تصویری از تجربه زیسته کاربران کتابخانه عمومی ایران(مطالعه ای مبتنی بر نظریه زمینه ای)

حمیدرضا محمودی؛ محمد حسن زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مرداد 1400

https://doi.org/10.22054/jks.2021.54960.1362

چکیده
  هدف: تصویر ذهنی کاربران نسبت به کتابخانه های عمومی نشان دهنده تجربه زیسته آنها در این مکان هاست. فهم درست تصویر موجود می تواند به سیاستگذاری دقیق و اثربخش کمک کند. این پژوهش، به دنبال واکاوی تصویر کتابخانه عمومی از دیدگاه کاربران ایرانی بوده است.روش: تحقیق حاضر تحقیق کیفی است. جهت گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده ...  بیشتر

تعامل پژوهشگران با منابع اطلاعاتی آنلاین: رویکردی اطلاع سنجانه

عمران قربانی؛ حمیدرضا محمودی؛ ابراهیم زارعی؛ محمد حسن زاده؛ مجید بشیرزاده؛ نازیلا محرابی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مرداد 1400

https://doi.org/10.22054/jks.2021.59872.1424

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر مشخص نمودن تعامل پژوهشگران با منابع اطلاعاتی آنلاین و ارائه راه حل هایی به منظور افزایش کیفیت بازیابی اطلاعات است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی بنیادی است که در دسته تحقیقات تحلیل محتوا قرار می‌گیرد و با اتکاء بر نظریه زمینه ای اشتراوس و کوربین(1998) و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شده است. از ...  بیشتر

شناسایی مولفه‌های کلیدی ارزیابی عملکرد فناوری‌های دانش از دیدگاه خبرگان(یک پژوهش آمیخته)

حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی؛ عذرا دائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1401

https://doi.org/10.22054/jks.2023.70094.1536

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های کلیدی ازریابی عمکلرد فناوری دانش از دیدگاه خبرگان است.روش شناسی: جهت گردآوری اطلاعات، روش‌های کتابخانه‌ای‌ و میدانی مد نظر بوده است. ابتدا مولفه‌های ارزیابی عملکرد فناوری‌های دانش بوسیله روش دلفی به دست آمد. سپس برای مقایسه این مولفه‌ها پرسشنامه میان اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری ...  بیشتر

شناسایی موانع مسئله‌یابی پژوهش از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی تهران(پژوهشی کیفی)

حمیدرضا محمودی؛ نازیلا محرابی

دوره 10، شماره 36 ، مهر 1402، ، صفحه 85-114

https://doi.org/10.22054/jks.2021.57849.1400

چکیده
  یافتن و فرموله کردن مسئله، پایه‌ی تحقیق علمی است. با توجه به مشکلات فراوان دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مسئله‌یابی، این پژوهش باهدف شناسایی موانع مسئله‌یابی پژوهش انجام شد. این پژوهش، ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی کتابخانه‌ای است که از تکنیک‌های میدانی نیز بهره برده است. این پژوهش ازنظر روش نوعی ...  بیشتر

مدلسازی موانع نظریه پردازی علم اطلاعات و دانش شناسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران

حمیدرضا محمودی؛ محمد حسن زاده؛ فاطمه زندیان

دوره 8، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/jks.2020.54963.1363

چکیده
  با وجود وسعت و غنای موضوعی و تنوع مباحث پیش‌روی محققان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، نظریه‌پردازی در این رشته با کمبودهایی روبرو است. با توجه به جایگاه اعضای هیئت علمی در توسعه نظریه­ پردازی در رشته، این پژوهش به دنبال شناسایی موانع نظریه ­پردازی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. روش آن از نوع کیفی ...  بیشتر