شده است. پس از استخراج دادههای خام از پایگاهها و تبدیل آنها به فرمت نت، از نرمافزارهای هیستسایت، پاژک، ویاواسویوئر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه و تحلیل برونداد علمی بینالمللی دانشگاه علامه طباطبائی در پایگاههای وب آو ساینس و اسکوپوس به تفکیک دانشکدهها انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش علمسنجی انجام شده است. پس از استخراج دادههای خام از پایگاهها و تبدیل آنها به فرمت نت، از نرمافزارهای هیستسایت، پاژک، ویاواسویوئر و اکسل برای تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه برونداد علمی بینالمللی دانشگاه علامه طباطبائی از زمان ثبت اولین پیشینه در سال 1987 تا پایان 2015 در هر دو پایگاه (جمعا 993 مقاله) بوده و نمونهگیری صورت نگرفته است. یافتهها نشان داد که نرخ رشد در پایگاه وب آو ساینس و اسکوپوس به ترتیب 49/29و 51/32 بوده است. شاخص چگالی در پایگاه وب آو ساینس 008/0 و در پایگاه اسکوپوس 5 00/0 بوده که در حد پایین قرار میگیرد. دانشکده مدیریت و حسابداری بیشترین مدرک را تولید کرده است. امریکا و سوئیس بیشترین همکاری بینالمللی را با دانشگاه علامه داشتهاند و میزان همپوشانی بین پایگاهها 21 درصد بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش، نرخ رشد تولید علم نسبتا خوب بوده ولی شاخص چگالی پایین نشان از عدم انسجام شبکه و سطح پایین همکاری علمی بین پژوهشگران در هر دو پایگاه دارد. تعداد تولیدات نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس 410 مورد و در اسکوپوس 583 مورد بوده است. میزان تولیدات بینالمللی در مقایسه با رتبه دوم دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی در سطح کشور با تولید 6426 مقاله تا سال 1394، بسیار پایین است.
مقاله پژوهشی
زینب غفورنیا؛ شیوا قمی؛ عصمت مؤمنی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان درک کتابدار از نیاز کاربر و میزان درک کاربر از پاسخ کتابدار در مصاحبه مرجع با رویکرد هرمنوتیک بوده است. در این پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه مؤلفمحور که به تعدادی از کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابداران مرجع آن داده شد، استفاده شد و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان درک کتابدار از نیاز کاربر و میزان درک کاربر از پاسخ کتابدار در مصاحبه مرجع با رویکرد هرمنوتیک بوده است. در این پژوهش، از روش پیمایشی استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات موردنیاز از پرسشنامه مؤلفمحور که به تعدادی از کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابداران مرجع آن داده شد، استفاده شد و پایایی آن 953/0 محاسبه شده است. این پرسشنامه با 13 سؤال در ارتباط با درک کتابدار و 13 سؤال در ارتباط با درک کاربر با مقیاس لیکرت از 0 تا 9 طراحی شده است. یافتهها نشان داد که بیشترین حد در میان شاخصهای درک کتابدار مربوط به شاخص شفافسازی سؤال کاربر در جریان مصاحبه مرجع با میانگین 79% و در درک کاربر شاخص در میان گذاشتن سؤال اصلی با کتابدار مرجع با میانگین 85% است و کمترین حد در درک کتابدار مربوط به شاخص درک نیاز کاربر با اولین سؤال کتابدار با میانگین 9/52% و در درک کاربر شاخص درک کتابدار با اولین سؤال کاربر با میانگین 7/61% است. در همهی متغیرها رابطه معناداری بین نظام معنایی کتابداران و کاربران وجود دارد بهجز در دو متغیر: متغیر در میان گذاشتن سؤال اصلی با کتابدار مرجع برای رفع نیاز اطلاعاتی و متغیر سطح اطلاعات قبلی کتابدار و کاربر از موضوع مورد جستوجو با 05/0 p>. این پژوهش نشان داد که کاربران تسلطی بر موضوع مورد جستجو خود ندارند و یا دقیقاً نمیدانند که به دنبال چه هستند. همچنین نشان داد که کتابداران تبحر لازم را در زمینه مصاحبه مرجع دارند. با وجود عدم تمایل کاربران به پرسش از کتابداران و شکل نگرفتن مصاحبه مرجع، کتابداران در این پژوهش از عملکرد خوبی برخوردار بودند و توانستند رضایت کاربران را به دست آورند.
