فاطمه دکامینی؛ محمد احسانی فر
چکیده
سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه میدهد شرکتهایی که در حال اجرای پروژههای مدیریت دانش هستند، فعالیتهای مدیریت دانش خود را بهصورت جامع ارزیابی کنند و بهصورت سیستماتیک و نظاممند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل ...
بیشتر
سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه میدهد شرکتهایی که در حال اجرای پروژههای مدیریت دانش هستند، فعالیتهای مدیریت دانش خود را بهصورت جامع ارزیابی کنند و بهصورت سیستماتیک و نظاممند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تعیین کنند. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان انجام شده است. با توجه به ارائه مدلی بهمنظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان با استفاده از محیط معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS، در پژوهش حاضر از متدلوژی پژوهشی ترکیبی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه موردی مستندات و روش کتابخانهای بود. جامعه آماری، یک نمونه 221 نفری از مدیران و کارشناسان بانک پارسیان بود. پژوهش دو پرسشنامه داشت، اولین پرسشنامه، پرسشنامه محققساخته بلوغ مدیریت دانش در بانک پارسیان و پرسشنامه دوم، پرسشنامه کیفیت خدمات بانکی بود. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده نیز از ابزار بومیسازی مؤلفههای پژوهش، آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده گردید. در محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از بررسی مدلهای پیشنهادی برای سنجش بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی، به بررسی اثر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شده است. بدین منظور، مدل معادلات ساختاری بین بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی برازش میگردد. نتایج نشان داد میزان بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معنیداری دارد. از بین متغیرهای تعیینکننده بلوغ مدیریت دانش، دسترسی به دانش و تجربیات، فرآیندهای سازمانی، مهارت کارکنان، انگیزه افراد، ثبت تجارب کارکنان، بازیابی دانش و مبادله دانش بر بلوغ مدیریت دانش اثری مثبت و مستقیم داشته و مدیریت سازمان، سیستمهای سازمان و فناوری اطلاعات و فعالیت دانش تیمی اثر معکوسی بر به بلوغ رسیدن مدیریت دانش در سیستم داشتهاند.