رویا احمدیوسفی؛ شهلا چوبچیان؛ محمد چیذری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت استقرار پذیری مؤلفههای مدیریت دانش در راستای توسعه برنامههای مدیریت بحران خشکسالی از دیدگاه بهرهبرداران کشاورزی استان کرمان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی انجام شد. و نمونه پژوهش شامل 384 نفر از بهره برداران کشاورزی استان کرمان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت استقرار پذیری مؤلفههای مدیریت دانش در راستای توسعه برنامههای مدیریت بحران خشکسالی از دیدگاه بهرهبرداران کشاورزی استان کرمان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی انجام شد. و نمونه پژوهش شامل 384 نفر از بهره برداران کشاورزی استان کرمان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب بر اساس جدول مورگان تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS22 و Excel استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد در بین مولفه های مدیریت دانش گویه های "دانستن اطلاعات، دانش و مهارتهای خود در رابطه با برنامههای مدیریت بحران خشکسالی "، "واقف بودن به تجربیات و مهارتهای سایر بهرهبرداران"، "دانش و تجربیات جدید موجب اجرای بهتر و مؤثر برنامههای مدیریت بحران خشکسالی است"، "تشویق دیگران به انتقال تجربیات و دانش خود در خصوص برنامههای مدیریت بحران خشکسالی"، "استفاده از تجربیات بهرهبرداران در روند اجرایی برنامههای مدیریت بحران خشکسالی" و "کمک اطلاعات و تجربیات و دانش دیروز به رفع احتیاجات و تصمیمگیریهای امروز راجع به برنامههای مدیریت بحران خشکسالی" بالاترین رتبه را داشتند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، در میان پژوهش های انجام شده در مورد مدیریت دانش تا کنون پژوهش و مطالعه ای در زمینه استفاده از مدیریت دانش در راستای توسعه برنامه های مدیریت بحران خشکسالی صورت نگرفته است که ازجمله نوآوری پژوهش حاضر است. نتایج پژوهش نشان داد مؤلفه شناسایی دانش بیشترین تأثیر را بر توسعه برنامههای مدیریت بحران خشکسالی داشته و مولفه توسعه دانش پایینترین وضعیت را به خود اختصاص داده است.