شیرکوه محمدی؛ محسن نظرزاده زارع؛ کویستان محمدیان شریف
چکیده
امروزه تجاری شدن پژوهشهای دانشگاهی میتواند سهم بسیار زیادی در رشد اقتصادی کشورها ایفا نماید، لذا اغلب کشورها با تدوین سیاستهایی سعی در کمک به فرایند تجاریسازی تولیدات پژوهشی در نظام دانشگاهی خود، در راستای تسریع و تسهیل این مهم کردهاند؛ بنابراین، پژوهش حاضر بر آن بود تا با استفاده از رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه ...
بیشتر
امروزه تجاری شدن پژوهشهای دانشگاهی میتواند سهم بسیار زیادی در رشد اقتصادی کشورها ایفا نماید، لذا اغلب کشورها با تدوین سیاستهایی سعی در کمک به فرایند تجاریسازی تولیدات پژوهشی در نظام دانشگاهی خود، در راستای تسریع و تسهیل این مهم کردهاند؛ بنابراین، پژوهش حاضر بر آن بود تا با استفاده از رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها و از طریق مصاحبه با متخصصان حوزه تجاریسازی در آموزش عالی، ضمن شناسایی آسیبها و موانع بازدارنده سیاستگذاری تجاریسازی پژوهشها در نظام دانشگاهی ایران، رویکردی که در این سیاست بهکار گرفتهشده را شناسایی کند. براین اساس، پژوهشگران با تکیهبر طرح نوظهور بهعنوان یکی از طرحهای مورداستفاده در روش نظریه برخاسته از دادهها و با استفاده از روش نمونهگیری نظری و در نظر گرفتن اشباع نظری در دادهها، تعداد 9 نفر از صاحبنظران حوزه تجاریسازی را جهت مصاحبه بدون ساختار انتخاب نمودند. برای اعتبار یابی دادههای پژوهش، پژوهشگران از بازخورد مشارکتکننده استفاده کردند. یافتهها نشان از آن داشت که اجرای سیاستِ تجاریسازی پژوهش با آسیبها و بازدارندههایی از قبیل، فرهنگی، اقتصادی، رشته دانشگاهی، آموزشی، فرایندی، بافتاری و فردی مواجه است؛ بنابراین، با توجه به ماهیت و جنسِ موانعِ پیشِ روی، میتوان نتیجه گرفت که چرخه شوم فرم گرایی در سیاست تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی در ایران ریشه دوانده است.کلیدواژهها: تجاریسازی پژوهش، آسیبها، چرخه تکاملی راهبردی، فرمگرایی، رویکردهای راهبردی.