مقاله پژوهشی
عارف ریاحی؛ افشین موسوی چلک
چکیده
مجلات علمی یکی از ابزارهای اصلی و اساسی برای توسعه و پیشرفت علم در دنیای امروزی محسوب میشوند. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی رشد مجلات کشورهای آسیایی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و تعیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی صورت گرفته است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی مجلات علمی نمایه شده ...
بیشتر
مجلات علمی یکی از ابزارهای اصلی و اساسی برای توسعه و پیشرفت علم در دنیای امروزی محسوب میشوند. این مطالعه با هدف بررسی تطبیقی رشد مجلات کشورهای آسیایی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و تعیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی صورت گرفته است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی مجلات علمی نمایه شده کشورهای آسیایی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سالهای 0002-5102 تشکیل میدهند. برای گردآوری اطلاعات با مراجعه به پایگاه (moc.rjogamicS.www) مجلات علمی در حوزههای مختلف موضوعی انتخاب و بازیابی شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای SSPS و lecxE استفاده شده است. یافتهها نشان داده است که روند انتشار مجلات کشورهای آسیایی و همچنین جمهوری اسلامی ایران طی سالهای موردبررسی از رشد مثبتی برخوردار بوده است. بخش قابلتوجهی از مجلات علمی نمایه شده در حوزه پزشکی تهیه و منتشر شده است. همچنین یافتهها نشان داده است که مجلات کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا در مقایسه با مجلات ایرانی و کشورهای خاورمیانه از کیفیت بالاتری برخوردار بودهاند. بهمنظور ارتقای سهم مجلات ایرانی در پایگاههای اطلاعاتی علمی، باید برنامهریزی و سیاستگذاری توسط مسئولان و متولیان وزارت بهداشت و وزارت علوم صورت گیرد. همچنین سعی شود گرایش در مجلات ایرانی به استفاده از زبان انگلیسی افزایش یابد تا شاهد سهم بیشتر ایران از مجلات علمی منطقه و آسیا باشیم.
مقاله پژوهشی
نفیسه سبزواری؛ حسن قهنویه؛ مرضیه احمدپور
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین شیوههای سرقت و آسیبرسانی به منابع کتابخانهای و عوامل مؤثر بر آنها در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود و پایایی آن از طریق همبستگی آزمون - آزمون مجدد محاسبه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین شیوههای سرقت و آسیبرسانی به منابع کتابخانهای و عوامل مؤثر بر آنها در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود و پایایی آن از طریق همبستگی آزمون - آزمون مجدد محاسبه شد که ضریب همبستگی 917/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل 6427 نفر دانشجو بوده که 379 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و 57 نفر از کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند. روش گردآوری اطلاعات مراجعه حضوری به جامعه موردنظر بوده و نوع آمار توصیفی و نرمافزار مورداستفاده اسپیاساس بوده است. بر اساس یافتههای تحقیق افزایش تعداد کارمندان (70 درصد) و خرید نسخ بیشتر از یک منبع (56 درصد)؛ و تجهیز کتابخانه به دوربینهای مداربسته (81 درصد)، تذکر و برخورد لفظی، پرداخت جریمه و اخراج افراد آسیبرسان از راهکارهای جلوگیری از آسیبرسانی به منابع کتابخانه مطرح شده است. نتایج نشان داد اقدام جدی در آسیبرسانی به منابع کتابخانه، جدا کردن کتاب از جلد و یا بریدن اوراق و تصاویر آن بوده است. کتابداران
مقاله پژوهشی
صنم ابراهیم زاده؛ ملوک السادات حسینی بهشتی
چکیده
