فاطمه زندیان؛ مریم جان محمدی؛ محمد حسن زاده
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه سبک مدیریت حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران از دیدگاه مدیران و کارکنان و تبیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت آنان بود. برای ارزیابی مؤلفههای مذکور از پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان و مدیران کتابخانههای وابسته به دانشگاه تهران در شهر تهران بود که 110 نفر کارمند و ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه سبک مدیریت حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران از دیدگاه مدیران و کارکنان و تبیین رابطه بین سبک رهبری مدیران با خلاقیت آنان بود. برای ارزیابی مؤلفههای مذکور از پژوهش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان و مدیران کتابخانههای وابسته به دانشگاه تهران در شهر تهران بود که 110 نفر کارمند و 18 نفر مدیر از 23 کتابخانه را شامل میشد. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای تعیین سبک رهبری مدیران از پرسشنامه سبک رهبری لیکرت و از پرسشنامه خلاقیت سازمانی رندسیپ جهت تعیین میزان خلاقیت مدیران استفاده گردید. با استفاده از پرسشنامه سبک رهبری لیکرت هشت شاخص سازمانی موردبررسی قرار گرفتند که نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها، حاکی از وجود تفاوت معنیدار بین دیدگاه مدیران و کارکنان درباره سبک رهبری حاکم بر کتابخانههای دانشگاه تهران بود. مدیران سبک رهبری خود را با توجه به سبکهای چهارگانه لیکرت، سبک سه و بسیار نزدیک به سبک چهار (مشارکتی) اعلام نمودند درحالیکه کارکنان سبک رهبری مدیرانشان را سبک سه لیکرت یعنی مشورتی و متمایل به سبک دو (آمرانه- خیرخواهانه) ارزیابی کردند. انجام آزمون کروسکال- والیس تفاوت معنیدار میان سبکهای رهبری مدیران در کتابخانههای مختلف را تأیید نمود. همچنین میزان ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان سبک رهبری مدیران و میزان خلاقیت آنان رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج نشان داد که بین میزان خلاقیت مدیران کتابخانهها با سمت هیأت علمی و مدیران کتابخانهها با سمت کتابدار تفاوت معنیداری وجود ندارد.