رضا دهخدایی؛ علی منصوری؛ محمد امین عرفانمنش
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته، جنسیت، سن و رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بینالمللی و در نهایت تأثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته، جنسیت، سن و رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بینالمللی و در نهایت تأثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش کمی و پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان به تعداد 2432 نفر و نمونهگیری از نوع تصادفی طبقه ای بود که حجم آن با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد شد که در نهایت 302 نفر پاسخگو بودند. میزان مهارت دانشجویان در حد متوسط و در رشته های مختلف متفاوت بود. اما جنسیت و سن بر میزان آن تأثیری نداشت. میزان این مهارت با تعداد مقالات منتشره در مجلات داخلی و بینالمللی همبستگی مثبتی داشت و شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط موجب افزایش میانگین امتیاز آن شد. از آنجا که مهارت دانشجویان در حد متوسط بود، این پژوهش میتواند آغازگر پژوهشی باشد که مشابه سواد اطلاعاتی، چارچوبی را تحت عنوان سواد نشر در مجلات علمی ایجاد نماید تا پژوهشگران مبتدی از آن بهرهمند گردند. نتایج پژوهش بیانگر اکتسابی بودن این مهارت، ضرورت طرحریزی دورههای آموزشی مرتبط تأثیر نقش نویسنده در افزایش این مهارت، ضرورت اصلاح و توجه به آییننامه ها و ضوابط پذیرش دانشجو و اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط از جانب دانشگاه ها بود.