علی شرفی
چکیده
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت نرم افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این ...
بیشتر
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی کیفیت نرم افزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. این پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 28 نفر از کاربران نرم افزار مدیریت دانش (MTAShare) در بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده بود. برای ارزیابی کاربردپذری نرم افزار از مدل ISO/IEC 9126 و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها نشان داد که مقوله های قابلیت نگهداری، انتقال پذیری، کارایی، اطمینان، کارکردی بودن و قابلیت استفاده از نرم افزار (MTAShare) از دیدگاه کاربران شرکت مشاوران توسعه آینده و مقوله های قابلیت اطمینان، انتقال پذیری، استفاده، کارایی، قابلیت نگهداری و کارکردی بودن از دیدگاه کاربران بانک شهر به ترتیب بیشترین میزان کاربردپذیری را در مدیریت دانش سازمانی داشتند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین مقوله های کاربردپذیری نرم افزار معنی دار بوده و میزان کاربردپذی آن از دیدگاه کاربران مطلوب است و این نرم افزار برای درونی سازی، بیرونی سازی، اجتماعی کردن و ترکیب دانش در سازمان ها مناسب بوده است. نتایج نشان داد که کاربردپذیری و استفاده بیشتر از نرم افزار (MTAShare) در سازمان ها میتواند به تسهیل و تسریع فرایندهای مدیریت دانش در سازمانها کمک کند.
علی شرفی؛ علی شقاقی؛ محمدرضا پاشنگ
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان بوده است. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 730 عنوان کتاب انگلیسی موجود در پایگاه اطلاعاتی آمازون و 1069 عنوان پایاننامه انگلیسی نوشتهشده در پایگاه اطلاعاتی بوده که در یک طرح ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان بوده است. این پژوهش کاربردی بوده و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 730 عنوان کتاب انگلیسی موجود در پایگاه اطلاعاتی آمازون و 1069 عنوان پایاننامه انگلیسی نوشتهشده در پایگاه اطلاعاتی بوده که در یک طرح موضوعی 15 گانه طبقهبندی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی و ابزار تحلیل دادهها، نرمافزار EXCEL بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشتر کتابهای نوشتهشده در حوزههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی در جهان تألیفی بوده و روند نشر صعودی داشتهاند و بیشتر رویکرد موضوعی آنها تحلیل اختراعات، تحلیل استنادی، کتابسنجی و ارتباطات علمی بوده است. همچنین روند نشر پایاننامهها نیز صعودی بوده و بیشتر رویکرد موضوعی آنها تحلیل استنادی، کتابسنجی، وبسنجی، علمسنجی، ارتباطات علمی و ارزیابی عملکرد پژوهشگران بوده و کمترین رویکرد موضوعی کتابها و پایاننامههای حوزههای سنجش علم در جهان موضوعات اطلاعسنجی، همکاری علمی، هماستنادی، هم نویسندگی، مصورسازی اطلاعات و دانش، ارزیابی وبسایتها و ضریب تأثیر مجلات بوده است. علاوه بر این بیشترین پژوهشهای حوزههای سنجش علم در رشتههای علوم کامپیوتر، آموزش عالی، مدیریت، کتابداری و علم اطلاعات، علم و دانش عمومی و فناوری اطلاعات و کمترین آن در رشتههای اخلاق، تاریخ، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان، نانوتکنولوژی، روانشناسی، فیزیک، شیمی، مذهب، ریاضی، کارآفرینی، جغرافی، تحلیل اختراع، زیست، شیمی، محیطزیست و آمار انجام شده بود. نتایج نشان داد که موضوع کتابها و پایاننامههای اطلاعسنجی، کتابسنجی، علمسنجی و وبسنجی مبتنی بر تحلیل استنادی بوده و پراکندگی موضوعات بیشتر بوده است.