هدف این مقاله بررسی ضرورت کارآمدی هستیشناسیها در برابر تغییرات در مفاهیم، در سازگاری با تغییرات مفاهیم دانش است. به طور کلی، هستی شناسیها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستیهای اصطلاحنامهها در بازنمون دانش، قلمروهای موضوعی را از طریق نمایش مفهومها و رابطههای میان آنها به کار گرفتهاند. با توجه به تحولات ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی ضرورت کارآمدی هستیشناسیها در برابر تغییرات در مفاهیم، در سازگاری با تغییرات مفاهیم دانش است. به طور کلی، هستی شناسیها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستیهای اصطلاحنامهها در بازنمون دانش، قلمروهای موضوعی را از طریق نمایش مفهومها و رابطههای میان آنها به کار گرفتهاند. با توجه به تحولات مفاهیم و معنا، ضروری است در ساختار هستیشناسیها بازنگری شود و تغییراتی برای سازماندهی و بازنمون دانش در هستیشناسیها تدوین و طراحی گردند. این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده است و اطلاعات آن از طریق مرور در کتابها ، مقالات مجلات علمی، مقالات همایشهای علمی، متون علمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعات و اینترنت جمعآوری گردیده است. سپس، مفاهیم و اصول تغییر در هستیشناسیها مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. این مقاله با روش کتابخانهای، نحوه بازنگری و سازگاری هستیشناسیها را با تغییرات مفاهیم و معناها مورد توجه قرار داده است. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان تغییرات در هستیشناسیها را با توجه به شش مرحله موجود در فرآیند تکامل هستیشناسیها ارائه داد.که عبارتند از: دریافت تغییرات، ارائه و بازنمون تغییرات، معناشناسی تغییرات،گسترش و اشاعه تغییرات، اجرای تغییرات و تغییر در ارزشها. همچنین، بر اساس یافتههای دیگر این پژوهش و در راستای یک معماری منطقی برای حمایت از تکامل هستیشناسیها میتوان تغییرات در هستی شناسیها به طور کارآمدتر اعمال کرد. همچنین هستیشناسی برای موثر بودن، نیاز به تغییرات، با سرعتی متناسب با تغییر در بخشهایی از جهان میباشند. بر اساس یافتههای پژوهش، ضروری است که در زمان تغییر یک هستی شناسی به: ایجاد سلسله مراتب مفاهیم وابسته؛ نیازهای کاربران؛ تعیین علایق کاربران؛ انتخاب مناسبترین ابزار ویرایشگر در زمان طراحی هستیشناسیها و تجزیه و تحلیل رفتار اطلاع یابی کاربران توجه شود. همچنین تلاش کاربران انسانی نظامهای اطلاعاتی مانند کتابخانههای دیجیتالی و پشتیبانی خودکار برای مدیریت تغییرات هستی شناسی بسیار مهم است. که باید در طراحی هستیشناسیها توسط متخصصان مورد توجه قرار بگیرند
مقاله پژوهشی
عباسعلی رستگار؛ امین همتی
چکیده
مدیریت دانش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان ...
بیشتر
مدیریت دانش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان حفظ مزیت رقابتی بلند مدت هستند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در دانشگاه سمنان میباشد. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه سمنان بوده است و با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 271 نفر تعیین گردید و در بازه زمانی نیمه نخست سال 1395 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. نتایج بدست آمده بیانگر تأثیر معنادار هر چهار مؤلفه مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بود. همچنین با توجه به نتایج باید بیان نمود خلق دانش بیشترین تأثیر و تسهیم دانش کمترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی داشته اند. در انتها نیز نکاتی جهت بهبود وضعیت هر یک از مؤلفهها و نوآوری سازمانی ارائه گردیده است، که میتوان به ایجاد شرایط کاری کاربر پسند، تشویق افراد به استفاده از دانش و تبیین و ترویج اعتماد در سازمان و تبدیل آن به فرهنگ غالب در بین کارکنان و مدیران اشاره نمود.